2020-08-12, 19:46
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/hemtjansten-misstog-superlim-for-ogondroppar/
Hemtjänsten misstog superlim för ögondroppar
Enligt kommunens Lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg har patienten fortfarande synnedsättning i ögat.

Tvivlar på att en svensk gör en sådan tabbe ?
Citera
2020-08-12, 23:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Lite så.

De som har svensk personal får ett uppsving - så är det redan idag.
Sen jag tog körkort så har jag varit en mack o märke trogen.

Idag har den lokala macken med detta märke fått personal som har problem med svenskan och ovanpå detta allmänt otrevlig.
Mack bytt.

Samma gäller affärer, även om priset är högre och utbudet sämre blir det samma filosofi här.

DÄREMOT kan en ställe med TREVLIG personal, även om de har det svårt med svenskan, få mig som kund om det inte innebär några "besvär".

Sverige går spikrakt mot polarisering, segregation, uppdelning, selektion i det mesta från val av bostadsområde och badplats till val av korvkisok och kök.

De minst bemedlade har färre valmöjlighter - de mest bemedlade väljer fullt ut.

Och det "lustiga" är att regering med myndigheter närmast verkar arbeta FÖR detta genom att istället för att kräva kunskaper i svenska översätter närmast allt till arabiska och anställer tolkar till de som inte orkar lära sig svenska. Så vidrigt.

Rätt till tolk bör tidsbegränsas o behovsprövas.

Samhällsinformation ges på Svenska o engelska (judarna o samerna klarar sig på svenska o engelska numera).

Ska man ha försörjningsstöd eller a-kassa bör man också uppvisa godkänt i det svenska språket eller att man studerar det på SFI samt uppvisar resultat.

Kravlöshet är roten till kompetensbristen.
Citera
2020-08-12, 23:30
Medlem
Zilvios avatar
Rubriken ändrad för att spegla ts frågeställning.
Kompetensbrist avser i allmänt tal brist på arbetskraft.

Stor kompetensbrist på många företag i dag => Stor inkompetens på många företag idag.

/MOD
Citera
Zilvios avatar

Moderatormeddelande

Postat av Zilvio 2020-08-12, 23:47
Medlem
Mycket OT raderat.

Det som diskuteras här är inkompetens på företag pga av invandrare med bristfälliga kunskaper i svenska och ts undrar också om det är
"nån annan som uppmärksammat detta att kompetenser lyser med sin frånvaro på ställen som sköts av just araber och Negrer?"

/MOD
Senast redigerad av Zilvio 2020-08-13 kl. 17:06.
2020-08-13, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Att vara neger är ju faktiskt en kompetens idag. Många HR-tjejer tror jag absolut betraktar det så.

Det är väl där problemet ligger. Det nya svarta är att ha liten husneger i personalen, även om negern är värdelös är det viktig att visa att man gillar mångkultur. Det bara titta på partitoppen på L, någon mer inkompetentare och korrupte än hon som basar över L finns inte, partiet klara inte 4% i mätningarna, så det blir det ingen Westerberg effekt 2022.
Citera
2020-08-13, 07:55
Medlem
TruckerKings avatar
Det nya normala. Politikerna kallar det lyckad integration.
Citera
2020-08-13, 13:11
Medlem
JumpingJacks avatar
Förutom rena språksvårigheter så har jag upplevt att utländska män i serviceyrken sällan kan erkänna att de inte vet svaret på mina frågor. Om jag frågar en svensk person något och personen inte vet så brukar den säga det och antingen ta reda på saken själv eller gå och hämta någon som vet.

Utländska män verkar hata att tappa ansiktet och ljuger hellre än erkänner att de inte vet. Jag har fått svar som varit fullkomligt fel eller goddag yxskaft från dem. Nu undviker jag helst butiker med utländsk personal om jag inte vet exakt vad jag ska ha så att jag slipper fråga.

Jag har också upplevt att jag mer eller mindre blir töntförklarad av utländska säljare om jag inte vill ha den största, nyaste, häftigaste eller blankaste modellen när jag ska köpa teknikprylar. Senast när jag behövde en mindre tv till sommarstugan. Expediten envisades med att dra mig till avdelningen med jätteskärmar som var större än väggen där tv:n ska hänga, rullade med ögonen när jag sa att jag var ute efter en mindre modell och viftade sedan iväg mig med en fnysning och pekade åt hållet där de mindre modellerna fanns. Jag gjorde inte mitt inköp i den butiken.
Senast redigerad av JumpingJack 2020-08-13 kl. 13:17.
Citera
2020-08-13, 13:56
Medlem
Dagsfärskt exempel: kollega ringer över till min avdelning 1 min före vi stänger, får vänta i kö i 3 min. När jag svarar så har kollegan tagit av headsetet, hör dock att det pratas i bakgrunden. "Hallåar" nån minut, tar upp deras idnummer och skriver till dom via vårt IM-system: tro fan att det är en muslimsk tjej med slöja man får upp. Skriver till kollegan - inget svar. Hon är inte ens kvar vid datorn och slösurfar. Skriver att vi har stängt och hon får återkomma imorgon.

