2020-08-13, 23:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sweden’s chief epidemiologist wanted to keep schools open to spread Covid in drive for herd immunity, emails show
Nu börjar sanningen om den svenska Coronapandemi strategin komma fram till omvärlden.
Jätte fint. Jag har längtat efter det länge.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/

De borde även tagit upp vad Tegnel samtidigt sa i media.. tex "Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"
Citera
2020-08-13, 23:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Sweden’s chief epidemiologist wanted to keep schools open to spread Covid in drive for herd immunity, emails show
Nu börjar sanningen om den svenska Coronapandemi strategin komma fram till omvärlden.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/
Även danskarnas sanning om nedstängningen av Danmark har börjat komma fram genom mejl.

Citat:
Ekstra Bladet har fået indsigt i en hidtil ukendt mailkorrespondance mellem coronageneral Søren Brostrøm og hans chef, departementschefen i Sundhedsministeriet, Per Okkels.

Disse mails afslører, at Sundhedsstyrelsens direktør, Brostrøm, indtrængende advarede mod nedlukningen af Danmark i timerne inden, den historiske begivenhed blev annonceret 11. marts på et pressemøde af statsminister Mette Frederiksen (S).
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/brostroem-blev-ignoreret-da-landet-lukkede/8247929

Tegnells motsvarighet ville inte stänga ned så omfattande, men blev överkörd av politikerna.
Citera
2020-08-13, 23:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu var HIV en dålig jämförelse när jag ser över inlägget.

Vi kan ta lunginflammation som ett exempel istället. Lunginflammation som är en droppsmitta ”dödar” cirka 4 miljoner människor per år, vilket är väldigt många människor. Hur många är rädd för att sätta sig på ett flygplan på grund av rädsla av få lunginflammation? Förmodligen ingen då vi har lärt oss att leva med det.

Om COVID-19 kommer försvinna helt låter jag vara osagt, men det är ju ganska sannolikt att vi kommer få leva med det i samhället bra många år framöver. Världen kan inte stå still.
Nej, jag vill veta vad som förändrades och ses som normalt idag med HIV.

Hur smittar lunginflammation?
Citera
2020-08-13, 23:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De borde även tagit upp vad Tegnel samtidigt sa i media.. tex "Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"
Hans danske kollega anförde samma sak som Tegnell vid den tidpunkten. Men blev överkörd av Mette.

Citat:
Vedr. spørgsmål om fuldstændig lukning af vuggestuer, børnehaver, dagtilbud, skoler mv, så kan vi ikke udfra sundhedsfaglige grunde anbefale et sådant tiltag i den nuværende situation. Dette er bl.a. baseret på at børn ikke er en væsentlig risikogruppe ift COVID-19 sygdom, og derfor heller ikke kan forventes at bidrage til smittespredning i betydende omfang. Vores vurdering er også baseret på en proportionalitetsvurdering af den forventede forebyggende effekt ift. de afledte effekter på kritiske samfundsfunktioner, herunder også sundheds- og ældreområdet, hvor personalet kan blive udfordret ift. varetagelse af arbejdsfunktioner, når der ikke er dagtilbud til deres børn.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/brostroem-blev-ignoreret-da-landet-lukkede/8247929

Fördelen i Sverige är att vi har låtit proffsen sköta ruljansen och inte haft några klåfingriga politiker i syltburken.
Citera
2020-08-13, 23:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/forre-doda-an-normalt-under-juli/
Vad vill du ha sagt med den länken? Du kan åtminstone försöka knyta ihop säcken istället för att klistra in en artikel som om du hade författat den. Det dör 150 000 pers om dagen i världen, kan du försöka vässa frågeställningen lite eller ska vi verkligen måla med den bredaste penseln som finns att köpa?
Citera
2020-08-13, 23:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har du sådan stor empati, att du tycker att vi ska införa lockdown vid varje influensa? Just nu dör det på sin höjd 20 personer per vecka i covid i Sverige, vilket innebär 1000 per år med motsvarande takt. Är ungefär vad det dör varje år i influensa, vissa år ännu fler.
Att det är nere på så låga nivåer som det är, och det knappt diskuteras om att höja gränsen på 50 personer förbryllar mig. Detta virus har sett sig så hårt på befolkning och beslutsfattare att varje dödsfall, t.om. varje fall ses som skrämmande. Om ambitionen måste vara 0 fall av detta så behöver många människor runtom i världen gå konkurs och bli utan mat på bordet innan vi ser slutet påp detta.
Jag har inget att invända mot det du skriver.
Jag bara reagerade mot det fullständigt smaklösa i att hånfullt raljera över gamla människor som dör i förtid som vissa gör.
Citera
2020-08-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har inget att invända mot det du skriver.
Jag bara reagerade mot det fullständigt smaklösa i att hånfullt raljera över gamla människor som dör i förtid som vissa gör.

