Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Lite så.
De som har svensk personal får ett uppsving - så är det redan idag.
Sen jag tog körkort så har jag varit en mack o märke trogen.
Idag har den lokala macken med detta märke fått personal som har problem med svenskan och ovanpå detta allmänt otrevlig.
Mack bytt.
Samma gäller affärer, även om priset är högre och utbudet sämre blir det samma filosofi här.
DÄREMOT kan en ställe med TREVLIG personal, även om de har det svårt med svenskan, få mig som kund om det inte innebär några "besvär".
Sverige går spikrakt mot polarisering, segregation, uppdelning, selektion i det mesta från val av bostadsområde och badplats till val av korvkisok och kök.
De minst bemedlade har färre valmöjlighter - de mest bemedlade väljer fullt ut.
Och det "lustiga" är att regering med myndigheter närmast verkar arbeta FÖR detta genom att istället för att kräva kunskaper i svenska översätter närmast allt till arabiska och anställer tolkar till de som inte orkar lära sig svenska. Så vidrigt.
Rätt till tolk bör tidsbegränsas o behovsprövas.
Samhällsinformation ges på Svenska o engelska (judarna o samerna klarar sig på svenska o engelska numera).
Ska man ha försörjningsstöd eller a-kassa bör man också uppvisa godkänt i det svenska språket eller att man studerar det på SFI samt uppvisar resultat.
Kravlöshet är roten till kompetensbristen.