Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Det ryska vaccinet har bara gått igenom fas 2 testning. Fas 3 testning börjar först efter att vaccinet godkänts av den ryska läkemedelsmyndigheten. Luktar prestigejakt på långt håll, speciellt som vaccinet döpts till "Sputnik V". Rysk riskbedömning är dock annorlunda än i väst. Där går det ryska imperiets expansion och ära före allt annat. Jag hoppas dock att Jekatarina Putina klarar sig ifrån allvarliga biverkningar, även på sikt, om det var hon, av Putins döttrar, som blivit injicerad med experimentvaccinet.
Nu är vaccinforskarna i Ryssland minst lika duktiga som de i väst så deras vaccin är nog i par med andra adeno-varianter som Astra Zenecas. Jag tror mer att det inte funkar och kan utgöra en risk för riskgrupper speciellt äldre-äldre. Men det är en ren teknisk-medicinsk slutsats jag gör utifrån att jag tror att det blir svårt att få fram ett vaccin mot SARS-CoV-2. Oxfordvaccinet har redan konstaterats inte ge immunitet eller förhindra smitta utan man hoppas bara att det kommer att förhindra att sjukdomsförloppet blir allvarligt.
Ja, man hoppar fas III. Det verkar dock att man istället gör någon form av en utökad testomgång. Normalt har man i fas III deltagare ur en representativ del av befolkningen även om man nog utesluter alltför känsliga individer. Nu ska man tydligen vaccinera sjukvårdspersonal och lärare i första skedet. Det får väl ses som en form av fas III.
Varför går de då ut så här att det skulle ha ett färdigt vaccin? Ja, fråga inte mig.