2020-08-10, 13:07
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportispiies
Mjällby slår AIK nu och Hammarby tidigare. Hammarby slog just Djurgården och
på onsdag möts Djurgården och Mjällby. Slutade 4-0 senaste gången i Tele2.

Men nu då ? Givet årets resultat.

Mjällby vann ju på bortaplan mot dif i vintras i cupen?
Citera
2020-08-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Jag blir även nyfiken, kommer "filmande spelare" som nu verkar kunna vara vilken allsvensk spelare som helst, fortsätta att filma efter VAR introduceras i svensk fotboll? Eller kommer de tänka om sina fotbollshjärnor helt och hållet? Det tordes ju vara dumt att försöka fuska på ett sätt som man vet inte kommer lyckas...

Det sägs ju att filmningar i straffområdet minskat med VAR, men det lär väl inte direkt finnas statistik på det. Vad det borde finnas statistik på är hur många straffar som domarna har gett pre and post VAR, för lat för att googla fram det just nu, solbadar, men min uppfattning är ju att det blir en väldigt rigid nivå med VAR och att det blir fler straffar som man kan bli upprörd över men som enligt regelboken faktiskt är straff. Alltså fler "billiga" straffar. Det är ju delvis det som många klagar på när det gäller VAR och inte bara att det blir "onaturliga" avbrott som förstör känslan vid avgörande situationer.

Alltså att det är millimeter rättvisa, mål som döms bort för att det är 1 mm offside etc.
Citera
2020-08-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det sägs ju att filmningar i straffområdet minskat med VAR, men det lär väl inte direkt finnas statistik på det. Vad det borde finnas statistik på är hur många straffar som domarna har gett pre and post VAR, för lat för att googla fram det just nu, solbadar, men min uppfattning är ju att det blir en väldigt rigid nivå med VAR och att det blir fler straffar som man kan bli upprörd över men som enligt regelboken faktiskt är straff. Alltså fler "billiga" straffar. Det är ju delvis det som många klagar på när det gäller VAR och inte bara att det blir "onaturliga" avbrott som förstör känslan vid avgörande situationer.

Jag förstår helt din tanke, kommer ihåg när Brighton spelade hemma mot Newcastle, och man låg under med 1-2, vid ett inlägg in i boxen ser det ut som att Maupay (tror jag det var) tokfilmar och kastar sig i backen, men efter VAR-granskning så ser man att mittbacken, för visso oavsiktligt, tokstämplar honom på foten innan han ska hoppa upp och försöka spela bollen. Den situationen hade inte blivit straff utan VAR. Sedan att man klagar på tiden det var med VAR, det får man nog bara köpa, samma med det "man kan inte fira målen"-argumentet.
Citera
2020-08-10, 13:14
Medlem
Bajen lottas mot Puskas hemma i EL-kvalet. Utan att ha någon koll på ungrarna bör man ju vinna det.

Första Europamatchen sedan Braga 2007, äntligen!

Edit: fel tråd. Till mitt försvar är jag inte van med Europaspel
Senast redigerad av TrogenHammarby 2020-08-10 kl. 13:17.
Citera
2020-08-10, 13:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Sedan att man klagar på tiden det var med VAR, det får man nog bara köpa, samma med det "man kan inte fira målen"-argumentet.

Varför skulle man "köpa" något som får såna negativa konsekvenser och på nåt sätt dödar hela fotbollens själ? Bara för att somliga vill ha millimeterrättvisa och tror att vägen dit går via VAR? Så i h*lv*t* heller.
Citera
2020-08-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Varför skulle man "köpa" något som får såna negativa konsekvenser och på nåt sätt dödar hela fotbollens själ? Bara för att somliga vill ha millimeterrättvisa och tror att vägen dit går via VAR? Så i h*lv*t* heller.

VAR introducerades över att många tyckte att det inte var acceptabelt att så många matcher avgjordes pga missar/felaktiga beslut av domarna. Då tittade man lite på hur NFL hade i sitt regelverk men kopierade såklart inte rakt av. Att det dödar "hela fotbollens själ" låter för mig som trams, så förklara gärna för mig: "vad är fotbollens själ".

Användandet av var är inte perfekt, men än finns det tid att bättra sig. Vad anser du vara millimeterrättvisa? Jag anser att gör tex en anfallare mål, när han var 5-10 cm offside när passningen slogs ska han bestraffas för detta. Att en assisterande domare inte kan vara 100% i sina beslut när det handlar om 5-10 cm på rätt/fel sida förstår nog alla som har spelat fotboll själva. Om priset blir att "spelarna får vänta med att fira mål" så anser iaf FIFA/UEFA att det är ett billigt pris.

