2020-08-10, 17:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför intr bara erkänna att du har noll koll på detta och troligtvis eller rättare sagt förhoppningsvis inte jobbar med detta alls!
Visst.

2.Introduction
This bulletin contains detailed analysis of all deaths that occurred in England and Wales between 1 March and 31 May 2020, registered up to 6 June 2020, where the coronavirus (COVID-19) was involved. There are breakdowns by age and sex and the causes of death mentioned on the death certificate.

The information used to produce these statistics is based on details collected when certified deaths are registered with the local registration office. In England and Wales, deaths should be registered within five days of the death occurring, but there are some situations that result in the registration of the death being delayed. For example, when a death needs to be investigated by a coroner. Therefore, there may be some deaths involving COVID-19 that occurred between March and May but are yet to be registered, meaning they will not be included in this analysis.
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsinvolvingcovid19englandandwales/deathsoccurringinmay2020
Citera
2020-08-10, 17:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Toppen med fakta på bordet.

Låter kanske inte orimligt att Sverige hade dubbelt så många importfall till att börja med.

Proportionellt resande mot befolkningsmängd?

Men det ändrar ingenting i sak. Bara det faktum att Sverige hade behövt vara ännu snabbare i början med åtgärder.

Knappast någon ursäkt för att lägga sig på rygg och böla som Giesecke och Tegnell får det till.
Ja, det kan naturligtvis vara så att Sverige hade fler verkliga fall (inte konstaterade fall) av just den anledningen, och då hade man naturligtvis behövt vara lite snabbare rent datum-mässigt. Jag tror dock att själva poängen med Norges agerande var att de var så pass snabba. Det hade blivit svårare att nå samma effekt om man väntat en vecka till, tror jag.
Citera
2020-08-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men...haha...utgångsläget är väl den 12 Mars? Hur kan du få för dig att jämföra med ett datum två veckor EFTER att Norge haft lockdown?

Det är väldigt enkelt att se de två ländernas utveckling. Om man sedan betänker att Norge stängde ned 12 Mars så inser man snart vilken effekt det hade på smittspridningen, och det syns inte minst på vad som sker runt månadsskiften två och en halv vecka senare. Och Sverige hade alltså LÄGRE antal smittade än Norge vid den tidpunkten - inte FLER som du felaktigt påstår.

https://ibb.co/XSN9f0W

Det tar ca 20 dagar från det att du smittas, tills att din död kommer med i statistiken. Således hade de som var avlidna den 2 april redan blivit smittade när Norge införde sin lockdown. Hade Sverige också infört lockdown så hade vi haft färre döda, men inte så mycket färre som du och många andra försöker få det till.

Vad man däremot mer kan kritisera Sverige för är att testningen kom igång väldigt sent. Norge testade betydligt fler i mars, trots klart mindre befolkning.
Citera
2020-08-10, 17:42
Medlem
Citat:
Nej, man testade symtomatiska som uppsökte vård. Det var exakt samma testningspolicy som man hade i Norge.

Fel. Att uppsöka vård var inte kriteriet utan ifall det skulle bidra till den fortsatta behandlingen att provta (=läs sjukhusinläggning, egenvård är densamma oavsett om det var covid eller inte.

Observera att detta gäller Sverige. Ingen aning om hur det var i Norge.
Citera
2020-08-10, 17:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I början tvekade de inte att prata om flockimmunitet men i takt med att kritiken ökade stängde de näbben men deras interna mail avslöjar att de aldrig har släppt tanken.
Har du någon källa eller är det fritt ur minnet?

Den svenska coronastrategin fokuserar på att plana ut kurvan och minska, men inte helt stoppa, takten på smittspridningen – om än inte i lika hög utsträckning som de flesta andra drabbade länder. En bieffekt av strategin är att man med en stor andel smittade i samhället kan nå upp till gränsen för flockimmunitet.
Kan du ge något exempel på när Anders Tegnell eller någon annan sagt något annat?

Tegnell och de andra har pratat om flockimmunitet. Det är inte på något sätt ett fult ord utan något som tvärtom är positivt. Så vitt jag vet kan inte pandemin hejdas utan flockimmunitet. Sverige kommer sannolikt inte att uppnå flockimmunitet utsn hjälp av vaccin, med tanke på den smittspridning vi har i dag.
Citera
2020-08-10, 17:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Nej det är jag inte alls däremot verkar du inte ha alla kaniner hemma eftersom du avfärdar extremt relevanta åsikter från en som uppenbarligen jobbat med vård av äldre och sett hur det gått snett.
Har du jobbat med äldrevård? Inte undra på att den är så kass när de t o m anställer dig.
Men visst, säg att jag köper ditt argument. Om du verkligen har insyn, kan du förklara för mig vad som påverkat mest när det gäller covid och gamlingar?
Citera
2020-08-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
I Sverige anses det inte alarmerande med 100 fall i Stockholm på en helg. Andra länder hade däremot agerat.

Du menar att andra länder handlat i panik om 100 är lägre än nästan alla måndagar sedan februari?
Citera
2020-08-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Har du jobbat med äldrevård?
Nej men den som skrev kommentaren hade uppenbarligen gjort det.
Citera
2020-08-10, 17:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Nej men den som skrev kommentaren hade uppenbarligen gjort det.
Okej, jag hajar.
Citera
2020-08-10, 17:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Fel. Att uppsöka vård var inte kriteriet utan ifall det skulle bidra till den fortsatta behandlingen att provta (=läs sjukhusinläggning, egenvård är densamma oavsett om det var covid eller inte.

Observera att detta gäller Sverige. Ingen aning om hur det var i Norge.
Så jag hade rätt, du blev inte testad om du inte uppsökte vård (du var symtomatisk)?
Citera
2020-08-10, 17:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, någon exakt slutsats kan man naturligtvis inte dra, men tendensen hade varit solklart åt ett håll som resulterat i ett mindre antal döda än vad man har idag.
Så om Sverige gjort som UK hade tendensen varit "solklar" att vi legat närmare er? Näe, köper inte ditt resonemang för fem öre ens. Det håller inte. Som sagt, det finns för många okända faktorer. Du gissar bara.
Citera
2020-08-10, 17:53
Medlem
Citat:
Så jag hade rätt, du blev inte testad om du inte uppsökte vård?

Menar du att hela världen har testat på samma sätt? För ingen har ju blivit officiellt testad som inte besökt vården..

Jag menar att du helt missade läkarens roll som gate-keeper där kriteriet för att testas är att vara aktuell för sjukhusinläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in