2020-08-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Sverige har mest smittade totalt sett. Inte högst antal nya smittade just nu.
Sverige är på 4 5 plats med mest +fall senaste 2 veckorna av europas länder.
Exempel före Spanien, Italien, Belgien, Frankrike, Tyskland

Citat:
Ja, när man anger döda MED Covid19 oavsett dödsorsak, då är det inte svårt att hamna högt på den listan.
Det stämmer inte
Citat:
”Vi räknar döda av och inte med covid-19”
Citat:
En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. Många av er har säkert sett denna föreställning spridas i länkar och kommentarer på sociala medier. Ofta tecknas en bild av att det officiella dödstalet är mycket överskattat.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Citera
2020-08-11, 21:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
1. Inget att tillägga. Om du gör jämförelser med andra mått, så tar jag gärna del av dem.

2. Det finns flera skäl. Men Norge och Finland hade mycket mindre smitta än Sverige när de införde sina åtgärder. Det är inte heller någon hemlighet att Sverige haft mindre restriktioner, vilket givetvis leder till en mer omfattande samhällssmitta på kort sikt.

3. Här menar jag att du har fel. 9 miljoner svenskar bor i områden där densiteten snittar på 1500 inv/km2 (resterande 1,4 miljoner är utspridda på 3 inv/km2).

Jag skulle hävda att britter i allmänhet lever ungefär lika tätt som de här 9 miljoner svenskarna. Londons storstadsområde har en densitet på 1145 inv/km2. De här 9 miljoner svenskarna bor alltså med 30% högre densitet än Londons storstadsområde.

4. Det är bara 14% av britterna som bor i lägenhet, men hela 49% av svenskarna bor i lägenhet. Det är alltså en avsevärt större andel av svenskarna som bor i höghus och flerbostadshus, där man delar hiss, tvättstuga, trappuppgång m.m.

Som jag skrev tidigare har svenskar marginellt mer bostadsyta per invånare än britter.

Det finns helt enkelt inget som stödjer tesen att britter bor närmre inpå varandra än svenskar, på ett sätt som skulle driva smitta.

Jag måste säga att jag är minst sagt chockad att någon skulle få för sig att hävda att ett av världens mest tätbefolkade länder helt plötsligt är MINDRE tätbefolkade än ett av världens MINST tätbefolkade länder.

United Kingdoms totala yta är 242,495 km2. 5.9% är bebyggt och ytterligare 2.5% är parker, golfbanor, trädgårdar och liknande. Resten är betesmark och vildmark (skog etc.). Det betyder att det trängs 67,886,011 människor på 20,369 km2, d.v.s. 3,382 personer per km2. Det är räknat på HELA UK.

Sveriges yta är 450,295 km2. 2.9% är bebyggt. Det betyder att det i Sverige trängs 10,327,589 människor på 13,058 km2, d.v.s. 790 personer per km2.

I UK bor det 3,382 personer per km2 i de delar som är bebodda, och i Sverige är motsvarande siffra 790 personer per km2 i de delar som är bebodda. 3,382 mot 790. Ja du, om jag vore som du hade jag...

Låt mig vara solklar på den här punkten. Sverige är inte ens i närheten av att vara så tätbefolkat som UK. Din föreställning bygger sannolikt på uppfattningen att Sverige har så stora områden som inte är bebyggda - men du missar HELT att samma gäller för UK.
Citera
2020-08-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Hur många handlar det om? Bättre då att hjälpa de människor i riskgrupperna och deras anhöriga istället för att stänga för alla.

När allt kommer till kritan är detta virus inte speciellt farligt för majoriteten.
Spelar ingen roll hur många det handlar om. Det är ens far, farfar osv
Citera
2020-08-11, 21:15
Medlem
Varför är så många tveksamma till rysk vaccin? Varför är vi svenskar så benägna att betrakta nästan allt som kommmer från USA som någon sanning och det som kommer från Ryssland ska vara s..t? Det att Tegnell är tveksam ger jag inte så mycket för, karln har inte haft så många rätt fram tills nu...
Citera
2020-08-11, 21:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag behöver inte fråga hur du räknar när du klart och tydligt beskriver hur du räknar, nämligen att dag noll för dig är när ett land har 0,1 avlidna per miljon. Vilket inte stämmer med ditt resultat. (Jag vill inte ta upp mer plats genom att återigen måsta citera dina inlägg!) Jag ska heller inte behöva följa någon länk till någon obskyr sida jag inte vet nåt om. Då är det bättre att du förklarar utan vilseledande förtydliganden om hur du räknar som du sen påstår inte alls är hur du räknar. Snurrigt värre. Varför kan du inte erkänna ditt misstag istället för att komma med långa nedvärderande haranger? Hur ska någon kunna ta dig på allvar när du beter dig så?
Är du medveten om hur många gånger jag upplyst dig om att du måste justera efter befolkningsdensiteten? Vilket förefaller helt osannolikt då hela diskussionen handlar om att man måste justera efter befolkningsdensiteten. Vilket jag således har upplyst dig om BOKSTAVLIGEN (snart ett dussin ggr).

