2020-08-13, 09:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, kylda varor verkar kunna sprida smitta, men att äldrevården skulle vara speciellt drabbad är osannolikt. Alla inrättningar får inte maten från samma leverantör och med tanke på att massdöden inträffade i våras då smittan osannolikt hade hunnit förpesta kylda varor så tror jag inte att det var anledningen.

Men som du säger så kan kylda/frysta matvaror bära smitta. Kinesiska tullen kollar matimporten för corona och de har hittat spår i räkor från Ecuador och kycklingvingar från Brasilien. Uppfattat att de screenar all mat och är stora importörer så man kan åka snålskjuts på deras tull för att se vilka länder som säljer coronamat.

Räkor

https://news.cgtn.com/news/2020-07-10/Chinese-customs-detect-coronavirus-in-frozen-South-American-shrimps--S0ZKItWy0U/index.html

Kycklingvingar

https://www.cnbc.com/2020/08/12/coronavirus-live-updates.html

Jag skulle inte köpa utländskt kött idag, definitivt inte från Tyskland och Danmark som haft slakteriskandaler, även om man inte kan vara säker på att svenskt kött är coronafri. Tror att norsk lax är safe. Kineserna gav grönt ljus efter de kollat med Norge och Norge har lite smitta i landet.

Så länge man tillagar maten ordentligt blir viruset stekt/kokt det dödar det.
Citera
2020-08-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu är det så att asymptomatisk smittspridning faktiskt spelar en större roll än vad t ex FHM har påstått.

Det varnade epidemiologer för redan i April, och Norge, för att bara ta ett exempel, har en lite annan syn än Sverige i den frågan.

Det var väl Jan Albert som ville "stuva undan de äldre".

Vet inte om hans trovärdighet står så högt i kurs för tillfället faktiskt.

Och Björn Olsen ville inte "slösa antibiotika" till multisjuka äldre som ändå skulle kolavippa inom den nära framtiden. Man skulle istället övertala närstående till att fatta beslutet att ge dem lugnande och smärtstillande.

Varför är det så svårt att acceptera att livet kommer att ta slut en vacker dag och att det inte ligger i samhällets intressen att prioritera gamla multisjuka utan friska barn/ungdomar och deras föräldrar?
Citera
2020-08-13, 09:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mmm leta gärna upp en referens som visar att en person med grav coronahosta, snorade etc etc smittar sin omgivning lika mycket som en person som har 0%symptom.
Fast är det relevant?
Är man sjuk eller har symptom ska man ju stanna hemma oavsett.

Så den relevanta frågan är väl endast hur mycket smittan kan spridas pre-/a-symptomatiskt.
Citera
2020-08-13, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
I din "referens" säger ju Jan Albert precis det som jag skrev. Tar det igen. Eftersom barn/ungdomar inte alls utvecklar symptom i samma utsträckning som vuxna (tillskillnad från förkylning/Influensa) så reduceras risken för smittspridning radikalt. (eftersom "bara" asymptomatisk smitta återstår, som är väsentligt mindre effektiv.). Därutöver verkar barn inte vara mottaglig överhuvudtaget i samma utsträckning som vuxna. Som sagt, man behöver varken vara Einstein eller tillhöra den intellektuella eliten i denna tråd för att klura ut detta samband. Men trots det har stora delar av världen vidtagit den fullständigt suboptimala åtgärden att stänga skolor. Sorgligt.

Jan Albert vet ju ingenting. Han gissar bara.

Däremot vet vi att cirka 50% av all smittoöverföring sker asymptomatiskt, så varifrån åsikten att den skulle vara mindre effektiv kommer ifrån vet jag inte.

Fortfarande gäller rådet att äldre inte ska träffa sina barnbarn i förskoleåldern eller skolåldern. Varför det om de inte smittar?
Citera
2020-08-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Alla nivåer av immunitet bromsar smittspridningen (R-talet).

I vilken grad kan man diskutera. Men förmodligen så är det så att ”få smittar många”, dvs låga nivåer av immunitet kan ha stor påverkan på R (om ”rätt” personer är immuna).

Nej, nu missförstår du vad jag menar med "nivåer". Om bara 5-10% är immuna får det en väldigt marginell effekt på smittspridningen. Inte ens 20% räcker för att smittspridningen skall avta nämnvärt om vi förutsätter att R ligger runt 2.5-3 från början. Något ämne för diskussion är det således inte, det är bara enkel matematik.

Din frejdiga teori om att få ”rätt” personer immuna först är hjärtevärmande. Glöm inte att låsa in alla 70+:are ett år till bara.
Citera
2020-08-13, 09:41
Medlem
Citat:
Mmm leta gärna upp en referens som visar att en person med grav coronahosta, snorade etc etc smittar sin omgivning lika mycket som en person som har 0%symptom.
Personer med symptom är rekommenderade att stanna hemma.
Detta i sig gör att asymptomatisk smitta är det enda som sprids om rekommendationer följs.
Citera
2020-08-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag trodde inte att någon skulle göra en jämförelse med Kina..

