2020-08-16, 11:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Ett inlägg på Flashback utan källa är inte bästa källan

Du kan exempelvis hitta rapporten här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/

Samma rapport gör också gällande att, lite förenklat, man fokuserade så mycket på Italien att man missade andra länder (i.e. Österrike) vilket gjorde att smittspridning Sverige fick i huvudsak inte kom från fall importerade från Italien.
Om det kommer smittade från Italien förstår vän av ordning att de kommer från andra länder också och funderar på att dämpa inkommande trafik från utlandet överlag, vilket man inte gjorde. Man hängde upp en varnande coronaposter på Arlanda och lät viruset välla in i landet.

För övrigt var jag i tråden under tiden det där samlingsinlägget gjordes, har bl a själv bidragit till en punkt i den, alla källor kom från samtida media, så jag vet att de inte är dragna ur röven. Det räcker gott åt mig.
Citera
2020-08-16, 11:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara instämma. De styrande kan nog inte ens stava till ordet proaktiv. Tegnell har ju bland annat sagt att det inte är någon idé att införa munskyddskrav nu när smittspridningen minskar. Säger väl egentligen allt.
Sett ur mitt smittskydds-amatöristiska perspektiv så tycker jag Tegnell verkar vara en smula korkad. Han har svårt att uttrycka sig klart och logiskt, hans agerande tycks som sagt vare sig kreativt eller proaktivt. Han vekrar inte heller dra slutsatser av vad tidigare agerande har resulterat i. Eller så styrs han av krafter som jag i min begränsade värld inte har insikt i eller förstår mig på. Något skumt är det i alla fall.
Citera
2020-08-16, 11:43
Medlem
Anja, 42: Var som en järnkorsett runt bröstkorgen
Har fortfarande symtom – efter fem månader med covid-19
Anja L Sundberg, 42, har haft 40 olika symtom sedan hon blev långtidssjuk i covid-19 för fem månader sedan.

Än i dag domnar munnen ibland och hon får smärtattacker i blodkärlen.

– Jag har aldrig varit sjuk på det här sättet förut, säger Anja.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoVkj7/anja-42-var-som-en-jarnkorsett-runt-brostkorgen
Citera
2020-08-16, 11:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, jag googlade lite och såg att några av Norges första fall kom just från Italien . Jag tror att Norges framgång beror på att ni väldigt tidigt gjorde en lockdown innan smittan hann få ordentlig spridning i landet, samt att smittade snabbt sattes i karantän.

Den stora skillnaden i dödstal är snarast att kvalitén i deras äldreomsorg var och är skyhögt bättre än vår. Inte lika många analfabeter med primitiv syn på hygien. Sedan har den allmänna spridningen varit mycket större i Sverige men det beror sannolikt också på betydligt större andel av befolkningen med primitiv syn på hygien.

Men efter några månader har kunskapsnivå på dessa primitiva höjts avsevärt och det gör att läget nu är betydligt bättre. Vi kommer inte att få någon ny kulmen i nivå med vårens det är omöjligt men skolor och kollektiva transporter samt de yngre kommer givetvis att hålla smittspridningen pågående länge. Inte så att det finns oupptäckta härdar kvar inom landet utan vi kommer att få påspädning genom resenärer som varit utomlands.

Förts när ett fungerande vaccin ges till i princip hela befolkningen är det över och det kan ta flera år. Om EU ska styra tillgången på vaccin det så kommer vi i vanlig ordning inte att prioriteras. Förmodligen får vi även betala betydligt mer än de per definition fattigare EU länderna. Det är inget nytt priset sätts efter landets allmänna levnadsnivå och sociala system. Så är det redan nu med till exempel vissa dyra cancermediciner vi betalar mycket mer eftersom vi har ett läkemedelsförmånssystem med max 2200 per år.
Citera
2020-08-16, 11:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är självklart att de ska lätta på restriktioner, vid rätt tillfälle.

Att släppa resandet fritt när samhällssmittan är stor är inte rätt tillfälle och ger helt fel signaler. Det har vi ju facit på nu. Gruppen 20-39 ökar kraftigt samtidigt som universitet startar och semestern är slut för de flesta. I denna åldrsgrupp ingår dessutom flertalet föräldrar till grundskoleelever skulle jag tro.
Och du är förstås den bejublade experten som avgör när och hur dessa restriktioner ska ändras. Med den gedigna kunskap och bakgrund du har är du uppenbarligen rätt person att ta över FHM. Det är bara att gratulera.

