2020-08-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hva prater du om, ingen er blitt funnet skyldige i drapet på JonBenet?
Beklager. Jeg har ikke satt meg inn i saken. Jeg leste dette:

54-åring innrømmer drapet på seks år gamle JonBenét Ramsey utført i 1996
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-11 kl. 00:37.
Citera
2020-08-11, 00:30
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Beklager. Jeg har ikke satt meg inn i saken. Jeg leste dette:

54-åring innrømmer drapet på seks år gamle JonBenét Ramsey utført i 1996
https://www.kk.no/livet/54-aring-innrommer-drapet-pa-seks-ar-gamle-jonbent-ramsey-utfort-i-1996/70648824

Det er kanskje en fordel å sette seg inn i en sak før man uttaler seg.
Citera
2020-08-11, 00:33
Medlem
Citat:
Det er kanskje en fordel å sette seg inn i en sak før man uttaler seg.
Du har rett. Men jeg skrev et forbehold om jeg forsto rett.

Hva var det med brevet i den saken som var årsaken til at brevet av eksperter ble relatert tilbake til moren?
Citera
2020-08-11, 00:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Du har rett. Men jeg skrev et forbehold om jeg forsto rett.

Hva var det med brevet i den saken som var årsaken til at brevet av eksperter ble relatert tilbake til moren?

Du får bruke litt tid på å sette deg inn i saken da vet du, og litt tid på å ta noen avstikkere innom profiling, kriminologi og kriminalpsykiatri, lese et par bøker,

Gregg McCrary har en fin en "The Unknown Darkness: Profiling the Predators Among Us".
Han har også uttalt seg i "vår" sak: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLe9rE/tidligere-fbi-etterforsker-det-er-usannsynlig-at-hun-lever

Ellers vil jeg anbefale først og fremst boken "Mindhunter: Inside The FBI Serial Crime Unit", men hvis du er lat kan du også se serien som er basert på boken, på Netflix.

Ellers så kan du sikkert finne masse, masse informasjon og snacks på nettet hvis du er oppriktig interessert i true crime.

Hvis du har lyst til å virkelig "go down the rabbit hole" så kan du jo prøve å lese deg opp på for eksempel Daybell-saken, som går i USA nå for tiden.
Det er en sånn sak som er erkeeksempelet på uttrykket "you can't make this shit up".
Senast redigerad av Niffy 2020-08-11 kl. 01:04.
Citera
2020-08-11, 01:08
Medlem
Citat:
(09.08.2020) Dette er de nye undersøkelsene politiet skal gjøre i huset.

Skoavtrykk og gulv er to av flere undersøkelser som skal gjøres. I tillegg er det klart for ny krangel i retten.

Hittil har det vært ukjent hva som konkret er årsaken til at politiet beslaglegger huset ut oktober måned.

Dette skal politiet undersøke
Nye opplysninger Nettavisen har fått tilgang til viser at politiet skal gjøre nye undersøkelser i huset. Det er blant annet:

Test av skoavtrykk.
Test av ulike typer væske.
Undersøkelser av gulv.

https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-saken-dette-er-de-nye-undersokelsene-politiet-skal-gjore-i-huset/3424002378.html

Politiet skal i tillegg (ifølge Nettavisen) gjøre nye undersøkelser av telefonbevegelser av AEs telefon, i tillegg skal det utføres nye lydtester i Sloraveien 4.

Nettavisen skrev at personer med inngående kjennskap til etterforskningen opplyser også at det vil være aktuelt for politiet å ta beslag i huset ut året og at årsaken til at TH ikke får flytte tilbake er at de ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der.

TH har i avhør har forklart at han ikke hørte at AEs telefon ringte da han selv ringte denne etter at han kom hjem fra jobb midt på dagen samme dag som hun forsvant. Dette mener politiet ikke er troverdig. Nettavisen får opplyst at det er nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.

Politiinspektør Gjermund Hanssen skrev i en mail at resultatet av undersøkelsene kan bidra til å kaste lys over spørsmålet om hva som har hendt med AE

Mine spørsmål:

-Hva kan det være at de skal finne ut ved test av ulike typer væske?

"Nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.",

- Kan det bety at de skal gjøre lydundersøkelsene på samme tid på året (og på en dag med samme vær og føreforhold) med tanke på bakgrunnsstøy m.m.? Skal de også ha en støyende valp til stede under lydundersøkelsene?

-Hvis mange gjenstander er flyttet ut fra huset, blir det vel ikke tilnærmet like forhold. Møbler, tekstiler (som bl.a. gardiner, gulvtepper, duker, og yttertøy som henger på en stumtjener el.l. i yttergang) m.m. har stor innvirkning på hvor mye lyder dempes. Men om noe er fjernet fra huset, tenker de kanskje å sette de tingene på plass igjen i huset før lydundersøkelsene?

Åh herre jesus... du er dønn seriøs du. Du kan jo utgi deg for å være journalist og stille de samme spm. Jeg tror de skal kvalitetssikre bevisene de har kommet frem til så langt slik at kan brukes i en eventuell rettssak. Jeg tipper politiet gjør alt de kan for å samle alle mulige spor for å angripe TH på nytt. De må satse på at bevisene holder. Hvordan skal vi vite om det er blod, spytt, urin osv. de har funnet? Vi vet jo om blod da. Jeg synes det er ufattelig at politiet må ta nye lydundersøkelser. Dette må være deres beste mulighet til å løse saken ettersom de fokuserer kun på huset. Hvis TH er uskyldig bør han skaffe egen etterforsker som kan se på tipsene Holden får inn. Du har så mye energi og burde fått lov til å hjelpe politiet synes jeg
Citera
2020-08-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Eldens jobb er ferdig og han kan satse på uskyldige th. Mulig på et tidspkt søke gjenopptagelse for uskyldige herr jensen. Alle eldens klienter er uskyldige.