OK, kan hålla med om att vissa formulerar sig på ett sätt som är över gränsen.
Citera
2020-08-13, 23:39
Medlem
Så lustigt se Tegnell stå å vicka höger-vänster och dra sina huvudryckningar i Aktuellt 21:00. "Det är ingen gigantisk smittspridning i kollektivtrafiken!" Nä det är väl ingen gigantisk smittspridning på restauranger, biografer etc vad man sett heller, men DÄR gäller regler! Tyvärr så klarar inte SVT-journalisten att ställa efterföljande frågor.
Så satans less på höra detta med att "det är ingen gigantiskt smittspridning DÄR", "det är ingen drivande smittsmitning HÄR", m.m. Nä men summera ihop alla smärre smittsmidningarna då din jävla plattnäsade dåre.

Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Kan svara med gott samvete skrattar bara hur stort ditt ego är som slänger ut saker utan att läsa på eller upplevt det själv då jag reser en hel del. Kina och japan.
HerrGickan är en gammpojk på 65+, narcissist och mytoman. Han ordbajsar ned dig och försöker avleda med andra teser när du motbevisat honom.
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2020-08-13 kl. 23:46.
Citera
2020-08-13, 23:46
Medlem
Tegnell säger under intervjun på SVT att det handlar om jätte mycket pengar att införa skyddsmask.
Vilket jävla röra ! Han är både statsepidemiolog och ansvarig för statens budget på en och samma gång.
Vem fan har tilldelat honom alla de här rollerna?!

https://www.svtplay.se/video/27178481/aktuellt/aktuellt-13-aug-21-00-3
Citera
2020-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Så lustigt se Tegnell stå å vicka höger-vänster och dra sina huvudryckningar i Aktuellt 21:00. "Det är ingen gigantisk smittspridning i kollektivtrafiken!" Nä det är väl ingen gigantisk smittspridning på restauranger, biografer etc vad man sett heller, men DÄR gäller regler! Tyvärr så klarar inte SVT-journalisten att ställa efterföljande frågor.
Så satans less på höra detta med att "det är ingen gigantiskt smittspridning DÄR", "det är ingen drivande smittsmitning HÄR", m.m. Nä men summera ihop alla smärre smittsmidningarna då din jävla plattnäsade dåre.

Hej!

Det kan inte vara så att det är just restriktionerna på restauranger och biografer som gör att det är lite spridning där? Att FHM har satt regler för att de (jag är inte FHM) tycker att det är just dör det behövs?

Kollektivtrafiken har ju faktiskt en betydligt viktigare funktion i samhället. Utan den skulle vi ha direkt sämre sjukvård till exempel. Restauranger påverkar naturligtvis också sjukvården på sikt.
Citera
2020-08-13, 23:51
Medlem
De här mailen som kommit upp till ytan. Tror ni att vi kommer få se fler? Korrespondens som följer utvecklingen över tid?

Jag kan inget om huruvida de är offentliga handlingar, har säkerhetsklassats etc men jag tänker att det måste finnas fler mail.

Oavsett vad man tycker om strategin, munskydd, lockdowns osv skulle åtminstone jag vilja läsa hur de kommunicerat under de månader som passerat.

Nu har de säkert infört hårda regler om vad som tas via mail kan jag tänka mig.
Citera
2020-08-13, 23:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Seriöst. Det här borde han åka på. Det är bland det mest anmärkningsvärda övertrampet i denna historia. Det är inte förbjudet att ha fel. Det är inte förbjudet ha åsikter. Det här däremot visar på att han har LJUGIT medvetet. FHM har gått ut med att barn inte smittar. Att barn inte driver smittan. Då är det förbaskat anmärkningsvärt att han i intern mailkommunikation anger att öppna skolor gör att vi når flockimmunitet snabbare. Föräldrar i riskgrupp har MEDVETET utsatts för livsfara.
I vilket annat land som helst hade Tegnell åkt på denna information. Borde vara så även i Sverige. Det är så grovt det här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in