2020-08-11, 10:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad har ett lands densitet (jag antar att du avser befolkningstäthet med det) med saken att göra? Människor i ett land är knappast jämt fördelat över ytan.
Ja exakt. Just det du beskriver tenderar att vara hur en befolkning är fördelad i samtliga länder (bortsett från extremer som Singapore, Hong Kong och ett par till). Både i Norge, Sverige, Finland, Danmark och i UK.
Citera
2020-08-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och Danmark har öppnat gränser för ALLA svenskar..

Svårt att förstå den nordiska strategin..

Finland däremot hotar ALLA som kommer från smittområden med 2veckors karantän. Sen hur man skulle organisera eller övervaka detta har man tydligen ingen aning om.. Man vädjar till finska medborgare, men sist var det ett plan från Rumänien där en tredje del vägrade att testa sig vid gränsen. De fick gå in ändå..
Den kontroll över smittan danska och norska myndigheter påstått sig ha över viruset är nu fullständigt icke existerade och åtgärderna fullständigt menlösa. Vi lever i en globaliserad värld och det räcker med en enstaka individ för att starta ett nytt smittutbrott. 40% får inte ens symptom. Lycka till Norge!
Citera
2020-08-11, 10:26
Bannlyst
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd647e/norsk-coronaparadox--varre-i-oslo-an-i-rodflaggade-lander

Är det nu Sverige ska sätta upp militär in mot svenska gränsen och visa fingret och norrmännen?

Men det lär väl aldrig hända.
Citera
2020-08-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är det stora misstaget Sverige gjort anser jag. Jag tycker att man agerat helt rätt i att bromsa spridningen utan att ta till panikåtgärder som lockdowns, eftersom detta med all tydlighet är ett maraton (vaccin är fortfarande långt bort i horisonten). Men det skulle ha kombinerats med intensiv testning så att de som verkligen behövde isolera sig, de sjuka, skulle kunna göra det. Det fungerar inte till 100% att "stanna hemma om du är sjuk". För med tiden blir det omöjligt för individen att avgöra om den där hostningen på morgonen betyder att jag måste stanna hemma från jobbet idag..

Man hade troligtvis inte testkapacitet till det.

Precis om man redan nu säger i Finland att alla ska testas vid gränsen - fast inte riktigt alla utan snarare kommer man göra stickprov, eftersom man inte vill slösa testkapacitet till detta. Lika lite som man vill slösa testkapacitet till alla möjliga förkylningar..

Det finns inte och fanns inte miljonersmiljoner testkit och kommer inte att finnas heller.

Nu yrar finnarna om 2 vk:s obligatorisk karantän för alla som kommer från riskområden. Men VAR de ska sättas i karantän och VEM som ska övervaka dem har man ingen aning om.
Politiker säger att detta är FHM:s huvudvärk ;-)
Citera
2020-08-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Äsch, det är ju bara en förkylning (video)...:

Kent låg 61 dagar i respirator - sjukast i Sverige
Kent Östling från Luleå var, enligt läkarna, sjukast i Sverige i Covid-19. I tre månader och tre dagar vårdades han på sjukhus, varav 36 dygn nedsövd i ECMO på Karolinska. Ingen som legat i ECMO så länge har överlevt. Kent är 47 år, familjefar, heltidsbrandman, stark och har inga andra sjukdomar. Nu är han utskriven men har extremt lång väg tillbaka med många mediciner och fortsatt hjälp av syrgas.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kent-l%C3%A5g-61-dagar-i-respirator-sjukast-i-sverige-13285643

Helt otroligt sliten när han vaknar upp...
Obehagligt att se och en fullstark brandman utan underliggande sjukdomar.
Kan hända vem som helst i tråden således.
Citera
2020-08-11, 10:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Och Danmark har öppnat gränser för ALLA svenskar..

Svårt att förstå den nordiska strategin..

