2020-08-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, den där är gammal dock. Oavsett beror det alltid på, det där är en typ av faktor som går att sätta på björnlistan.

Björnlistan
✔ Aftonbladet skriver om folk som blir miljonärer

Tjurlistan
✔ Alla trender är uppåt på dagliga för index

...osv.

Jag skulle väga trenderna högre i detta fall då detta är något där det inte råder någon typ av osäkerhet. Det antingen är så eller ej.

Såklart, det var mer en notering om att börsen hämtat sig bra från Corona kraschen. Kanske lite för bra snart

Men än så länge ser vi ut att kunna fortsätta uppåt, iaf rent tekniskt.
Citera
2020-08-11, 15:36
Medlem
Så länge realekonomin kommer med "positiva nyheter" från corona-skadorna så gillar börsen det, oavsett värderingar. Något kraftigare sell-off på börsen skulle vara Kina-USA relaterad, corona är just nu lika intressant för börsen som Trumps tweets. Cash just don't care that much.

Taggad på Apple-splitten & Nvidias nylanseringar, roligaste spekulationerna sedan corona. Finally some action
Senast redigerad av Pallot 2020-08-11 kl. 15:39.
Citera
2020-08-11, 16:18
Medlem
sinewaves avatar
Efter en aggressiv 'gap fill' från SPY börjar trenderna på 5 min nu att vända:
https://i.imgur.com/0anmu50.png

Repris från gårdagen? (tidig 'gap fill' + trend uppåt) eller viker sig 5 min och det bär av ned till källaren? Kritiska minuter.

Edit: Det vore också intressant om någon tog läget som uppstod iom den 'gap fill' som inträffade. Det är något av ett typiskt köpläge.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-11 kl. 16:26.
Citera
2020-08-11, 17:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det verkar som att Putin tänker köra fas 3-studien på hela ryska folket. Han påstår sig ha börjat med sin dotter.
Om man tänker efter så är det Totalt Galet att vaccin-experimentera med sina egna barn inför media. Så jag är säker på att Han Ljuger. Och ändå räknas det som en God Nyhet av börsfolket. Jag tror allt vett har Lämnat Börsen.

Ändå kan man tjäna pengar som någon skrev.

Jag köpte 2mkr OMXS Bear idag. Av någon anledning känns det som bra drag i börsen sedan flera veckor. Men det visar sig att den går totalt sidledes så mina tidigare Bear har inte förlorat en krona. Jag har därför antydan till känsla att vi ganska snart kommer att lämna greedläge och då påbörjas fear. Nasdaq och Tesla kommer att visa vägen. Men visst kan jag ha fel ytterligare en månad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-11 kl. 17:52.
Citera
2020-08-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man tänker efter så är det Totalt Galet att experimentera med sina egna barn inför media. Och ändå räknas det som en God Nyhet av börsfolket. Jag tror förnuft har Lämnat Jorden.

Så är det ibland med börsen. På kort sikt, några få år, kan värderingen bli extrem mot fundamenta.

På längre sikt brukar det rätta till sig.

Oförutsägbarheten är inbyggt i systemet, mönstren muterar efterhand som vi upptäcker dem.
Citera
2020-08-11, 17:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så är det ibland med börsen. På kort sikt, några få år, kan värderingen bli extrem mot fundamenta.

På längre sikt brukar det rätta till sig.

Oförutsägbarheten är inbyggt i systemet, mönstren muterar efterhand som vi upptäcker dem.
Exakt. Det berömda felaktiga teoremet "framtiden är alltid inräknad i varje aktiekurs" är i själva verket konfirmeringsbias och kurserna korrigeras alltid i efterhand och för sent. Nästan ingen vet någonting och alla kurser kan potentiellt vara åt skogen.
Citera
2020-08-11, 18:03
Medlem
4mkr I bear alltså. Det är helt galet. Men kanske så att man ska vara det för att lyckas på börsen.

Själv ska jag snart ansöka om försörjningsstöd ,😣
Citera
2020-08-11, 18:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Så länge realekonomin kommer med "positiva nyheter" från corona-skadorna så gillar börsen det, oavsett värderingar. Något kraftigare sell-off på börsen skulle vara Kina-USA relaterad, corona är just nu lika intressant för börsen som Trumps tweets. Cash just don't care that much.

Taggad på Apple-splitten & Nvidias nylanseringar, roligaste spekulationerna sedan corona. Finally some action :evilgrin39: :D

Det som ligger i fatet just nu är:

1. Ny QE
2. Det amerikanska valet i november (lång sikt)
3. Oljan
4. ATH-nivåerna för S&P500
5. De amerikanska jobben (UNRATE och NFP kom i fredags och var positiva)
6. Tjaffset Kina <> USA

-

Oavsett om man har hela sitt liv investerat i en aktie som Telia är vad som sker på makronivå viktigt ändå. Sur amerikansk börs = sur svensk börs. Sur svensk börs = högre sannolikhet att det gamla televerket åker rätt ned i sopnedkastet.

