Citat:
Ursprungligen postat av
P71
You can lead a horse to water but you can't make him drink.
Kristersson ledde C och L till vattnet men de ville inte dricka eftersom SD redan stod där och drack.
Kristersson kunde inte gärna tvinga Lööf och Björklund att välja honom när de uppenbarligen hellre ville ha Löfven.
På vilket sätt förmår M och KD inte ta ansvar menar du?
Att folk röstar på dem beror antagligen på att de tycker att deras politik är mer tilltalande än andra partiers politik.
Mja....
Svårigheten med ovanstående renonemang är ju det att Kristersson hade - och har - en oändligt starkare possition i riksdagen än vad Löfven har. Det var ju på intet sätt så att liberalerna och centern
ville släppa fram socialdemokratisk regering. Det visade man ju om inte annat än att faktiskt två gånger fälla Löfven som statsminister. Man
önskade ha en borglig regering ledd av moderaterna, men skillnaden var att medan Löfven skickligt föhandlade med de andra partierna och var förberedd på situationen, så verkade Kristersson helt överaskad av att alliansen inte fick egen majoritet, och hans förhandlingsförsök har ytterst taffliga. Hade moderaterna haft en skicklig politiker som partiledare, som funnit en lösning på motsättningarna mellan mittenpartierna och SD, så hade Sverige idag haft en regering som avspeglar folkviljan, till skillnad från idag. Om det sedan är brist på fömåga eller vilja hos Kristersson låter jag vara osagt.
Sedan kan man ju fundera på hur man skall välja parti. Skall man titta på parti och valprogram och välja det man tycker är bäst? Eller skall man även väga in huruvida partiet har viljan och förmågan att förverkliga sin politik - att ta politiskt ansvar i regeringsställning helst då? Jag står för den andra uppfattningen, och jag hoppas att så många som möjligt av väljarna gör det också.
Så för att svara på din fråga - moderaterna och krisdemokraterna är oansvariga, ety de vägrade/misslyckades med att bilda regering, och att de inte sedan försökt att påverka minoritetsregeringens politik genom uppgörelser - det hade funnits ytterst goda möjligheter för detta.
Ergo: jag är fortfarande häpen över att M och KD får så stor sympati i oppinionen.