2020-08-16, 00:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Bekräftar lite det jag tog upp tidigare. Åtminstone under hösten eller tills de första grupperna ska vaccineras borde det ha blivit fortsatt hem- eller undervisning på distans. Varför accepteras förhållningssätt från idioterna från FHM undrar jag...
Mycket oroande, minst sagt!

”Den 12 augusti hade 38.498 individer i Uppsala län testats för antikroppar mot viruset. I åldersgrupperna 30 till 69 år var andelen positiva 10–13 procent , men i åldersgruppen 10–19 år var siffran så hög som 28 procent och hos 0–9-åringar 18 procent. Då många själva tog initiativ att testas är data inte helt rättvisande, men fördelningen talar för en hög smitta bland barn och ungdomar. USA såg under de två sista veckorna i juli över 97.000 nya konstaterade fall hos barn, en ökning med 40 procent.

Folkhälsomyndigheten anser dock att barnen i skolorna inte driver epidemin och har lagt fram en rapport som stöd för att skolstängning inte är av nytta. De data som presenteras i rapporten har inte genomgått oberoende granskning och ger inte stöd för denna tes. En studie från USA kommer i stället till slutsatsen att skolstängning har effekt på smittspridningen och minskar dödstalen, särskilt vid tidiga åtgärder.”

https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/
Citera
2020-08-16, 00:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och ändå har alla stater i hela världen låtit de ske.
Okontrollerat? Nej, det har de inte alls gjort.
Citera
2020-08-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Knappast. Finns ju massor av länder som gör allt i sin makt för att stoppa smittan. Nya Zeeland, Australien, Norge, Finland m.fl.

Du tycker inte Australien och Nya Zeeland har lite speciella förutsättningar? Norge och Finland även så, i Sverige åkte 1 miljon människor utomlands under sportlovet och hämtade smitta.
Citera
2020-08-16, 00:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Du tycker inte Australien och Nya Zeeland har lite speciella förutsättningar? Norge och Finland även så, i Sverige åkte 1 miljon människor utomlands under sportlovet och hämtade smitta.

Enligt mina källor är det ungefär samma resande från Norge. Ser inte att Sverige hade speciellt andra förutsättningar. Så snälla - kom inte dragandes med det där gamla argumentet att det är "önationer". Smittan överfördes med flyg. Inte genom folkvandring av nomadfolk.
Citera
2020-08-16, 00:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Okontrollerat är ju bara din egen definition och tolkning, det stämmer inte överens med verkligheten.
Jag skriver att man inte kan låta ett okänt virus sprida sig okontrollerat.

Det kan man ju inte heller göra, eller hur?

Var skriver jag att jag menar något specifikt land? Det är mig veterligen inget land som har låtit viruset sprida sig okontrollerat.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Primärt från Österrike? Nä, det tror jag inte, dessutom hade Norge liknande procentandel återvändande skidresenärer så den gubben går inte.

Det är vår stora smittspridning som är katastrofen och den har FHM och regeringen orsakat.
Enligt Fhm var det inte skidresenärerna primärt som drog hit smittan !! Utrikesfödda på järvsfältet med mycket internationellt resande !
Citera
Medlem
Citat:
Enligt mina källor är det ungefär samma resande från Norge. Ser inte att Sverige hade speciellt andra förutsättningar. Så snälla - kom inte dragandes med det där gamla argumentet att det är "önationer". Smittan överfördes med flyg. Inte genom folkvandring av nomadfolk.

Visa gärna dina källor då. Såklart det är ett starkt argument till hur man kan tänkas forma sin strategi, varför skulle det inte vara det? Exakt, flyg. 1 miljon.
Citera
2020-08-16, 00:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är inte sinnesjukt . Vi måste ha en hållbar strategi. Vi har inte skattemedel eller någon oljefond. Det skulle bli upplopp på gatorna om folk inte hade mat på bordet. Samt fler döda av andra orsaker
Vad är det för fantasier? Vi bor inte i USA.
Citera
2020-08-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag skriver att man inte kan låta ett okänt virus sprida sig okontrollerat.

Det kan man ju inte heller göra, eller hur?

Var skriver jag att jag menar något specifikt land? Det är mig veterligen inget land som har låtit viruset sprida sig okontrollerat.

Så du bara allmänt sa att man inte kan låta ett okänt virus spridas okontrollerat och syftade inte på något specifikt land (Sverige)?
Citera
2020-08-16, 00:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Visa gärna dina källor då. Såklart det är ett starkt argument till hur man kan tänkas forma sin strategi, varför skulle det inte vara det? Exakt, flyg. 1 miljon.

Tror du inte att folk reser i Norge?
Citera
2020-08-16, 00:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt Fhm var det inte skidresenärerna primärt som drog hit smittan !! Utrikesfödda på järvsfältet med mycket internationellt resande !
Jag svarade på en användare som skrev att vi primärt fick smittan från Österrike.

Citera honom istället.
Citera
2020-08-16, 00:36
Medlem
Citat:
Tror du inte att folk reser i Norge?

Visa källan att lika många per capita reste under sportlovet i Norge som i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in