2020-08-12, 00:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du inte vill konstatera att du har fel genom att visuellt titta på bilderna som utom all rimlig tvivel BORDE övertyga dig att du har fet-fel (det har alla andra redan fattat när du inbillade dig att 67 miljoner människor intryckta på en yta, dubbelt så stor som den man trycker in 10 miljoner människor på, de bor betydligt trängre. Du kan helt enkelt inte mena allvar med detta?

Man behöver bara titta på en jämförelse mellan Stockholm och London för att inse att Stockholm är inte ens i NÄRHETEN av att vara trångbott. Och Stockholm är i princip den enda staden i sverige som kommer upp i några knärtar där det anses trångbott. Uk har över 20 städer som är sju resor mer trångbodda än Stockholm. Resten av landet skall vi inte tala om.

Och du menar till och med att Sverige är MER trångbott än UK. Herregud....snacka om fascinerande.

Jag var var dessutom behjälplig med mellanstadie-matematiken som behövdes för att säkerställa detta faktum. Men det ville du inte acceptera utan har nu satt din tillflykt till någon form av referens-kritik. "jag tror inte på detta. Det kan inte vara sant. Det KAN INTE VARA SANT, så då måste du ha fel".

Problemet, min vän, är att jag har inte fel. Sverige ÄR inte mer trångbott än UK. Du har fel. Fatta! Lägg ner det här nu innan du gör bort dig mer. Jag orkar i alla fall inte tjafsa mer med någon som är faktaresistent.

*slut*
https://imgur.com/B99FJm8
Du som har koll på UK: hur bor britterna.
Lägenhet resp småhus? Andel ensamhushåll? Bostadsyta per person?
För Sverige hittar man ju sån info enkelt hos SCB, men vet du hur jag hittar den för UK?
Citera
2020-08-12, 00:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Expressen skriver nu om Folkhälsomyndighetes interna mejl.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/

Ja det är bra grävt.

Marginalisering av Covid-19 var ju tydlig för den som följt informationen från Tegnell/Giesecke,

inget var farligt, öppna gränser/inresande var inget farligt, åka till alperna på sportlovet var inget farligt, sjukdomen var inte farlig, asymptomatisk smittspridning fanns inte, aerosoler förekom inte det va droppsmitta, munskydd behövdes inte, långärmad skyddsrock behövdes inte, åka lokaltrafik var inget farligt, viruset lever ju bara i princip en minut på ytor, 99% eller mer märker inte de har sjukdomen, smittspårning släpper vi, testning behövs inte, alla kritiker har automatiskt fel för vi har rätt, yada yada yada

dessa herrar arbetar i nationens tjänst högst ansvariga för landets smittskydd

och därmed väl och ve för landets befolkning

5.770 döda senare efter 5 månader (i snitt 1.150 döda i månaden, 290 i veckan, 40 per dag)

har Tegnell och hans chef Carlsson jobb titlar lön kvar och Giesecke sitt konsultkontrakt

och Sveriges pandemi/krishantering har gått till historien.

Och ansvarig regering; ministrar och statsminister tvår sina händer.

Bokstavligen.
Citera
2020-08-12, 00:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
För Sverige hittar man ju sån info enkelt hos SCB, men vet du hur jag hittar den för UK?
Det där har jag dålig koll på. Majoriteten bor i parhus. Typ 60% tror jag.

Här borde du hitta svar på alla frågor:
https://www.gov.uk/government/collections/english-housing-survey#2018-to-2019
Citera
2020-08-12, 00:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Expressen skriver nu om Folkhälsomyndighetes interna mejl.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/
Fy fan, jag mår illa av att läsa detta! Jag saknar faktiskt ord för att beskriva hur jag känner! Om jag ska säga något så känns det som om de leker med människors liv. Det är illa, riktigt illa.
Citera
2020-08-12, 00:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
giesecke måste vara psykiskt störd eller något? han behöver ju fan vård? hur är det ens möjligt att vi låtit honom vara med och styra något? han sitter och fyllemejlar strategier och fyllemejlar till norge.. sanslöst

Extremt oproffsigt av Giesecke.

Framgår tydligt av mailen som börjar krypa fram att Giesecke inte tog pandemin på allvar.
Dessvärre för oss så lyssnar aspergersmurfen Tegnell bara på Giesecke.
Citera
2020-08-12, 00:24
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fy fan, jag mår illa av att läsa detta! Jag saknar faktiskt ord för att beskriva hur jag känner! Om jag ska säga något så känns det som om de leker med människors liv. Det är illa, riktigt illa.

Håller med fullständigt.

Var viktigare med FHM:s image än att förhindra smittan.
Citera
2020-08-12, 00:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det där har jag dålig koll på. Majoriteten bor i parhus. Typ 60% tror jag.