Efter ytterligare 5 min så svarar hon och vill att JAG ska ringa upp HENNE (10 min efter vi har stängt och jag i vanliga fall skulle ha gått hem för dagen).

Informerar att nej, jag kommer inte ringa upp henne (har inte ens numret), men att jag kan kika på ärendet om hon skickar över uppgifterna till mig. Inget svar.

Efter EN TIMME så skriver hon att hon löst ärendet själv (vilket jag förmodligen kunde ha löst på 5 min). Tveksamt om det faktiskt blev löst eftersom hon aldrig kontaktade min avdelning som hon borde ha gjort.

"Bra", svarar jag, "tänk bara på att faktiskt vara tillgänglig vid telefon när du ringer över i fortsättningen, särskilt om du ringer precis innan stängning". Inget svar.

Känns som stereotypiskt MENA-tänk men sin "jag är bättre än du och gör aldrig något fel"-attityd. I princip vilken svensk kollega som helst hade bett om ursäkt om de missat att svara i luren, via IM och sedan accepterat hjälp om de fått den, samt lovat bättring när de gör fel.
Citera
2020-08-13, 14:03
Medlem
Odovacers avatar
Råkar ut för på Subway ibland. Tror också de måste ha lönebidrag eller något snarlikt. Annars skulle de anställt personer som kan ordentlig svenska. Men man anpassar sig. Men får tänka igenom vad man ska säga så att det inte uppstår missförstånd. Korta meningar och ord som inte kan missförstås. Men visst är det lite absurt att detta ska behövas.
Citera
2020-08-13, 14:23
Medlem
Det finns en generell inkompetens inom svenska företag idag, oavsett etnicitet.

Det finns många faktorer men det börjar i toppen - ingen bryr sej längre.

"Varför ska jag bry mej när ingen annan - allra minst mina 'folkvalda' gör det?"

Lite går att hänföra till 80- och 90-talens privatiserings och outsourcing trender. Allt skulle ju bli så mycket bättre, eller hur?

Sverige har levt i ett politiskt vaccum i stort sett sedan 2006 och ingen vill / kan / orkar ta ett beslut även om deras liv hände på det.

Och det genomsyrar hela samhället, inkluderande företag och kundservice.

Det behövs en rejäl shake-up och ett uppvaknande.
Citera
2020-08-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Kan skriva under på detta. Jobbar 2nd line på ett stort telekomföretag, och senaste tiden har kompetensen dykt totalt. Gäller både svenskar och invandrare, f.f.a. p.g.a. dålig utbildning, men de som utmärker sig här är förstås folk från MENA. Talar dålig svenska, skriver än värre, ibland så dåligt att man omöjligt kan förstå vad de menar. Felsöker och felanmäler helt fel saker, lämnar felanmälan helt tom på info trots att det är ytterst tydligt vad som behöver fyllas i, rad för rad.

Man skickar mail på mail med info om rätt arbetssätt, men man ska ha tur om dom ens blir lästa. Och även om dom gör det då fortsätter dom göra samma fel. Det är som att de antingen inte bryr sig, eller så är de för dumma för att förstå vad de gör för fel. Kundnöjdheten har gått i botten, folk måste ofta återkomma 2-3 gånger innan vi kan skicka iväg en korrekt felanmälan, med 1+ timme kö varje gång.

Problemet gäller som sagt både invandrare och svenska ungdomar, men invandrarna utmärker sig extra negativt tyvärr. Runt 70% av de extremt felaktiga ärendena orsakas av MENA, och då är det runt 95% svenskar på mitt kontor. Möjligt att det är mer mångkulturellt på andra orter där vi har fler på 1st line, men det är inte 70% MENA iaf...

Vad väntar ni er när ni vägrar anställa folk som faktiskt har erfarenhet? Sluta jaga "billigt" vid varje givet tillfälle så blir det nog bättre.
Citera
2020-08-14, 03:19
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Det är väl där problemet ligger. Det nya svarta är att ha liten husneger i personalen, även om negern är värdelös är det viktig att visa att man gillar mångkultur. Det bara titta på partitoppen på L, någon mer inkompetentare och korrupte än hon som basar över L finns inte, partiet klara inte 4% i mätningarna, så det blir det ingen Westerberg effekt 2022.

För i helvete. Nyamko Sabuni är den främsta förespråkaren i svensk politik för uttryckliga språkkrav för att bli svensk medborgare. Jag är med på att L bör steppa upp sitt game en smula, men nån jävla ordning får det lov att vara! Skärpning nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in