2020-08-12, 13:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De har ju angett utrikessekretess enligt Aftonbladet men det framstår som att det finns utrymme för godtycke (och därmed utrymme för censur och vittvätt) eftersom norsk korrespondens ej hemligstämplats.
Det låter ju väldigt oroväckande men jag är inte förvånad.
Citera
2020-08-12, 13:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du hade ju helt uppenbarligen fel om befolkningstätheten i London.
Det torde framgå för var och som har någonting innaför pannbenet att jag tillhandhållit tillräckligt med bevis för att till och med du inser att London är betydligt mer trångbott än Stockholm. Att få för sig något annat är ren hybris.

Citat:
All diskussion om befolkningstätheten började med att du inte kunde svälja att Sverige hade betydlig fler smittade än Norge i början av pandemin.
Du menar att den epidemiska utvecklingen hade blivit en annan om Sverige haft FÄRRE antal smittade i början av epidemin? DÅ hade Sverige stängt ned?

Citat:
Då blandade du korten och petade in befolkningstäthet för att visa hur kasst Sverige är och slippa erkänna ditt fel.
Nä, du gör som vanligt misstaget att göra en vantolkning.
Jag petade in befolkningstätheten som ett komplement till att mäta baserat på enbart befolkningen (annars kan man ju jämföra Sverige med Andorra och mena att Sverige gjort ett bättre jobb eftersom man har förre smittade per miljon invånare än dem. Ja, du fattar...(antagligen inte, men man får inte ge upp hoppet).

Citat:
Lite senare uppger du att aldrig påstått hade befolkningstäthet påverkar smittspridningen i någon större utsträckning.
Det är korrekt, befolkningstätheten är inte någon avgörande faktor för DEN EPIDEMISKA UTVECKLINGEN, precis som jag hela tiden påpekat.
Citera
2020-08-12, 13:20
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Någonting på gång i sydöstra USA? Georgia NordCarolina och Florida - alla tre sätter högsta dödssiffrorna samma dag. Och hur går det i Kalifornien? (största staten med 40 miljoner inv).

Melbourne ligger ju väldigt sydligt i Australien. Och har vinter nu. Så det kan ju vara ett säsongsutbrott. Dom har utegångsförbud och brant stigande värden.

Oväntat brant stigande kurva även i Marocko.

På Balkan är ett pågående utbrott, som först märktes i Serbien, och nu märks i allt fler länder runt omrking. Bosnien Bulgarien Albanien. Rumänien mest och nu ökar det även i Ukraina.
Serbien tycks ha stävjat smittan nu.
Och det har även gått ner i Centralasien.. Nya siffror från Kazakhstan ser bättre ut. Vissererligen sommar där nu, så det kan vara säsongsnedgång.

Sydamerika har tre länder där det ökar. Argentina Colombia och Bolivia. Och så är det oförändrat höga siffror i Brasilien och Mexiko.

Länderna i Asien och Stilla havet tycks vara bäst på att hantera detta.

Indien däremot har accelererande siffror. Och även Indonesien har ökande, fast ännu på låg nivå.

Sydafrika har fortsatt ökning. Där är också "vinter" nu. Så kanske säsong?

Citat:
Jag vet inte hur många gånger jag svarat på detta.
I Kalifornien, Florida och Texas är det på väg ner igen.

Du kan inte avgöra trenden genom att titta på rapporteringsdatum.
Kolla delstaternas officiella sidor med data om du vill ha en korrekt bild av smittläget.

Jag har följt detta från början. Jag har rapporterat regelbundet om världsläget.

Det går ganska bra att skapa sig en bild av läget i stort. (tack för hjälpen).
Citera
2020-08-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vadå varnade? De skriver ju aldrig att flockimmunitet är deras uttalade strategi, de för ett teoretiskt resonemang om att det är flockimmunitet som kan få kontroll på smittan. Och de har de ju rätt i. Fram tills vaccin anländer så finns inga andra metoder. Flockimmunitet blir så småningom en konsekvens av att inte stänga samhället.
Det är många som varnat att detta är Sverige sysslar med men det har förnekats av Folkhälsomyndigheten, det är en skandal.
Sverige skulle gjort som andra länder där man försöker stoppa smittan så det heller inte dör så många innan vaccin kommer, kommer vaccin om 4 5 månader har Sverige alltså offrat troligen då över 6000 personer eller hur många som kommer ha dött då.
Citera
2020-08-12, 13:24
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Sedan Expressens avslöjande igår plus dagens avslöjande i AB, har denna tråd fått mer än dubbla nonsensinlägg och pajkastning, vilket följer en röd tråd varje gång något matnyttigt men opassande för viss organ dyker upp i tråden.

