2020-08-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men inte i slutet av Mars som Jompa G. bad om efter ett glas vin.

Att han tyckte det är heller ingen nyhet, det sa han öppet i flera intervjuer med media. Att han tyckte det var fel.

Just den grejen är ju ganska banal, han har öppet uttryckt den åsikten i media och gör det till FHM men får inget gehör. Vad är grejen? Blir ju mest skvaller (Jompa dricker vin på fredagar)

Jag förstår inte heller. Hade han ens avslöjat att han precis hade rökt en joint - då skulle man förstå lite bättre. Även om det inte hade ändrat på själva sakfrågan.

Giesecke tyckte si - FHM gjorde så. Vilket fruktansvärt "avslöjande".
Citera
2020-08-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vem visste vad som stämde den 13 mars?

Han skriver vidare att toppen kommer nås 3-4 veckor senare.
Tittar man på inläggningarna på IVA så ser det ut att stämma ganska bra.

Försök inte att försvara honom inför alarmisterna. Det tog 4,5vecka för att nå toppen..
Citera
2020-08-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vilket det typ är. Jävla överreaktion världen över. Även i Sverige.
Ja, skulle sjuka i influensa felbehandlas och felmedicineras lika hårt som C19 drabbade så skulle troligen lika många dö av influensa.
Citera
2020-08-12, 03:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
271 dödsfall.. Trist, när jag trodde att dom hade peakat.
Ser också grannstaten Georgia redovisar en döds-rekord-siffra idag. 122 så det är ganska likt Florida för Georgia har hälften så många invånare.

Trist när man började tro det skulle vända. Passar liksom inte ihop.
Jag är rädd vi håller på gå in i en ny omgång. Uppgång på många håll nu.
Ja, även Georgia.

Ja, jag trodde också att USA som helhet var på väg ner. Nu börjar jag tvivla.
Citera
2020-08-12, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, även Georgia.

Folk kommer tyvärr inte sluta dö. Speciellt inte när det är högsommar i redan varma stater. Folk dör inte av C19 de dör av andra orsaker som cancer, ålder, hjärt kärlsjukdomar, uttorkning med mer.
Citera
2020-08-12, 03:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är märkligt när man är helt öppen med redovisningen och finns med på WHO:s officiella lista:

Gamaleya Research Institute och hittas i listan här: https://www.who.int/publications/m/item/draft-landscape-of-covid-19-candidate-vaccines

Det är ett adenovirusvektorvaccin. Det intressanta är att det skiljer sig från de andra genom att utnyttja två vektorer från SARS-CoV-2.

Så mycket för ryktet om stulen teknologi. Saken är den att Astra-Zeneca har erbjudit ryssarna receptet på sitt vaccin för att snabba upp tillverkningsprocessen om och när vaccinet blir godkänt. Och jag tror också att man kommer att göra det motsatta; att få igång tillverkningen i väst om ryssvaccinet funkar.

Och jag är lika skeptisk över detta försök.

Det finns som sagt gott om dokumentation.

Det ryska vaccinet har bara gått igenom fas 2 testning. Fas 3 testning börjar först efter att vaccinet godkänts av den ryska läkemedelsmyndigheten. Luktar prestigejakt på långt håll, speciellt som vaccinet döpts till "Sputnik V". Rysk riskbedömning är dock annorlunda än i väst. Där går det ryska imperiets expansion och ära före allt annat. Jag hoppas dock att Jekatarina Putina klarar sig ifrån allvarliga biverkningar, även på sikt, om det var hon, av Putins döttrar, som blivit injicerad med experimentvaccinet.
Citera
2020-08-12, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det ryska vaccinet har bara gått igenom fas 2 testning. Fas 3 testning börjar först efter att vaccinet godkänts av den ryska läkemedelsmyndigheten. Luktar prestigejakt på långt håll, speciellt som vaccinet döpts till "Sputnik V". Rysk riskbedömning är dock annorlunda än i väst. Där går det ryska imperiets expansion och ära före allt annat. Jag hoppas dock att Jekatarina Putina klarar sig ifrån allvarliga biverkningar, även på sikt, om det var hon, av Putins döttrar, som blivit injicerad med experimentvaccinet.