Här borde du hitta svar på alla frågor:
https://www.gov.uk/government/collections/english-housing-survey#2018-to-2019
Tackar! Jag gissar att det går att hitta en del skillnader som komplett till de uppgifter som du och andra räknat på.
Min utgångspunkt är att påståendet att smittan överför i nära relationer och att det då är intressant att se hur statistik kring boendet ser ut.
Parhus och annat med egen ingång antar jag är likvärdigt med småhus.
Citera
2020-08-12, 00:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Här fanns det en del matnyttigt:
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/817286/EHS_2017-18_Households_Report.pdf
Citera
2020-08-12, 00:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nytt dödsrekord i florida idag enl Worldometers

Många gamlingar i Florida så det lär ticka på uppåt ett tag till.
Citera
2020-08-12, 00:33
Medlem
Citat:
Om du inte vill konstatera att du har fel genom att visuellt titta på bilderna som utom all rimlig tvivel BORDE övertyga dig att du har fet-fel (det har alla andra redan fattat när du inbillade dig att 67 miljoner människor intryckta på en yta, dubbelt så stor som den man trycker in 10 miljoner människor på, de bor betydligt trängre. Du kan helt enkelt inte mena allvar med detta?

Man behöver bara titta på en jämförelse mellan Stockholm och London för att inse att Stockholm är inte ens i NÄRHETEN av att vara trångbott. Och Stockholm är i princip den enda staden i sverige som kommer upp i några knärtar där det anses trångbott. Uk har över 20 städer som är sju resor mer trångbodda än Stockholm. Resten av landet skall vi inte tala om.

Och du menar till och med att Sverige är MER trångbott än UK. Herregud....snacka om fascinerande.

Jag var var dessutom behjälplig med mellanstadie-matematiken som behövdes för att säkerställa detta faktum. Men det ville du inte acceptera utan har nu satt din tillflykt till någon form av referens-kritik. "jag tror inte på detta. Det kan inte vara sant. Det KAN INTE VARA SANT, så då måste du ha fel".

Problemet, min vän, är att jag har inte fel. Sverige ÄR inte mer trångbott än UK. Du har fel. Fatta! Lägg ner det här nu innan du gör bort dig mer. Jag orkar i alla fall inte tjafsa mer med någon som är faktaresistent.

*slut*

https://imgur.com/B99FJm8
Din bild visar att London är en stor stad, I get it, men både Londons och Stockholms stadskärna har faktiskt ungefär samma befolkningstäthet på drygt 5000 invånare/km2. Så den gubben går inte.

London har givetvis en större folkmängd. Londons stadskärna har 9 miljoner invånare, Stockholms stadskärna har "bara" 1 miljon. Men Storbritannien har också nästan 7 gånger så stor befolkning, och det måste man justera för.

Om man skulle befolkningsjustera Stockholm för att matcha UK, så motsvarar Stockholm en brittisk stad med 7 miljoner invånare i stadskärnan, och ett storstadsområde med 16 miljoner invånare.

Därutöver spelar det ingen epidemiologisk roll ifall man är 5000 personer eller 50 personer per km2. Det är fullt tillräckligt för att man ska smitta varandra. Om du sprider ut 50 personer på en kvadratkilometer så har du mindre än 150 meter mellan varje person. De här personerna arbetar på samma arbetsplatser, handlar i samma affärer och åker samma bussar.
Citera
2020-08-12, 00:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Håller med fullständigt.

Var viktigare med FHM:s image än att förhindra smittan.
Ja verkligen! Och att läsa hur Giesecke ljuger om sin ålder och skickar mail för att be om råd hur han ska svara på en förfrågan om att han är över 70 men ute i svängen i TV mm!!!!!

Jag baxnar över hans arrogans! Han föreslår att han ska hitta på att han tar egen bil, håller avstånd, isolerar sig med frun som får handla för hon är under 70 år osv.

Medan alla dessa äldre människor sitter isolerade sedan 5-6 månader tillbaka!!!!

Fy fan så vidrigt!
Citera
2020-08-12, 00:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Tackar! Jag gissar att det går att hitta en del skillnader som komplett till de uppgifter som du och andra räknat på.
Min utgångspunkt är att påståendet att smittan överför i nära relationer och att det då är intressant att se hur statistik kring boendet ser ut.
Parhus och annat med egen ingång antar jag är likvärdigt med småhus.
De kallar parhus för "semi-detached", men det kan också vara ett hus som sitter mitt i en lång rad av hus. "Detached" är ett friliggande hus.

Jag skulle säga att de flesta bor i relativt små familjer. Inget generationsboende.

Den stora skillnaden mot Sverige skulle jag säga är att allt är mer komprimerat. Det finns inget utrymme på trottoarer eller gator mellan hus och bostadsområden.

Kommunikationer däremot, DÄR tror jag smittspridningen har firat triumfer. Det har varit packade bussar, pendeltåg och tunnelbanor. Och många pendlar en timme eller mer in till jobbet. Och troligen har de dragit hem smittan till den ort de kom ifrån en timme utanför London, Manchester, Birmingham eller vad det nu varit. (åtminstone i Feb- Mar innan folk insåg vad som hände). Renodlade smittspridnings-hubar...

https://www.google.com/search?q=semi+detached+house&rlz=1C5CHFA_enGB823GB 823&sxsrf=ALeKk03dQNkaYLDhxxOpcW0uR4oqrz3ilw:15971 84827275&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiGup SSmZTrAhUHAcAKHahtBRYQ_AUoAXoECA4QAw&biw=1920&bih= 1065
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in