Eller så är det så att deras rekommendationer grundar sig på att de är bättre insatta i saken och har studerat den grundligare. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska tro, men för stunden litar jag nog mer på FHM.

Man får vara lite försiktig med att snegla på andra länder, för det är rätt uppenbart att utvecklingen ser så olika ut på olika platser att vi inte nödvändigtvis behöver apa efter i allt. Kanske är det så att politiker i andra länder velat utnyttja situationen till att vinna poänger för egen skull. De gör vad som "ser bra ut". Vi tycks ha valt mer av en gyllene medelväg och så har långt ser det rätt lovande ut, trots att unga friska tycks göra bort att smittas nu under sommaren istället för att ängsligt isolera sig och riskera drabbas i höst istället.

Dessutom går det ingen magisk gräns vid 2 meter utan även kortare distanser utgör ett visst skydd. Tror att WHO i ett tidigt skede rekommenderade 1 meter bara och även lite kortare än så ger ett visst skydd. Så "domedagsbilderna" av människor badande i sol och frisk luft är nog inte fullt så katastrofala som vissa med hjälp av det hoptryckt perspektiv man får genom en teleobjektiv vill ha det till. Man måste faktiskt begrunda brännviddens betydelse också! Det är mycket att tänka på.
Citera
2020-08-16, 11:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sett ur mitt smittskydds-amatöristiska perspektiv så tycker jag Tegnell verkar vara en smula korkad. Han har svårt att uttrycka sig klart och logiskt, hans agerande tycks som sagt vare sig kreativt eller proaktivt. Han vekrar inte heller dra slutsatser av vad tidigare agerande har resulterat i. Eller så styrs han av krafter som jag i min begränsade värld inte har insikt i eller förstår mig på. Något skumt är det i alla fall.

Ja. Det hela tycks gå ut på att göra så lite som möjligt. Man är oerhört mån om "rädda ekonomin". Det är överordnat allting annat. Han har antagligen fått förhållningsorder i sitt uppdrag. Inte komma med restriktioner som kostar pengar. Det absurda uppstår ju när man ska försvara epidemologiska samband utifrån ekonomiska utgångspunkter. Det är då man får höra att barn inte smittar i skolan. Att de inte kan smitta lärare eller föräldrar, utan bara de som gått i pension som ska "stuvas undan"....
Det gick snabbt att få fram företagsstöd. Däremot tog det väldigt lång tid att fram ett stöd till riskgrupper. Listan kan förstås göras mycket längre.
Citera
2020-08-16, 11:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och du är förstås den bejublade experten som avgör när och hur dessa restriktioner ska ändras. Med den gedigna kunskap och bakgrund du har är du uppenbarligen rätt person att ta över FHM. Det är bara att gratulera.

Eller så är det så att deras rekommendationer grundar sig på att de är bättre insatta i saken och har studerat den grundligare. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska tro, men för stunden litar jag nog mer på FHM.

Man får vara lite försiktig med att snegla på andra länder, för det är rätt uppenbart att utvecklingen ser så olika ut på olika platser att vi inte nödvändigtvis behöver apa efter i allt. Kanske är det så att politiker i andra länder velat utnyttja situationen till att vinna poänger för egen skull. De gör vad som "ser bra ut". Vi tycks ha valt mer av en gyllene medelväg och så har långt ser det rätt lovande ut, trots att unga friska tycks göra bort att smittas nu under sommaren istället för att ängsligt isolera sig och riskera drabbas i höst istället.

Dessutom går det ingen magisk gräns vid 2 meter utan även kortare distanser utgör ett visst skydd. Tror att WHO i ett tidigt skede rekommenderade 1 meter bara och även lite kortare än så ger ett visst skydd. Så "domedagsbilderna" av människor badande i sol och frisk luft är nog inte fullt så katastrofala som vissa med hjälp av det hoptryckt perspektiv man får genom en teleobjektiv vill ha det till. Man måste faktiskt begrunda brännviddens betydelse också! Det är mycket att tänka på.

