2020-08-13, 18:30
Medlem
Jag tänker mig att det är vettigt att stanna t.ex. innan avfarter, så att kön inte täcker över hela avfarten.

Är det tillåtet att stanna vid avfarter då köer bildas? Inte på avfarter utan just precis innan bytet och det finns en lång kö framför en.

Fast inte då man är på vägen in till avfarten utan nu menar jag om det är kö till sidan av avfarten.
Citera
2020-08-13, 18:59
Medlem
Groberts avatar
Förstår inte riktigt frågan men du får aldrig stanna på en motorväg. Du får heller inte åka eller stanna i vägrenen. Men..det är ju klart, har du fel på bilen eller råkat ut för någon sjukdomstillstånd så måste man väl åka till sidan.
Citera
2020-08-13, 19:18
Medlem
Som Grobert sa, det är totalt förbjudet att stanna på motorväg annat än i nödfall, t.ex. totalhaveri på bilen, eller allvarligt skadad eller döende person i bilen. Kan tänka mig att någon som ska föda och den börjar ploppa ut just då kan vara en anledning också.
Citera
2020-08-13, 19:28
Medlem
Menar du att man skulle göra så för att bilar som inte ligger i det högra körfältet ska kunna köra av enklare?

Jag tycker att dessa bilar borde ha bytt till det högra körfältet innan avfarten, precis som när det inte är en långsam bilkö på motorvägen.

Ifall du stannar innan avfarten hindrar du ju bilar bakom dig, som alltså ligger i rätt körfält, att köra av.
Citera
2020-08-13, 19:40
Medlem
Ibland uppstår köer, exempelvis vid olyckor. Klart man stannar då.. alternativet är ju att köra in i bilarna som ligger framför en..? De tycker nog polisen ännu sämre om en köbildning som föraren inte kan påverka.
Citera
2020-08-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Ibland uppstår köer, exempelvis vid olyckor. Klart man stannar då.. alternativet är ju att köra in i bilarna som ligger framför en..? De tycker nog polisen ännu sämre om en köbildning som föraren inte kan påverka.

Det var bara en dum kommentar.
Självklart måste man stana om hinder finns i vägen, som en kö som står still eller ett fordon som krockat.

Tror knappast det var vad frågan handlade om. Fattar för övrigt inte vad TS menar.
Citera
2020-08-13, 20:05
Medlem
nitecores avatar
Jag tror det TS menar är att när avfarten redan är fylld med bilar om man då får fortsätta bygga kön ut i högerfilen på motorvägen. Jag skulle tro att det inte är det, men folk gör det.

Det är iallafall inte vettigt, bättre att ta nästa avfart alternativt om det finns ett fält till åt höger till för att stanna på om bilen havererar nyttja det som avfarts-extension.
Citera
2020-08-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var bara en dum kommentar.
Självklart måste man stana om hinder finns i vägen, som en kö som står still eller ett fordon som krockat.

Tror knappast det var vad frågan handlade om. Fattar för övrigt inte vad TS menar.
Du tror inte frågan handlar om köer?
Citera
2020-08-13, 20:56
Medlem
M.Goldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Jag tänker mig att det är vettigt att stanna t.ex. innan avfarter, så att kön inte täcker över hela avfarten.

Är det tillåtet att stanna vid avfarter då köer bildas? Inte på avfarter utan just precis innan bytet och det finns en lång kö framför en.

Fast inte då man är på vägen in till avfarten utan nu menar jag om det är kö till sidan av avfarten.

I vägrenen?
Citera
2020-08-13, 21:22
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Jag tror det TS menar är att när avfarten redan är fylld med bilar om man då får fortsätta bygga kön ut i högerfilen på motorvägen. Jag skulle tro att det inte är det, men folk gör det.

Det är iallafall inte vettigt, bättre att ta nästa avfart alternativt om det finns ett fält till åt höger till för att stanna på om bilen havererar nyttja det som avfarts-extension.

Givetvis går man det, ibland sätts även det upp kövarningsskyltar vid speciella evenemang på motorvägen.
Citera
2020-08-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Du tror inte frågan handlar om köer?

Vem vet, TS skrev en fråga och sen försvann han och skriver inte mer.
Citera
2020-08-14, 03:20
Avstängd
Det finns ingen anledning att inte täcka en avfart vid köer. Avfarter är inte korsningar där bilar från andra håll måste igenom. Korsningar och cpl skall man inte täcka vid köer, avfarter spelar mindre roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in