2020-08-14, 09:25
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Som jag redan påpekat innehåller Palmeutredningens handlingar INTE namnet Vladimir Nezjinskij. Den biten tillhör det hemligstämplade material som Palmeutredningen aldrig fått ta del av. Palmeutredningen har heller inte fått ta del av Säkerhetspolisens lösning av fallet.

(Med reservation för att Kegös material är bandat och har än så länge inte lämnats ut mig veterligen.)

Det som utlämnats är Barrlings material och en sammanfattning och det är intressant i två avseenden: dels då det bekräftar min tidigare framförda misstanke att det så-kallade Kurdspåret, som Barrling redogör för, är ett villospår noggrant förberett och utplanterat av KGB och STASI samt att mordet utfördes av en attentatsgrupp utskickad av KGB och STASI.

Materialet ger enligt min mening endast stöd för att medlemmar av PKK boende i Sverige deltagit i utläggningen av Nezjisnkijs "Kurdsåret" inte för att de deltog i själva attentatet. PKK/Sverige var en medvetet planterad "patsy" (inte helt olik Lee Harvey Oswald i ett annat berömt KGB-mord på en statsledare).

B menar att några ledande medlemmarna av PKK/Sverige (alla namn är naturligtvis maskade) möjligen kan identifieras med de personer som iakttagits både med och utan walkie talkie från Gamla Stan till mordplatsen. Men i beaktande av att detta spaningsmaterial är mer än 30 år gammalt så är den identifieringen knappast längre hållbar i en rättegång.

B lämnar flera uppgifter om PKK:s roll i Palmemordet, vilket ger intryck av att de försöker dra på sig den svenska polisens uppmärksamhet genom att snacka vitt och brett på telefon i avlyssnade lägenheter om hur de skaffat fram vapen och annan utrustning och även medgivanden att de har mördat Palme. Det tror jag, som sagt, inte ett skvatt på. De lurar den svenska polisen! Det innebär, som B också säger, att de är medvetna om att attentatet ska ske och i den meningen är delaktiga i mordet.

B menar att "svenska" PKK sannolikt deltog i övervakningen och "upptagningen" av OP. De spanade eller fick på annat sätt nys om att OP skulle gå på bio och meddelade då attentatetsgruppen, som hade smugglats in i Sverige veckorna före mordet och stod beredd att slå till så snart tillfälle bjöds.

B menar att PKK/Sveriges ledning var en del av vad han kallar "Curielnätet" (alltså en av KGB:s mer omtalade underrättelseorganisationer i Västeuropa).

B menar att en kvinna som varit gift med en av de mer våldsbejakande PKK-ledarna i Turkiet, sen omgift med en italienare misstänkt för samröre med Svarta September och Carlos, RAF och Action Directe, med djupa försänkningar i Sovjetunionen och som hade fungerat som expert på kurdiska frågor i Mellanöstern, smugglades in till Sverige 84 av en av ledarna för PKK/Sverige (omnämnd under avsnitt G) i samarbete med en riksdagsman för VPK. B menar att denne PKK-ledare (G), som kan vara identisk med Ismet Celepli, eller läkaren Salaheddin Rastgeldi, kan vara delaktig i Palmemordet.

B menar också att G och Rastgeldi hade kopplingar till Turk-/Skomakarligan, vilka ska ha finansierat PKK:s verksamhet. Det var således denna /dessa ligor åt vilken attentatsmannen enligt K&B ska ha arbetat som torped och vilka kan ha fungerat som sovjetiska illegalister.

B uppger att G hade kontakter med en svensk speditör vid namn Bengt Ingvall, som jämte Rastgeldi plötsligt avled drygt en vecka efter Palmemordet.

B uppger att sagde Bengt Ingvall hade kontat med "33-åringen", Victor Gunnarsson, huvudstatisten i det av STASI fabricerade och utplanterade så-kallade "EAP.spåret", vilket ger en ganska intressant koppling mellan dessa nätverk och STASI.

B menar att "Grandmannen" kan identifieras med en av två PKK/Sverige-ledare, samt att mannen med likblekt anlete och kontrasterande kolsvart mustacsh som observerades flera gånger vid Tunnelgatan på Sveavägens västra sida samt den man som sprang på Olofsgatan kan identifieras med en PKK-medlem.

