2020-08-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Covid har hittats i chicken wings. Tror ni att förr eller senare så kommer alla att få det om dom inte har fått det än???
Nej de flesta friska starka människor får inte sån här skit.
Citera
2020-08-13, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Covid har hittats i chicken wings. Tror ni att förr eller senare så kommer alla att få det om dom inte har fått det än???

Inte i wings, utan på ytan. Troligtvis har någon i fabriken varit sjuk under packningsstadiet. Inget som oroar mig, då jag bränner av mina i varmluftsugn på ganska hög värme. Men jag köper inte varor från Brasilien eller Kina nu.
Citera
2020-08-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
De flesta typer av lunginflammation är inte särskilt smittsamma och för oss i väst inget att oroa oss för då vi har bra vård och vaccin. Skillnaden med Covid är att det inte finns vaccin och att det är mer smittsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lunginflammation är inte speciellt smittsamt.

Jag förstår vad ni är inne på men det är runt 500 miljoner människor per år som olyckligt nog drar på sig en lunginflammation. Det har ju gått över ett halvår nu och hittills har ju ”bara” cirka 20 miljoner människor fått COVID-19 utifrån det som är rapporterat, allt talar väl för att mörkertalet är enormt dock. När det kommer till dödligheten så låter jag det vara osagt, det lider väl fortfarande diskussioner om man dör med eller av COVID-19.

Likt COVID-19 så är ju lunginflammation med dödlig utgång något som inträffar vid underliggande hälsoproblem. Visst, det finns människor som varit fullt friska som har avlidit, här blir ju vården det stora frågetecknet.
Senast redigerad av karlenn 2020-08-13 kl. 20:31.
Citera
2020-08-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte i wings, utan på ytan. Troligtvis har någon i fabriken varit sjuk under packningsstadiet. Inget som oroar mig, då jag bränner av mina i varmluftsugn på ganska hög värme. Men jag köper inte varor från Brasilien eller Kina nu.
På förpackningen? Sägs ju att det har hittats på fller matförpackningar
Citera
2020-08-13, 20:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag förstår vad ni är inne på men det är runt 500 miljoner människor per år som olyckligt nog drar på sig en lunginflammation. Det har ju gått över ett halvår nu och hittills har ju ”bara” cirka 20 miljoner människor fått COVID-19 utifrån det som är rapporterat, allt talar väl för att mörkertalet är enormt dock. När det kommer till dödligheten så låter jag det vara osagt, det lider väl fortfarande diskussioner om man dör med eller av COVID-19.

Bor man i en bajshydda på savannen i Afrika är både lunginflammation och Covid livsfarligt. Bor man i Stockholm är det oftast inget att oroa sig för om man är normalt frisk. Det tråkiga med Covid är att man riskerar att smitta 3-5 andra innan man inser att man har det.
Citera
2020-08-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men du har ju inte räknat rätt en enda gång hittills=)

Jodå jag angav exakt på dagen i mycket god tid när 5000 avlidna skulle passeras, så nog låg jag rätt då. Först underskattade jag dödligheten och sedan överskattade jag den.

Så kan det bli.
Citera
2020-08-13, 20:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
På förpackningen? Sägs ju att det har hittats på fller matförpackningar

På ytan att själva vingarna som jag förstod det. Och sedan på förpackningar av räkor från Ecuador.

https://www.cbsnews.com/news/covid-19-chicken-wings-brazil-china/

Jag tvättar mina varor, handspritar händerna på väg från affären, handlar inte från länder som BRA/CHI och tillagar allt väl. Är inte orolig.
Citera
2020-08-13, 20:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
SARS-CoV-2 är inte någon killer. Influensavirus är mer skadliga och dödliga för människan och framförallt mer smittsamt.

Men:

En COVID19-infektion kan utlösa en kraftig och dysfunktionell immunförsvarsreaktion som kan döda dig eller skada dina organ framförallt dina lungor och hjärta allvarligt. Det är alltså inte viruset i sig som dödar.

SARS-CoV-2 ger i många fall asymtomatisk sjukdom eller väldigt lätta symtom och det dröjer minst 5-10 dagar innan allvarliga symptom sätter in om det öht gör det. Det gör att risken är påtaglig att den smittade sprider viruset vidare då man är på benen bland folk under längre tid. Influensa blir du sjuk rejält om du blir det på 1-3 dagar. Och är man sängliggande är risken mindre att man sprider smittan vidare. Influensa dock är mer smittsamt och sprids i vågor när det gör det men begränsas av att den smittade ofta snabbt blir sjuk och sängliggande. SARS-CoV-2 är p.g.a. att det inte behöver göra den smittsamma speciellt sjuk och ibland så märker man inte ens av viruset, betydligt lurigare. Risken är större för klusterutbrott där superspridare i superspridarevent kan smitta ner ett stort antal människor.