Alternativet är att man går tillbaka till att ge domarna all makt, men att man då måste acceptera att domarna gör fel varje match, ibland på matchavgörande beslut. Finns väldigt många foliehattar än idag som anser att "5 cm offside och målet godkänns? DOMARSKANDAL". Dessa människor är muppar.
Citera
2020-08-10, 14:07
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kanske nästan värt en egen tråd, men slänger ur mig frågan här istället:

Vad finns det egentligen för "klädkod" när det gäller huvudtränare eller snarare "Varför har så många huvudtränare vanliga kläder på sig, när alla andra i teamet bär kläder med koppling till klubben?".

Nu syftar jag inte främst på de som väljer kostym utan på de som dyker upp till match som om de kommer direkt från t ex stranden eller familjefikat. Ser så jäkla märkligt ut när alla spelare och ledare bär diverse träningskläder, klubbjackor etc etc och så står där en "vanlig Svensson" och agerar chef.
Svårt att se att det handlar om något runt sponsoravtal för ofta finns där inga märken på deras personliga kreationer. Handlar det om en ledarskapsteknik? Tja, kanske. Men tycker ändå det är lite märkligt. Någon som har en teori?

några exempel:

https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/elfsborg-head-coach-jimmy-thelin-looks-on-during-the-news-photo/1227940743

https://www.jellypages.com/breaking/Danish-success-Six-on-the-strip-h109300.html

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/fem-spaningar-vilken-allsvensk-storklubb-nyper-rydstrom-forst/

Det går ju mode i det där som i allt annat. Jag tycker det är en ganska rimlig utveckling att det numer finns vettiga mellanting mellan de klassiska (extrema) arketyperna "den skräddarsydda italienska märkeskostymen" och "den oformliga folkliga träningsoverallen" (även om overallerna tack och lov inte ser ut som på 90-talet längre).

Vad är du bekväm i? Vad vill du kommunicera till spelare och övriga? Att ha en ledig klädsel säger väl något i stil med "jag är en av er", snarare än "jag är er magister och fadersfigur" (kostymfallet). Det är ju inte som att de lufsar omkring i den tekniska zonen i foppatofflor och maidentröjor.

Men absolut, vill man köra en piké borde väl klubben mäkta med att sy upp en med klubbmärket på. Varför asstränare och materialare inte "svävar ut" handlar gissningsvis om att de inte känner att deras position i hierarkin tillåter det.

I övrigt: dags att gå tillbaka till 14 lag i allsvenskan..? Det är då fan mer än två lag i årets serie som förtjänar att skickas rätt ner i systemet utan att passera gå.
Citera
2020-08-10, 14:12
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
VAR introducerades över att många tyckte att det inte var acceptabelt att så många matcher avgjordes pga missar/felaktiga beslut av domarna. Då tittade man lite på hur NFL hade i sitt regelverk men kopierade såklart inte rakt av. Att det dödar "hela fotbollens själ" låter för mig som trams, så förklara gärna för mig: "vad är fotbollens själ".

Användandet av var är inte perfekt, men än finns det tid att bättra sig. Vad anser du vara millimeterrättvisa? Jag anser att gör tex en anfallare mål, när han var 5-10 cm offside när passningen slogs ska han bestraffas för detta. Att en assisterande domare inte kan vara 100% i sina beslut när det handlar om 5-10 cm på rätt/fel sida förstår nog alla som har spelat fotboll själva. Om priset blir att "spelarna får vänta med att fira mål" så anser iaf FIFA/UEFA att det är ett billigt pris.

Alternativet är att man går tillbaka till att ge domarna all makt, men att man då måste acceptera att domarna gör fel varje match, ibland på matchavgörande beslut. Finns väldigt många foliehattar än idag som anser att "5 cm offside och målet godkänns? DOMARSKANDAL". Dessa människor är muppar.

Inte den du svarade till, men problemet för mig med millimeterrättvisa är att det blir en bokstavlig tolkning av regelboken utan någon som helst hänsyn till varför regeln finns. Regler finns för att förhindra orättvisa fördelar och en offside på 5-10 cm ger oerhört sällan någon som helst fördel. Självklart ska vi försöka få det rätt ändå, och hade VAR varit lika bra och snabbt som mållinjeteknologin hade jag varit 100% för. Men jag tycker absolut inte att det är värt att spendera 5 minuter med att rita linjer för att se ifall en stortå var offside. Går det inte att se med blotta ögat i en vanlig repris så är det inte värt att ändra beslutet på plan. Samma sak gäller med VAR och andra regelbrott, där man numera verkar döma att varje kontakt = foul, oavsett om anfallande spelare ens påverkades negativt av kontakten. VAR kan eliminera filmningar, men istället har det aldrig varit mer lönsamt att falla i backen vid minsta lilla kontakt.

