2020-08-10, 23:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så det var de 4, men de andra 46 vi känner till. Vi pratar ju om ett barn varannan dag under en tid då pandemin är ”lugn”!
Det finns nog fortfarande mycket begränsad information om dessa fall ännu så länge.
Ingen vet ju ännu hur prognosen ser ut på sikt. Tycker inte man ska bortse från att vården sannolikt blir allt bättre på att behandla även dessa barn.
Men jag förstår verkligen att du som förälder blir orolig.
Citera
2020-08-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ett varannan dag under den lugna perioden, är det mycket sällsynt?
Ja sett till att att det finns över miljonen barn i Sverige. Verkar dessutom inte ha så mycket om ens något med C19 att göra.
Citera
2020-08-10, 23:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tidigt i epidemin när Regeringen behövde färsk information sammanställdes daglig data från NHS och PHE. Dessa siffror presenterades sedan också i de dagliga dragningarna från No.10 och blev sedermera uppmärksammade då dessa siffror inte tar med några fatalities från Care Homes, Hospices eller folk som dog i hemmet (jag har tidigare beskrivit i detalj hur vår process ser ut för att registrera ett dödsfall) och således var mycket lägre än den verkliga. Det rättades till under våren men fortfarande gäller att processen för att ta fram officiell statistik är för långsam för att vara relevant som beslutsunderlag. Det är här PHE kommer in - deras siffror används som en indikator för att Regeringen skall ha färsk information att arbeta med för att värdera åtgärder och liknande.

Nej, de kommer från en liten specialenhet på Cabinet Office
https://coronavirus.data.gov.uk/

Ja. Jag får inte lämna ut exakta siffror om de inte är publicerade, men fram till 24 Juli har 55,995 personer registrerats som avlidna med COVID-19 angivet som DIREKT dödsorsak, sjukdom som LEDDE till den direkta dödsorsaken eller som en något som BIDROG till att personen avled. Du kan ju kolla själv med Worldometer eller något så ser du diskrepansen...

Ok. Skillnaden är alltså cirka 10k den 24 juli.

Verkar dock som Belgien leder ändå.
Citera
2020-08-10, 23:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja sett till att att det finns över miljonen barn i Sverige. Verkar dessutom inte ha så mycket om ens något med C19 att göra.
Tror du verkligen att en ny sjukdom bara av en händelse dyker upp i hela världen samtidigt som vi har en pandemi? Vad är logiken i det?
Citera
2020-08-10, 23:20
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

droppade en liten teori om den saken här: (FB) Candida auris — värre än digerdöden?

vad bygger jag det på? jo att många friska som dött i covid-19 har drabbats av både svampen och covid-19 alternativt haft svampen vilandes men att immunförsvaret inte klarat av att hålla tillbaka den samtidigt som man kämpar mot covid-19.

fan alltså, ni borde ge mig nobelpriset typ nu, jag har löst allt! när ringer FHM? har flashback något eget nobelpris jag kan söka?
Senast redigerad av AndersTengell 2020-08-10 kl. 23:22.
Citera
2020-08-10, 23:21
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att en ny sjukdom bara av en händelse dyker upp i hela världen samtidigt som vi har en pandemi? Vad är logiken i det?
Det är väl ingen ny sjukdom?
Citera
2020-08-10, 23:24
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Det är väl ingen ny sjukdom?

det är en ny sjukdom.............

kawasaki (originalsjukdomen) drabbar yngre barn än så........ MIS-C råkar inte ploppa upp i en massa barn bara sådär under några få månader (varannan dag som någon sa) dessutom samtidigt som covid-19.

det är helt uppenbart att det har en connection, precis som läkarna säger.

herregud.
Citera
2020-08-10, 23:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Skillnaden är alltså cirka 10k den 24 juli.

Verkar dock som Belgien leder ändå.
Det lite tråkiga är att i de fall vår statistik innehåller fel så är det fel åt precis det andra hållet - problemet är som sagt att avsaknaden på tester utanför NHS-sjukhus ända fram till April gjorde att MASSOR med äldre personer avled på Care Homes och Hospices utan att det angavs på attesten att personen hade COVID-19. Det ändrades direkt när läkarna fick order att ange MISSTÄNKT COVID-19, och då helt plötsligt var det tusentals varje vecka. Tiden fram till April missades således ganska många.