SARS-CoV-2 är alltså ett lindrigare luftvägsvirus än influensa. Men om det uppför sig som andra coronavirus som vi har omkring oss är risken påtaglig att det också angriper andra organ och även hjärnan och CNS. Det börjar komma belägg för detta och när det når hjärnan kan det bli svårt att bli av med. Vad det får för konsekvenser vet vi inte men man misstänker att andra coronavirus är orsaken till neurodegenerativa sjukdomar som MS och ALS. Helt klart om det angriper t.ex. hjärtat så har vi problem av allvarlig karaktär. Viruset är helt enkelt mer än ett luftvägsvirus och du vill inte smittas av SARS-CoV-2 även om du inte befinner dig i en riskgrupp och är ung.

Hela debatten om att dö av eller med COVID19 är alltså helt snurrig då vi har ett virus som inte går att jämföra med förkylning och annat. Herpes dör du inte av men det vill du inte få.

Sedan så dör många i COVID19 på IVA. Har de hamnat där med COVID19 eller p.g.a. det? När du svarat på den frågan har du också svaret på om man dör med eller av COVID19.
Citera
2020-08-13, 20:56
Avslutad
Citat:
”I andra länder öppnar kulturlivet igen, här händer ingenting. I våra grannländer låter man inte smittan styra. Man styr den. Därför kan man också ge både konserter och spela teater för större församlingar än 50 personer(...)

Var det inte vi som skulle få mer frihet istället för att ”stänga ned” delar av samhället...? 🤔 Som att bara kunna gå på konserter.

”Men vi får väl se vad som händer när de öppnar?” Ja, det får vi, men vad ska hända då...? Att de ska bli mer som Sverige där fler blir sjuka och dör eller? 🤔

Vad ska egentligen hända i Norge när de till exempel öppnar skolorna i höst. som inte kommer hända när vi öppnar skolorna..? Osv.

Tillägg: Norge har succesivt öppnat upp ända sedan april. Ingenting hände mellan maj-augusti, annat än att det fortsatte nedåt. Enda ”svackan” att ens tala kom först senaste veckan, ungefär samtidigt som det har varit liknande tecken i Sverige några dagar. Men tydligen ska vi bara oroa oss (på låtsas) över vad tillfälliga ökningar betyder i andra länder.

Den stora skillnaden jag ser i våra grannländer är att de agerar omgående om det börjar sprida sig nånstans. Tillfälligt, och utan att stänga ned hela landet! Exempelvis så stängde Norge nyligen ned en enda skola där flera hade smittats lokalt, de stängde alltså inte ned ALLA skolor pga en mindre ökning (En ökning som inte var i hela landet, utan lokalt)

Men det verkar bara vara den ena eller den andra ytterligheten som gäller i Sverige... Antingen lever vi på som vanligt (fast vi egentligen inte gör det) eller så sätter vi hela länder eller städer i karantän. Alá diktaturer som Kina eller Nordkorea. Noll nyanser. Noll möjligheter att hitta några lösningar däremellan.

När man lyckades få ned smittan i våras handlade det inte heller om munskydd i Norge... Jag säger inte att det är helt värdelöst med munskydd, men jag tror folk på båda sidor missar det viktigaste i bland annat Norges nedgång i våras:

Att man agerade så snabbt som möjligt, i tid! Exakt vad som sedan är bäst vet jag inte, bara man snabbt gör något som faktiskt kan minska spridningen. I praktiken.

Citat:
”(...)Det påminner om känslan precis efter Italien, precis efter sportlovsresenärernas återkomst. ”Om man är frisk finns inget skäl att stanna hemma, oavsett var man varit”, hette det då.

Jag upplever en déjà vu.

Ser de inte vad som kommer att hända? Varför gör de ingenting?

Om mindre än en vecka öppnar skolorna – alla skolor. Snart är utetiden slut, människor sluter sig samman i små lokaler, restaurangernas uteplatser försvinner.

Och ändå förändras ingenting.

Jag upplever en déjà vu. ”Tvätta händerna.” ”Stanna hemma om du känner dig sjuk.”

Men världen har gått ifrån oss. Världen har lärt sig något om den här pandemin. Världen har ny kunskap.

Journalist på FHMs presskonferens: … Det finns en studie om Georgia, i USA, som visade på en mycket snabb spridning av coronavirus på ett barnläger.”

Anders Tegnell: ”Studien från Georgia rörde äldre barn, dom var 16, 17, 18 år gamla. Inte svensk gymnasieålder.”

