2020-08-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ursprungligen postat av DikT

Morgonstudion i morse (efter 07:20).
Fritt citerat men nära ordagrant och med bibehållen innebörd:

Fråga:
- Men de som faktiskt måste åka kollektivt på vissa tider. Hur ska de skydda sig?

Svar:
- Man måste försöka åka andra tider. Man måste försöka hålla avstånd. Man ska tänka på handhygienen och stanna hemma om man är sjuk. Och komma ihåg att nyttan med ansiktsmask är väldigt oklar.

Det är ju ett rent goddag-yxskaft-svar.

Hur bra svar som helst, jättebra och konkreta råd. Om alla levde efter dom blir det jättebra 🙂
Citera
2020-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SARS-CoV-2 trivs bra i din mage och kommer ut med bajset:

Direct evidence of active SARS-CoV-2 replication in the intestine
Evidence Summary
Typical coronavirus virions in rectal tissue were observed under electron microscopy with abundant lymphocytes and macrophages (some SARS-CoV-2 positive) infiltrating the lamina propria. Virions were found in the cytoplasm of intestinal epithelial cells and at electron microscopy, the virions showed typical morphology of coronavirus. Immunohistochemistry and immunofluorescence using the rabbit anti-SARS-CoV-2 NP antibody studies were also conducted to confirm viral replication. SARS-CoV-2 antigens were confirmed to be expressed on intestinal epithelial cells, lymphocytes and macrophages in the lamina propria.
https://www.cebm.net/study/direct-evidence-of-active-sars-cov-2-replication-in-the-intestine/

Och lite mer:

SARS-CoV-2 and the Role of Orofecal Transmission: Systematic Review
Conclusions Various observational and mechanistic evidence support the hypothesis that SARS-CoV-2 can infect and be shed from the human gastrointestinal tract. Policy should emphasize the importance of strict personal hygiene measures, and chlorine-based disinfection of surfaces in locations where there is presumed or known SARS-CoV-2 activity.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.04.20168054v1

Så viruset trivs alldeles utmärkt i din mun och i övriga delar som näshåla, svalg m.m. Det är ju ett luftvägsvirus så det är väl inte konstigt kanske. Dessutom trivs det alldeles ypperligt i din mage och tarmar och förökar sig där också. Inte heller konstigt då du har fullt med ACE2-receptorer där.
Du menar att det förökar sig i ventrikeln?
Citera
2020-08-14, 14:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hyperinflammation: Nya sjukdomen som drabbar barn efter covid-19
Multi-inflammatoriskt syndrom: Barnläkaren om sjukdomen
https://www.aftonbladet.se/family/a/pLowaG/hyperinflammation-nya-sjukdomen-som-drabbar-barn-efter-covid-19
Det verkar även som att sjukdomen oftare drabbar barn med afrikanskt, eller utomeuropeiskt påbrå. Min gissning är att det har att göra med genetiska mekanismer.

Afrikas barn dör ut?
Citera
2020-08-14, 14:56
Medlem
Sverige sammanfattat av Paul Krugman med 4,6 miljoner följare på Twitter
Citat:
The new Eurostat numbers say that Sweden and Denmark have had identical economic performance: ~8% GDP decline over past year. So all Sweden got from its herd immunity strategy was a bunch of dead Swedes
https://twitter.com/paulkrugman/status/1294243540059529218
Citera
2020-08-14, 15:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Kan ju tycka att det kan vara ganska intressant att veta hur många som skrivs ut från IVA, annars får du ingen komplett bild men att lämna fullständig info har aldrig varit författarens starka sida...

2606 vårdtillfällen är registrerade hittills där covid-19 är huvudsaklig diagnos
2199 utskrivningar har skett.

Hittills i augusti har 11 personer lagts in på IVA.
Under samma period har 11 personer avslutats med utskrivning till annan avdelning
Under samma period har 0 personer avlidit på IVA

Så anledningen till att antalet inlagda på IVA just nu pendlar runt 30 är att även om det fortfarande sker nyinläggningar så skrivs det ut människor i samma takt. Och det viktigaste, de överlever.
Citera
2020-08-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Inför munskydd genast.
Ligger döda människor i varje gathörn.
Var? inte ens 6000 människor har dött i Sverige.
Av dom som dött var 9 av 10 över 70 och mer än hälften av dessa bodde på äldreboenden.
Lägg till att många hade dött inom en snar framtid ändå. Cancersjuka, svag hälsa osv...
Lägg till att invandrare är överrepresenterade.
Slutsats. För friska människor under 70 är dödligheten helt obefintlig.

Största hysterin i modern historia som inte på något sätt står i relation till dess farlighet.
Citera
2020-08-14, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är helt olidligt att ha dessa munskydd i värmen, även som det är i Sverige just nu. Jag testade häromdagen och det fungerar helt enkelt inte, jag svettas "som en gris" under skyddet. Frågan hur verkningsfullt det blir då? Man håller på att fipplar med skyddet för att få lite svalka, torkar bort svett etc. Jag tror att det blir kontraproduktivt.

Du tror inte att vi som jobbar inom vården svettas? Med full skyddsutrustning blir det varmt, väldigt varmt. Sätt saker i perspektiv.
Citera
2020-08-14, 15:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hur bra svar som helst, jättebra och konkreta råd. Om alla levde efter dom blir det jättebra 🙂
Jepp.
Om alla bara åkte på andra tider fast de måste åka en viss tid så löser det sig.
Jag ser ingen lucka i den logiken.
Citera
2020-08-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du har uppenbarligen extremt låga krav när svaret på hur dom som måste åka är "åk inte" och du anser det jättebra.
Och sen ett helt irrelevant tillägg om munskydd. som grädde på moset..
Citera
2020-08-14, 15:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Du tror inte att vi som jobbar inom vården svettas? Med full skyddsutrustning blir det varmt, väldigt varmt. Sätt saker i perspektiv.
Jo, jag vet hur det är att svettas på jobbet. Har jobbat som skogsarbetare i min ungdom, motormanuellt röjningsarbete med full skyddutrustning i 30 graders värme på ett hygge, fullt med flugor, bromsar, mygg och avgasrök i näsan...

Men jag är väldigt varmblodad, så jag utgår från hur jag reagarar och inte hur andra mår. Och för sådana som mig fungerar inte munskydd i värmen, så är det bara. Därför jobbar jag heller inte i vården och inte i skogen längre... Jag tror heller inte att jag är ensam om att inte stå ut med munskydd i värmen.
Citera
2020-08-14, 15:13
Moderator
Chantres avatar
165 nya fall i Danmark och inlagda på sjukhus ökar.

Förbereds lagförslag att sätta regioner i karantän.

Ivaplatser har ökats till 1000 stycken. Katastrofen har bara börjat.
Citera
2020-08-14, 15:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
165 nya fall i Danmark och inlagda på sjukhus ökar.

Förbereds lagförslag att sätta regioner i karantän.

Ivaplatser har ökats till 1000 stycken. Katastrofen har bara börjat.
Vi hoppas att det inte blir en katastrof. Dock kan Danmark nu dra nytta av all ny kunskap om hur patienter bäst behandlas. Det är ju ytterst värdefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in