2020-08-12, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är mer tvärtom att C19s dödlighet överdrivs kraftigt över hela världen för att rättfärdiga demokratiska inskränkningar och hårda restriktioner.
C19s dödlughet är väldigt låg och blir ännu lägre sett till riktigt antal smittade. De officiella siffrorna på antal smittade är löjligt låga

Har du en källa på det?
Citera
2020-08-12, 17:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Matematisk dyslexi.. Säger man så? För det beskriver din matematiska förmåga väl.

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger 3000.. Det är drygt 5000 överdödlighet.

Vem som helst som är normalbegåvad (och ej har matematisk dyslexi) kan öppna excelboken och summera upp datan.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Nej, överdödligheten i Sverige är sedan årsskiftet drygt 3000 personer.
Jag har tidigare redovisat vilka data jag utgått från och hur jag räknat.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du verkar ju fortfarande inte förstå poängen.

Här - jag ska ge dig ett annat problem som illustrerar ditt misstag. Du vill bilda dig en uppfattning om hur många svenskar som förlorade livet i Estoniakatastrofen. Du har dock endast tillgång till SCBs data över registrerade dödsfall under året 1994 - så vad göra?

Du kollar förslagsvis på hur många som dog i genomsnitt i slutet av september under åren1989 till 1993. Detta ger dig en bild av hur många som skulle kunna ha förväntats dö 28e september 1994. Sen jämför du detta med hur många som faktiskt registrerades som döda den dagen.

Det måste du väl ändå hålla med om är rimligt, eller hur?

Vad som naturligtvis vore helt orimligt är att börja jämföra dödlighet under perioden 1 januari till 27e september. Varför skulle du göra det? MS Estonia sjönk ju 28 september, eller hur? Det förstår väl till och med du?

Inser du nu hur orimligt det är att kolla på svensk covid-dödlighet under januari och februari? Det finns ju inte en kotte som påstår att det dog en massa folk i covid de första två månaderna.

DoraF, hur känns det att ha blivit totalägd av JP?

Enligt den senaste statistiken från Socialstyrelsen ( per 10 augusti ) har 5 612 personer avlidigt i covid -19.
Detta har jag postat flera gånger i dag.

Det omkom 501 svenskar när M/S Estonia förliste 1994.
Resten av dina jämförelser föreslår jag att du gör själv och sedan meddelar oss resultatet.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-12 kl. 18:02.
Citera
2020-08-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Okej. Du hittar på vad andra skriver. Då vet jag.
Ja det är det du missuppfattar. Läs det här inlägget så jag tror jag du förstår
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är lite intressant att folk fortfarande biter sig fast i dödsfall med covid-19 och helt ignorerar den statistik som Socialstyrelsens löpande rapporterar på sin hemsida:

Antalet avlidna i ovid-19 är fram till den 10 augusti 2020 5 612 personer
Av dessa har 90 procent (5 032 av 5 612) laboratoriebekräftad covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens databas över smittade.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2020-08-12, 17:54
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark
+0 döda
+0 iva
+111 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+19 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+1 fall
Stämmer ett fall i Norge? Det lät värre på deras presskonferens
Citera
2020-08-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalles-Caviar
3000 som FHM "glömt" räkna in.

Nä det är trots 5774 rapporterade avlidna med coviddiagnos inom 31 dagar från dödsdag.
Senast redigerad av painkiler 2020-08-12 kl. 18:20.
Citera
2020-08-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men visst är det märkligt att ingen smitta kommer in i Sverige via svenskars och utlänningars resor in och ut i Sverige, men att det i Norge utgör en stora fara med karantänsregler som måste detaljregleras på dygnsnivå? Eller är det så att svenskars liv är mindre värda än norrmäns dito?

Och tänk att på Nya Zeeland där viruset redan hade "dödats" så har det återuppstått igen! Inte pga resandet in och ut utan att man importerat gods!

Paranoian har alltså spridit sig från Kina till Nya Zeeland. Undrar om det är norsk lax därmed som spökar?
Citera
2020-08-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så då tänker du...?

? Att risken ändå liten att unga inte behöver hålla distans? Kanske.

Risken är så pass liten (uppenbarligen) att fotbollen kan fortsätta, ja.
Citera
2020-08-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det är det du missuppfattar. Läs det här inlägget så jag tror jag du förstår

Så 90% bekräftade. Övriga 10% är gissningar alltså...

Socialstyrelsen skriver alltså inte att man dött AV Covid19. Utan man har dött i Covid19.

Lite som:
”Han dog i trafikolyckan. Av blodförlust.”
Citera
2020-08-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Nä det är trots 5774 rapporterade avlidna med coviddiagnos inom 31 dagar från dödsdag.
Det här med att det antas att folk ska ha dött av C19 bara för att de haft det 31 dagar inom dödsdagen är ganska galet med tanke på att väldigt många fler har haft C19 än WHO m.fl. rapporterar. C19 i sig verkar inte särskilt dödligt ens för äldre friska men för ädre sjuka och kraftigt överviktiga så är det säkert det som kan få livet att tippa.
Citera
2020-08-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Stämmer ett fall i Norge? Det lät värre på deras presskonferens
Det blev så här för Norge idag
+0 döda
+0 iva
+22 fall
Citera
2020-08-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, det mejlet avslöjar Tegnells bristande kompetens. Något många av oss i tråden redan visste. Men vem vet, kanske någon i fårskocken kan ta till sig detta. Dr Alban kanske

Karlsten har väl sagt att det han släppt hittills är första delen. Det här mejlet kanske kommer i en senare del.

Vet inte om mejlet är så överraskande eller anmärkningsvärt egentligen.
Tegnell är en av flera avdelningschefer och kan inte ha koll på allt.

Kan ju vara så att han testar Giesecke lite också, och vill veta hur mycket han kan.
Citera
2020-08-12, 18:44
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Då kommer du att förlora din övertygelse,
det finns ingen fördel med att ha 5-10 ggr fler döda än våra grannländer, varför tror du det?
Ingen i våra grannländer har varit "inlåst" mer än oss, de har haft lite mer restriktioner och varit försiktigare, det har sparat liv.

Vilket ju bevisar min poäng i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in