2020-08-10, 11:23
Medlem
Hej, här kommer lite dumma nybörjarfrågor från en landkrabba som börjat bli lite sugen på en mindre båt, typ eka, snipa eller liknande. Alternativt kanadensare. Ska ha plats för två vuxna och två barn.

Vad gäller vid sjösättning om man skulle förvara båten hemma? Får man backa till med trailer och stoppa ner båten var som helst? Tex en småbåtshamn. Eller måste man vara medlem i klubben eller ha markägares tillstånd? Jag har förstått att allemansrätten ger rätt att lägga till i princip var som helst men jag hittar inte så mycket om sjösättning när jag googlar.

Är det generellt svårt att få tag i en båtplats? (ej storstad). Vad kostar det ungefär? Funkar det som en bostadsrätt att man betalar en "insats" och därefter årlig avgift eller är det bara hyra?

Något annat man behöver ha koll på?
Citera
2020-08-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Hej, här kommer lite dumma nybörjarfrågor från en landkrabba som börjat bli lite sugen på en mindre båt, typ eka, snipa eller liknande. Alternativt kanadensare. Ska ha plats för två vuxna och två barn.

Vad gäller vid sjösättning om man skulle förvara båten hemma? Får man backa till med trailer och stoppa ner båten var som helst? Tex en småbåtshamn. Eller måste man vara medlem i klubben eller ha markägares tillstånd? Jag har förstått att allemansrätten ger rätt att lägga till i princip var som helst men jag hittar inte så mycket om sjösättning när jag googlar.

Är det generellt svårt att få tag i en båtplats? (ej storstad). Vad kostar det ungefär? Funkar det som en bostadsrätt att man betalar en "insats" och därefter årlig avgift eller är det bara hyra?

Med tanke på dina frågor gör jag antagandet att du inte ens försökt att kolla vad som står på båtklubbarnas egna hemsidor. Reglerna kan skilja sig åt, men generellt gäller följande:
- Båtklubbens medlemmar kan fritt använda klubbens sjösättningsramper utanför schemalagda tider
- Allemansrätten ger inte tillgång till klubbens lokaler, utrustning, bryggor etc. hur som helst. Det fungerar inte så.
- Båtplats beror så klart på storlek, attraktivitet osv. För en liten eka eller motsvarande är det nog sällsynt med kötid. Det borde du kunna få mer eller mindre omgående.
- Prissättningen i form av hyra varierar kraftigt, se ovan. Man betalar normalt en inträdesavgift för medlemskap, avgift vid ansökan om båtplats och därefter betalar man för själva båtplatsen enligt en prismodell som baseras på båtens storlek - ofta säsongsvis. Isättning, upplyft och båtförvaring är avgifter du slipper eftersom du tänkt att sköta dom bitarna själv.

Du bör även vara medveten om att med medlemskapet följer en del tvingande förpliktelser - t.ex. att delta i städning, nattbevakning m.m. Att inte dyka upp för dessa är typiskt förenade med relativt kraftiga straffavgifter på x antal tusen. Efter 2:a eller 3:e gången man inte dykt upp så blir man utesluten från klubben och förlorar sin båtplats med omedelbar verkan.
Citera
2020-08-10, 11:40
Medlem
Citat:

Om du trailar, så finns det ramper på vissa ställen. Ofta vid varv, båtklubbar etc. Men även på lite andra ställen. Du hittar några här: http://www.batramper.se/karta
Det är olika på olika platser vad som gäller. Min lokala kostar en hundring, en annan är gratis.

Båtplats är relativt lätt att få tag på. Kostnader varierar. Vettigast är att du kollar med din lokala båtklubb. Varv är i regel dyrare. Vissa klubbar kräver dock att man går vakt, vilket man vill undvika. I regel är det avgift som gäller.
Citera
2020-08-10, 12:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Vissa klubbar kräver dock att man går vakt, vilket man vill undvika. I regel är det avgift som gäller.

Varför ska man undvika det? Är ju ett mycket smart sätt att få ner priset att medlemmarna går vakt några nätter per år istället för att klubben ska betala för vakt.
Citera
2020-08-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför ska man undvika det? Är ju ett mycket smart sätt att få ner priset att medlemmarna går vakt några nätter per år istället för att klubben ska betala för vakt.
Två nätter per år är inte värt det om man äger en eka, roddbåt eller kanadensare. Personligen hade jag hellre lagt båten vid en privat brygga eller obevakad klubb. Finns massvis med folk som hyr ut båtplatser för fickpengar, bara man frågar.
Citera
2020-08-10, 12:49
Avslutad
Citat:
Om du trailar, så finns det ramper på vissa ställen. Ofta vid varv, båtklubbar etc. Men även på lite andra ställen. Du hittar några här: http://www.batramper.se/karta
Det är olika på olika platser vad som gäller. Min lokala kostar en hundring, en annan är gratis.

Båtplats är relativt lätt att få tag på. Kostnader varierar. Vettigast är att du kollar med din lokala båtklubb. Varv är i regel dyrare. Vissa klubbar kräver dock att man går vakt, vilket man vill undvika. I regel är det avgift som gäller.

Det beror nog på vilken hamn, på vissa platser är det flera års väntetid.
Citera
2020-08-10, 12:50
Medlem
semiproffss avatar
Om du ska ha en så pass liten båt behöver du inte vara medlem. Jag skulle inte gå med i en båtklubb för en sådan båt. Du lägger bara i den och tar upp den vid användning och har den på tomten hemma under förutsättningen att du bor i hus eller liknande.
Citera
2020-08-10, 13:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Två nätter per år är inte värt det om man äger en eka, roddbåt eller kanadensare. Personligen hade jag hellre lagt båten vid en privat brygga eller obevakad klubb. Finns massvis med folk som hyr ut båtplatser för fickpengar, bara man frågar.

Ja, ok! Det har du förstås rätt i. Men om man ska ha en båtplats så är det en smart lösning.

Ska man ha en så liten båt så är det väl vettigast att ha den på trailer och bara slänga i sjön när det är dags för en tur. Eller att man har den på en obevakad brygga i glesbygd.
Citera
2020-08-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semiproffs
Om du ska ha en så pass liten båt behöver du inte vara medlem. Jag skulle inte gå med i en båtklubb för en sådan båt. Du lägger bara i den och tar upp den vid användning och har den på tomten hemma under förutsättningen att du bor i hus eller liknande.
Det är precis det jag tänkt. Har hus med stor tomt och möjlighet att förvara båt i garage eller under tak. Därför jag frågar om isättning. Och jo, jag har googlat och försökt läsa på klubbars hemsidor men tycker inte att det framgått så tydligt.
Citera
2020-08-10, 18:36
Medlem
semiproffss avatar
Jag vet att vissa kommuner har info via deras hemsidor om vart det finns ramper för sjösättning.
Det är inte heller helt omöjligt att sjösätta utan ramp och båtklubb...
Citera
2020-08-10, 19:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du ska alltså köpa en kanadensare med plats för fyra och söker båtplats till den, är det rätt uppfattat?
Citera
2020-08-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du ska alltså köpa en kanadensare med plats för fyra och söker båtplats till den, är det rätt uppfattat?
Nej köper jag en kanadensare får den bo hemma. Det är inte så väldans seriösa funderingar egentligen. Men bra att veta hur det funkar med det praktiska om det skulle bli ett köp någon gång. Tycker jag har fått bra svar på mina frågor nu. Liten båt på trailer och betala för att använda ramp vid behov låter nog som det bästa alternativet för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in