2020-08-10, 20:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
FHI anbefaler at seks land og seks svenske regioner blir «røde»
Smitteøkningen i Värmland län gjør at de ikke lenger oppfyller norske myndigheters smittekrav.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lApdjy/fhi-anbefaler-at-seks-land-og-seks-svenske-regioner-blir-roede

"- Det er også sånn i Sverige at folk er veldig mobile og reiser og er på ferie mellom røde og grønne områder - for eksempel fra røde områder til ferie i Värmland. Men vi har likefullt en utfordring på begge sider, og da tror jeg det beste er at grensen mellom oss stenger, sier Frøshaug.

Merk: At Värmland län nå har gått over smittekravet, betyr imidlertid ikke at området vil bli farget rødt med en gang. FHI ser blant annet på trenden og gjør en helhetsvurdering av hvert län."
Det gick snabbt:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/anbefaler-at-polen-malta-island-kypros-og-nederland-blir-rode-land/

Har det upptäckt myglet där vi inte kommit upp i 100.000 tester i veckan och att det stadigt sjunker medan antal smittade ökar?
Citera
2020-08-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sverige var väldigt sena med att testa sjukhuspersonal. Väldigt väldigt sena.

Vi hade väl big issue med att få tag i tester som kunde användas också?
Citera
2020-08-10, 20:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Tycker inte att Norge kan skylla på svenskar om de får ökad smittspridning. De visste redan att vi hade hög smittspridning i landet men man öppnade upp för svenskar ändå. Om det var ekonomisk anledning eller vad det kan ha varit, ingen vet. Men man hade lätt kunna skippa att ta in svenskar denna sommaren, eller skicka norskar till oss, för att ta det säkra före det osäkra (se Finland).

Det är en blame-game, precis som i denna tråd.

Norrmännen som åkte till Sverige (gränshandeln) träffade i princip bara andra norrmän (förutom några stackars arbetare). Inte så att svenskar vallfärdar till den svenska gränshandeln, särskilt inte från andra län.

Men Norge verkar bra på att låsa in sina medborgare. Hoppas de är nöjda med den behandlingen på obestämd framtid.
Citera
2020-08-10, 20:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vi hade väl big issue med att få tag i tester som kunde användas också?

Ja. Jag anser att Sverige gjort helt rätt som inte stängde ner landet som våra fega grannländer.

Vad vi däremot fallerade grovt i var testandet och att vi borde infört rekommendationer om hemmaarbete och förbud mot folksamlingar 1-2 veckor tidigare.

Det är pinsamt att vi som en rik industrination inte klarade av att skala upp testningen fortare.
Citera
2020-08-10, 20:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Har inte sett denna artikel fören nu,den är fyra dagar gammal. Handlar om barn och Kawasaki, eller som det heter när man fått den av covid-19 multi-inflammatoriskt syndrom (MIS). 50 barn i Sverige en så länge har insjuknat.

”har bland annat större påverkan på hjärtat, förklarar Jonas F Ludvigsson.
– På det sättet är nog MIS värre. Jag har sett barn med väldigt kraftig hjärtpåverkan, mycket mer än vid Kawasaki.”

”Alla nya tillstånd är oroande, menar han, men så länge Sverige inte ställs inför en kraftig andra våg i höst lär fallen minska. ”

Vet ni vad, jag känner mig lika osäker att skicka min son till skolan igen nu som jag gjorde då efter sportlovet. Ska vi föräldrar bara ta detta?
Min främsta uppgift som mamma är ju att skydda mitt barn, men nu har jag inte lovlig rätt att göra det för skolplikten.

Så sjukdomen är alltså värre en Kawasaki och det är lugnt så länge vi inte får en ny våg….ja tack för den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall
Citera
2020-08-10, 20:52
Medlem
Det här är problem för Sverige när folk börjar jobba, skolorna börjar om några veckor.
Citat:
I Sverige har provtagningen de senaste 4 veckorna minskat med 40% (till 53k) samtidigt som smittspridningen ökar och antalet nya fall per dag har stigit med 50% de senaste åtta dagarna.
https://twitter.com/WKugelberg/status/1292408928828088320
Citera
2020-08-10, 20:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är en blame-game, precis som i denna tråd.

Norrmännen som åkte till Sverige (gränshandeln) träffade i princip bara andra norrmän (förutom några stackars arbetare). Inte så att svenskar vallfärdar till den svenska gränshandeln, särskilt inte från andra län.

Men Norge verkar bra på att låsa in sina medborgare. Hoppas de är nöjda med den behandlingen på obestämd framtid.
Om jag får spekulera så är det säkert en BETYDANDE majoritet av Norges medborgare som stöder regeringens beslut att införa lockdown och andra åtgärder.

Det förvånande är att en del skribenter här fått för sig att folk uppfattar åtgärder som vidtas i ett försök att stoppa smittspridning som något elakt och dumt. Det finns det säkert ett par stycken som tycker i Norge också, men de är garanterat en liten liten minoritet.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-10 kl. 20:58.
Citera
2020-08-10, 20:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Jag anser att Sverige gjort helt rätt som inte stängde ner landet som våra fega grannländer.

Vad vi däremot fallerade grovt i var testandet och att vi borde infört rekommendationer om hemmaarbete och förbud mot folksamlingar 1-2 veckor tidigare.

Det är pinsamt att vi som en rik industrination inte klarade av att skala upp testningen fortare.
Helt bisarrt att kalla ett land som vill skydda sina medborgare mot en ny/dödlig/okänd pandemi för "fegt".
Citera
2020-08-10, 20:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det här är problem för Sverige när folk börjar jobba, skolorna börjar om några veckor.

Hur ser andelen positiva ut? Om andelen positiva stiger fastän antalet testade går upp så har vi problem.
Citera
2020-08-10, 20:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt bisarrt att kalla ett land som vill skydda sina medborgare mot en ny/dödlig/okänd pandemi för "fegt".

Ja men det är ju det? Vad ska jag kalla det? Jag anser att dom agerade i affekt. Dom var rädda och agerade inte rationellt.
Citera
2020-08-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Kommer säkert öka att folk åker och testar sig efter semestern, som någon skrev att folk hellre gör det på arbetstid än tar av semestertid. Då kommer vi fånga upp fler och kommer säkert inte att vara en vacker syn.
Citera
2020-08-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gick snabbt:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/anbefaler-at-polen-malta-island-kypros-og-nederland-blir-rode-land/

Har det upptäckt myglet där vi inte kommit upp i 100.000 tester i veckan och att det stadigt sjunker medan antal smittade ökar?

Det har att göra med att i ex. Värmland så har man nu hamnat på 20,2 nya smittade på 100.000.
Gränsen är 20/100.000 om du inte visste det..

Hur många vi testar har inget med saken att göra..
Förstår inte ens varför du tar upp det i detta sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in