2020-08-10, 11:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte riktigt hur du menar där, flockimmunitet är ju inte något som ena dagen inte finns alls och nästa dag har uppnåtts, det kommer gradvis uppnås, med gradvis sjunkande smittspridning.

Plötslig nedgång är inte ju inte samma sak som att allting stannar upp. Det har saktat ner, minskat, gradvis gått ner, men det har inte stannat upp. Har Tegnell nånstans skrivit att våran smittspridning har upphört helt?
Nej precis! Det är inte något som plötsligt stannar upp. Precis som AT skriver.

När han pratar med The Guardian säger han att vi fick en plötslig nedgång vilket han menar beror på en hög andel immuna, flockimmunitet.

I mailet säger han ju att man inte får en plötslig nedgång av att fler blir immuna. Det sker ju gradvis. Varför menar han då i intervjun att vår plötsliga nedgång sannolikt beror på immunitet?

Edit: jag tycker att det är motsägelsefullt...
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-10 kl. 12:16.
Citera
2020-08-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej precis! Det är inte något som plötsligt stannar upp. Precis som AT skriver.

När han pratar med Bilt säger han att vi fick en plötslig nedgång vilket han menar beror på en hög andel immuna, flockimmunitet.

I mailet säger han ju att man inte får en plötslig nedgång av att fler blir immuna. Det sker ju gradvis. Varför menar han då i intervjun att vår plötsliga nedgång sannolikt beror på immunitet?
Du sätter likhetstecken mellan ”plötslig nedgång” och ”plötsligt stannar allting upp”. Jag skulle säga att det är två helt olika saker.

Om smittspridningen en dag är 10 000 om dagen och nästa dag 0-100 så har det plötsligt stannat upp, om det går från 10 000 om dagen till 5000 om dagen är det en plötslig nedgång som exempel. Jag skulle inte beskriva nedgången av smittade i sverige som att det ”plötsligt stannat upp”
Citera
2020-08-10, 11:54
Medlem
Doktor Porks avatar
Jag läser mailets fråga mer som en lite mer försiktig introduktion till att han förslår en modellering hur partiell immunitet påverkar smittspridning. Fullt möjligt att skriva så här särskilt i Sverige där han kanske söker bjuda in de andra till att hålla med mer än uttrycka den absoluta sanningen. Förstår inte riktigt upprördheten, känns rätt osannolikt att de inte skulle kunna väldigt basala begrepp inom sin disciplin. Kräver i så fall mer sammanhang.
Citera
2020-08-10, 11:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Du sätter likhetstecken mellan ”plötslig nedgång” och ”plötsligt stannar allting upp”. Jag skulle säga att det är två helt olika saker.

Om smittspridningen en dag är 10 000 om dagen och nästa dag 0-100 så har det plötsligt stannat upp, om det går från 10 000 om dagen till 5000 om dagen är det en plötslig nedgång som exempel. Jag skulle inte beskriva nedgången av smittade i sverige som att det ”plötsligt stannat upp”
Men han säger ju till The Guardian att vi har en plötslig nedgång vilken de inte kan förklara, men han menar att det är immuniteten som ger denna plötsliga nedgång.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-10 kl. 12:15. Anledning: The Guardian
Citera
2020-08-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men han säger ju till Bilt att vi har en plötslig nedgång vilken de inte kan förklara, men han menar att det är immuniteten som ger denna plötsliga nedgång.
Kan du vänligen skicka ett citat av det, jag har sökt men inte hittat något förutom en låst artikel på tyska.
Citera
2020-08-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda/befolkning Sverige och grannländer 9 augusti

Sverige ökar med +25 sedan 9 juli!
Sverige 570 +25
Tyskland 110 +1
Danmark 106 +1
Ryssland 102 +28
Finland 60 +1
Polen 48 +7
Estland 47 +5
Norge 47 +1
Litauen 31 +2
Island 29 +0
Lettland 17 +1

Där ser man Sverige har inte förbättrat sig så värst mycket. 25 döda per miljon invånare på en månad, det borde bli cirka 8 dödsfall/dag i genomsnitt.
Dock ska sägas att det också har minskat under senaste månaden. Fast "man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken".

Man kan se att dödsfallen i världen är stigande i några länder. Men stabliseras i alla andra.

I Europa är det fortfarande Balkan som ökar. (Rumänien Bulgarien Albanien)

I Sydamerika är det Argentina som ökar medan man kan skönja en stabilisering i Colombia och Bolivia (glädjande)

I Asien är det Indien som har en stadigt stigande kurva dödsfall - (faktiskt oroande om inte kurvan slutar accelerera)!

USA är väl den största förbättraren nu - man kan tydligt se hur dödstalen "planar ut" i de allra flesta stater. Dock fortfarande frågetecken för Kalifornien?

I Afrika är det fortsatt ökning i Sydafrika - också oroande ..
Och Marocko har en otäckt brant stigande kurva!

Det finns även ett "utbrott" i centralasien (Men Kazakhstan tycks inte rapportera mer än en gång i veckan).

Komplettera gärna om du har några fler länder!
Citera
2020-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Jag läser mailets fråga mer som en lite mer försiktig introduktion till att han förslår en modellering hur partiell immunitet påverkar smittspridning. Fullt möjligt att skriva så här särskilt i Sverige där han kanske söker bjuda in de andra till att hålla med mer än uttrycka den absoluta sanningen. Förstår inte riktigt upprördheten, känns rätt osannolikt att de inte skulle kunna väldigt basala begrepp inom sin disciplin. Kräver i så fall mer sammanhang.

Jag tycker frågan känns på en anmärkningsvärt låg nivå.
Varför inte utnyttja intern avlönad expertis?
Det ser ut som målet är flockimmunitet trots att det konstant förnekas officiellt.

Detta i samband med övriga motsägande uttalanden tycker iaf jag behöver granskas.
Nu igen är han igång och beklagar sig över att det inte finns tydliga undersökningar om munskydd samtidigt som han i samma intervju fastställer att dom är farliga.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-sagar-munskydd-i-tysk-intervju-farligt/
Citera
2020-08-10, 12:08
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Plötslig nedgång är inte ju inte samma sak som att allting stannar upp. Det har saktat ner, minskat, gradvis gått ner, men det har inte stannat upp.

Är Sverige fortsatt det hårdast drabbade landet i världen när det gäller dödsfall per befolkning?
Citera
2020-08-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Är Sverige fortsatt det hårdast drabbade landet i världen när det gäller dödsfall per befolkning?
Nej?
Citera
2020-08-10, 12:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Nej, och det har vi aldrig varit. Har för mig att vi varit bland de fem värst drabbade men hur det ser ut i dagsläget har jag inte koll på.
Citera
2020-08-10, 12:13
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Nej?
.
Ok
Tack för svar.
Vilken plats ligger vi på?
Citera
2020-08-10, 12:14
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, och det har vi aldrig varit. Har för mig att vi varit bland de fem värst drabbade men hur det ser ut i dagsläget har jag inte koll på.

Ok
Tack för svar.
Vilka länder har drabbats hårdare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in