Jag tror faktiskt inte heller att smittspridningen på stränder är särskilt stor. Även om det ser fullt ut vid foto från sidan är det nog generösare med plats om man studerar ovanifrån. Dessutom är det utomhus i ett hav av UV ljus som dödar ev virus. Risken är betydligt större i kollektivtrafiken på väg till/från stranden än att bli smittad på stranden.
Citera
2020-08-16, 12:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Anja, 42: Var som en järnkorsett runt bröstkorgen
Har fortfarande symtom – efter fem månader med covid-19
Anja L Sundberg, 42, har haft 40 olika symtom sedan hon blev långtidssjuk i covid-19 för fem månader sedan.

Än i dag domnar munnen ibland och hon får smärtattacker i blodkärlen.

– Jag har aldrig varit sjuk på det här sättet förut, säger Anja.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoVkj7/anja-42-var-som-en-jarnkorsett-runt-brostkorgen

Tänk om kvällstidningarna skulle plocka enstaka fall rörande alla förekommande sjukdomar och åkommor, då skulle folk bli mörkrädda över hur illa det kan gå när det slår fel. Det som i 99999 fall är en västanfläkt blir i det 100000 fallet ett helvete för individen.

Här avviker inte C-19. Det är bara hysterin som får folk att tro det.
Citera
2020-08-16, 12:00
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, Sverige har inte en okontrollerad smittspridning. Här är den högst kontrollerad då de flesta svenskar reser runt i vårt otroligt vackra land och sprider smittan kontrollerat.

Det var därför FHM tog bort två-timmars regeln så att de kunde kontrollera smittspridningen bättre. Ett av deras mer briljanta drag.

Gotland hade skött sig bra och låg väl bäst till fram till att Anders Tegnell bestämde att smittan även skulle spridas på Gotland. Ett vansinnigt beslut. Gotlänningarna kan dock andas ut: som alltid när uppenbara felbeslut tas av myndigheter i Sverige kommer utredningskortet fram, FHM kommer att göra en utredning när pandemin är över för att analysera orsakerna till varför smittspridning började öka på Gotland.

Borttagandet av reserestriktioner på Tegnells bord. Det är Anders Tegnell som är ansvarig för att smittanspridningen ökar på Gotland, turistorter utmed skärgården på västkusten och i Skåne.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-08-16 kl. 12:04.
Citera
2020-08-16, 12:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mejlskandalen sprider sig även till utländska medier. The Telegraph tar upp dem:

Sweden’s chief epidemiologist suggested keeping schools open in drive for herd immunity
The release of Dr Tegnell's emails has caused a sensation in Sweden

Sweden's state epidemiologist suggested to his Finnish counterpart that keeping schools open might spread the virus faster and speed up the path towards herd immunity, according to newly released emails.

The email, obtained by a Swedish journalist under freedom of information laws, appears to contradict Dr Tegnell's public assurances about school closures and Sweden's controversial low-restriction coronavirus strategy.

The release of Dr Tegnell's emails has caused a sensation in Sweden, highlighting the uncertainties and conflicts involved in the early days of Sweden's coronavirus response.

In an email sent on March 14th, three days before Sweden closed down upper secondary schools and universities, Anders Tegnell wrote to Mika Salminen, his Finnish counterpart, suggesting that allowing the disease to spread among children might be desirable.

"One point might speak for keeping schools open in order to reach herd immunity more quickly," Dr Tegnell wrote in the email.

Herd immunity requires 60 percent to 70 per cent of the population to have been infected or vaccinated to slow the rate of the disease spreading.
Fortsätter här: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/
Samtidigt hävdar karln - om än i förtäckta ordalag - mer eller mindre att skolan inte sprider smittan ...
T ex:
Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att de forskare som oroas över barns smittsamhet övertolkar data från studier.
– De drar en felaktig slutsats, barn smittar väldigt sällan vuxna, säger Anders Tegnell till TT.

Citat:
– Det är inte skolöppningen och elever i skolan som drivit pandemin, det är att övertolka data, säger Anders Tegnell.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-slar-tillbaka-efter-nya-angreppet/
Citera
2020-08-16, 12:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför ska jag ge källa till en egen gissning? Fortare än ett halvår lär det ha gått iaf.
Och snubben fick knappast sparken för att han nämnde fyra veckor.
Fortare än ett halvår?
Vad baserar du alla dina olika antaganden på?
Citera
2020-08-16, 12:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Alla tandläkare runt om i Sverige.
Du har alltså varit i kontakt med dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto