2020-08-14, 09:18
Medlem
Det här med att lasta och lossa kan man lätt få böter för också.

Minns en gång när jag flyttade så hade jag bilen stående inne på gården utanför ett bostadshus. Sprang in och ut och packade, men efter ett tag så behövdes en kort paus för att äta och dricka något.

Då låstes så klart bilen, sedan åt vi och kom tillbaka till bilen mindre än 20min senare.
Då satt det böter på den.

Bestred direkt det, men fick till svar att jag inte visade det eftersom inga dörrar var öppna på bilen.
Förklarade för idioterna att man inte kan lämna en bil öppen när man tar en kort paus, för då kan någon stjäla saker.

Då hävdade dom att jag skulle ha flyttat bilen under pausen.
Jag skulle alltså krångla med att lägga 5-10 minuter att flytta, parkera och gå tillbaka och sedan 5-10 minuter till efter 15 minuter?

Fick sedan hjälp av föreningen så till slut drogs böterna tillbaka, men tydligen får du inte en ta en kort paus när du lastar för då jävlar ska man straffas med dyra böter. Sjukt!
Citera
2020-08-14, 09:39
Medlem
G-punktens avatar
Grymt när man ska in på Nespresso på kungsgatan och det inte finns parkering. Bara ställa sig vid kanten med varningsblinkers så kan man springa in och köpa sina kapslar och sen bränna iväg. Mycket praktiskt
Citera
2020-08-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Han skulle köpa saker i en kontosrbutik, inte lämna något, jobbigt att bära pennor och tippex.

Förstår din poäng, då är det inte okej.

Men däremot att leverera kontorsmaterial, har du ens någon aning om hur mycket de paketen kan väga? En låda kan väga lätt 40kg och så har du tio sådana lådor att leverera men visst för din skull ska jag slita ut kroppen än mer.
Citera
2020-08-14, 09:55
Medlem
Tittar man rent på lagstiftningen så finns inget stöd för att parkera inom p förbud eller stanna vid stoppförbud bara man använder varningsblinkers, och att köpa en kopp kaffe kan inte räknas som lossning/lastning.
Men jag har lagt märke till detta relativt nya fenomen, och jag ser det som importerat.
Första ggr. jag la märke till det var i södra Europa då det var vanligt förekommande under 80 och 90talet men verkar faktiskt ha minskat.
I sverige på den tiden så förekom det sporadiskt men då var det lastbilar som regelrätt stannat innom p förbud för att lasta eller lasta som använde den signaleringen, alternativt bilar med någon typ av problem.
I länder söder om meddelhavet är det forfarande det normala beteendet, du ställer bilen där det passar dig sätter på varningsbinkers knallar hem till morsan och tar en 3timmars lunch och hoppas att batteriet håller hela tiden.
Så fenomenet är importerat och kommer sig av att folk mer och mer blir egocentriska dv.s. tagit till sig en del tänk från våra nysvenskar.
Citera
2020-08-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Försök dra 2 ton 15 meter... Det genom smala gångar runt bord, stolar, cyklar. Det upp på kanter och annat elände som finns på dessa "lastzoner". P-flisa kan säga vad denne vill. Lossar man så har man inte parkerat. Att politikerna sedan bygger cykelfält över lastzoner och parkeringar är deras huvudvärk.

På cykelbana, samt gångbana och cykelfält råder stoppförbud. Du får alltså inte stanna där ens för stt lasta ur. Svårt att förstå att du hindrar trafikanter när du blockerar t ex en gångbana. I synnerhet funktionsnedsatta, barn och andra som har svårt att ta sig fram.
Citera
2020-08-14, 10:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
På cykelbana, samt gångbana och cykelfält råder stoppförbud. Du får alltså inte stanna där ens för stt lasta ur. Svårt att förstå att du hindrar trafikanter när du blockerar t ex en gångbana. I synnerhet funktionsnedsatta, barn och andra som har svårt att ta sig fram.

Det är inte chaufförens problem utan butikens egentligen. Problemet är att detta område "ramlar mellan stolarna" - ingen vill ta i det, varken politiker eller för den delen arbetsgivare.

Vill folk få leveranser centralt så får de helt enkelt acceptera lastbilar som står lite otympligt till emellanåt, med varningsblinkers på.

Det känns som att folk inte riktigt tänker hela vägen i hamn...
Senast redigerad av sucuk 2020-08-14 kl. 10:36.
Citera
2020-08-14, 10:36
Medlem
Scalpings avatar
ja bilar som blockerar gång och cykelvägar förtjänar plåtskador. Måste de stanna - så se för fan till att parkera på ens bilväg och blocka biltrafiken istället.