Kinesiska barn klarar också av att sitta i en lägenhet med ytterdörren igensvetsad.

Skolagan avskaffades officiellt 2005, men förekommer än idag på många håll. Särskild under idrottslektionerna.

Man har även internatdagis från 2år och uppåt. Om kinesiska 2åringar klarar av detta, varför skulle inte även svenska 2åringar kunna skickas till liknande institutioner?

Därutöver får miljontals kinesiska barn idag inte gå i skolan, trots 9-årig skolplikt. Folk som flyr landsbygden och bosätter sig nära storstäder i hopp om jobb får inte sätta sina barn i den kommunala skolan, eftersom de är inte skrivna i storstäderna utan på landsbygden. De är "papperslösa" i den stad de bor i i sitt eget land.

Jag tror att munskydd under rådande omständigheter är det minsta bekymret för kinesiska barn. Frågan är bara om man ska jämföra våra barn och våra omständigheter med dem och deras?

Trodde inte du skulle haka på den uppenbara kroken.

Men det gäller även barn i Europa.

Barn är betydligt mer läraktiga än vuxna faktiskt.

Det bör man komma ihåg.
Citera
2020-08-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Som jag sa - självklart att bra handhygien i en pandemi bra.

Men, nu menade jag för virus och specifikt för Covid-19.
Redan första meningen i det du länkade gör ju att det inte var helt relevant:
"Keeping hands clean is one of the most important steps we can take to avoid getting sick and spreading germs to others"
Vad jag förstår kan de skilja rätt mycket i hur lätt ett virus sprids via kontaktsmitta.

Så finns det vetenskapliga belägg för hur viktigt handtvätt är för att minska spridningen av just Covid-19!? Inte för att jag ifrågasätter åtgärden, utan för att jag inte har sett något mer specifikt kring detta. Hur viktigt är det? Den absolut vanligaste smittvägen är väl ändå via luften som jag har förstått det. Så är det t.ex. vetenskapligt bevisat att handtvätt är extremt mycket viktigare än munskydd? Vad grundar sig detta på - konkret?

Agnes Wold anser att det är viktigare att hålla andan än att tvätta händerna när det gäller att undvika Corona-smitta.

Citat:
Just för att slippa smittas via luften har Agnes Wold ett knep som hon delade med sig av i en chatt med tidningen Expressens läsare. Hennes knep: att hålla andan.

– Det lärde jag mig när jag var liten – då var de så mycket avgaser överallt. Jag tog fram den vanan igen när jag passerar ett sällskap som går i bredd och pratar och skrattar och flamsar, skriver hon i chatten.
Senast redigerad av sno 2020-08-13 kl. 09:50.
Citera
2020-08-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Alla nivåer av immunitet bromsar smittspridningen (R-talet).

I vilken grad kan man diskutera. Men förmodligen så är det så att ”få smittar många”, dvs låga nivåer av immunitet kan ha stor påverkan på R (om ”rätt” personer är immuna).

Senast idag måste alla fatta att det inte alls handlar om att "stoppa smittspridning". Långt ifrån. Syftet med munskydd och lockdowns är någonting helt annat. Vilket följande video, inspelad i Melbourne, Australia häromdagen, ger en tydlig föraning om. Läget är extremt allvarligt nu. Det eskalerar allt snabbare. Sprid denna länk till alla ni känner! Idag!

https://www.youtube.com/watch?v=UfuIAd_nCgg
Citera
2020-08-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Trodde inte du skulle haka på den uppenbara kroken.

Men det gäller även barn i Europa.

Barn är betydligt mer läraktiga än vuxna faktiskt.

Det bör man komma ihåg.

Det finns ingen anledning att lära barnen idioti om man kan lära dem sunt förnuft.
Citera
2020-08-13, 09:50
Medlem
Citat:
Agnes Wold anser att det är viktiga att hålla andan än att tvätta händerna när det gäller att undvika Corona-smitta.
Om man har munskydd så kommer det samla upp alla viruspartiklar och man kommer ofrånkomligt få i sig allt och bli sjuk.
Men om man håller andan så får man inga viruspartiklar på kroppen eller kläderna?
Citera
2020-08-13, 09:52
Medlem
Citat:
Och Björn Olsen ville inte "slösa antibiotika" till multisjuka äldre som ändå skulle kolavippa inom den nära framtiden. Man skulle istället övertala närstående till att fatta beslutet att ge dem lugnande och smärtstillande.

Varför är det så svårt att acceptera att livet kommer att ta slut en vacker dag och att det inte ligger i samhällets intressen att prioritera gamla multisjuka utan friska barn/ungdomar och deras föräldrar?

Det har du drömt ihop.

Och någon källa har du givetvis inte heller att ståta med....

Vore väl bra om man prioriterade personer med hög IQ, starka ben och bra gener också i så fall eller?

Trodde faktiskt att vi hade lämnat 30-talets människosyn bakom oss 2020, men tydligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in