2020-08-10, 17:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Menar du att hela världen har testat på samma sätt? För ingen har ju blivit officiellt testad som inte besökt vården..

Jag menar att du helt missade läkarens roll som gate-keeper där kriteriet för att testas är att vara aktuell för sjukhusinläggning.
Som sagt, det är inte den policyn som Sverige kommunicerat internationellt. Man har angivit att man testar alla med symptom.
Citera
2020-08-10, 17:55
Medlem
Jag har aldrig förespråkat en total nedstängning, oavsett så har den ju lett till betydligt mindre dödsfall i väldigt många länder men tyvärr så verkar det ju ta fart igen gällande antalet nya smittade.

Nu när skolorna börjar igen samt att hösten är på ingång så kanske det skulle vara rimligt att strama åt restriktionerna? Då tänker jag främst på att vi har en låg dödlighet i landet just nu, även antalet nya fall har varit relativt lågt man tagit ett litet skutt igen. En annan faktor är svenska näringslivet, hela 2020 är helt bortblåst. Kommer svenska näringslivet klara av ett 2021 med snarlika omständigheter vi har idag?
Citera
2020-08-10, 17:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
En annan faktor är svenska näringslivet, hela 2020 är helt bortblåst. Kommer svenska näringslivet att klara av ett 2021 med snarlika omständigheter vi har idag?
Näringslivet klarar sig alltid, det är bara de dåligt förberedda aktörerna som byts ut. Vi är inte på väg mot en ny istid, bara lite jämmer och bortsorterande av onödigt vardagslyx för de flesta. Dom som befinner sig i skiten skulle nog ha gjort det även utan coronavirus.

Jag är dock helt med dig i frågan. Vi får inte slappna av nu.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-10 kl. 18:00.
Citera
2020-08-10, 17:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, man testade symtomatiska som uppsökte vård. Det var exakt samma testningspolicy som man hade i Norge.

Sverige slutade relativt tidigt att testa folk med symtom och testade bara folk som blev inlagda.

Jag vet inte när det skedde, men jag tror det var den runt den 10 mars som man slutade testa alla med symtom.

Jag vet inte hur det gick till i Norge.
Citera
2020-08-10, 17:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så om Sverige gjort som UK hade tendensen varit "solklar" att vi legat närmare er? Näe, köper inte ditt resonemang för fem öre ens. Det håller inte. Som sagt, det finns för många okända faktorer. Du gissar bara.
Inte "bara" gissar, jag bygger min teori på statistik och statistiska samband.
Men som jag nämnde: det är omöjligt att säga säkert.
Citera
2020-08-10, 17:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Så jag hade rätt, du blev inte testad om du inte uppsökte vård (du var symtomatisk)?

Det vet inte än. I början testade man alla som kontakte sjukvården med symtom. Men ganska fort så övergav man det och testade bara de som las in på sjukhus.

Hade du symtom men inte behövde vård så fick du inte testa dig. Som jag skrev tror jag brytpunkten för detta var runt den 10 mars.
Citera
2020-08-10, 18:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Men...haha...utgångsläget är väl den 12 Mars? Hur kan du få för dig att jämföra med ett datum två veckor EFTER att Norge haft lockdown?

Det är väldigt enkelt att se de två ländernas utveckling. Om man sedan betänker att Norge stängde ned 12 Mars så inser man snart vilken effekt det hade på smittspridningen, och det syns inte minst på vad som sker runt månadsskiften två och en halv vecka senare. Och Sverige hade alltså LÄGRE antal smittade än Norge vid den tidpunkten - inte FLER som du felaktigt påstår.

https://ibb.co/XSN9f0W

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det tar ca 20 dagar från det att du smittas, tills att din död kommer med i statistiken. Således hade de som var avlidna den 2 april redan blivit smittade när Norge införde sin lockdown. Hade Sverige också infört lockdown så hade vi haft färre döda, men inte så mycket färre som du och många andra försöker få det till.

Vad man däremot mer kan kritisera Sverige för är att testningen kom igång väldigt sent. Norge testade betydligt fler i mars, trots klart mindre befolkning.

Ja svårt beror säkert på ålder också,

jag har räknat med schablon 25

även om en schablon nog är omöjlig.

Hemskt.
Citera
2020-08-10, 18:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Menar du att hela världen har testat på samma sätt? För ingen har ju blivit officiellt testad som inte besökt vården..

Jag menar att du helt missade läkarens roll som gate-keeper där kriteriet för att testas är att vara aktuell för sjukhusinläggning.
Du missar helt och hållet vad jag skriver,
Man testade folk som uppsökte vården MED SYMPTOM. Och det är så många länder gjort.

Här kan du studera detta närmare.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-testing-policy
Citera
2020-08-10, 18:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Som sagt, det är inte den policyn som Sverige kommunicerat internationellt. Man har angivit att man testar alla med symptom.

Nope. Det gick dom ut med på en presskonferens.

Nästa upptrappning skedde när man började testa sjukvårdspersonal och personal på boenden.

Om ingen annan gör det så kan jag försöka få fram en tidslinje.
Citera
2020-08-10, 18:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det vet inte än. I början testade man alla som kontakte sjukvården med symtom. Men ganska fort så övergav man det och testade bara de som las in på sjukhus.

Hade du symtom men inte behövde vård så fick du inte testa dig. Som jag skrev tror jag brytpunkten för detta var runt den 10 mars.
Jag är mycket tveksam till de uppgifterna eftersom det skulle betyda att man hade 15,000-20,000 personer inlagda för vård i början på April.
Citera
2020-08-10, 18:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det där är ju bara trams. Vad har du för bevis för syftet med FHM:s strategi är att flockimmunitet ska uppnås i Sverige?

"Flockimmunitet innan sommaren" kommer jag ihåg det som,

så då finns det ju inspelat nånstans på nån TV kanal.

Naturligtvis har FHM talat om flockimmunitet och också spekulerat kring när vi kan tänkas uppnå flockimmunitet.
Här är ett exempel från den 18 april:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRrGQR/testerna-ska-visa-nar-sverige-uppnatt-flockimmunitet

Men tyvärr verkar det vara helt omöjligt många att förstå både vad hon och andra företrädare verkligen säger.
Som jag skrev nyss:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den svenska coronastrategin fokuserar på att plana ut kurvan och minska, men inte helt stoppa, takten på smittspridningen – om än inte i lika hög utsträckning som de flesta andra drabbade länder. En bieffekt av strategin är att man med en stor andel smittade i samhället kan nå upp till gränsen för flockimmunitet.
Kan du ge något exempel på när Anders Tegnell eller någon annan sagt något annat

Tegnell och de andra har pratat om flockimmunitet. Det är inte på något sätt ett fult ord utan något som tvärtom är positivt. Så vitt jag vet kan inte pandemin hejdas utan flockimmunitet. Sverige kommer sannolikt inte att uppnå flockimmunitet utsn hjälp av vaccin, med tanke på den smittspridning vi har i dag.
Citera
2020-08-10, 18:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det hade vi inte eftersom vi låg 7-8 gånger högre redan när Norge gick i lockdown.
Något bättre hade den möjligtvis gått men inte i närheten av Finland och Norge.

Din minnesbild är inte ”helt” korrekt. Det var ”nedstängningen” i Norge och Danmark som gjorde skillnaden.

https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&time=2020-02-20..2020-04-24&country=DNK~NOR~SWE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in