Det har resulterat i att det nu sitter medicinska experter och analyserar attester och gör ett detektivarbete för att i efterhand försöka rätta till detta. Det är delvis den diskrepansen som avspeglas i skillnaden mellan de två siffrorna.
Citera
2020-08-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
droppade en liten teori om den saken här: (FB) Candida auris — värre än digerdöden?

vad bygger jag det på? jo att många friska som dött i covid-19 har drabbats av både svampen och covid-19 alternativt haft svampen vilandes men att immunförsvaret inte klarat av att hålla tillbaka den samtidigt som man kämpar mot covid-19.

fan alltså, ni borde ge mig nobelpriset typ nu, jag har löst allt! när ringer FHM? har flashback något eget nobelpris jag kan söka?
Jag har också tagit upp svamp tidigare, ska vi dela priset? Allvarligt talat så är det underligt att det varit väldigt tyst om svamp, allvarliga svampangrepp som många läkare säger är bland det svåraste att behandla speciellt hos redan sjuka människor.
Citera
2020-08-10, 23:28
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Jag har också tagit upp svamp tidigare, ska vi dela priset? Allvarligt talat så är det underligt att det varit väldigt tyst om svamp, allvarliga svampangrepp som många läkare säger är bland det svåraste att behandla speciellt hos redan sjuka människor.

ja vi får dela

MEN däremot har jag inte listat ut om vi har en ny mer smittsam/dödligare svamp eller om det är samtidig infektion av covid-19 + svampen som gör att det blivit så många allvarliga fall av det nu.

vad tror du?
Citera
2020-08-10, 23:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad vill du ha sagt 🤔?

Jag har inte förnekat att företrädare för FHM talat om flockimmunitet. Det kan ju inte undgått någon att de pratat om flockimmunitet många gånger.
Jag berättade om ett av dessa tillfällen en stund innan du postade ovanstående. Du är tyvärr sist på bollen

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Är det här någon slags tävling och är du domaren som avgör vem får skriva vad.
Jag svarade på en annan användares inlägg så jag fattar inte riktigt vad DU vill ha sagt.

Men varsågod och hoppa på mig om det känns bra för dig!
Citera
2020-08-10, 23:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
FHM jobbar inte så, man kan inte ge ut information som skapar panik.. lugnet måste behållas, samhället måste rulla. man ger bara ut info som "signalerar en ljusning" för att citera dom själva hehe https://projektsanning.com/wp-content/uploads/2020/08/iDB-2020-08-10-kl.-10.34.14.png

frågan är till vilket pris.. jag vet ärligt inte själv, det är en svår avvägning. många viktiga samhällsfunktioner som skulle kollapsa om alla med barn stannade hemma och vabbade tills pandemin var över. ekonomin skulle gå i botten, sämre vård osv osv, allt är ett kretslopp.

men ja, det är hemskt och kanske borde man gjort mer.

Vi har ju faktiskt många friska barn kvar i Sverige och vi vet ju inget om återinfektion i kombination med MIS. Blir det värre blir, det bättre. Ett barn varannan dag under den lugna delen av pandemin är ju rätt mycket och illa nog det. Det finns säkert barn som inte är sjuka nog att koma till sjukvården och testas, så kanske det finns ett mörkertal också. Vi ser ju redan nu en ökning av smittan, så rent logiskt om smittan ökar kommer fler barn att insjukna. Så hur många barn är det ok att det insjuknar? Ska vi låta skolorna vara öppna även om 10 barn om dagen insjuknar, med men som vem vet, kanske varar för livet ut. Om vi håller skolorna öppna så kommer barn att dö. Kanske inte många, men barn kommer att dö, friska barn, barn som inte skulle ha dött annars.

Du skriver att man vill hålla folket lugnt och kostnader för om vi inte skickar våra barn till skolan. Jag tror dig, det är säkert därför det är så tyst. Men inga pengar i världen är mer värt en min son och jag tror alla föräldrar känner så. Det ska inte sitta ett pris på våra barns säkerhet. Det var illa nog att man inte först ville låtsas om att gravida var i riskgruppen men nu är ju bar det också. Jag kan ha fel men ska inte barn skyddas till varje pris där efter gravida. Vad är det för fel på oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in