2020-08-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Naturligtvis inte.

Men det är ett faktum att Margareta hävdar att det var det som Stig berättade när han kom hem. Det är inget bevis för att han verkligen sprang.

Däremot motsäger den uppgiften inte att han sprang efter mördaren. Vilket jag kommenterade till en person som anser att SE just gjorde så. Jag vet inte om han sprang eller inte sprang. Vare sig efter mördaren eller poliserna. Mycket svårbedömt i dagsläget enligt mig.

Om nu SE har sprungit, så är det efter poliserna; i alla fall enligt han själv i förhör..

”När de här polismännen har hunnit ungefär i höjd med barackerna och nästan framme vid Luntmakargatan så slår det mig att jag borde säga någonting om den blåa täckjackan. Jag blir lite förtretad på mig själv att jag inte tänkte på att säga detta samtidigt. Eftersom jag är rätt snabb av mig så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen”

Riktigt så snabb var ju SE inte.. poliserna var borta...
Citera
2020-08-13, 16:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
I följande länk, från 38,00, behandlas Holmers vistelse i Borlänge. Där man får se de dokument som Helin hänvisade till i radioprogrammet 1992. Inga imponerande bevis. Om nu detta är de äkta dokumenten? Och vem har i så fall lämnat ut dem?

Plus ytterligare faktorer som redovisas i programmet. Indicier på att Dahlgrens historia kan stämma. Plus att det i så fall också förklarar varför Åsa vägrar uttala sig. Det var hemligt fattar du väl. Som Dahlgren uttryckte sig i ''brevlådeintervjun''.

https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ&fbclid=IwAR0TxikDtajx-jODSthtIBLtvUBGPx21sib5kIJXHxD_pQrnEifzCcqoNyE
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 17:01.
Citera
2020-08-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den som visat sig syssla med hemliga organisationer, ha bra kontakter i alla riktiningar och dessutom kan bli anställd i själva polishuset är Åke J Ek. Chefen för Leon som hade kontakter i Klara Lidingö FBU, T-kontoret, TBV/TCP, SÄPO, betrodd av KCIA, representant i WACL, olika vänskapsförbund bl Sydafrika, koreaambulansen m m, och som aldrig någonsin tog avstånd från de nazistiska ideal han utvecklade redan under 40-talet.

Det är inte så vanligt att före detta medarbetare i Sonderkommando blev utnämnda till kommissarier på RPS . Det blev Åke 1986. Sedan fanns han med i Viktor Gunnarssons digra dagbok. Kan inte låta bli att undra över var deras vägar korsades.
Min fetning.

Observera att Åke J Ek hävdar att han aldrig träffat eller hört talas om Viktor Gunnarsson före han blev misstänkt i Palmeutredningen. Sid. 3.

https://drive.google.com/file/d/1uAy7TaKfR2EVvXpalmrPIb7tbXdbKqhV/view
Citera
2020-08-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
HH gör gällande att paret åkt till Borlänge utan föregående hotellbokning och det kan kanske stämma för mordnatten. Men att en vasaloppsåkare inte bokat hotellrum i god tid till natten före loppet vet alla som kört är näst intill en omöjlighet. Därtill måste han komma närmre Berga By än Borlänge. Paret Holmer hade utan problem kunnat plocka fram denna bokning för att visa Sven Anér och andra belackare, men det har vart knäpptyst på den punkten..
Här gällde det ju inte natten före Vasaloppet. Det var först på söndagsmorgonen som starten ägde rum, dvs den 2 mars. Sven Anér kollade på sin tid upp var Holmér hade planerat att tillbringa följande natt. Det visade sig då att länspolismästaren skulle övernatta på ett litet fjällpensionat i Sälen mellan lördagen och söndagen. Inbokningen ska ha skett i god tid (Se Affären Borlänge, sid 32).
Citera
2020-08-13, 19:56
Medlem
Nån annan som ser fram emot Otto Ekevis intervju med Paul Smith ikväll (live på youtube 21:45)? Tagline: "Är 99% säker på att det är han" (gällande Christer Andersson/GH, för den som inte har koll). Är inte på något vis en CA-anhängare, bara överintresserad av MOP i största allmänhet. Ville ba' tipsa!
Citera
2020-08-13, 21:05
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Man kan tolka ditt ursprungliga inlägg som att du generellt var skeptisk mot hypoteser om förvaltningsmord och att Lingärde bara var ett exempel . Men det är alltså inte så du menar?
Beträffande Lingärde är jag också skeptisk utan att ha satt mig in i hans utsagor så spm du verkar ha gjort. Jag sätter dock en peng på att han försöker smutsa

Att det skulle ha funnits något slags parallellt rättsväsende inom förvaltningen som dömde statsministern till döden betraktar jag som uteslutet av tre skäl.