Som du är inne på har vi lämnat det där med Corona för ett tag sedan. :)
Citera
2020-08-11, 18:54
Medlem
sinewaves avatar
Två olika typer av köplägen (on topic...) har dykt upp på S&P500 (SPY) och på 15m (minuter) då det skapats en sk 'ascending triangle' (dvs en triangel där undersidan har en trendlinje som går uppåt men ovansidan är ganska platt):
https://i.imgur.com/uV0b9bx.png

1. En strategi är att köpa om pris stänger över högsta (priset stänger ovanför triangeln, en sk 'breakout').
2. En annan strategi är att köpa när/om priset går ned till trendlinjen.
3. En tredje vore samma som #2 men att vänta på att de kortare trenderna börjar peka uppåt på t ex 5m.

För skärmklippet ovan finns två olika stoppnivåer (röda streckade linjerna) där man skulle kunna gå ur om det går åt fel håll.

Notera dock att vissa oscillatorer mm står ganska högt sett på 1h, 4h etc. Det finns en del mer nedsida än uppsida ur det perspektivet för tillfället.

Edit:
Pris bröt uppåt. Stängde först 5m över och nu 15m samt 30m.
Får se om det blir en 'fake out' eller ej.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-11 kl. 19:31.
Citera
2020-08-12, 04:28
Medlem
Citat:
Om man tänker efter så är det Totalt Galet att vaccin-experimentera med sina egna barn inför media. Så jag är säker på att Han Ljuger. Och ändå räknas det som en God Nyhet av börsfolket. Jag tror allt vett har Lämnat Börsen.

Ändå kan man tjäna pengar som någon skrev.

Jag köpte 2mkr OMXS Bear idag. Av någon anledning känns det som bra drag i börsen sedan flera veckor. Men det visar sig att den går totalt sidledes så mina tidigare Bear har inte förlorat en krona. Jag har därför antydan till känsla att vi ganska snart kommer att lämna greedläge och då påbörjas fear. Nasdaq och Tesla kommer att visa vägen. Men visst kan jag ha fel ytterligare en månad.
Du påstår ju att börsen saknar rim och reson (vilket jag till stor del håller med om) men investerar enligt resonliga bedömningar, som alltså går helt på tvären mot hur du ser på börsens enligt dig irrationella och ibland totalt överraskande beteende. Lite mer specifikt funderar jag väl lite på varför du till exempel har valt att nyligen börja köpa BEAR (Sthlm) vilket man såklart utan problem kan lägga fram x antal rationella argument för att göra, samtidigt som du dock i samma andetag menar att börsen beter sig konstigt på alla sätt och vis. Hur kan man förlita sig på rationalitet på en irrationell och nyckfull marknad?

En annan sak (mest ett tips) är att du har medgett att du ofta säljer för tidigt (om jag kommer ihåg rätt). Om du är medveten om detta bör du, om du vill försöka maximera din vinst, handla därefter. Jag vet inte exakt vad för tidigt innebär (rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att du har skrivit det någonstans) men du kanske menar några veckor för tidigt? Några månader? Det jag menar är helt enkelt att om du t.ex har kommit fram till att du brukar sälja säg 2 månader för tidigt borde du, när du kommer fram till att det är dags att sälja, sälja först om 2 månader. Jag har inte lusläst denna tråden men om du nu har sålt av de flesta av dina aktier och börjat köpa BEAR de senaste två, tre veckorna (?) kanske du då alltså skulle väntat 2 månader innan du gjorde detta (eller hur mycket för tidigt du tycker att du brukar sälja). Om jag har missuppfattat dig angående detta ber jag om ursäkt och du kan naturligtvis bara bortse från denna delen.
Citera
2020-08-12, 08:19
Medlem
Vi verkar ha hamnat i en bra fas nu mot s&p 500.

S&P drar inte längre ner OMX30.
Citera
2020-08-12, 09:04
Medlem
Citat:

Rent tekniskt så är ju FAS 2 när man kollar att vaccinet är säkert att använda på människor och biverkningarna hanterbara. FAS 3 handlar om att säkerställa att vaccinet ger effekt och den studien går båder lättare och snabbare desto större grupp man testar på. Det är ingen korkad plan egentligen.

Ryssland har världens bästa vetenskapsmän inom många områden. Särskilt om man tittar på de områden (matematik, fysik, vissa ingenjörsvetenskaper, etc) som Sovjetunionen slussade de mest inteligenta till. biologisk krigföring och virus var de duktiga på. Man skall inte räkna ut det ryska vaccinet.

Hursomhelst så tolkar jag det som att Putin tänker säga till sin befolkning att nu är ni vaccinerade så det är bara att gå tillbaka till jobbet som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in