Finland däremot hotar ALLA som kommer från smittområden med 2veckors karantän. Sen hur man skulle organisera eller övervaka detta har man tydligen ingen aning om.. Man vädjar till finska medborgare, men sist var det ett plan från Rumänien där en tredje del vägrade att testa sig vid gränsen. De fick gå in ändå..

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Den kontroll över smittan danska och norska myndigheter påstått sig ha över viruset är nu fullständigt icke existerade och åtgärderna fullständigt menlösa. Vi lever i en globaliserad värld och det räcker med en enstaka individ för att starta ett nytt smittutbrott. 40% får inte ens symptom. Lycka till Norge!

Antal avlidna i Covid-19
Norge 256 (källa https://www.worldometers.info/coronavirus/)
Sverige 5.766 (källa https://www.svt.se/svttext/web/pages/101.html)

Justerat för befolkningsstorlek har (ungefär)

5.250 fler avlidit i Sverige än i Norge

de 5 månaderna vi haft pandemin i Norden.

Läkare i hela världen vet mer om behandling av sjukdomen nu

än för 5 månader sen.

Världens befolkning vet mer om viruset och smittspridning idag

än för 5 månader sen.

Vill du anse det bortkastat så kan jag inte hindra dig.

EDIT: vände på Sverige och Norge i meningen annars blir det ju galet
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-11 kl. 10:38.
Citera
2020-08-11, 10:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Man hade troligtvis inte testkapacitet till det.

Precis om man redan nu säger i Finland att alla ska testas vid gränsen - fast inte riktigt alla utan snarare kommer man göra stickprov, eftersom man inte vill slösa testkapacitet till detta. Lika lite som man vill slösa testkapacitet till alla möjliga förkylningar..

Det finns inte och fanns inte miljonersmiljoner testkit och kommer inte att finnas heller.

Nu yrar finnarna om 2 vk:s obligatorisk karantän för alla som kommer från riskområden. Men VAR de ska sättas i karantän och VEM som ska övervaka dem har man ingen aning om.
Politiker säger att detta är FHM:s huvudvärk ;-)

Att kapaciteten saknades är klart. Det jag tycker är att man skulle gjort mer för att bygga upp den kapaciteten snabbare. Min känsla är att man var ganska till freds med att bara testa de som sökte vård, och att det inte spelade någon roll att de med milda symptom inte testades.

Jag kan köpa att det ur sjukvårdens perspektiv är en riktig hantering. Men ur ett individuellt perspektiv funkar det inte. Jag vet själv hur det var i våras. De första veckorna stannade jag hemma från jobbet gång på gång så jag (troligen inbillade) upplevde olika symptom. Men till slut så blev det svårare och svårare att stanna hemma pga den där lilla huvudvärken utan det blev en ipren och så till jobbet. Sjukfrånvaron på vårt jobb var mycket stor i mars-april för att i maj vara tillbaka på normala nivåer, så jag var inte ensam..
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-11 kl. 10:36.
Citera
2020-08-11, 10:36
Medlem
Beaver14s avatar
I Region Jönköping har det nu gått 1 månad sedan någon avled på sjukhus i covid-19. Sedan 3 dagar tillbaka är ingen inlagd på IVA. Utanför sjukhus har 4 personer avlidit under perioden.

Regionen är den region med flest totala fall i relation till befolkning i Sverige.
https://rjl.se/om-oss/pressrum/aktuell-statistik-covid-19-i-jonkopings-lan/
Citera
2020-08-11, 10:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En ännu mer korrekt och rättvis jämförelse mellan länderna är att inte bara ta befolkningsmängd i beaktande utan också densiteten. Här har jag gjort så att jag startat beräkningen för respektive land vid en tidpunkt när antalet döda uppgick till 0.1 per miljon invånare (vad jag kallar dag 0). I Sveriges fall skedde det 20 Mars, i Norge 18 Mars.

