Citat:
Ursprungligen postat av
marojo
Hej, här kommer lite dumma nybörjarfrågor från en landkrabba som börjat bli lite sugen på en mindre båt, typ eka, snipa eller liknande. Alternativt kanadensare. Ska ha plats för två vuxna och två barn.
Vad gäller vid sjösättning om man skulle förvara båten hemma? Får man backa till med trailer och stoppa ner båten var som helst? Tex en småbåtshamn. Eller måste man vara medlem i klubben eller ha markägares tillstånd? Jag har förstått att allemansrätten ger rätt att lägga till i princip var som helst men jag hittar inte så mycket om sjösättning när jag googlar.
Är det generellt svårt att få tag i en båtplats? (ej storstad). Vad kostar det ungefär? Funkar det som en bostadsrätt att man betalar en "insats" och därefter årlig avgift eller är det bara hyra?
Något annat man behöver ha koll på?
Med tanke på dina frågor gör jag antagandet att du inte ens försökt att kolla vad som står på båtklubbarnas egna hemsidor. Reglerna kan skilja sig åt, men generellt gäller följande:
- Båtklubbens medlemmar kan fritt använda klubbens sjösättningsramper utanför schemalagda tider
- Allemansrätten ger inte tillgång till klubbens lokaler, utrustning, bryggor etc. hur som helst. Det fungerar inte så.
- Båtplats beror så klart på storlek, attraktivitet osv. För en liten eka eller motsvarande är det nog sällsynt med kötid. Det borde du kunna få mer eller mindre omgående.
- Prissättningen i form av hyra varierar kraftigt, se ovan. Man betalar normalt en inträdesavgift för medlemskap, avgift vid ansökan om båtplats och därefter betalar man för själva båtplatsen enligt en prismodell som baseras på båtens storlek - ofta säsongsvis. Isättning, upplyft och båtförvaring är avgifter du slipper eftersom du tänkt att sköta dom bitarna själv.
Du bör även vara medveten om att med medlemskapet följer en del tvingande förpliktelser - t.ex. att delta i städning, nattbevakning m.m. Att inte dyka upp för dessa är typiskt förenade med relativt kraftiga straffavgifter på x antal tusen. Efter 2:a eller 3:e gången man inte dykt upp så blir man utesluten från klubben och förlorar sin båtplats med omedelbar verkan.