2020-08-12, 09:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Du påstår ju att börsen saknar rim och reson (vilket jag till stor del håller med om) men investerar enligt resonliga bedömningar, som alltså går helt på tvären mot hur du ser på börsens enligt dig irrationella och ibland totalt överraskande beteende. Lite mer specifikt funderar jag väl lite på varför du till exempel har valt att nyligen börja köpa BEAR (Sthlm) vilket man såklart utan problem kan lägga fram x antal rationella argument för att göra, samtidigt som du dock i samma andetag menar att börsen beter sig konstigt på alla sätt och vis. Hur kan man förlita sig på rationalitet på en irrationell och nyckfull marknad?

En annan sak (mest ett tips) är att du har medgett att du ofta säljer för tidigt (om jag kommer ihåg rätt). Om du är medveten om detta bör du, om du vill försöka maximera din vinst, handla därefter. Jag vet inte exakt vad för tidigt innebär (rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att du har skrivit det någonstans) men du kanske menar några veckor för tidigt? Några månader? Det jag menar är helt enkelt att om du t.ex har kommit fram till att du brukar sälja säg 2 månader för tidigt borde du, när du kommer fram till att det är dags att sälja, sälja först om 2 månader. Jag har inte lusläst denna tråden men om du nu har sålt av de flesta av dina aktier och börjat köpa BEAR de senaste två, tre veckorna (?) kanske du då alltså skulle väntat 2 månader innan du gjorde detta (eller hur mycket för tidigt du tycker att du brukar sälja). Om jag har missuppfattat dig angående detta ber jag om ursäkt och du kan naturligtvis bara bortse från denna delen.
Jag försöker agera rationellt, men det är uppenbart att man på kort sikt inte tjänar mest pengar på det. Om jag lagt alla mina pengar i Tesla när jag skrev inlägg att man absolut inte ska köpa Tesla så hade jag varit dubbelt så rik. Mina råd är alltså korkade.

Men svaret på frågan om man ska lämna rationalitet är att i efterhand är allting möjligt. Den stora losern tittar alltid på kurvorna i efterhand och säger Titta vad lätt det är att bli rik, synd jag missade. Men det är en meningslös syssla. Jag har investerat i 20 år och fattar att det enda som räknas är att du verkligen gjorde något, och en utvärdering av detta. Fantasier gör ingen rik. Hur skulle du veta att just Tesla av alla övervärderade aktier skulle gå bäst? I efterhand.

Utöver vad jag verkligen köpt/sålt har jag även tänkt göra massor med investeringar men ångrat mig. Då kommer konfirmeringsbias in och man kommer enbart ihåg de missade tågen. Hjärnan jobbar stenhårt varje sekund med att hitta lösningar som bakåt kan förklara för dig själv varför du gjorde ett misstag. men det är fluff och man måste istället jobba framåt. Då är Buffetts rationalitet det enda som gäller.

För hur skulle det praktiskt gå till att lämna den rationella ordningen "företag som ger god vinst ska ha hög aktiekurs, andra låg"? Jag känner inte till något annat rationellt tänk, och jag är matematiker och kan det mesta om slump och sannolikhet. Ett populärt och tänkbart scenario just nu är att det finns mer pengar än aktier, och denna mängd pressar upp priserna utöver rationalitet. Men vilka pressar de upp? Sett bakåt så pressar du upp företag som redan innan var för högt värderade enligt rationella tal. Det antyder någon slags "vi fortsätter i samma spår tills det rasar". Jag kan inte riktigt få in detta i en mall som jag kan applicera på börsen, så även om detta stämmer så vet inte vad jag ska köpa och när.

"jag går alltid in för tidigt" är också en efterhandskonstruktion. När jag går in känns det rätt. För att inte missa tåget kan man inte vänta för länge. Det finns kända namn här som missade hela corona-dippen, och sedan missade de hela corona-uppgången. Det är bara 2 månaders spann där, hade jag väntat en extra månad hade jag missat all vinst. "jag köper alltid för tidigt" är egentligen också konfirmeringsbias, jag glömmer bort eller ignorerar omedvetet när jag köpte för sent. Det är alltså en sämre strategi för mig att tänka Jag köper alltid för tidigt så lägg på en månad.