Och nu kommer du dragandes med något vagt påstående om att jag inte upplyst dig om hur man räknar, sannolikt uppfunnet som någon form av nödlösning nu när du insett hur fel du har, orsakat av att du helt enkelt inte läste vad som skrevs?

Åh herregud...
Citera
2020-08-11, 21:19
Medlem
arbetets avatar
En liten studie om BCG-vaccin alltså TBC-vaccin och COVID19. Intressanta resultat:

Abstract
Introduction : The evidence that BCG (bacille Calmette-Guerin) vaccine may increase the ability of the immune system to fight off pathogens other than tuberculosis has been studied in the past. This nonspecific immunity gained our interest, especially after initial reports of less cases in countries with universal BCG vaccination. In hopes of possible protective immunity, all staff of the Emirates International Hospital (United Arab Emirates) were offered a booster BCG vaccine in early March 2020. All the hospital staff were then tested for Covid-19 infection by the end of June 2020. Methodology : We divided the subjects into two groups: booster vaccinated, versus unvaccinated. The rate of Covid-19 infection was compared between the groups. Criteria included all staff who were offered the vaccine. Results: 71 subjects received the booster vaccination. This group had zero cases of positive COVID 19 infection. 209 subjects did not receive the vaccination, with 18 positive PCR confirmed COVID 19 cases The infection rate in the unvaccinated group was 8.6% versus zero in the booster vaccinated group. (Fishers exact test p-value=0.004). Conclusion : Our findings demonstrated the potential effectiveness of the booster BCG vaccine, specifically the booster in preventing Covid-19 infections in an elevated-risk healthcare population.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.10.20172288v1
Citera
2020-08-11, 21:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Varför är så många tveksamma till rysk vaccin? Varför är vi svenskar så benägna att betrakta nästan allt som kommmer från USA som någon sanning och det som kommer från Ryssland ska vara s..t? Det att Tegnell är tveksam ger jag inte så mycket för, karln har inte haft så många rätt fram tills nu...

Det är väl som snubben som var på Aktuellt nyss sa. Det är jättegoda nyheter om de har fått fram ett fungerande vaccin, men det vet vi ingenting om för de har inte presenterat några bevis eller studier för att det fungerar och inte ger allvarliga biverkningar. Det enda som finns en en studie på 76 personer och endast en sådan studie kommer inte att godkänna nåt vaccin i EU.
Citera
2020-08-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige är en av länderna med mest smitta i europa.
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?country=DNK~FIN~NOR~SWE&region=Europe

Sverige är 6 7 placering med mest döda/befolkning i europa senaste 2 veckorna.

Varför länkar du till en karta över totala antalet smittade. Är inte det i dagsläget helt ointressant?
Hur senaste tiden ser ut, visar väl bättre läget?
Eller är det för att Danmark ökar så mycket just nu som blir jobbigt för dig? Du har ju gärna jämfört med dem tidigare..
Citera
2020-08-11, 21:28
Medlem
Polska gränsen nu öppen för svensk flygtrafik.
Citera
2020-08-11, 21:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är väl som snubben som var på Aktuellt nyss sa. Det är jättegoda nyheter om de har fått fram ett fungerande vaccin, men det vet vi ingenting om för de har inte presenterat några bevis eller studier för att det fungerar och inte ger allvarliga biverkningar. Det enda som finns en en studie på 76 personer och endast en sådan studie kommer inte att godkänna nåt vaccin i EU.
Jag kan nog garantera att till och med arbetet och jag är ganska överens i fråga om det där vaccinets möjlighet att göra entré i någon av våra nära eller kära. Nära, förresten....jag skulle vilja utöka det där till de mest avlägsna.

Putin tryckte in det där i sin dotter, sägs det.
Clever boy.
Citera
2020-08-11, 21:32
Medlem
Tegnell säger att smittan har ökat bland 20-25 åringar, men hur vet man det egentligen? Den åldersgruppen behöver ju sällan eller aldrig sjukhusvård, och statistiken kommer från sjukhusen.

De flesta som får covid-19 är hemma med symtom och sen försvinner det. Så varifrån kommer statistiken om ökad smitta? Bör ju då tyda på att många får vård på sjukhus.
Citera
2020-08-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Visst, men låt oss nu hoppas på att det är en fullträff så detta elände tar slut och vi kan återgå till normalt liv. Jag har svårt att tänka mig att Putin går ut i media och säger att vaccinet ger lång immunitet om han inte hade fått någorlunda säker förhandsbesked...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in