Utdrag ur studien om utbrottet i Georgia: ”Den totala andelen infekterade var 44 procent (260 av 597): 51 procent av 6–10-åringarna, 44 procent av 11–17-åringarna, och 33 procent av 18–21-åringarna.”

Det var alltså 6–10-åringarna som hade största andelen smittade.

I resten av världen bryr man sig om att människor smittar utan symptom. I resten av världen kräver man att nära kontakter till covid-19-sjuka ska sitta i karantän. Men inte i Sverige:

”Så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några symtom kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet.” Så står det på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Vad är det för fel på oss?

Under tiden våndas äldre människor och de med riskfaktorer över att de efter fem månader av isolering måste fortsätta isolera sig. Under tiden går kulturarbetare i personlig konkurs, utan att se något ljus i tunneln.

Samtidigt kan man i Danmark och på Island just nu ge en konsert eller spela ett teaterstycke för 100 personer, i Norge för 200, i vissa sammanhang 500, och i Finland för ett obegränsat antal människor.

I våra nordiska grannländer behöver äldre människor i nuläget inte isolera sig.

För i våra grannländer låter man inte smittan styra. Man styr den. Man stänger till när den ökar, öppnar upp när situationen tillåter.

Men i Sverige etsar vi in våra rekommendationer i sten: ”Tvätta händerna.” ”Stanna hemma om du känner dig sjuk.”

Därför har vi fortfarande högst smittotal i Norden. Tio gånger högre än i Finland. Därför kan vi inte spela en konsert för fler än 50 personer.”

https://www.dn.se/kultur-noje/lena-einhorn-i-andra-lander-oppnar-kulturlivet-igen-har-hander-ingenting/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-13 kl. 21:09.
Citera
2020-08-13, 21:00
Medlem
Körsångare utan verklighetsförankring...

"Vidare rekommenderas antikroppstest på alla sångare före säsongsstart. De som inte är immuna borde testas för covid-19 med så kallade PCR-test två gånger i veckan, enligt Symf. Testerna bör också göras vid minsta sjukdomssymtom hos sångarna eller personer i deras närhet."

Vi har 600 000 körsångaren i Sverige. Det blir runt 1 miljon tester i veckan...även om ett antal är immuna.

Målet för Sveriges PCR-testing har varit 100k tester i veckan....vilket vi inte klarat vid något tillfälle ännu.

1 miljon tester i veckan kan körsångarna bara drömma om.
Citera
2020-08-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SARS-CoV-2 är inte någon killer. Influensavirus är mer skadliga och dödliga för människan och framförallt mer smittsamt.

Men:

En COVID19-infektion kan utlösa en kraftig och dysfunktionell immunförsvarsreaktion som kan döda dig eller skada dina organ framförallt dina lungor och hjärta allvarligt. Det är alltså inte viruset i sig som dödar.

SARS-CoV-2 ger i många fall asymtomatisk sjukdom eller väldigt lätta symtom och det dröjer minst 5-10 dagar innan allvarliga symptom sätter in om det öht gör det. Det gör att risken är påtaglig att den smittade sprider viruset vidare då man är på benen bland folk under längre tid. Influensa blir du sjuk rejält om du blir det på 1-3 dagar. Och är man sängliggande är risken mindre att man sprider smittan vidare. Influensa dock är mer smittsamt och sprids i vågor när det gör det men begränsas av att den smittade ofta snabbt blir sjuk och sängliggande. SARS-CoV-2 är p.g.a. att det inte behöver göra den smittsa

Hela debatten om att dö av eller med COVID19 är alltså helt snurrig då vi har ett virus som inte går att jämföra med förkylning och annat. .
Klart C19 går att jämföra med förkylningar och influensor för även de ksn leda till allvarliga konsekvensef för organ och leder m.m. Men som tur ärcdå är det ovanligt preciscsom med nya corona.
Citera
2020-08-13, 21:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell ska utfrågas om munskydden i Aktuellt ikväll.
SVT2 kl 21:00
Det blir garanterat samma trötta killgissardravel som förut. Han menar att munskydd är förenat med kostnader och besvär och föreslår hellre att folk delar upp sitt kollektivtrafikåkande genom att åka i skift eller jobba hemifrån som om det vore mycket enklare för gemene man? Han verkar inte fatta att alla inte sitter på lyxen att lalla runt och sätta sina egna arbetstider som man önskar. Han lämnar taktiskt bakdörren på glänt för munskydden men kan inte släppa dravlet om att ”det saknas evidens för att de verkligen skyddar”. När ska denna gigant lägga fram vetenskap för att munskydd gör smittan värre? Munskydd måste vara en av de billigare metoderna som är värd att testas men nej... Fy fan... Att ett helt land kan låta sig kidnappas av en blockerad dåre som tappat markkontakten för länge sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in