Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Det är självklart att de ska lätta på restriktioner, vid rätt tillfälle.
Att släppa resandet fritt när samhällssmittan är stor är inte rätt tillfälle och ger helt fel signaler. Det har vi ju facit på nu. Gruppen 20-39 ökar kraftigt samtidigt som universitet startar och semestern är slut för de flesta. I denna åldrsgrupp ingår dessutom flertalet föräldrar till grundskoleelever skulle jag tro.
Och du är förstås den bejublade experten som avgör när och hur dessa restriktioner ska ändras. Med den gedigna kunskap och bakgrund du har är du uppenbarligen rätt person att ta över FHM. Det är bara att gratulera.
Eller så är det så att deras rekommendationer grundar sig på att de är bättre insatta i saken och har studerat den grundligare. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska tro, men för stunden litar jag nog mer på FHM.
Man får vara lite försiktig med att snegla på andra länder, för det är rätt uppenbart att utvecklingen ser så olika ut på olika platser att vi inte nödvändigtvis behöver apa efter i allt. Kanske är det så att politiker i andra länder velat utnyttja situationen till att vinna poänger för egen skull. De gör vad som "ser bra ut". Vi tycks ha valt mer av en gyllene medelväg och så har långt ser det rätt lovande ut, trots att unga friska tycks göra bort att smittas nu under sommaren istället för att ängsligt isolera sig och riskera drabbas i höst istället.
Dessutom går det ingen magisk gräns vid 2 meter utan även kortare distanser utgör ett visst skydd. Tror att WHO i ett tidigt skede rekommenderade 1 meter bara och även lite kortare än så ger ett visst skydd. Så "domedagsbilderna" av människor badande i sol och frisk luft är nog inte fullt så katastrofala som vissa med hjälp av det hoptryckt perspektiv man får genom en teleobjektiv vill ha det till. Man måste faktiskt begrunda brännviddens betydelse också! Det är mycket att tänka på.