Sen tror jag att VAR är ett steg in i en amerikanisering av sporten med reklam som åtminstone jag inte vill se. Tror bara det är en tidsfråga tills man börjar stoppa tiden vid VAR-check och motivera att "då kan vi lika gärna visa reklam".
Citera
2020-08-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Inte den du svarade till, men problemet för mig med millimeterrättvisa är att det blir en bokstavlig tolkning av regelboken utan någon som helst hänsyn till varför regeln finns. Regler finns för att förhindra orättvisa fördelar och en offside på 5-10 cm ger oerhört sällan någon som helst fördel. Självklart ska vi försöka få det rätt ändå, och hade VAR varit lika bra och snabbt som mållinjeteknologin hade jag varit 100% för. Men jag tycker absolut inte att det är värt att spendera 5 minuter med att rita linjer för att se ifall en stortå var offside. Går det inte att se med blotta ögat i en vanlig repris så är det inte värt att ändra beslutet på plan. Samma sak gäller med VAR och andra regelbrott, där man numera verkar döma att varje kontakt = foul, oavsett om anfallande spelare ens påverkades negativt av kontakten. VAR kan eliminera filmningar, men istället har det aldrig varit mer lönsamt att falla i backen vid minsta lilla kontakt.

Sen tror jag att VAR är ett steg in i en amerikanisering av sporten med reklam som åtminstone jag inte vill se. Tror bara det är en tidsfråga tills man börjar stoppa tiden vid VAR-check och motivera att "då kan vi lika gärna visa reklam".

Problemet är iaf offside är att det står tydligt att du INTE får vara offside, och då är det ju så lite som 1 mm egentligen. Förstår hur du menar men man skulle aldrig kunna stipulera det i text i regelboken.
Citera
2020-08-10, 14:19
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Problemet är iaf offside är att det står tydligt att du INTE får vara offside, och då är det ju så lite som 1 mm egentligen. Förstår hur du menar men man skulle aldrig kunna stipulera det i text i regelboken.
Det är väl bara rätt? Eller ska det vara "Du får vara 1 meter offside"? Det blir ju ändå exakt då och svårare att se så det blir ännu flera domartabbar.

Menar inte att du har fel. Bara fyller på med tankar.

Domarna behöver VAR. Misstag är inte fotbollens själ.
Citera
2020-08-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det är väl bara rätt? Eller ska det vara "Du får vara 1 meter offside"? Det blir ju ändå exakt då och svårare att se så det blir ännu flera domartabbar.

Menar inte att du har fel. Bara fyller på med tankar.

Domarna behöver VAR. Misstag är inte fotbollens själ.

Nej jag är helt enig med hur du säger, tyvärr är det ganska många som ändå har kollat på fotboll i 10 år som har noll koll. Ibland får man höra på O´Learys eller liknande: "Hur kan det där bli offside, det måste ju vara luft emellan?".

Jag tror att domarkunskapen (om man kan kalla det så) har stått stilla ett tag, och kommer stå stilla, medans fuskarna blir bättre och bättre på att fuska.

Jag tycker ändå de här besluten där det visar sig att någon är 10 cm offside, visar hur jävla svårt det är att döma fotboll nu för tiden. Det är inte 70-talet längre då vem som helst kunde döma elitfotboll nästan.
Citera
2020-08-10, 14:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan

Instämmer till fullo - och blir lika förundrad varje gång över att inte alla förstår detta självklara . Inte minst det sista stycket är väldigt viktigt att lyfta fram och här gäller det att agera proaktivt och göra tydligt att detta inte är nåt vi vill ha, och inte vänta tills det redan är infört. Som fler borde ha gjort i fråga om VAR, alltså.

För har man väl börjat visa reklam under avbrotten så kommer vi inte att bli av med det, det är ett som är säkert.

Bra påpekande också att filmningar (eller "förstärkningar", om man vill vara snäll) snarare gynnas av VAR, trots att intentionerna sades vara de motsatta. Att många närkamper ser värre ut på reprisen är ju en gammal sanning som blivit väldigt aktuell, men det blir ju helsnurrigt om VAR-domarna även ska ha detta i åtanke för att inte beivra sånt som inte ska beivras. I slutändan är det faktiskt så att det är domaren på planen, som är närmast situationen och ser den i realtid, som är bäst lämpad att göra en korrekt bedömning.

Instämmer även i fråga om mållinjeteknologi, det är på en HELT annan nivå än det monster som VAR har utvecklats till. Om man snabbt kan få besked om bollen är inne eller inte, toppen - och det ska självklart bara användas i verkligt tveksamma situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in