Min sammanfattning av Barrlings vittnesmål är att det i ganska stor detaljrikedom beskriver utläggningen av Vladimir Nezjinskijs Kurdspår och inte belyser attentatsgruppens sammansättning. Attentatsgruppen tror jag smugglades in i Sverige veckorna före och smugglades ut direkt efter mordet under ledning av två STASI-officerare, den tysktalande mannen som ville köpa biljett till "Brüder Mozart" (trits att han inte förstod svenska) och den man som i närheten av brottsplatsen direkt efter skotten packade ihop och hördes ropa "Das Auto" (flyktbilen) i en walkie talkie.

Detta material är det mest påtagaliga som hittills presenterats vada avser iakttagelserna av wt-gubbar, anatolier och STASI-gubbar. Blir intressant att se hur Landsförrädarspårets anhängare ställer sig till det. Ganska uppenbart case. Det var KGB som mördade Palme. Inget snack om den saken. Men attentatsgruppen är fortfarande som uppslukad av Stockholmsnatten sen den där olycksliga kvällen den 28 februari 1986.

Det Säkerhetspolisen vet om mordet förblir en hemlighet om inte regeringen beslutar annat. Trist. Men så är det, tyvärr.

PS: Theutenbergs / Jallais identifiering GM = Latif är en röd strömming, svälj inte det betet! Det betet har Nezjinskij personligen agnat...

Nu får väl det senaste materialet stämmas av mot allt annat men huvudlinjen
stämmer ju med vad Theutenberg och Jallai skrivit. Bakom PKK döljer sig
KGB via Guriel och vad det kan vara.

När det gäller det avgörande steget med Nerzjinskij så har
Theutenberg mest information så långt. Den mörka vrån
runt Nerzjinskij krymper. Let the sunshine in.
Citera
2020-08-14, 09:31
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Han är tillägnad ett helt eget dokument, benämnd Barrlings anteckningar efter möte med Tore Forsberg.

https://drive.google.com/file/d/1UlDN2Su4SoSxZW5BGkBCEvGggA5IdOg5/view

Här är väl kontentan av "diplomat"-buggningen avseende MOP. Precis som i sin PKK-jakt så är K&B (kanske kan kallas the Hardly Boys för de som följt South Park) väldigt ensidiga i sina tolkningar av vad som sägs. När det gäller kurder så är små pojkar=revolvrar. När det gäller ryssar så är svärd=revolver. I vilket fall så är den handskrivna sammanfattningen i mina ögon helt intetsägande gällande MOP.

Däremot så har Nerzjinskij definitivt suspekta saker för sig, och konstigt vore ju annars, han jobbar ju faktiskt för KGB. De våta jobben som Hardly Boys verkar tolka som MOP och mordet på Algernon är antagligen mer relaterat till undervattensverksamheten, och kommunikation med avlämnade grupper, och det är ju riktigt intressant men OT här.

Annars då, tja, skrattar åt radiosändningen på natten, jovisst, statsministern ute på stan på kvällen utan en enda livvakt, ja säkert skrattretande för herr KGB.
Vill ta kommunismen till Sverige - javisst, annat vore ju tjänstefel. Världsrevolutionen och folkens kommunistiska förbrödrande var ju en grundsten i sovjetideologin, och de facto samma imperialism som de sade sig avsky.

Båden handstil och punktform gör detta svårtolkat.
Citera
2020-08-14, 09:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Bråkig polis på buss. 860311. 2 sidor.

https://drive.google.com/file/d/17lyp19NZX42alhj1O5tppaAz9xx4msbk/view
Citera
2020-08-14, 09:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Bobbo, du talar nedlåtande om Theutenbergs fantasi som fenligt dig ska ha fått vingar och avslöjat hans politiska hemvist. Jag tycker nog snarare att det är din fantasiförmåga som utbrett vingar likt ett större Ilyjushinplans. Jag tycker nog snarare Theutenberg bör hyllas för att våga ställa sig upp och tala fritt, PK-piskans vinande om öronen och statsapparatens morrande till trots.

Citat:
PS: Theutenbergs / Jallais identifiering GM = Latif är en röd strömming, svälj inte det betet! Det betet har Nezjinskij personligen agnat...

Det svänger fort i hockey
Citera
2020-08-14, 11:11
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Yeah, finally, the the polar night is over, dawn is here!

Vänsterpacket har fått hålla låda i tretti år å anklaga borgerligheten för landsförräderi, regicid å de ena me re andra. Å så var'e "kamrat fyra procent"!

Sicken överraskning. Nu får dom slicka i sig sin egen skit.

Jag förnimmer en viss skadeglädje, inre tillfredsställelse i allt elände...

När det gäller Nerzjinskij finns nu en ny person som vet saker.
Denne Björn. Det är kanske inte alla som noterat det.
Hur kom trädgårdshistorien till? Vem fabulerade?
Vad innebär det för trovärdigheten?
Citera
2020-08-14, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Det är ju just detta som ÄR den där säpoutredningen som innehåller lösningen som du ältat. Det finns inget annat!
Snacka om västgötaklimax!
Och jo gamle Volodja finns visst med på ett hörn, och det är lika intressant som att kurderna skulle ha bröllop med Palme och småpojkar (enligt dina idoler K&B).

Vad med Theutenberg förresten? Han är alltså desinformatör nu enligt dig, eftersom han sprider vad du kallar den KGB-planterade versionen?

Tyvärr, det är det inte. Varför Nezjinski inte omnämnd i Palmeutredningens material? Sanningen har inte kommit fram, så enkelt är det.

Vi vet nu att det var stalinisterna i KGB (Curielnätet som Barrling kallar det) som beställde mordet och att KGB de gick väldigt långt i ansträngningarna att täcka sina spår. Vi vet också att vänsterpacket i Sverige fungerade som medlöpare i villospårutläggningen. Men sanningen om vem som mördade Palme vilar fortfarande under regeringens hemligstämpel. Vi vet inget om hur attentatsgruppen var sammansatt och hur attentatet planerades och genomfördes.

Din sista frågan är högintressant. Jag påstår inte att BT är desinformatör. BT uppger att han fått informationen av personer med tillgång till förstahandsinformationen. Anders Jallai tolkar det som att han har haft tillgång till förstahandsinformation. Det gör inte jag. BT:s källor kan teoretiskt sett ha utsatt honom för en en blandning av sanning och lögn, en desinformation. Jag vet inte. Det får tiden utvisa.

Härligt att vänsterpacket är tillbakatryckt, inte sant?!
Citera
2020-08-14, 12:24
Medlem
HAARPs avatar
OP:s begravning, https://www.oppetarkiv.se/video/3948939/olof-palmes-begravning

30 000 människor längs den 3km långa kortegevägen . 2.40- 3.59.
En av dem sannolikt GM iklädd sin 3/4 långa blå täckjacka med skärp .Jag lyckades dock tyvärr inte upptäcka honom (eller någon annan man med 3/4 lång blå täckjacka).

Finns kanske några mer filmer tagna längs kortegevägen än denna ?
Senast redigerad av HAARP 2020-08-14 kl. 12:29.
Citera
2020-08-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
OP:s begravning, https://www.oppetarkiv.se/video/3948939/olof-palmes-begravning

30 000 människor längs den 3km långa kortegevägen . 2.40- 3.59.
En av dem sannolikt GM iklädd sin 3/4 långa blå täckjacka med skärp .Jag lyckades dock tyvärr inte upptäcka honom (eller någon annan man med 3/4 lång blå täckjacka).

Finns kanske några mer filmer tagna längs kortegevägen än denna ?
En sak kan vi vara fullständigt övertygade om. Gärningsmannen bar inte sorgdräkt efter mordet.
Citera
2020-08-14, 13:15
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En sak kan vi vara fullständigt övertygade om. Gärningsmannen bar inte sorgdräkt efter mordet.