För övrigt är det ett känt uttalande från Jp Morgan, en gång världens rikaste man. "I Made a Fortune Getting Out Too Soon". Man kan inte go broke när man hämtar hem en vinst, även om det steg ännu mer senare.
https://steemit.com/cryptocurrency/@shawki/eth-i-made-a-fortune-getting-out-too-soon-jp-morgan
Uttalandet är så bra att Buffett har kopierat det. "I became rich by selling too soon" eller liknande. Att äga Tesla just nu när den står på toppen gör dig inte rik. Det är att sälja den med vinst som gör dig rik.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-12 kl. 09:44.
Citera
2020-08-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man tänker efter så är det Totalt Galet att vaccin-experimentera med sina egna barn inför media. Så jag är säker på att Han Ljuger. Och ändå räknas det som en God Nyhet av börsfolket. Jag tror allt vett har Lämnat Börsen.

Ändå kan man tjäna pengar som någon skrev.

Jag köpte 2mkr OMXS Bear idag. Av någon anledning känns det som bra drag i börsen sedan flera veckor. Men det visar sig att den går totalt sidledes så mina tidigare Bear har inte förlorat en krona. Jag har därför antydan till känsla att vi ganska snart kommer att lämna greedläge och då påbörjas fear. Nasdaq och Tesla kommer att visa vägen. Men visst kan jag ha fel ytterligare en månad.

Intressant. Du skrev precis ett annat inlägg att du investerat i 20 år.
Då undrar jag ju hur det går?
Själv klår jag inte ens index så jag brukar inte försöka komma med tips Inte helt rättvis jämförelse när man har lägre risk än index men ändå en bra måttstock.
Citera
2020-08-12, 10:10
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Intressant. Du skrev precis ett annat inlägg att du investerat i 20 år.
Då undrar jag ju hur det går?
Själv klår jag inte ens index så jag brukar inte försöka komma med tips Inte helt rättvis jämförelse när man har lägre risk än index men ändå en bra måttstock.
Om du inte klår index bör du inte skriva här. Den här tråden ska tvärtom tipsa om fynd. Jag har gått 15mkr plus i år Corona-året sedan januari, vinsten är realiserad och jag har inga aktier kvar just nu. De sista två månaderna back -100k, och månaderna innan corona back -10%. Så det är inte full fart framåt. I så fall hade jag varit miljardär, så bra som börserna gått sedan 2009.
Citera
2020-08-12, 10:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Tesla rusade tydligen 6% igår när en split 5:1 meddelades:
https://www.privataaffarer.se/tesla-gor-split-51/

Det är en klassisk dumskalle-varning. De som köper fattar så lite om börsen och Tesla, och är så okunniga om de bolag de handlar i, att de tror en split betyder att en aktie blir mer prisvärd. Jag har sett det flera gånger i Sverige genom åren. Efter 1 månad så har dumskallarna fattat och kursen återgått i normalkurvan.
Citera
2020-08-12, 10:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Vi verkar ha hamnat i en bra fas nu mot s&p 500.

S&P drar inte längre ner OMX30.

Något klurigt läge just nu, se hur guld och silver gick över natten.
Just tappet i guld kan rentav trycka upp börserna trots att börserna och guld dragit åt samma håll tidigare under 'Corona-perioden'.

Jag skulle säga att guldet påverkar marknaden (och folket som utgör den) mer vilket i sin tur gör att det kan finnas viss slagsida mot att föra över mer till de bredare indexen.

Den enkla, men något våghalsiga, strategin att mellan mars till juli köpa alla nedgångar och/eller snitta in sig (DCA) i dessa så länge som trenderna (dagliga, vecka osv) är positiva har också gång på gång varit lönsam. Något som man kan tänka sig att folket på marknaden ser varpå alla typer av 'pullbacks' kan tänkas bli något lägre än föregående (problemet med detta tänk är dock att om man tror för mycket på något sådant så ... ).

Eftermiddagshandeln kommer som vanligt bli spännande, just nu går S&P500 (SPX500USD) starkt:
https://i.imgur.com/67DCFN5.png

Om det håller i sig återstår att se. Indexterminer och spotpriser har en tendens att suga sig tillbaka till +/-0% framåt öppning av index; alltså självjustera så att det inte uppstår gigantiska 'gaps'.

Det kan också bara uppstå något av en lägre högsta.

1h för SPX stänger om 1 timme, hur långt upp i den candle som bröt support är något jag fäster stor vikt vid därav fib's för denna graf:
https://i.imgur.com/xnytsVR.png

När riktningen är entydigt ner är det typiskt att alla rekyler uppåt har väldigt svårt att stänga över t ex 50% av en nedgång (därav fib's på grafen ovan). Detta har dock redan hänt (på 1h) och det ser även ut att bli stängning över 0.618. Om tydligt under 0.5 vid första försöket uppåt tolkar jag det som att risken för en typ av 'bear market rally' i mikroformat är mer trovärdig; alltså att det rör sig om rekyl och att risken för att priset fortsätter där det kom från är högre än lägre.

