Citat:
Ursprungligen postat av
mark.corrigan
Inte den du svarade till, men problemet för mig med millimeterrättvisa är att det blir en bokstavlig tolkning av regelboken utan någon som helst hänsyn till varför regeln finns. Regler finns för att förhindra orättvisa fördelar och en offside på 5-10 cm ger oerhört sällan någon som helst fördel. Självklart ska vi försöka få det rätt ändå, och hade VAR varit lika bra och snabbt som mållinjeteknologin hade jag varit 100% för. Men jag tycker absolut inte att det är värt att spendera 5 minuter med att rita linjer för att se ifall en stortå var offside. Går det inte att se med blotta ögat i en vanlig repris så är det inte värt att ändra beslutet på plan. Samma sak gäller med VAR och andra regelbrott, där man numera verkar döma att varje kontakt = foul, oavsett om anfallande spelare ens påverkades negativt av kontakten. VAR kan eliminera filmningar, men istället har det aldrig varit mer lönsamt att falla i backen vid minsta lilla kontakt.
Sen tror jag att VAR är ett steg in i en amerikanisering av sporten med reklam som åtminstone jag inte vill se. Tror bara det är en tidsfråga tills man börjar stoppa tiden vid VAR-check och motivera att "då kan vi lika gärna visa reklam".
Instämmer till fullo - och blir lika förundrad varje gång över att inte alla förstår detta självklara

. Inte minst det sista stycket är väldigt viktigt att lyfta fram och här gäller det att agera proaktivt och göra tydligt att detta inte är nåt vi vill ha, och inte vänta tills det redan är infört. Som fler borde ha gjort i fråga om VAR, alltså.
För har man väl börjat visa reklam under avbrotten så kommer vi inte att bli av med det, det är ett som är säkert.
Bra påpekande också att filmningar (eller "förstärkningar", om man vill vara snäll) snarare gynnas av VAR, trots att intentionerna sades vara de motsatta. Att många närkamper ser värre ut på reprisen är ju en gammal sanning som blivit väldigt aktuell, men det blir ju helsnurrigt om VAR-domarna även ska ha detta i åtanke för att inte beivra sånt som inte ska beivras. I slutändan är det faktiskt så att det är domaren på planen, som är närmast situationen och ser den i realtid, som är bäst lämpad att göra en korrekt bedömning.
Instämmer även i fråga om mållinjeteknologi, det är på en HELT annan nivå än det monster som VAR har utvecklats till. Om man snabbt kan få besked om bollen är inne eller inte, toppen - och det ska självklart bara användas i verkligt tveksamma situationer.