Hehehe, jeg vet han er bistandsadvokat også, men jeg bare fulgt med på de store sakene vi har hatt.
Citera
2020-08-11, 01:12
Medlem
Citat:
Du får bruke litt tid på å sette deg inn i saken da vet du, og litt tid på å ta noen avstikkere innom profiling, kriminologi og kriminalpsykiatri, lese et par bøker,

Gregg McCrary har en fin en "The Unknown Darkness: Profiling the Predators Among Us".
Han har også uttalt seg i "vår" sak: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLe9rE/tidligere-fbi-etterforsker-det-er-usannsynlig-at-hun-lever

Ellers vil jeg anbefale først og fremst boken "Mindhunter: Inside The FBI Serial Crime Unit", men hvis du er lat kan du også se serien som er basert på boken, på Netflix.

Ellers så kan du sikkert finne masse, masse informasjon og snacks på nettet hvis du er oppriktig interessert i true crime.

Hvis du har lyst til å virkelig "go down the rabbit hole" så kan du jo prøve å lese deg opp på for eksempel Daybell-saken, som går i USA nå for tiden.
Det er en sånn sak som er erkeeksempelet på uttrykket "you can't make this shit up".

Morsomt du nevner Gregg McCrary som er krystallklar på at den vanligste etterforskningsfeilen er å bli for låst til en teori og jobbe for å bekrefte denne.
Citera
2020-08-11, 01:14
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Morsomt du nevner Gregg McCrary som er krystallklar på at den vanligste etterforskningsfeilen er å bli for låst til en teori og jobbe for å bekrefte denne.

Her er hele sitatet du sikter til

"Etterforskningsfeil
Gregg McCrary forteller at en vanlig etterforskningsfeil er å bli for låst til en teori og jobbe for å bekrefte denne.

– Som sjef må man være nøytral til alle hypotesene, og ha etterforskere som kan dele seg i team. Et av teamene bør se på alternative hypoteser, sier han.

– Jeg ville hatt et team som er på kidnapping som alternativ og et som ser på drap. De ulike teamene skal komme med de bevisene som stemmer med deres teori og de som går mot teorien. Jeg ville ikke utelukke noe, fortsetter McCrary.

Han er likevel tydelig på at politiet sjelden forteller åpent om hvilke tanker og teorier de har, før saken er løst."

Artikkelen er fra 7. August i fjor.
Senast redigerad av Niffy 2020-08-11 kl. 01:19.
Citera
2020-08-11, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Vi vet ikke hvem som var der. Spor etter TH var det visst ikke. Jeg bare poengterer at det er to av barna, og de to alene, som kan bevitne at AEH var i live mens bilen til TH ble fanget opp på jobb. I tillegg gikk det hele 3 avhør før sønnen husket noe av innholdet i sin siste samtale med sin avdøde mor.
Det kan ikke ignoreres!
Edit: Det betyr selvfølgelig ikke at sønnen drepe henne, men som sagt tidligere så seiler de opp som gode kandidater som medhjelpere.

Hvordan vet du at det tok ham 3 avhør? har han dårlig hukommelse? er det fremkommet om han dro hjem til seg etter han passet hunden kvelden i forveien eller om han sov over? jeg tror ikke det er sønnen
Citera
2020-08-11, 01:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Gregg McCrary sammenligner Lørenskog-saken med Reso-saken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLe9rE/tidligere-fbi-etterforsker-det-er-usannsynlig-at-hun-lever

Citat:
McCrary viser til den siste store kidnappingssaken han jobbet med i FBI der Sydney Reso ble kidnappet og drept i 1992. Reso var visepresidenten for internasjonale operasjoner for det amerikanske firmaet Exxon.

– Reso ble kidnappet for å få løsepenger, men endte opp med å dø. Selv om vi ikke fikk livstegn fortsatte vi å forhandle med kidnapperne, og slik klarte vi å identifisere dem, forteller den tidlige etterforskeren.

Ekteparet Arthur og Irene Seale sto bak kidnappingen.

Citera
2020-08-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Hvordan vet du at det tok ham 3 avhør? har han dårlig hukommelse? er det fremkommet om han dro hjem til seg etter han passet hunden kvelden i forveien eller om han sov over? jeg tror ikke det er sønnen

Verken sønnen, faderen eller de to døtrene.

De fleste som er blitt igjen på denne tråden er polititro fundamentalister, som jobber som teologer som med snirkelresonnement og fornektelse skaper «TH er skyldig-bevis», som menigheten besvarer med halleluja-rop.

Men teoriene blir mer og mer absurde, og menigheten blir stadig mindre.

På tide med noen skikkelige politifornektere her.
Citera
2020-08-11, 01:44
Medlem
Niffys avatar
Dette er forresten hvordan man utfører kidnappinger i den virkelige verden

https://www.buzzfeednews.com/article/emersonmalone/saudi-arabia-missing-kids-hit-squad-saad-aljabri-mbs

https://www.nrk.no/urix/tidligere-etterretningstopp-i-saudi-arabia-anklager-kronprinsen-for-mordforsok-1.15116537

Saudi-Araberne har koll.

Kanskje TH burde forhørt seg med dem før han dro i gang sitt opplegg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in