De ända som borde ha rätt att fulparkera ibland är vårdpersonal och färdtjänst, men inte ens de är säkra idag när lapplisorna går på provision och parkeringsbolagen vinstdrivande.
Citera
2020-08-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tittar man rent på lagstiftningen så finns inget stöd för att parkera inom p förbud eller stanna vid stoppförbud bara man använder varningsblinkers, och att köpa en kopp kaffe kan inte räknas som lossning/lastning.
Men jag har lagt märke till detta relativt nya fenomen, och jag ser det som importerat.
Första ggr. jag la märke till det var i södra Europa då det var vanligt förekommande under 80 och 90talet men verkar faktiskt ha minskat.
I sverige på den tiden så förekom det sporadiskt men då var det lastbilar som regelrätt stannat innom p förbud för att lasta eller lasta som använde den signaleringen, alternativt bilar med någon typ av problem.
I länder söder om meddelhavet är det forfarande det normala beteendet, du ställer bilen där det passar dig sätter på varningsbinkers knallar hem till morsan och tar en 3timmars lunch och hoppas att batteriet håller hela tiden.
Så fenomenet är importerat och kommer sig av att folk mer och mer blir egocentriska dv.s. tagit till sig en del tänk från våra nysvenskar.

Det är nog mer en följd av den idiotiska politiken som bedrivits senaste decennierna, där man försöker hindra folk från att köra bil genom att ta bort parkeringar och sätta höga avgifter. Då blir ju enda alternativet att "fulparkera" - annars får man ofta ställa sig "långt åt helsike" och sen gå en bra bit från bilen dit man ska (vilket inte är kul vintertid och/eller om man har mycket grejer att bära osv.)...
Citera
2020-08-14, 11:29
Medlem
Har sett a motorcyklar verkar undkomma parkeringsböter. Kostar det att parkera så gäller det även MC.

T.ex. utanför mitt jobb, där kostar det att parkera och jag ser nästan dagligen bilar med böteslappar på sig. Men motorcyklarna undkommer böter genom att parkera sig lägst ut till vänster eller höger om den sista parkeringen. Där har parkeringsbolaget troligen inte tillstånd att sätta böter. De får nog bara bötfälla i rutorna som de bevakar.

MC's ställer sig också ofta direkt utanför butiker där cyklar står. Billigt och bra.
Citera
2020-08-14, 12:11
Medlem
Jag drömmer om en tillvaro där det finns god plats att parkera, även på gatorna i stan.

(Jag ska tillägga att jag inte parkerar som beskrivet, men jag tänker så här ändå.)
Senast redigerad av Skeppslag 2020-08-14 kl. 12:38.
Citera
2020-08-14, 12:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Så varför använda varningsblinkers?

Är det frikort för att du lastar el lossar, och kan då stå hur du vill. Eller måste du inte som alla andra följa reglerna?
Polisen kan inte ställa sig, även om de gör det, hur de vill bara för att de är poliser. Så länge de inte är på utryckning.

Nu använder inte jag varningssignalen på detta sätt då jag inte parkerar otillåtet. Men är det inte just så att de som gör det vet att det är ett dåligt ställe att parkera på och faktiskt sätter på varningssignalen för att signalera till övrig trafik att här är det varning, det står ett objekt (fordon) jävligt dåligt till.
Citera
2020-08-14, 13:41
Medlem
Själv bor jag i Sthlms innerstad och är oftast tvungen att "dubbelstanna" pga parkeringssituationen. Vill inte använda ordet dubbel-parkera eftersom jag enbart ställer mig dubbelt när jag lossar/lastar in familjen/väskor/barnstolar et c.

När jag gör ovanstående kör jag alltid med varningsblinkers, mest för att det är en ganska trafikerad gata och att jag därmed vill göra övriga trafikanter uppmärksamma på detta.

Det har hänt enbart en gång att någon stack ut huvudet och klagade och då var det en sk orten-människa som var passagerare i en budbil. Blev såklart grymt irriterad men kom inte för mig att säga något tillbaka åt människan.

Förstår man inte att det ibland måste dubbelstannas i innerstan ens som budchaufför borde man söka sig till ett annat yrke; i den personens fall skulle ett yrke som becknare troligtvis passa bäst.
Senast redigerad av ne2000 2020-08-14 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in