Senaste dygnets avslöjanden igen: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Separat tråd i detta ämne som rör FHM-ECDC-Socialstyrelsen m.fl:
(FB) Hur FHM - ECDC-Socialstyrelsen m.fl mörkade och skyddades av svenska medier

Korrekt observation.

Så fort något mindre smickrande för FHM/Tegnell dyker upp så dyker även ett antal konton upp som försöker utföra damage control... Konton som inte säger ett pip på två månader, men som helt plötsligt vräker ur sig 30 inlägg per dag.
Citera
2020-08-12, 13:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Belgien agerar förebyggande inför möjlig andra våg

Face masks become compulsory in all public places in Brussels
Citat:
Wearing a face mask became compulsory on Wednesday in all public places in Brussels as the number of COVID-19 infections rose, Reuters reports.
The Belgian capital, which hosts the headquarters of the European Union and NATO, recorded on average 50 cases per 100,000 inhabitants daily over the last week, which puts the city among the worst affected in Europe.
Everybody in the city, which has a population of 1.2 million, now has to wear a face mask when in parks, on streets or in any other public sites, as well as in private space accessible to the public, the regional government said.
Until now masks had been compulsory only in crowded public spaces and enclosed sites, such as shopping malls.

källa guardian
Citera
2020-08-12, 13:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vilket fantastiskt tålamod du har.
Det absolut lustigaste måste ju ändå vara att jag säkert 15 gånger fått höra att "jag har fel" trots att jag varje gång visat att jag haft helt rätt.

Nu senast tog nog priset när man ville man jämföra enskilda stadsdelsområden med Boroughs i London (som är fem-sex gånger större än hela Södermalm) för att riktigt hitta ett litet område där det är RIKTIGT trångbott i Stockholm.

Nu har jag dock postat en lista på motsvarande stadsdelsområden i London (Wards) för att göra jämförelsen på DEN nivån. Också DÄR visar det sig att London är mycket mer trångbott.

Jag väntar nu på att någon skall posta en uppgift om att jag "har fel som vanligt" eftersom de upptäckt att det bor 16 personer i den där tvårummaren i Rinkeby, och det "bevisar att Stockholm är mer trångbott än London".

Man kan inte sluta skratta år fåntratteriet....
Citera
2020-08-12, 13:28
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
7000? Nej det är betydligt färre än så, väldigt många som påstås ha dött av C19 har dött av hjärt/kärldjukdomar,cancer, svamo, andra infektioner, lunginflammationer, blodförgiftning,strokes,kol/rökning,felbehandling, etc etc.

Nu igen?

Ditt påstående har blivit debunked om och om igen.
Lik förbannat går det inte lång stund innan du vräker ur dig lögnerna på nytt.
Citera
2020-08-12, 13:30
Medlem
Danmark
+0 döda
+0 iva
+111 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+19 fall

Norge
+0 döda
+0 iva
+1 fall
Citera
2020-08-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Teststatistik för vecka 32 verkar ha släppts. Marginell ökning av tester och samtidigt en ökning av andelen positiva till nästan 4%.

https://covidstatistik.se/provtagningar

Inte så konstigt eftersom antalet fall faktiskt har ökat på sistone.

Andelen med antikroppar verkar dessutom ha minskat.

Urvalet är väl antagligen inte representativt men det är ju ändå 50k tester så lite oroväckande om det beror på att man tappar antikroppar med tiden.
Citera
2020-08-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nu igen?

Ditt påstående har blivit debunked om och om igen.
t.

Det har inte blivit debunkat för fem öre. Klart som korvspad att C19 överdrivs som dödsorsak över hela värlen
Citera
2020-08-12, 13:41
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det har inte blivit debunkat för fem öre. Klart som korvspad att C19 överdrivs som dödsorsak över hela värlen

Inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in