Väldigt få av de 30 000 människorna längs kortegevägen också.
Citera
2020-08-14, 14:22
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag ser att du citerar ett av mina gamla inlägg. Lundins polisförhör är intressanta då de också innehåller en utsaga om att han såg GM korsa Sveavägen och ställa sig vid Dekorimafönstret. Det börjar bli många som korsar Sveavägen i olika riktningar. Jag har inte kommit så långt ännu att jag står fast vid dessa uppgifter med allt nytt som kommer fram från Liggaren.

Det pågår säkert idag neutralisering av vittnen och grävare i MOP som inte inrättar sig i ledet.

Jo men jag tror inte man kan lita helt på alla vittnesuppgifter om folk som korsar Sveavägen kors och tvärs vid tidpunkten för mordet.Skall man lita på alla vittnesmål och en del som motsäger varandra så går det aldrig att få ihop ett troligt händelseförlopp eller ett signalement på GM.

Det som jag tycker är intressant med Alf Lundins vittnesmål om mannen som gick bakom LOP är att det överensstämmer med MP:s beskrivning av Grandmannen men inte är exakt lika.

MP :
Man som går framåtlutad med händerna i fickorna

3/4 lång blå täckplatta

AL:

Mörk , eventuell svart ,mörkblå eller mörkgrön rockliknande jacka.Lundin framhåller att plagget i typen är lik försvarets gröna rockar m/59.Rocken är ¾-lång och gick till strax ovan knäna på mannen.Av okänd anledning får han uppfattningen,att mannen var bredaxlad och liksom smalare över midjan.Detta kan bero på att rocken hade skärp eller på något sätt var åtdragen kring midjan.

Om vi antar att AL snappat upp MP:s beskrivning av Grandmannen och hans täckjacka via tidningar eller TV varför använde han inte den beskrivningen rakt upp och ner sen till sitt vittnesmål?

Hade AL också sagt 3/4 lång blå täckjacka så hade jag varit mycket mer misstänksam.
Att han inte gör det utan beskriver något liknande gör enligt mig AL:s vittnesmål mer trovärdigt.

Båda är överens om en man som går framåtlutad med händerna i fickorna.

(jag vet att signaturen iesho hävdar att i princip alla går omkring framåtlutade med axlarna uppdragna till öronen när det det är halt ute. Men det är inte riktigt min åsikt.)

Jag påstår att när det gjorts 2 olika observationer av en man som går framåtlutad med händerna i fickorna så nära i tid och plats så är det rätt troligt att det är samma person.

AL:s observation av att jackan var åtdragen med någon typ av skärp så att AL tyckte att mannen var bredaxlad och smal om midjan stämmer också väl med vad andra vittnen sagt.

"Bredaxlad" , "snygg kropp" och liknande hade andra vittnen aldrig sagt och lagt märke till om jackan inte varit åtdragen kring midjan.

...Vad avser detta plagg får han uppfattningen , att det inte riktigt passar in på denne man som bedöms vara drygt 40år – kanske närmare 45år.Han menar att mannen på något sätt är för gammal i förhållande till rocken..

Vem f*n hade kunnat fantisera ihop något sådant vid ett falskt vittnesmål ?

Jag skulle utan vidare kunna säga att den jackan jag föreslog passar inte på en lite äldre person.

Min 10 000 kr:s fråga är då om jackan jag föreslog (och då i en mörkblå färg) skulle kunna beskrivas som liknande en m/59 rock hos någon man möter på en mörk gata ?

https://imgur.com/a/6f3vNzi
Senast redigerad av HAARP 2020-08-14 kl. 14:44.
Citera
2020-08-14, 14:46
Medlem
Spaningsuppslag Lennart Källström. 871104. 1 sida.

https://drive.google.com/file/d/17z75iqNyq9R_r7T5nTJdt8VyjaXAvYGV/view

Polisman Leif Bidefjord.

https://drive.google.com/file/d/12sdgsitBPPx38xCXUS1id3AA0nPnLC1W/view

Dito.

https://drive.google.com/file/d/13ra6Zg6PO_1mY_wjOdxwrqn8LUITSutV/view

Dito.

https://drive.google.com/file/d/1ftlkyTiXqZWqL6PVybTNsIEDm9XUT8MH/view

Dito.

https://drive.google.com/file/d/1QAuUSj113xoEzPRYtr0NcUyt3_ndgUXo/view
Citera
2020-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo men jag tror inte man kan lita helt på alla vittnesuppgifter om folk som korsar Sveavägen kors och tvärs vid tidpunkten för mordet.Skall man lita på alla vittnesmål och en del som motsäger varandra så går det aldrig att få ihop ett troligt händelseförlopp eller ett signalement på GM.