Är väl ungefär en promilles chans att detta eller något annat vaccin mot det nya coronaviruset kommer fungera bra. Men många läkemedelsföretag gör stora pengar oavsett om vaccinen fungerar öht.
Citera
2020-08-12, 04:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu är vaccinforskarna i Ryssland minst lika duktiga som de i väst så deras vaccin är nog i par med andra adeno-varianter som Astra Zenecas. Jag tror mer att det inte funkar och kan utgöra en risk för riskgrupper speciellt äldre-äldre. Men det är en ren teknisk-medicinsk slutsats jag gör utifrån att jag tror att det blir svårt att få fram ett vaccin mot SARS-CoV-2. Oxfordvaccinet har redan konstaterats inte ge immunitet eller förhindra smitta utan man hoppas bara att det kommer att förhindra att sjukdomsförloppet blir allvarligt.

Ja, man hoppar fas III. Det verkar dock att man istället gör någon form av en utökad testomgång. Normalt har man i fas III deltagare ur en representativ del av befolkningen även om man nog utesluter alltför känsliga individer. Nu ska man tydligen vaccinera sjukvårdspersonal och lärare i första skedet. Det får väl ses som en form av fas III.

Varför går de då ut så här att det skulle ha ett färdigt vaccin? Ja, fråga inte mig.
Citera
2020-08-12, 04:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, även Georgia.

Har sett också denna nedgång. Jag tror dock att det har att göra med att rapporteringen går ner under helgen. Det ser inte bra ut då det varken ser ut att bromsa in i USA eller i Brasilien:

USA

5,305,957 smittade
+54,519 igår

167,749 döda
+1,504 igår

Brazil

3,112,393 smittade
+54,923 igår

103,099 döda
+1,242 igår

Det bådar inte gott inför hösten speciellt inte i länder där det finns en stor smittspridning och potential för utbrott. Någon har sagt att semestern i Sverige fungerat som en form av lock-down trots allt med aktiviteten i storstäder som Stockholm på låg nivå. Vi får se nu hur det går med skolöppning och annat.
Citera
2020-08-12, 04:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har sett också denna nedgång. Jag tror dock att det har att göra med att rapporteringen går ner under helgen. Det ser inte bra ut då det varken ser ut att bromsa in i USA eller i Brasilien:

USA

5,305,957 smittade
+54,519 igår

167,749 döda
+1,504 igår

Brazil

3,112,393 smittade
+54,923 igår

103,099 döda
+1,242 igår

Det bådar inte gott inför hösten speciellt inte i länder där det finns en stor smittspridning och potential för utbrott. Någon har sagt att semestern i Sverige fungerat som en form av lock-down trots allt med aktiviteten i storstäder som Stockholm på låg nivå. Vi får se nu hur det går med skolöppning och annat.
Även North Carolina satte dödsrekord igår.

1504 på en dag i USA är det mesta sedan slutet av maj.
Citera
2020-08-12, 04:47
Medlem
arbetets avatar
Angående mejlen. Det mest skrämmande är nog att det är tydligt att man både saknar kompetens och beredskap för pandemier av detta slag på FHM. Man körde influensamodellen och flockimmunitet från början mycket på inrådan av Giesecke. Frågan är var man står idag då Giesecke uppenbarligen fortfarande har ett inflytande och att jag tror att han inte har ändrat sig. Detta är faktiskt en skandal att vi har en smittskyddsmyndighet i detta skicket. Det är inte värdigt ett land som Sverige.

Dock anar jag att det finns dugligt folk längre ner i hierarkin. Kan vara bra om man vill få fram en visselblåsare längre fram.
Citera
2020-08-12, 04:54
Medlem
arbetets avatar
Aj!

Åsa Hidmark
@Nymne
Nästa år ska jag ha den frågan som tentafråga. "Hjälp den svenska statsepidemiologen, svara på hans fråga. Utan formel, 1 poäng, med formeln 2 poäng."

Svar:
Re = R0 × (1 – Pi), Pi är andelen.som är immuna vid varje givet tillfälle
https://twitter.com/Nymne/status/1292897272666165253?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in