2020-08-09, 19:40
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Omstendighetene svekker bevisverdien av begge vitneprovene.

TH var hjemme under hele angivelige samtalen mellom AEH og MB. Og at sønnen trengte tre forklaringer for å redegjøre for innholdet i sin angivelig samtale med AEH.
Sønn forklarer seg også sammenfallende med hva AEH sendte i SMS til datter. Deler av samtalen mellom sønn og AEH dreide seg om at AEH skulle sitte barnevakt senere på dagen.

TH måtte ha sjekket hva som ble sendt i SMS fra AEH's telefon for å gi beskjed til sønn / TH sendte SMS'en selv og gav sønnen beskjed

2. Det ble sendt SMS til datter fra AEH's telefon om at hytteturen var avlyst, hun kunne sitte barnevakt. TH forklarte i avhør at hytteturen ikke var avlyst. Dette gjør det usannsynlig at TH samarbeidet med sønn og datter.
Citera
2020-08-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Sønn forklarer seg også sammenfallende med hva AEH sendte i SMS til datter. Deler av samtalen mellom sønn og AEH dreide seg om at AEH skulle sitte barnevakt senere på dagen.

TH måtte ha sjekket hva som ble sendt i SMS fra AEH's telefon for å gi beskjed til sønn / TH sendte SMS'en selv og gav sønnen beskjed

2. Det ble sendt SMS til datter fra AEH's telefon om at hytteturen var avlyst, hun kunne sitte barnevakt. TH forklarte i avhør at hytteturen ikke var avlyst. Dette gjør det usannsynlig at TH samarbeidet med sønn og datter.

I tredje avhør.

Ja, det er fiffig konstruert, i et forsøk på å styrke troverdigheten av telefonaktivitetene denne morgenen.

Men likefullt konstruert.

Jeg tror ikke på det. Du må gjerne tro hva du vil.
Citera
2020-08-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det var et avbrutt anrop til HHB1 kl 09:06, og en sms til HHB1 kl 09:10. Det betyr ikke at datter HHB1 kan bevitne at AEH var i live. Hvem som helst kan ha brukt AEHs telefon til å ringe et avbrutt anrop og å sende en sms.

Som du nevner selv, sønnen måtte i tre avhør før han greide å forklare seg om hva oppringingen fra AEH handlet om. Samtalen varte i 90 sekunder, fra 09:14 til 09:16. Sønnens vitneprov om at han snakket med moren, har politiet omtalt som siste sikre livsbevis, siste livstegn eller lignende.

De to vitnene som bekrefter at AEH var i live på morgenen forsvinningsdagen, er lønningsdamen MB som angivelig snakket med AEH 08:45 til 08:56, og så anropet til sønnen 09:14 til 09:16.
Jeg er ikke overbevist om at det er aeh som opererer telefonen etter 08:56. De fremstår som alibisamtaler.
Citera
2020-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
ja. Jensen kommer ikke til å klare dette særlig lenge tror jeg. Han er helt utslått. Ettersom han måtte hevde sin uskyld før dommen er rettskraftig, kunne han heller ikke startet soningen tidligere. 14 år jo alvorlig lenge å sitte i fengsel.
Eldens jobb er ferdig og han kan satse på uskyldige th. Mulig på et tidspkt søke gjenopptagelse for uskyldige herr jensen. Alle eldens klienter er uskyldige.
Citera
2020-08-09, 20:42
Medlem
(09.08.2020) Dette er de nye undersøkelsene politiet skal gjøre i huset.

Skoavtrykk og gulv er to av flere undersøkelser som skal gjøres. I tillegg er det klart for ny krangel i retten.

Hittil har det vært ukjent hva som konkret er årsaken til at politiet beslaglegger huset ut oktober måned.

Dette skal politiet undersøke
Nye opplysninger Nettavisen har fått tilgang til viser at politiet skal gjøre nye undersøkelser i huset. Det er blant annet:

Test av skoavtrykk.
Test av ulike typer væske.
Undersøkelser av gulv.

https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-saken-dette-er-de-nye-undersokelsene-politiet-skal-gjore-i-huset/3424002378.html

Politiet skal i tillegg (ifølge Nettavisen) gjøre nye undersøkelser av telefonbevegelser av AEs telefon, i tillegg skal det utføres nye lydtester i Sloraveien 4.

Nettavisen skrev at personer med inngående kjennskap til etterforskningen opplyser også at det vil være aktuelt for politiet å ta beslag i huset ut året og at årsaken til at TH ikke får flytte tilbake er at de ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der.

TH har i avhør har forklart at han ikke hørte at AEs telefon ringte da han selv ringte denne etter at han kom hjem fra jobb midt på dagen samme dag som hun forsvant. Dette mener politiet ikke er troverdig. Nettavisen får opplyst at det er nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.

Politiinspektør Gjermund Hanssen skrev i en mail at resultatet av undersøkelsene kan bidra til å kaste lys over spørsmålet om hva som har hendt med AE

Mine spørsmål:

-Hva kan det være at de skal finne ut ved test av ulike typer væske?

"Nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.",

- Kan det bety at de skal gjøre lydundersøkelsene på samme tid på året (og på en dag med samme vær og føreforhold) med tanke på bakgrunnsstøy m.m.? Skal de også ha en støyende valp til stede under lydundersøkelsene?

-Hvis mange gjenstander er flyttet ut fra huset, blir det vel ikke tilnærmet like forhold. Møbler, tekstiler (som bl.a. gardiner, gulvtepper, duker, og yttertøy som henger på en stumtjener el.l. i yttergang) m.m. har stor innvirkning på hvor mye lyder dempes. Men om noe er fjernet fra huset, tenker de kanskje å sette de tingene på plass igjen i huset før lydundersøkelsene?
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-09 kl. 21:27.
Citera
2020-08-09, 21:26
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Hestejenta, hun fra Lier tror jeg ikke er med, og jeg tror det er grunnen til at hun er nevnt i trusselbrevet.
Jeg tror det er motsatt, at hestejenta ble nevnt fordi hun skrev brevet og «ofret» seg selv. Det er lite trolig at de andre gikk bak ryggen hennes.

Jeg ser dessuten likheter mellom trusselbrev og klageskriv: Aggressivitet, kritikk og fordumming av politiet, kynisme, sterkt pengefokus, kjennskap til krypto, objektifisering av AE (kallenavn og «ta ned risiko»), korte setninger og langt forklarende brev.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Vi vet ikke hvem som var der. Spor etter TH var det visst ikke. Jeg bare poengterer at det er to av barna, og de to alene, som kan bevitne at AEH var i live mens bilen til TH ble fanget opp på jobb. I tillegg gikk det hele 3 avhør før sønnen husket noe av innholdet i sin siste samtale med sin avdøde mor.
Det kan ikke ignoreres!
Jeg tror hestejenta kan være den som gjorde «grovarbeidet» i S4 etter at TH hadde gjort møkkajobben med å drepe familiens «ingenting» og tatt ned risikoen.
Citera
2020-08-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ikke nå lengre med tidligere var psykopati en diagnose:
https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2012/12/kan-psykopati-behandles
Legg merke til at Iditarod skrev fikk (altså at dette er noe som sannsynligvis ikke skjedde i går).
"Ikke nå lengre men tidligere var psykopati en diagnose:"

skulle det stå i innlegget.
Citera
2020-08-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Legopus: hvorfor fortelle A, men ikke B her inne? når skal vi få høre den? det må ha med familien å gjøre ettersom vi ikke vet hvem som ellers kan ha deltatt, vi vet jo ikke hvem futurum-mennene eller hettemannen er. Kanskje du er synsk? kanskje SH råder Hagens til å få egen etterforsker som kan ettersøke sporene deres. Det har jo kommet over 100 tips. Vet noen om politiet prioriterer de eller kjører de bare sin egen etterforskning? Gleder meg til sommerferien er over, for da kommer det kanskje flere podcaster. Det har jo kommet frem en del i løpet av sommerferien, og jeg er spent på de sporene folk forteller om. Håper Milli lager podcast igjen. VG har dekket saken svakt i sommerferien og jeg har ikke sett at de har vært tidlig ute med nyheter slik de skryter av at de bruker ressurser på at journalister kun skal fokusere på denne saken, må jeg si det er rart. De har vel ikke 2 mnd. ferie ... Selvskryt er det sjeldent noe hold i.
Fetad: Jeg regner med at Legokatt har svært gode grunner til å ikke fortelle "B" her inne på nåværende tidspunkt.

Jeg er btw hverken Legokatt eller Legopus, og jeg vet ikke hvorfor du siterte meg her.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-09 kl. 21:53.
Citera
2020-08-09, 22:06
Medlem
Politiet mener å ha mange forskjellige etterforskningsskritt igjen i Sloraveien.

z-z-z, jeg tror ikke du kan regne med å få fullt innsyn i undersøkelsene politiet planlegger i S4.
"Blant flere spørsmål som er stilt er om brudd på menneskerettighetenes artikkel 8 er krenket ved at Tom Hagen ikke får rett til respekt for sitt eget hjem.
...
«Det kan bekreftes at ansvarlig statsadvokat på overordnet nivå, har vært holdt orientert om politiets etterforskning. Så langt har statsadvokaten ikke funnet grunn til å intervenere i etterforskningen. Spørsmål om uforholdsmessighet og forholdet til EMK art. 8 er en selvfølgelig del av denne vurderingen. Beslag av Hagens hus er nå brakt inn for retten for prøving i medhold av straffeprosessloven. Statsadvokaten ønsker derfor ikke å kommentere/prosedere saken i media.

Ytterligere kommentarer vil ikke bli gitt.»"
Vi får se hva retten kommer frem til da.

Kilde: Nettavisen 09. august 2020
https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-saken-dette-er-de-nye-undersokelsene-politiet-skal-gjore-i-huset/3424002378.html
Citera
2020-08-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Ift dette med mangel på fotspor fra TH...... det stod i en VG-artikkel at det var funnet THs DNA på sandaler tilhørende AEH. Jeg ser ikke helt hvorfor han logisk skulle brukt hennes sandaler, men en eller annen betydning har politiet vektlagt denne detaljen. Ev. var det kanskje sandalene hun brukte 31.okt/pleide å bruke og at politiet tror TH har avsatt DNA på de da han tok de av henne etter udåden.......

Jeg tror at du har rett i at det må ha en spesiell betydning at politiet har vektlagt denne detaljen. Det kan hende at politiet synes at det var uvanlig og at de synes at det er mistenkelig at THs DNA var på AEs sandaler. Hva DNA-et var (om det var blod, hud eller noe annet) og hvordan det kan ha havnet på AEs sandaler hadde vært interessant å vite.

Politiet har også funnet mindre mengder blod fra Tom Hagen på dørkarmen til ytterdøren, som er like ved badet. I tillegg er det gjort funn av DNA fra ham på sandaler tilhørende Anne-Elisabeth. De ble funnet et annet sted i huset.
https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html
Citera
2020-08-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
(09.08.2020) Dette er de nye undersøkelsene politiet skal gjøre i huset.

Skoavtrykk og gulv er to av flere undersøkelser som skal gjøres. I tillegg er det klart for ny krangel i retten.

Hittil har det vært ukjent hva som konkret er årsaken til at politiet beslaglegger huset ut oktober måned.

Dette skal politiet undersøke
Nye opplysninger Nettavisen har fått tilgang til viser at politiet skal gjøre nye undersøkelser i huset. Det er blant annet:

Test av skoavtrykk.
Test av ulike typer væske.
Undersøkelser av gulv.

Politiet skal i tillegg (ifølge Nettavisen) gjøre nye undersøkelser av telefonbevegelser av AEs telefon, i tillegg skal det utføres nye lydtester i Sloraveien 4.

Nettavisen skrev at personer med inngående kjennskap til etterforskningen opplyser også at det vil være aktuelt for politiet å ta beslag i huset ut året og at årsaken til at TH ikke får flytte tilbake er at de ikke ønsker at han skal påvirke noen av forholdene der.

TH har i avhør har forklart at han ikke hørte at AEs telefon ringte da han selv ringte denne etter at han kom hjem fra jobb midt på dagen samme dag som hun forsvant. Dette mener politiet ikke er troverdig. Nettavisen får opplyst at det er nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.

Politiinspektør Gjermund Hanssen skrev i en mail at resultatet av undersøkelsene kan bidra til å kaste lys over spørsmålet om hva som har hendt med AE

Mine spørsmål:

-Hva kan det være at de skal finne ut ved test av ulike typer væske?

"Nye tilsvarende lydundersøkelser som skal gjøres denne gangen og at politiet ønsker å ha «tilnærmet like forhold» som i perioden for forsvinningen av AE.",

- Kan det bety at de skal gjøre lydundersøkelsene på samme tid på året (og på en dag med samme vær og føreforhold) med tanke på bakgrunnsstøy m.m.? Skal de også ha en støyende valp til stede under lydundersøkelsene?

-Hvis mange gjenstander er flyttet ut fra huset, blir det vel ikke tilnærmet like forhold. Møbler, tekstiler (som bl.a. gardiner, gulvtepper, duker, og yttertøy som henger på en stumtjener el.l. i yttergang) m.m. har stor innvirkning på hvor mye lyder dempes. Men om noe er fjernet fra huset, tenker de kanskje å sette de tingene på plass igjen i huset før lydundersøkelsene?

Politiet, som ikke greier å oppklare denne saken, viser nå veldig tydelig hvorfor denne saken står i stampe.

Politiet etterforsker nemlig ikke.

De holder i stedet på med å forberede seg til de skal i en rettsak med stort sett de samme indisiene som sist.

Siden lagmannsretten sist sa at indisierekken de hadde brukt et år på å lage ikke holdt, skal de nå holde på frem til jul med stort sett akkurat det samme som de gjorde i fjor.

Lydmannen til Vamp skal inn igjen, slik at de kan «vinne» over SH som sikkert latterliggjorde lydargumentet deres sist.

I tillegg skal de gå rundt med THs sko for å bevise at TH ikke gikk rundt i sitt eget hus med ..

Det hele er altså så detektivklubbaktig og smålig at jeg tenker at denne gjengen har Poirot som helt.

Det som også blir tydelig er at hvis TH er uskyldig, så blir ikke denne saken oppklart med det første.

J
Citera
2020-08-09, 22:14
Medlem
Politiet vil gjøre undersøkelser med væsker. Noen med kjennskap til huset har sagt at det er fliser på gulvet i hele første. Så da ender trappen fra andre på flisegulv. Der må hun ha slått seg og gjerne blødd. Væske trenger vel ned i fugene. Blod trenger ned. Blod kan ikke tidfestes. Men kan sikkert sees om en fjerner fliser og studerer mengde. Er det mer blod enn normalt, hvor langt det har trengt ned i fuger.

Det kan si om det bare er små bloddråper fra tid om annen. Eller en blodpøl som renner nedover til tross for at blodet vaskes og gulver fremstår som bare litt tilgriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in