2020-08-13, 16:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag kan bara tolka det som immunitet. Ställen som har varit lindrigt drabbade ökar nu.
Och där dom tidigare varit hårt drabbade så faller det. New York. Tex. Eller ökningen i Danmark nu.

Det som motsäger det lite är att Beligen verkar ha åkt på en käftsmäll igen.
Jag förstår det som att smittspridningen i Spanien inte är i de regioner som tidigare drabbades hårdare (Madrid) utan att det nu är Katalonien.

Södra Italien var också ganska förskonat i våras, det var som bekant de norra delarna som åkte på käftsmällen.
Citera
2020-08-13, 16:04
Medlem
Västra götaland, Stockholm och Skåne mest +fall

+465 Fall för regionerna
c19.se
Citera
2020-08-13, 16:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Läget blir så oklart som man gör det. Vi har således en statsepidemiolog som inget vet, uppfattat.

Nä läget är så oklart. Det är inte svårare än så. Alla skriker efter svar som inte finns.
Citera
2020-08-13, 16:06
Medlem
Så kommer svenska folket vara ok med ca 30000 döda?
Citera
2020-08-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vadå nä?

1 miljon av USA:s befolkning (330 miljoner avrundat) är 0,3%

0,3% av Sveriges befolkning (10,3 miljoner avrundat) är 30900 vilket jag avrundade till 30000, give or take..
Fast usas befolkning är väl kanske inte lika hälsosamma heller?
Citera
2020-08-13, 16:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vadå nä?

1 miljon av USA:s befolkning (330 miljoner avrundat) är 0,3%

0,3% av Sveriges befolkning (10,3 miljoner avrundat) är 30900 vilket jag avrundade till 30000, give or take..

Det förutsätter att 60% behöver bli smittade och att dödligheten är 0,5%.

Dödligheten varierar kraftigt mellan åldersgrupperna och vill du göra en sådan räkneövning så får du titta på demografin i Sverige och beräkna hur många som kommer avlida i varje åldersgrupp.

Dessutom tror jag dödligheten sjunkit en del i och med att man blivit bättre på att behandla sjukdomen. Det har också kommit 2-3 olika preparat som ökar överlevnadschanserna också.
Citera
2020-08-13, 16:16
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45

Jag är ytterst tveksam på att vi kommer hamna där. Dessa matematiska formler alla hänvisar till har varit fel från dag ett. Du kan lika gärna låta en apa kasta pil på en tavla med nummer.

Alla har haft fel mer eller mindre. Joakim Rocklöv,Björn Olsen, Gieseche Tegnell och matematiker på högskola A och Universitet B.
Citera
2020-08-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Anmärkningsvärt är även att Island, liksom Sverige, har ett värde på över 30.

Islänningarna testar alla, verkar det som. De har öppnat för turism så de får in virus. Undrar om de ens har mörkertal där. Här hos oss har testandet dalat, men kommer nog i gång igen då folk kommer hem från stugorna. Vi har stort mörkertal så då borde antalet konstaterade fall gå upp.
Citera
2020-08-13, 16:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det förutsätter att 60% behöver bli smittade och att dödligheten är 0,5%.

Dödligheten varierar kraftigt mellan åldersgrupperna och vill du göra en sådan räkneövning så får du titta på demografin i Sverige och beräkna hur många som kommer avlida i varje åldersgrupp.

Dessutom tror jag dödligheten sjunkit en del i och med att man blivit bättre på att behandla sjukdomen. Det har också kommit 2-3 olika preparat som ökar överlevnadschanserna också.

Ja alltså jag påstår inte att 30000 kommer att dö i Sverige. Då ska det gå riktigt åt helvete med tanke på var vi är idag. Även om det kan ske en skjuts i höst så är det osannolikt att vi ens kommer i närheten av hur det var i våras.

Jag bara svarade på frågan vad 1 miljon i USA motsvarade utan att lägga in några egna variabler.
Citera
2020-08-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45

Det avgör den tredje statsmakten.
Citera
2020-08-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mycket bra inlägg.

Ja. Samhällskontraktet i Sverige är hotat. Och regimens trovärdighet som humanistisk är ytterligare sargad.

Det spelar ingen roll hur bra vi generellt klarar av Corona, när Pandemin inleds med instruktioner om Triage. Trots att det inte varit någon överbelastning i sjukvården. Instruktioner från statens hantlangare om att äldre och svaga människor ska nekas relevant vård. Vård som gett dem en chans att överleva.

Dessa mördare kallar det för palativvård när det inte finns syrgas. Folk får dö kippades efter luft, med endast droger som skyndar på döden.

Det är tankeväckande att i de länder som vi betalar ut stora EU bidrag till, får också 90 åringar sjukhusvård.
Citera
2020-08-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Samtidigt så missas nog många dödsfall som dött både av och med Covid, så statistiken jämnar nog ut sig.
Tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in