Citat:
Ursprungligen postat av
Daniel501
Bara för att "berg och kullar" översvämmades betyder inte det att hela världens berg övervämmades, vilket de allra flesta som har sett en sjö kan intyga att det tar mycket längre än 150 dagar för vattnet att försvinna, om det ens gör det.
Jaså, hur skulle det fungera?
Höja vattenytan några tusen meter lokalt utan att det påverkar vattennivån i resten av världen?
Visst, du kan väl få tro på den fantasin om du vill, men jag föredrar verkligheten.
Att berg och kullar översvämmades så mycket att det inte gick att se land betyder att det var mer än bara några hundra meter som vattnet steg i översvämningen, alltså mer än 1000 meter. Det skulle betyda en ofantlig och global översvämning. Jag förstår inte hur du inte kan fatta något så enkelt.
Jag påstår inte att det är ordet som betecknar att den var världsomfattande, utan att de omständigheter som beskrivs tydligt visar att den måste ha varit världsomfattande. En översvämning som täcker hela berg och behåller den vattennivån under flera månader kan inte vara enbart lokal, såvida inte Gud satte upp en barriär som hindrade översvämningen att spridas till resten av planeten, men det står det ju inget om.
Och din tanke om en sjö och hur länge det skulle ta för sjön att försvinna är ett felaktigt exempel. Vi talar för det första inte om en sjö (en vattenreservoar) som torkar ut, utan om en översvämning som
bibehöll sin nivå under flera månader täcker alla
bergstoppar i området. Alltså, inga synliga bergstoppar under flera månader.
Det faktum att det sedan tar lång tid att torka ut en sjö eller översvämning är en annan fråga, som är ytterligare ett problem med berättelsen. Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt. Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor ...