2020-08-14, 22:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sen lämnar jag fortfarande öppet för att det är rent klanteri. Det är minst sagt ett lustigt sammanträffande, att ett laboratorium som laborerar med coronavirus råkar dela på samma miljarddel av jordytan som epicentrum för smittan.
Jag delar din inställning, jag tror att människans klåfingrighet i kombination på hetsjakten på materiellt välstånd kommer att vara det som till slut utrotar mänskligheten. Det ryska vaccinet är ett litet steg på vägen, man skippar nödvändiga tester för att det finns så mycket att vinna på att ha en dåres tur med saker man inte riktigt förstår sig på. Makt och pengar ligger i potten för den som kan vifta med ett vaccin först.

Citera
2020-08-14, 22:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har du helt missat att det jobbar många kvinnor på FHM socialstyrelsen och i regeringen? C19 är en ganska harmlös förkylning de föesta människor kommer drabbas av värre sjukdomar i livet varför hakar ni panikalarmister upp er på just C19?
Jag skulle nog påstå att alla som jobbar på FoHM bär ett ansvar att se till att FoHM går ut med information om MIS-C. Liksom att det är alla våras plikt att skydda våra barn oavsett om vi är kvinnor eller män. Men det är män som har haft det största inflytande i valet av strategi och som har det yttersta ansvaret i denna pandemi i Sverige just nu.

Just nu insjuknar ett barn varannan dag i MIS-C. Av 50 barn behöver 10 iva vård. Det är ett barn var tionde dag, och då är smittan låg just nu och skolorna har ännu inte börjat. Det är mycket möjligt att det inte hade varit så illa om FoHM gått ut med information till alla föräldrar. Men man har valt att låta bli, fast man har känt till detta sedan maj och att de sjuka barnens prognos förbättras om de får vård snabbt.
Inte ett ord finns om detta på FoHM hemsida på hela denna tiden, inte ett ord ha sagts på presskonferenserna. Hur ska föräldrarna kontakta sjukvården omgående om de inte ens vet att sjukdomen finns?

Hälften av de som varit sjukhusinlagda i Norge har blivit långtidssjuka. Hur många gäller de då inte i Sverige.
Många blir långtidssjuka, många av de är i 30-års åldern, barnen är inte skyddade, Höggravida löper en större risk, ca 36% av de iva inlagda kvinnorna i fertil ålder är gravida. Är det en harmlös förkylning?
Citera
2020-08-14, 22:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja det är väldigt intressant hur historien kan upprepa sig. Pesten som härjade mellan 1710-1713 har ju även andra likheter som att Norge stängde gränsen och all handel med Sverige.

Skillnaden då var väl kanske att varje svensk som försökte ta sig över gränsen skulle skjutas och sedan bregavas. Sedan blev alla norrmän som bodde nära gränsen pålagda att flytta en halvmil in i landet. Vilket land blev förskonat av pesten 1710? Jo Norge.

Detta tror jag i och för sig skulle kunna hända igen. Om det skulle komma en sjukdom med 90 procents smittsamhet och 50 procents dödlighet, så skulle det mycket väl kunna bli beväpnade vakter med rätt att skjuta, mellan de nordiska länderna igen. And who could blame them? Man måste skydda majoriteten, och då i synnerhet de svaga som inte kan skydda sig själva, på de sätt som står till buds. Inte enskilda rättshaverister...
Citera
2020-08-14, 22:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, men om 100% hade överlevt i de andra byarna också, så hade det kommit en ny våg.

Det är ju inte möjligt - inte om det är pest vi talar om.

Nej, när ett smittämne inte kan hoppa till några fler människor, för att alla är antingen döda eller immuna, så dör det ju själv också. Det uppstår inte en ny laddning virus ur intet...

Nyfiken fråga: jag hade en arbetskamrat som trodde, att om man lämnade en mjukost framme i rumstemperatur, så uppstod det fluglarver i den automatiskt. Det behövde inte ha varit någon fluga där och lagt ägg. Tror du också så..?
Citera
2020-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur ska du ha det. Hjälper lockdown och munskydd, eller hjälper det inte?
Hur kunde omkringliggande städers av dig antagna ”flockimmunitet” bilda en barriär? Så fort lockdownen hävdes och munskydden togs bort borde det ju ha varit fritt fram för smittan (i varje fall låter det så på dig och dina kompisar att det blir)?
Lockdown hjälper garanterat. Munskydd hjälper kanske.

Men det betyder inte att det är bra åtgärder, och man vill helst undvika dem.

Det i sig är inget konstigt. Jämför med åtgärden "folkmord". Att ha ihjäl alla är också ett sätt att stoppa smitta (uppenbarligen). Men vi är nog överens om att det ändå är en dålig åtgärd.
Citera
2020-08-14, 22:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Jasså Sverige har högst antal smittade i Europa nu,

per invånare,

och har haft det sen den 16 juni ...

... det får man ju säga inte framgår speciellt tydligt i svensk media.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&casesMetric=true&int erval=total&perCapita=true&smoothing=0&country=SWE ~NOR~BEL~NLD~ESP~PRT~FRA~DEU~ITA~IRL~FIN~DNK~HUN~C ZE~CHE~AUT~EST~LTU~LVA~ROU&pickerMetric=location&p ickerSort=asc

Vet inte vilket som är värst,

att vi har flest smittfall

eller att ingen pratar om det

på t ex FHMs presskonferens eller i Aktuellt

varje kväll.

