Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Matematisk dyslexi.. Säger man så? För det beskriver din matematiska förmåga väl.
Det spelar ingen roll hur många gånger du säger 3000.. Det är drygt 5000 överdödlighet.
Vem som helst som är normalbegåvad (och ej har matematisk dyslexi) kan öppna excelboken och summera upp datan.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Nej, överdödligheten i Sverige är sedan årsskiftet drygt 3000 personer.
Jag har tidigare redovisat vilka data jag utgått från och hur jag räknat.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Du verkar ju fortfarande inte förstå poängen.
Här - jag ska ge dig ett annat problem som illustrerar ditt misstag. Du vill bilda dig en uppfattning om hur många svenskar som förlorade livet i Estoniakatastrofen. Du har dock endast tillgång till SCBs data över registrerade dödsfall under året 1994 - så vad göra?
Du kollar förslagsvis på hur många som dog i genomsnitt i slutet av september under åren1989 till 1993. Detta ger dig en bild av hur många som skulle kunna ha förväntats dö 28e september 1994. Sen jämför du detta med hur många som faktiskt registrerades som döda den dagen.
Det måste du väl ändå hålla med om är rimligt, eller hur?
Vad som naturligtvis vore helt orimligt är att börja jämföra dödlighet under perioden 1 januari till 27e september. Varför skulle du göra det? MS Estonia sjönk ju 28 september, eller hur? Det förstår väl till och med du?
Inser du nu hur orimligt det är att kolla på svensk covid-dödlighet under januari och februari? Det finns ju inte en kotte som påstår att det dog en massa folk i covid de första två månaderna.
Så DoraF, hur känns det att ha blivit totalägd av JP?
Enligt den senaste statistiken från Socialstyrelsen ( per 10 augusti ) har 5 612 personer avlidigt i covid -19.
Detta har jag postat flera gånger i dag.
Det omkom 501 svenskar när M/S Estonia förliste 1994.
Resten av dina jämförelser föreslår jag att du gör själv och sedan meddelar oss resultatet.