Något man också ser på SPX just nu är att det alltså inte rör sig om någon typ av björnflagga som formas.

Då ingen känner till vad som händer härnäst, om man inte känner till vad alla människor på hela marknaden tänker varje sekund, är det dock som alltid dumt att förutsätta för mycket utan snarare se var saker landar och utvärdera från den data marknaden ger. :)
Citera
2020-08-12, 11:30
Medlem
Citat:
Tesla rusade tydligen 6% igår när en split 5:1 meddelades:
https://www.privataaffarer.se/tesla-gor-split-51/

Det är en klassisk dumskalle-varning. De som köper fattar så lite om börsen och Tesla, och är så okunniga om de bolag de handlar i, att de tror en split betyder att en aktie blir mer prisvärd. Jag har sett det flera gånger i Sverige genom åren. Efter 1 månad så har dumskallarna fattat och kursen återgått i normalkurvan.
Eller kan man se det som lätta pengar, om man vet när man ska kliva ur. Tänk när alla som inte har haft råd med en aktie ska in efter splitten? Då är det bara att håva in.
Citera
2020-08-12, 11:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Eller kan man se det som lätta pengar, om man vet när man ska kliva ur. Tänk när alla som inte har haft råd med en aktie ska in efter splitten? Då är det bara att håva in.
Jag hade omedelbart håvat in Tesla-vinsten nu. Det är uppenbart att nasdaq börjar lämna sitt greedläge, lite i taget har de börjat sjunka medans Dow Jones går upp.

Men jag har haft fel förut. Tesla är en förgiftad aktie och jag kommer aldrig att ta i den, varken upp eller ner. Finns stor-spelare som förlorat miljarder på Tesla-kortning.
Citera
2020-08-12, 12:15
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Jag hade omedelbart håvat in Tesla-vinsten nu. Det är uppenbart att nasdaq börjar lämna sitt greedläge, lite i taget har de börjat sjunka medans Dow Jones går upp.

Men jag har haft fel förut. Tesla är en förgiftad aktie och jag kommer aldrig att ta i den, varken upp eller ner. Finns stor-spelare som förlorat miljarder på Tesla-kortning.

Läste att Tesla är värderat som Toyota och VW TILLSAMMANS. Det låter onekligen som rent vansinne.
Citera
2020-08-12, 12:31
Medlem
Citat:

Ja, de som inte haft råd men en Tesla-aktie sitter ju verkligen med grova pengar. Det är där kosingen finns.

Visst är 10.000 för en aktie mycket. Men de flesta småsparare som handlar på börsen köper så stora poster så...

Själv hade jag köpt 5 - 10 st och jag är inte stenrik liksom utan en vanlig nisse.
Citera
2020-08-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, de som inte haft råd men en Tesla-aktie sitter ju verkligen med grova pengar. Det är där kosingen finns.

Visst är 10.000 för en aktie mycket. Men de flesta småsparare som handlar på börsen köper så stora poster så...

Själv hade jag köpt 5 - 10 st och jag är inte stenrik liksom utan en vanlig nisse.
Pratar om kidsen i amerika nu. Här på FB är vi alla mångmiljonärer
Citera
2020-08-12, 12:45
Medlem
Citat:
Pratar om kidsen i amerika nu. Här på FB är vi alla mångmiljonärer

De flesta småsparare har fonder och handlar inte direkt i aktier.

Vi som direktäger aktier är ofta äldre gentlemän i medelklassen. Då är man inte sällan "mångmiljonär" idag.

Hur mycket är dina far- och morföräldrars hus värda? De går i arv vettu...

Lite statistik om direktägande (källa Euroclear):

-1.5 miljoner äger aktier (20% av vuxen befolkning)

- 44% har endast en aktie. Jag gissar det typiskt är Telia eller kanske Eric från IT-yrans dagar.

- 12% av Stockholmsbörsen ägs av privatpersoner.
Citera
2020-08-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flesta småsparare har fonder och handlar inte direkt i aktier.

Vi som direktäger aktier är ofta äldre gentlemän i medelklassen. Då är man inte sällan "mångmiljonär" idag.

Hur mycket är dina far- och morföräldrars hus värda? De går i arv vettu...

Lite statistik om direktägande (källa Euroclear):

-1.5 miljoner äger aktier (20% av vuxen befolkning)

- 44% har endast en aktie. Jag gissar det typiskt är Telia eller kanske Eric från IT-yrans dagar.

- 12% av Stockholmsbörsen ägs av privatpersoner.
Och detta är relevant i diskussionen om Teslas split därför att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in