Vem ska du jämföra Sverige med nu då, Hallengren?
Citera
2020-08-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kan delvis hålla med, är ju beroende på sjukdom/virus/bakterie som härjar. Det gällde inte under Pesten 1710 där Norge stängde gränsen totalt mot Sverige och blev helt förskonade från pesten som cirkulerade under dom åren. Se svaret ovan.
Jag känner inte till Norge och pesten, men om det är som du säger så kan det ju också ha och göra med att människor på den tiden sällan rörde sig längre än några mil från sin födelseplats, under hela sin livstid.

Norge kan ju då ha varit förskonade från framtida pestvågor tack vare att vi i Sverige blev en mänsklig sköld mot Norge, med vår flockimmunitet. Men om vi i Sverige också varit helt förskonade, så hade kanske pesten vandrat över Sverige till Norge i nästa våg.
Citera
2020-08-14, 23:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
1. Mars: 2 veckor tills folk förstår EXPONENTIELL tillväxt OMG, 2 veckor tills sjukvården kollapsar totalt
2. April: Påskveckan är resehelg NU SMÄLLER det snart
3. Maj: fulla uteserveringar, t banan full, folk trötta på distansering, sticker iväg om 2 veckor garanterat
4. Juni: omg studentfiranden midsommarfiranden hävda reserestriktioner, 2 veckor!!!!
5. Juli: fulla badstränder, semesterresor inrikes och utrikes wtf nu brakar det loss!!!
6. Augusti: skolorna? Ja skolorna nu brakar det loss omg!!!

Du vi har flest fall i Europa

Så alla punkterna va rätt

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&casesMetric=true&int erval=total&perCapita=true&smoothing=0&country=SWE ~NOR~BEL~NLD~ESP~PRT~FRA~DEU~ITA~IRL~FIN~DNK~HUN~C ZE~CHE~AUT~EST~LTU~LVA~ROU&pickerMetric=location&p ickerSort=asc
Citera
2020-08-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindeljagaren
En harmlös förkylning orsakar sällan ~760k dödsfall världen över på mindre än ett år
Beror lite på vilka den drabbar men nya corona har inte skördat 760 k döda. Många som räknas in i den siffran har dött av annat och av felbehandling etc.
Citera
2020-08-14, 23:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Varför blir det ett personangrepp? Det lustiga är att det fetade du skriver här förklarar ungefär exakt hur ett gäng individer uttrycker sig här i tråden. Du själv använder väl mest fula ord.

Problemet har hur som helst blivit att det droppas länkar för att kritisera, utan en förklarande/reflekterande text till. Det blir en samstämmig sörja som inte gynnar någon, oavsett "sida" i vad man tycker om hanteringen av pandemin i stort, både globalt och nationellt.

Jag är varken polis eller moderator, men det finns inte så många frispråkiga forum som behandlar detta ämne. Pandemin är otroligt intressant att följa på många vis. Här är det inte speciellt intressant längre.

Det är väl förståeligt ur en psykologisk vinkel att det är lugnande att hitta en syndabock och kanalisera sin ilska (rädsla?) i en anonym tråd på internet. Samma sak gäller väl på sätt och vis åt andra hållet också, men en arg person låter mer än en som är lugn. Oavsett vad man tycker om Tegnell och Sveriges hantering av situationen så borde det gå att få upp nivån några steg iallafall..

Pandemin är ju långt ifrån över och det är intressant hur hösten kommer bli i Sverige nu när skolor öppnar och människor går tillbaka till sina arbeten efter sommarledighet. Hur blir det?
Ja, jag använder fula ord för att jag inte har nån skyldighet att smeka någon medhårs, men jag spelar inte heller helgon när det passar sammanhanget. Jag blir bara så jävla störd på folk som tror att deras egna skit inte stinker, dessutom känns det bara fånigt att läsa allt dravel om hur ”dålig tråden är” när det är så enkelt att låta bli att läsa den. Jag förstår att det låter bra att säga att man egentligen skulle vilja läsa intelligenta medicinska funderingar om covid-19 men det skorrar illa när det kommer från ännu en som också mest ägnar sig åt att recensera andra tråddeltagare. Bidra med bättre om du vill trådens bästa, men gnäll inte om ”alarmister” för det lockar bara fram ännu ett skitinlägg som mothugg.
Det jag säger är inte överkurs.
Citera
2020-08-14, 23:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att åka andra tider än rusning är väl ett jättebra råd, eller att söka sig till glesare vagnar t ex på ett tunnelbanetåg (vilket är fullt möjligt i princip på samtliga tunnelbanetåg).

Nej. Det är inte ett bra råd. Det är ett helt oförskämt råd till någon som inte har valet att åka andra tider än rusningstrafik.

Ifall du ger det rådet till någon som har förklarat att den inte har något annat val än att resa i rusningstrafik, så förtjänar du en rejäl utskällning.
Citera
2020-08-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag delar din inställning, jag tror att människans klåfingrighet i kombination på hetsjakten på materiellt välstånd kommer att vara det som till slut utrotar mänskligheten. Det ryska vaccinet är ett litet steg på vägen, man skippar nödvändiga tester för att det finns så mycket att vinna på att ha en dåres tur med saker man inte riktigt förstår sig på. Makt och pengar ligger i potten för den som kan vifta med ett vaccin först.

Jag håller till största del med. Sen tror jag man underskattar utmaningen att utrota mänskligheten, eller ställa till allvarlig skada för den. Jag räknar inte covid som allvarlig skada, nästan alla överlever ju.

Jag är en sån som t.o.m. har svårt att se hur global uppvärmning och en meter högre havsnivå per århundrade kan vara ett stort problem för människan. Det är ju inte mer än att man måste flytta sig lite inåt land vid varje generationsskifte.

En annan tror ju att det kommer bildas ett svart hål som slukar hela mänskligheten så fort börsen går ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in