2020-08-12, 10:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Skojar du med mig?

Menar du att
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19-pandemic

Lyder under offentlighetsprincipen?

Jag menar att Tegnell i rollen som statsanställd gör det oavsett om han kommunicerar med någon i utlandet.

Helt OK att hemligstämpla dom delar av konversationen som den i utlandet bidrar med. Ingen grund att hemligstämpla det Tegnell skriver.
Citera
2020-08-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Driver du med mig, äger du en kristallkula? Det var framförallt äldrevården som hanterades katastrofalt, resten är ju rent sunt förnuft beteende som hela världen tillämpar. Dom läckta mejlen bara förstärker vilken otrolig hönsgård vi har.

Hönsgården här tycks ha funkat otroligt bra och dessutom på frivillig basis om man jämför vilken hönsgård det är på väg att bli på många håll runtomkring oss.

Det blir konstigt när den finska regeringen går ut med uttalandet att "alla SKA testas vid gränsen". Och efter det inser man att man inte har lagligt stöd för tvångstestning. Så en tredjedel av dem som "frågades" på flygplatsen tackade nej till testning och man kunde inte göra ett skit åt det.
Nu säger man att de som vägrar att testa sig sätts i 14dagars obligatorisk karantän. Men då måste man enligt lagen betala full lön till dem. Så man kanske betalar full lön till fullt friska människor som bara inte vill låta sig testas utan åker över gränsen och kommer sen tillbaka för att ha 2veckors betald semester. Och detta kan man fortsätta med i all oändlighet..
Citera
2020-08-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Skönt att Sverige byggt in denna jävla hjälpkrycka i lagstiftningen så att klåpare slipper ta ansvar. Samma såg vi gällande tsunamin, DDR-arkiven... T om Sveriges första coronafalls utveckling doldes bakom patientsekretessen...

Man hemlighåller väl också fortfarande vilka äldreboenden det är som får utbrott på många ställen?
Citera
2020-08-12, 10:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Bla bla bla.

Inte EN gång har du lyckats "visat felaktigheter i dina data och dina påstående".

Den vanliga processen här verkar vara att
1. Jag kollar upp något i officiell statistik och publicerar på forumet.
2. Någon blir förvånad och tänker "det där kan fan inte stämma, han måste räknat fel".
3. Någon postar "haha, din jöns, du har fel som vanligt"
4. Jag postar ytterligare unformation som även DEN är korskollad gentemot officiell statistik
5. Någon postar "det var inte vad du menade, du menade något annat"
6. Någon postar sedan en rättelse (som visar sig vara totalt fel)
7. Jag postar den korrekta statistiken som visar att påstpendet i 6 är helt galet
8. Någon postar "du hade fel som vanligt"

Länka gärna till ETT påstående där jag har sakligt och statistikt fel. Go on. I'm waiting.

Nej. Jag tänker inte diskutera mer med dig. Du debatterar oärligt och kan aldrig backa från något.
När någon visar felaktigheter i dina argument eller data så försöker du bara glida undan till något nytt ämne eller gå in djupare på någon annan detalj.

Du hade ju helt uppenbarligen fel om befolkningstätheten i London.
All diskussion om befolkningstätheten började med att du inte kunde svälja att Sverige hade betydlig fler smittade än Norge i början av pandemin. Då blandade du korten och petade in befolkningstäthet för att visa hur kasst Sverige är och slippa erkänna ditt fel.

Lite senare uppger du att aldrig påstått hade befolkningstäthet påverkar smittspridningen i någon större utsträckning.

Du är en falsk och ynklig människa, en riktig jävla idiot helt enkelt.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-12 kl. 10:35.
Citera
2020-08-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja. Det var väldigt icke vetenskaplig och dumt på en och samma gång!
Eftersom Sverige var enda land som inte stängde ner skolor då var det av stor vetenskaplig intresse att samla statistik om smittspridningen i skolor.
Men lyckas Tegnell pausa för att lägga på locket och sopa under mattan der dåliga resultatet av sin felaktiga strategi.

I våras så var väl expertkåren rätt överens om att yngre barn inte spred smittan särskilt mycket. Det faktum att lärare inte varit mer sjuka än andra yrkesgrupper stödjer detta. Så att hålla grundskolan öppen var, och är, helt rätt beslut. Fanns även flera andra aspekter att beakta som stödde beslutet.
Så sluta gnäll!
Citera
2020-08-12, 10:34
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Frode ligger i CC och sitter i Norge.

Och Tegnell är svensk och sitter i Sverige.

Ingen grund att hemligstämpla hans del av konversationen.
Citera
2020-08-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Skönt att Sverige byggt in denna jävla hjälpkrycka i lagstiftningen så att klåpare slipper ta ansvar. Samma såg vi gällande tsunamin, DDR-arkiven... T om Sveriges första coronafalls utveckling doldes bakom patientsekretessen...

Tror nog att det fungerar likadant i de flesta andra länder.
Man skall vara försiktig med att uttala sig benhårt kring hur sekretess fungerar gällande utrikespolitik om man inte är insatt.

Någon ”jurist” uttalade sig innan. Precis som att alla jurister känner till utrikespolitik..
Citera
2020-08-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hönsgården här tycks ha funkat otroligt bra och dessutom på frivillig basis om man jämför vilken hönsgård det är på väg att bli på många håll runtomkring oss.

Det blir konstigt när den finska regeringen går ut med uttalandet att "alla SKA testas vid gränsen". Och efter det inser man att man inte har lagligt stöd för tvångstestning. Så en tredjedel av dem som "frågades" på flygplatsen tackade nej till testning och man kunde inte göra ett skit åt det.
Nu säger man att de som vägrar att testa sig sätts i 14dagars obligatorisk karantän. Men då måste man enligt lagen betala full lön till dem. Så man kanske betalar full lön till fullt friska människor som bara inte vill låta sig testas utan åker över gränsen och kommer sen tillbaka för att ha 2veckors betald semester. Och detta kan man fortsätta med i all oändlighet..