Det som jag tycker är intressant med Alf Lundins vittnesmål om mannen som gick bakom LOP är att det överensstämmer med MP:s beskrivning av Grandmannen men inte är exakt lika.

MP :

3/4 lång blå täckplatta

AL:

Mörk , eventuell svart ,mörkblå eller mörkgrön rockliknande jacka.Lundin framhåller att plagget i typen är lik försvarets gröna rockar m/59.Rocken är ¾-lång och gick till strax ovan knäna på mannen.Av okänd anledning får han uppfattningen,att mannen var bredaxlad och liksom smalare över midjan.Detta kan bero på att rocken hade skärp eller på något sätt var åtdragen kring midjan.

Om vi antar att AL snappat till MP:s beskrivning av Grandmannen och hans täckjacka via tidningar eller TV varför använde han inte den beskrivningen rakt upp och ner sen till sitt vittnesmål?

Hade AL också sagt 3/4 lång blå täckjacka så hade jag varit mycket mer misstänksam.
Att han inte gör det utan beskriver något liknande gör enligt mig AL:s vittnesmål mer trovärdigt.

Båda är överens om man som går framåtlutad med händerna i fickorna.

(jag vet att signaturen iesho hävdar att i princip alla går omkring framåtlutade med axlarna uppdragna till öronen när det det är halt ute. Men det är inte riktigt min åsikt.)

Jag påstår att när det gjorts 2 olika observationer av en man som går framåtlutad med händerna i fickorna så nära i tid och plats så är det rätt troligt att det är samma person.

AL:s observation av att jackan var åtdragen med någon typ av skärp så att AL tyckte att mannen var bredaxlad och smal om midjan stämmer också väl med vad andra vittnen sagt.

"Bredaxlad" , "snygg kropp" och liknande hade andra vittnen aldrig sagt och lagt märke om jackan inte varit åtdragen kring midjan.

...Vad avser detta plagg får han uppfattningen , att det inte riktigt passar in på denne man som bedöms vara drygt 40år – kanske närmare 45år.Han menar att mannen på något sätt är för gammal i förhållande till rocken..

Vem f*n hade kunnat fantisera ihop något sådant vid ett falskt vittnesmål ?

Jag skulle utan vidare kunna säga att den jackan jag föreslog passar inte på en lite äldre person.

Min 10 000 kr:s fråga är om den jackan jag föreslog (och då i en mörkblå färg) skulle kunna beskrivas som liknande en m/59 rock hos någon man möter på en mörk gata ?

https://imgur.com/a/6f3vNzi

Uppfattningen av hur någon ser ut varierar från person till person beroeende på betraktarens referensram och värdering. Jag tror inte att AL och MP är lika därvidlag. Därför blir likheterna i deras beskrivningar mer relevanta än olikheterna i deras minnesbilder.

Särskilt beteendet är intressant om mannen förföljer LOP.

LOP går mycket långsamt och om en man, längre än LOP, som förföljer LOP försöker att gå "upprätt" långsamt kommer han att vagga som en anka, därav "lutar" han sig framåt.

Skulle han smyga skulle han göra det med böjda knän och det vore uppenbart att han smög på paret Palme.

Huruvida han framstår som bredaxlad beror mer på hur jackan var skuren. Färgvariationer kan bero på ljussättning vid olika platser, utanför Grand/Kammakargatan, så där finns också variation.

Vad som tidigare fångat mitt intresse med AL var att tiderna för hans promenad stämde väl överens med andra dokumenterade tider för makarna Palmes promenad från Grand till mordplatsen. Med fler förhör offentliggjorda kommer det att bli intressant att komplettera händelseförloppet och se om AL's uppgifter även nu stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in