Den kulturen fanns inte, vårt politiska system kännetecknas av balanser mellan intressekonflikter.

Konspirationen skulle bli för stor och i princip omöjlig att vidmakthålla, eftersom socialdemokraterna hade ett så brett stöd. Gällde dessutom i förvaltningen också, klart mer i försvaret än fördomarna.

Och även, om jag skulle ha helt fel i två första skälen är risken för stor. Om alla myndigheter skulle vara överens om detta baserat på ”bevis kring landsförräderi”, så fanns det ju betydligt billigare alternativ som att kalla OP till förhör och läcka ut detta till pressen osv för att oskadliggöra honom politiskt.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-13 kl. 21:11.
Citera
2020-08-14, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Högintressant! Men efter att ha skummat genom hittar jag inget
om Nerzjinskij.

Som jag redan påpekat innehåller Palmeutredningens handlingar INTE namnet Vladimir Nezjinskij. Den biten tillhör det hemligstämplade material som Palmeutredningen aldrig fått ta del av. Palmeutredningen har heller inte fått ta del av Säkerhetspolisens lösning av fallet.

(Med reservation för att Kegös material är bandat och har än så länge inte lämnats ut mig veterligen.)

Det som utlämnats är Barrlings material och en sammanfattning och det är intressant i två avseenden: dels då det bekräftar min tidigare framförda misstanke att det så-kallade Kurdspåret, som Barrling redogör för, är ett villospår noggrant förberett och utplanterat av KGB och STASI samt att mordet utfördes av en attentatsgrupp utskickad av KGB och STASI.

Materialet ger enligt min mening endast stöd för att medlemmar av PKK boende i Sverige deltagit i utläggningen av Nezjisnkijs "Kurdsåret" inte för att de deltog i själva attentatet. PKK/Sverige var en medvetet planterad "patsy" (inte helt olik Lee Harvey Oswald i ett annat berömt KGB-mord på en statsledare).

B menar att några ledande medlemmarna av PKK/Sverige (alla namn är naturligtvis maskade) möjligen kan identifieras med de personer som iakttagits både med och utan walkie talkie från Gamla Stan till mordplatsen. Men i beaktande av att detta spaningsmaterial är mer än 30 år gammalt så är den identifieringen knappast längre hållbar i en rättegång.

B lämnar flera uppgifter om PKK:s roll i Palmemordet, vilket ger intryck av att de försöker dra på sig den svenska polisens uppmärksamhet genom att snacka vitt och brett på telefon i avlyssnade lägenheter om hur de skaffat fram vapen och annan utrustning och även medgivanden att de har mördat Palme. Det tror jag, som sagt, inte ett skvatt på. De lurar den svenska polisen! Det innebär, som B också säger, att de är medvetna om att attentatet ska ske och i den meningen är delaktiga i mordet.

B menar att "svenska" PKK sannolikt deltog i övervakningen och "upptagningen" av OP. De spanade eller fick på annat sätt nys om att OP skulle gå på bio och meddelade då attentatetsgruppen, som hade smugglats in i Sverige veckorna före mordet och stod beredd att slå till så snart tillfälle bjöds.

B menar att PKK/Sveriges ledning var en del av vad han kallar "Curielnätet" (alltså en av KGB:s mer omtalade underrättelseorganisationer i Västeuropa).

B menar att en kvinna som varit gift med en av de mer våldsbejakande PKK-ledarna i Turkiet, sen omgift med en italienare misstänkt för samröre med Svarta September och Carlos, RAF och Action Directe, med djupa försänkningar i Sovjetunionen och som hade fungerat som expert på kurdiska frågor i Mellanöstern, smugglades in till Sverige 84 av en av ledarna för PKK/Sverige (omnämnd under avsnitt G) i samarbete med en riksdagsman för VPK. B menar att denne PKK-ledare (G), som kan vara identisk med Ismet Celepli, eller läkaren Salaheddin Rastgeldi, kan vara delaktig i Palmemordet.

B menar också att G och Rastgeldi hade kopplingar till Turk-/Skomakarligan, vilka ska ha finansierat PKK:s verksamhet. Det var således denna /dessa ligor åt vilken attentatsmannen enligt K&B ska ha arbetat som torped och vilka kan ha fungerat som sovjetiska illegalister.

B uppger att G hade kontakter med en svensk speditör vid namn Bengt Ingvall, som jämte Rastgeldi plötsligt avled drygt en vecka efter Palmemordet.

B uppger att sagde Bengt Ingvall hade kontat med "33-åringen", Victor Gunnarsson, huvudstatisten i det av STASI fabricerade och utplanterade så-kallade "EAP.spåret", vilket ger en ganska intressant koppling mellan dessa nätverk och STASI.

B menar att "Grandmannen" kan identifieras med en av två PKK/Sverige-ledare, samt att mannen med likblekt anlete och kontrasterande kolsvart mustacsh som observerades flera gånger vid Tunnelgatan på Sveavägens västra sida samt den man som sprang på Olofsgatan kan identifieras med en PKK-medlem.

Min sammanfattning av Barrlings vittnesmål är att det i ganska stor detaljrikedom beskriver utläggningen av Vladimir Nezjinskijs Kurdspår och inte belyser attentatsgruppens sammansättning. Attentatsgruppen tror jag smugglades in i Sverige veckorna före och smugglades ut direkt efter mordet under ledning av två STASI-officerare, den tysktalande mannen som ville köpa biljett till "Brüder Mozart" (trits att han inte förstod svenska) och den man som i närheten av brottsplatsen direkt efter skotten packade ihop och hördes ropa "Das Auto" (flyktbilen) i en walkie talkie.

Detta material är det mest påtagaliga som hittills presenterats vada avser iakttagelserna av wt-gubbar, anatolier och STASI-gubbar. Blir intressant att se hur Landsförrädarspårets anhängare ställer sig till det. Ganska uppenbart case. Det var KGB som mördade Palme. Inget snack om den saken. Men attentatsgruppen är fortfarande som uppslukad av Stockholmsnatten sen den där olycksliga kvällen den 28 februari 1986.

Det Säkerhetspolisen vet om mordet förblir en hemlighet om inte regeringen beslutar annat. Trist. Men så är det, tyvärr.

PS: Theutenbergs / Jallais identifiering GM = Latif är en röd strömming, svälj inte det betet! Det betet har Nezjinskij personligen agnat...
Citera
2020-08-14, 03:25
Medlem
https://efolket.eu/overvakningen-av-olof-palme-sapo-rapporten-som-sapoledningen-och-holmer-inte-ville-ta-i/?fbclid=IwAR2d-4jXhP1V6XJBN60O6-N7BTDTj_ZETHqYTmiEzGcOufeE5cuHe349xvc

''Undersökarna, sju till antalet, leddes av Säpo-kommissarie Bert Melén. Gruppen var underställd spaningsledaren Hans Holmér. Den påbörjade sitt arbete mindre än två veckor (den 11 mars) efter mordet den 28 februari 1986. Registrerade tips inkomna före den 13 april utgjorde underlaget. Avrapporteringen gjordes den 24 april (1986) Endast fyra kopior upprättades. Två gick till spaningsledaren Hans Holmér, en till SÄPO:s högsta chef Sven-Erik Hjälmroth och en kopia behöll utredningsgruppen''.

''Enligt en polis som arbetat med mordutredningen ska rapporten bara ha kopierats upp i ett fåtal exemplar och endast ett fåtal personer haft tillgång till den. Denna uppgift finns också i själva rapporten. Hjälmroth och Holmér var de enda mottagarna''.

''En annan iakttagelse, som gjordes någon minut efter mordet handlade om en blond man med walkie-talkie som i rask takt var på väg bort från mordområdet''.

4 kopior. 2 till Holmer. Utan att diarieföras i PU. Samtidigt som vi nu vet att Barrling och Kegö tidigt kände till detta PM. Man kan undra vad Hjälmroth gjorde med sin kopia?

Nu förstår man varför DA ville utreda WT. Och därmed övervakning. Det som däremot ännu inte går att förstå är varför alla andra, undantaget HH som gömde undan resultatet, inte ville utreda detta. Det måste finnas någonting här som vi inte känner till. Annars är det ofattbar inkompetens. Styrning/order/förbud av politiker eller djupa staten tror jag inte på utan att se bevis. För i så fall skulle inte de utredningar som ändå genomförts kommit till stånd. Ändå mindre lämnats ut idag.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-14 kl. 03:30.
Citera
2020-08-14, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Högintressant! Men efter att ha skummat genom hittar jag inget
om Nerzjinskij.

Han är tillägnad ett helt eget dokument, benämnd Barrlings anteckningar efter möte med Tore Forsberg.

https://drive.google.com/file/d/1UlDN2Su4SoSxZW5BGkBCEvGggA5IdOg5/view

Här är väl kontentan av "diplomat"-buggningen avseende MOP. Precis som i sin PKK-jakt så är K&B (kanske kan kallas the Hardly Boys för de som följt South Park) väldigt ensidiga i sina tolkningar av vad som sägs. När det gäller kurder så är små pojkar=revolvrar. När det gäller ryssar så är svärd=revolver. I vilket fall så är den handskrivna sammanfattningen i mina ögon helt intetsägande gällande MOP.

Däremot så har Nerzjinskij definitivt suspekta saker för sig, och konstigt vore ju annars, han jobbar ju faktiskt för KGB. De våta jobben som Hardly Boys verkar tolka som MOP och mordet på Algernon är antagligen mer relaterat till undervattensverksamheten, och kommunikation med avlämnade grupper, och det är ju riktigt intressant men OT här.

Annars då, tja, skrattar åt radiosändningen på natten, jovisst, statsministern ute på stan på kvällen utan en enda livvakt, ja säkert skrattretande för herr KGB.
Vill ta kommunismen till Sverige - javisst, annat vore ju tjänstefel. Världsrevolutionen och folkens kommunistiska förbrödrande var ju en grundsten i sovjetideologin, och de facto samma imperialism som de sade sig avsky.
Senast redigerad av Westrogothia 2020-08-14 kl. 04:24.
Citera
2020-08-14, 03:53
Medlem
Det har tidigare spekulerats i tråden om att förhören med vittnen på mordplatsen skulle försvunnit. Men så är inte fallet. De är på gång nu. Utförda av polisen Lena Löhr.
Citera
2020-08-14, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Som jag redan påpekat innehåller Palmeutredningens handlingar INTE namnet Vladimir Nezjinskij. Den biten tillhör det hemligstämplade material som Palmeutredningen aldrig fått ta del av. Palmeutredningen har heller inte fått ta del av Säkerhetspolisens lösning av fallet.

....................

PS: Theutenbergs / Jallais identifiering GM = Latif är en röd strömming, svälj inte det betet! Det betet har Nezjinskij personligen agnat...

Det är ju just detta som ÄR den där säpoutredningen som innehåller lösningen som du ältat. Det finns inget annat!
Snacka om västgötaklimax!
Och jo gamle Volodja finns visst med på ett hörn, och det är lika intressant som att kurderna skulle ha bröllop med Palme och småpojkar (enligt dina idoler K&B).

Vad med Theutenberg förresten? Han är alltså desinformatör nu enligt dig, eftersom han sprider vad du kallar den KGB-planterade versionen?
Senast redigerad av Westrogothia 2020-08-14 kl. 04:19.
Citera
2020-08-14, 06:09
Medlem
I takt med att förhören nu trillar in är det dags att börja leta efter mördaren bland de personer som beskrivs före mordet. Alltså i ett skede där gärningsmannen inte kunde, eller hade någon anledning att dölja sig. På något sätt måste han i något skede anlänt till Dekorimahörnan. Där vittnesmål om man eller män som kliver ur en bil i närheten nära mordet kan vara intressanta.

Där man kan utesluta vissa kategorier. Alltså beskrivningar som inget mordplatsvittne nämner. Som:

Personer under Palmes längd, 173 cm. Personer uppåt 2 meter, alltså jättar. Magra, eller magra som en stör. Uppenbart tjocka/överviktiga.

Vi kan se på förhören att det vittnena beskriver är ett intryck. Han gav ett intryck av att vara lång, ljus och atletisk som ett exempel. Alltså inte taget från mordplatsen.

De intrycken ska sedan jämföras med det intryck gärningsmannen gav på mordplatsen. Där kraftig verkar ha gett ett intryck hos många. Samt gett intryck av att vara runt 180-185 centimeter.

Detta kan göras utan att gå in på detaljer som klädsel eller eventuell huvudbonad eftersom felkällorna här är för stora.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-14 kl. 06:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in