Kan du dela med dig vilken information din kristallkula har givit dig?
När våran utrikesminister försökte försvara Sveriges tillvägagångssätt, så förstod man direkt varför övriga länder inte tar oss på allvar.
Citera
2020-08-12, 10:38
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
I våras så var väl expertkåren rätt överens om att yngre barn inte spred smittan särskilt mycket. Det faktum att lärare inte varit mer sjuka än andra yrkesgrupper stödjer detta. Så att hålla grundskolan öppen var, och är, helt rätt beslut. Fanns även flera andra aspekter att beakta som stödde beslutet.
Så sluta gnäll!

Rättelse: i våras var "expertkåren" överens att man inte visste.

Tegnell o andra sidan killgissade att barn inte spred smittan.

Tack vare att i princip ingen testades under våren så går det inte att dra några slutsatser huruvida lärare var mer sjuka eller inte än andra yrkesgrupper.
Citera
2020-08-12, 10:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej. Jag tänker inte diskutera mer med dig. Du debatterar oärligt och kan aldrig backa från något.
När någon visar felaktigheter i dina argument eller data så försöker du bara glida undan till något nytt ämne eller gå in djupare på någon annan detalj.

Du hade ju helt uppenbarligen fel om befolkningstätheten i London.

Nej. Det hade jag inte. London har en högre befolkningstäthet än Stockholm. Du gör bort dig igen.

Citat:
All diskussion om befolkningstätheten började med att du inte kunde svälja att Sverige hade betydlig fler smittade än Norge i början av pandemin. Då blandade du korten och petade in befolkningstäthet för att visa hur kasst Sverige är och slippa erkänna ditt fel.
Nej, Du gör bort dig igen. Jag har diskuterat den EPIDEMISKA UTVECKLINGEN. Sverige hade sannolikt fått ett mindre antal smittade om man stängt ned.

Citat:
Du är en falsk och ynklig människa, en riktig jävla idiot helt enkelt.
Jag är en sjukt kunnig människa som får grymt bra betalt för att sammanställa beslutsunderlag på regeringsnivå just på grund av att jag aldrig begår några statistiska fel. Att det retar gallfeber på dig när du har fel, det förstår jag

Citat:
Lite senare uppger du att aldrig påstått hade befolkningstäthet påverkar smittspridningen i någon större utsträckning.
Nej. Du gör bort dig igen. Jag har menar att befolkningstätheten har en viss påverkan på den EPIDEMISKA UTVECKLINGEN. Kan du inte ens läsa innläggen innan du kommenterar så du slipper göra bort dig?

Nä, vad tragiskt. Först spelar du allan ballan och påstår att du lyckats bevisa ett sakligt eller statistiskt fel i min argumentation , och när du blir ombedd att visa var detta skulle ha skett så skall du springa och gömma dig? Herregud...

Gör så här i stället:
Gå igenom de uppgifter jag levererat här i forumet och korskolla gentemot officiella uppgifter. Och om du hittar något fel så kan du publicera det här (du kommer inte hitta något eftersom jag i motsats till dig själv och många andra faktiskt kollar saker INNAN jag skriver) så skall jag bemöta det.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-12 kl. 10:49.
Citera
2020-08-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att det är orimligt att stänga ner ett samhälle på det sättet som exempelvis Finland gjorde. Nu har man insett både priset och det faktum att man inte har råd att göra det en gång till. Därför måste man titta på andra alternativ - vilket man ju borde ha gjort från första början.

Nu vill man införa obligatorisk testning, spårning och isolering. Men men.. Man har inte tillräckligt med testkapacitet (surprice..) och spårning är tids-och resurskrävande och ganska hopplöst många gånger. Ordinerar man någon att isolera sig så många staten betala karantänlön under de två veckorna och det kan bli en dyr affär det också.

I Tornedalen säger myndigheterna att karantänen blir en omöjlighet av många skäl - inte minst därför att folk jobbar på olika sidor av gränsen och åker fram och tillbaka varje dag. Därutöver har man ett vattentorn som kräver daglig tillsyn och man skulle behöva anställa 14 personer för att göra detta för att en del av dem skulle hela tiden sitta i karantän.

Läkarna protesterar också och säger att det inte kan vara regeringen som ordinerar karantän utan läkarna. Och juridiskt kunniga säger att regeringen har överskridit sina befogenheter och uttalat sig emot grundlagen.

En riktig soppa alltså totalt.

Jag anser att svetsaren och Tegnell/FHM har gjort ett mycket bättre jobb här på den här sidan av gränsen.
Det kanske inte är så dumt trots allt att ha en svetsare som inser sina begränsningar som statsminister.
Citera
2020-08-12, 10:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nä, vad tragiskt. Först spelar du allan ballan och påstår att du lyckats bevisa ett sakligt eller statistiskt fel i min argumentation , och när du blir ombedd att visa var detta skulle ha skett så skall du springa och gömma dig? Herregud...

Gör så här i stället:
Gå igenom de uppgifter jag levererat här i forumet och korskolla gentemot officiella uppgifter. Och om du hittar något fel så kan du publicera det här (du kommer inte hitta något eftersom jag i motsats till dig själv och många andra faktiskt kollar saker INNAN jag skriver) så skall jag bemöta det.

Nej. Du har för allvarliga brister i din person för att jag ska orka med att diskutera vidare med dig.
Istället blir du den första som jag lägger på ignore-listan.

Då har jag ändå varit medlem sen 2008.

Edit:
2003
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-12 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in