Det torde vara helt uppenbart för de flesta att Sverige sticker ut ganska ordentligt vid en jämförelse.

https://imgur.com/sLjPaP4

Du byter bara ämne och inriktning så fort man försöker argumentera med dig.
Jag hade förväntat mig lite bättre argument från dig.
Är du rädd för att ha fel?

Jag visade att antalet som lades in på intensiven var mycket större i Sverige än i Norge i mitten-slutet av mars. Dessa personer har smittats ungefär vid tillfället för lockdown i Norge (Sverige införde sina restriktioner ett par dagar senare).
Citera
2020-08-11, 10:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej, det var inte enbart stockholmare som åkte till alperna.

Jag har inget intresse att gå i polemik,

men beroende på i vilka åldersgrupper och vilket kön smittan finns,

så är inläggningar på IVA inte heller lätta att jämföra,

just saying.

Det blir grova jämförelser hur man än gör,

norrmännen hanterade sin pandemi på ett annat sätt

de hade smittan inne på ett sjukhus i Oslo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jda8L/oslolakaren-hade-corona--100-tals-utsatta-for-smittrisk

observera i texten: 30 anställda är satta i karantän

Visa mig den karantän av liknande omfattning som gjordes i Sverige i mars.

Din artikel visar väl snarare på att Norge, precis som Sverige, gjorde en hel del klantiga misstag i början av pandemin.

Inläggningar på IVA är mycket bättre än antal smittade. Faktiskt bättre än antalet döda också.
Citera
2020-08-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Att kapaciteten saknades är klart. Det jag tycker är att man skulle gjort mer för att bygga upp den kapaciteten snabbare. Min känsla är att man var ganska till freds med att bara testa de som sökte vård, och att det inte spelade någon roll att de med milda symptom inte testades.

Jag kan köpa att det ur sjukvårdens perspektiv är en riktig hantering. Men ur ett individuellt perspektiv funkar det inte. Jag vet själv hur det var i våras. De första veckorna stannade jag hemma från jobbet gång på gång så jag (troligen inbillade) upplevde olika symptom. Men till slut så blev det svårare och svårare att stanna hemma pga den där lilla huvudvärken utan det blev en ipren och så till jobbet. Sjukfrånvaron på vårt jobb var mycket stor i mars-april för att i maj vara tillbaka på normala nivåer, så jag var inte ensam..

Det kanske inte är så enkelt som du/ni/vi tror. Finland har ju haft flera månader på sig att införskaffa testkapacitet. Ändå måste de flagga direkt att kapaciteten har sina begränsningar och att alla inte kan testas ens vid gränsen, trots att man skulle vilja göra det.

Därutöver ville ju FHM satsa på pålitliga tester. Vilket känns klokt både ur individens och samhällsekonomins perspektiv.

Varför man i Norge inte litar på några som helst antikroppstester är för mig en gåta.
Citera
2020-08-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Äsch, det är ju bara en förkylning (video)...:

Kent låg 61 dagar i respirator - sjukast i Sverige
Kent Östling från Luleå var, enligt läkarna, sjukast i Sverige i Covid-19. I tre månader och tre dagar vårdades han på sjukhus, varav 36 dygn nedsövd i ECMO på Karolinska. Ingen som legat i ECMO så länge har överlevt. Kent är 47 år, familjefar, heltidsbrandman, stark och har inga andra sjukdomar. Nu är han utskriven men har extremt lång väg tillbaka med många mediciner och fortsatt hjälp av syrgas.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/kent-l%C3%A5g-61-dagar-i-respirator-sjukast-i-sverige-13285643

En överläkare jämför "flockimmunitetstänket" med ett experimentellt "vaccinationsprogram" helt utan etiska riktlinjer och där "vaccinet" inte föregåtts av någon testning eller riskbedömning. Än mindre har någon svensk fått skriva på något avtal där man godtar de faror man utsätts för.

https://youtu.be/1BSM2J2V2PE?t=1666
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in