2020-08-14, 17:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Bra, då är vi överens om att denna grupp inte är i farozonen.
Nej, det är vi inte.
Citera
2020-08-14, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är inte bara min tolkning som tur är. Det är många jurister, advokater och smittskyddsläkare som står bakom det.
Nej, det är inte ”många jurister, advokater och smittskyddsläkare” som står bakom din tolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Se min edit, man kan ha både och, men att de långdragna symptomen beror på cancer. Dessutom har en del haft symptom sedan i våras, då väldigt få yngre och medelålders fick testa sig.
Nåja, du får tro vad du vill. Dessutom minskar ju inte risken för cancer med åldern, typ....
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Att 20-29 åringarna nu driver på smittspridningen i Europa är inte precis någon nyhet. Själv har jag skällt ut den gruppen i tråden. Men dessa jobbar eller läser på universitetet. De går inte i förskola, grundskola eller gymnasium.
Och de har suttit inlåsta över sommaren, eller?
Citera
2020-08-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tidstypisk svensk mupp svarar i den tråden:

No shit? Sverige har ju inte haft någon taktik överhuvudtaget, inte offentligt i alla fall...
Nej hon har ju inte alla hästar hemma precis, så här skrev hon om Tegnell för några timmar sen
Citat:
Så jävla nära beställa en tisha med Tegnell som motiv, för jag är så jävla trött på er klappjakt på en extremt kunnig yrkesman med något så ovanligt som integritet.

Hatar idoldyrkan - men ni driver mig fan till detta av ren ilska mot ER.
Citat:
Han verkar ju vara prestigelösheten personifierad. Bara en trygg människa orkar den shit storm han fått, och jag skäms så jävla mycket över alla svenskar som kritiserar honom utifrån magkänsla.

Vi förtjänar honom fan inte.
https://twitter.com/anntikapitalist/status/1294184710646779904
https://twitter.com/anntikapitalist/status/1294203857283710976

Tror det är mycket psykiskt sjukdom hos många av de här personerna som tycker Tegnell är fantastisk.
Citera
2020-08-14, 17:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Från typ mitten av april låg smittan stabil, eller t.om. minskade aningen, trots att grundskolorna var öppna. Och immuniteten, oavsett hur stor eller liten den är, så är det i vart fall större nu än i våras. Att gymnasier också är öppna kan påverka marginellt. Hursomhelst, en stor ökning är osannolik, en mindre ökning kan inte uteslutas.

Frågan är om en immunitet som grundlades i mars/april fortfarande fungerar i nov/dec.
Citera
2020-08-14, 17:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Från typ mitten av april låg smittan stabil, eller t.om. minskade aningen, trots att grundskolorna var öppna. Och immuniteten, oavsett hur stor eller liten den är, så är det i vart fall större nu än i våras. Att gymnasier också är öppna kan påverka marginellt. Hursomhelst, en stor ökning är osannolik, en mindre ökning kan inte uteslutas.
Men just därför. Det fanns ingen smittspridning i många områden i Stockholm trots läget där IVA var överlastad och många dog. Det fanns knappt någon smitta i framförallt finare områden. Nu under sommaren har smittan spridits bland barn, unga och unga vuxna och blivit mer demokratisk fördelad s.a.s. Därför ser jag potentialen för spridning i grupper som varit förskonade tidigare.

Och även Skåne med Malmö och Rosengård särskilt om trafiken kommer igång som vanligt i Kastrup.
Citera
2020-08-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är om en immunitet som grundlades i mars/april fortfarande fungerar i nov/dec.
Finns det något som tyder på att det inte skulle fingera i vinter?
Citera
2020-08-14, 17:56
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det finns redan ett vaccin som skyddar i två år.

Putin har gett det till sin dotter.

Jag ska försöka komma över några doser via ett par ryska utbytesstudenter om det går för ett par gamla släktingar.

Själv satsar jag på min flockimmunitet som alltid fungerat vid tidigare säsongsinfluensor.

Malariamedlet var ju också bra enligt statschefen för den andra supermakten. Vi får väl se.
Citera
2020-08-14, 17:57
Medlem
Chevrons avatar
Vaccin står runt hörnet trots att Covid visat sig lika potent som en förkylning, IVA och sjukhus gapar tomma. Folk rör sig helt som vanligt i samhället. Trångt på bussen och på tåget. Kö utanför pubben. Bara gamlingarna som får sitta inne och svettas.

Kan man inte lika gärna öppna upp allt för fulla spjäll och verkligen låta det blåsa igenom? Antingen händer ju knappt någonting, eller så händer det som enligt många ändå kommer hända.

Istället för att hålla på och fjompa och dutta alltså.
Citera
2020-08-14, 17:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Skulle det vara positivt om så många danskar som möjligt dog? Så morbid är inte jag, även om det garanterat finns de i tråden som jublade åt de höga svenska dödstalen i våras.

Ok för att vara allvarlig.
Du skrev tidigare
Citat:
Risken finns att Danmark fortfarande är i första halvlek av pandemin, med så låg immunitet. Sverige är definitivt i andra halvlek.

Jag tolkar det som att du anser att Sverige ligger bättre till än Danmark?
Vilket sannolikt scenario ser du framför dig som kan leda till den slutsatsen? (annat än katastrofala dödssiffror i Danmark till hösten)?
Citera
2020-08-14, 18:01
Medlem
arbetets avatar
CDC i USA säger nu i sina riktlinjer att man kan räkna med att vara immun i tre månader efter COVID19:

If you recover from the virus, you’re protected for up to three months, the C.D.C. says.
The Centers for Disease Control and Prevention updated their guidance recently to suggest that people who have recovered from the virus can safely mingle with others for three months.

It was a remarkable addition to the body of guidance from the agency, and the first acknowledgment that immunity to the virus may persist for at least three months.

In June, a study found that antibody levels could wane over a course of two to three months in people with confirmed infections who experienced mild symptoms or no symptoms. They drop off, but they may still be present at low levels, including below the limit of detection.

The latest C.D.C. guidance — which was tucked into public recommendations about who needs to quarantine — goes a bit further.

“People who have tested positive for Covid-19 do not need to quarantine or get tested again for up to three months as long as they do not develop symptoms again,” the guidance says. “People who develop symptoms again within three months of their first bout of Covid-19 may need to be tested again if there is no other cause identified for their symptoms.”
https://www.nytimes.com/2020/08/14/world/coronavirus-covid-19.html#link-4e074838
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in