Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Det är bara en tidsfråga innan Nya Zeeland får känna på covid-19 som övriga världen har gjort. Det som jag har retat mig på är det självgoda leendet som hon visar upp, över att hon tror sig stå över andra länder i sin hantering. Nya Zeeland är en ensam jävla ö ute i ingenstans och de kommer ändå inte att kunna hålla detta under kontroll i ett halvår till. Det är en totalt orealistisk förväntan. Och sen har du en premiärminster som pratar om att hon firade med en dans när landet hade ”klarat sig”. Hon är ju helt blåst, och likaså dem som hyllar henne. Viruset kommer inte att försvinna.
Att de blöder ihjäl rent ekonomiskt pga utebliven turism ska vi inte ens gå in på.
De har val om 5 veckor, så det är klart att de trosvisst måste hålla fast vid sin linje fram till dess. Eftersom de har så få fall och satsar så stenhårt är det intressant att se hur svårt det ändå är att smittspåra. De hittar fler smittade men än så länge inte källan.
Tydligen har de testat viruset genetiskt och kommit fram till att det är en variant som är vanlig i Australien och UK. Men så få egna fall de har haft så undrar jag om de överhuvudtaget har någon egen genetisk variant, så det betyder kanske inte att källan kom från utlandet.