2020-08-16, 02:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är nog tveksamt, eftersom det bl a skulle innebära att Sverige har en underdödlighet två år i rad. Oavsett vilka jämförelser man gör tror jag inte att det är realistiskt med ett dödstal för helåret under 90 000 personer.

Min gissning är att det kommer att bli en överdödlighet för helåret 2020, men att den inte kommer att bli exceptionellt stor utan jämförbar med t ex 2018. Om smittspridningen fortsätter att gå ner och vi inte får fler utbrott bland riskgrupper.
Under 2018 var det två faktorer som fick dödstalen att öka: den ovanligt svåra influensan i kombination med att vaccinet inte var effektivt och den ovanligt heta sommaren.
Nåväl, vi får se. Ännu är det för tidigt att säga något om 2020.

I sammanhanget kan det vara intressant att veta att SCB:s statistik borde uppdateras senast på måndag. Då får vi reda på om trenden med underdödlighet är bruten eller om den fortsätter.

Skall bli intressant att studera!
Citera
2020-08-16, 02:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Blir ju också då att regeringen lägger allt ansvar på Folkhälsomyndigheten...

Regeringen kan, per definition, inte lägga över hela ansvaret på Folkhälsomyndigheten. Väljer regeringen att lita på en myndighet så bär också regeringen ansvaret om det skulle Visa sig att den tilliten varit ogrundad

Det omvända stämmer förstås också och är aktuell för de delar av vår omvärld där politiker valt att köra över sina folkhälso/smittskyddsmyndigheter: Hade dessa myndigheter rätt i sina bedömningar men blev överkörda av politikerna, så bär politikerna hela ansvaret.
Citera
2020-08-16, 03:06
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Visa källan att lika många per capita reste under sportlovet i Norge som i Sverige.
Jag tror nog vi kan anta att norrmän är minst lika intresserade av att resa som svenskar. Dessutom är dom 50% rikare än oss i Sverige
oss.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_BNP_per_innbygger

Det är orimligt att tro att det var fler svenskar som reste under sportlovet än norrmän. Vi kan utgå från att det motsatta stämmer, i synnerhet på per capita-basis.
Citera
2020-08-16, 03:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var väl inte okontrollerat i Sverige heller eftersom det vände redan i början av april vilket avspeglas i en nedåtvändande dödsfallskurva kring mitten av april. R har länge legat under 1 vilket väl måste betraktas som att smittspridningen är kontrollerad.

Man får lätt känslan att du väljer din alldeles egen privata definition av ordet okontrollerad bara för att få oja dig över "okontrollerad smittspridning" i ett land med rätt väl kontrollerad smittspridning. Hur ska du kunna kommunicera med andra med dina alldeles egna betydelser av ordet okontrollerad? Hur kan du kalla det okontrollerat när spridningen avtar och R länge legat under 1? De allra flesta delar nog inte din definition av ordet okontrollerad, men vem vet, svenska språket kanske inte är din starka sida? Du borde gå ut och köpa dig en ordbok så du lär dig vad okontrollerad betyder. Man kan inte som du hitta på egna definitioner av väletablerade ord, då blir det bara missförstånd och kaos.

Den svenska smittspridningen kontrolleras med väl valda åtgärder med vilka man lyckats få ner spridningskoefficienten under ett. Det kan man kalla kontrollerad smittspridning.

Nej, Sverige har inte en okontrollerad smittspridning. Här är den högst kontrollerad då de flesta svenskar reser runt i vårt otroligt vackra land och sprider smittan kontrollerat.

Det var därför FHM tog bort två-timmars regeln så att de kunde kontrollera smittspridningen bättre. Ett av deras mer briljanta drag.
Citera
2020-08-16, 03:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Antal nya fall på Gotland den här veckan. Hämtat från regionens pressmeddelanden.

15 (avser lördag, söndag, måndag)
2 (tisdag)
3 (onsdag)
3 (torsdag)
4 (fredag)

En vecka till med sådana oerhörda mängder av smittade så är man på god väg att uppnå full flockimmunitet.
Det finns nog långt fler smittade där nu skulle jag tro, alla får ju inte symptom och många av de yngre bryr sig nog inte om att testa dig. De blir ju inte speciellt sjuka.
Citera
2020-08-16, 03:22
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad menar du? Förstår inte vad du försöker säga. Det ryska vaccinet som snart ska komma innehåller:

Att det skulle ta tid att ta fram vaccinet är skitsnack eftersom det hade varit enkelt att hitta tusentals människor som vill pröva vaccinet med kort varsel.

Det är alltid i framtiden som allt händer lixom och då kan man räkna ut att det är ännu en lögn som liknar den som politiker alltid kör med.. då allt politiker lovar är ju i framtiden eftersom allt tar tid och inget kan ju göras direkt lol.

Om covid är ett domedagsvirus så kommer dom aldrig kunna vaccinera mot det heller.

Jag är skeptisk till att folk i riskgrupper skulle överleva vaccinet men inte att bli smittad genom folks utandningsluft.

Vad skulle göra viruset mindre farligt när det injiceras jämfört med att bli smittad genom luften?

Det blir knappast ett mildare virus om du drar in det i en kanyl och injicerar det i blodomloppet.
Citera
2020-08-16, 03:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tror gör man i kyrkan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQa3kV/ny-studie-inte-italienresenarer-som-spred-coronaviruset
Låst artikel, jag är naturligtvis inte prenumerant på ab som du tycks vara, ej heller går jag i kyrkan.

Jag vill minnas att vi fick in smitta från Italien, Österrike, USA, Iran osv. Primärt från Österrike vet jag inte om det var. Danmark däremot fick in mest smitta därifrån.
Citera
2020-08-16, 04:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, Sverige har inte en okontrollerad smittspridning. Här är den högst kontrollerad då de flesta svenskar reser runt i vårt otroligt vackra land och sprider smittan kontrollerat.

Det var därför FHM tog bort två-timmars regeln så att de kunde kontrollera smittspridningen bättre. Ett av deras mer briljanta drag.
Och varför skulle de inte lätta på restriktionerna? Eller menar du att när de väl införts ska de permanentas? Eller att de ska lättas först när utopin att smittan utrotats uppnåtts, som på Nya Zeeland, dvs aldrig?

F ö tror jag faktiskt de flesta stannar hemma.
Citera
2020-08-16, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Låst artikel, jag är naturligtvis inte prenumerant på ab som du tycks vara, ej heller går jag i kyrkan.

Jag vill minnas att vi fick in smitta från Italien, Österrike, USA, Iran osv. Primärt från Österrike vet jag inte om det var. Danmark däremot fick in mest smitta därifrån.

Citat:
När vi i stället undersöker de varianter som finns i omlopp en månad senare, i början av april, så är mönstret ett annat. Då dominerar varianter som inte har sitt ursprung i Italien utan sannolikt har kommit från andra håll i Europa – och världen, säger Johan Carlson till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/carlson-smittan-kom-till-sverige-fran-flera-lander/
Citera
2020-08-16, 05:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Eh? Smittan kom primärt från Österrike, inte Italien (den som kom till Sverige).
Inte enligt det här inlägget:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-16, 06:19
Medlem
Undrar om Robert Trump dog av corona.
Citera
2020-08-16, 06:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undrar om Robert Trump dog av corona.
Jag undrar också.

Ifall det var så, kanske det kan påverka Donalds agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in