2020-08-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Till 99% fake och ett ihopklipp, låter ju som en 10-åring ställt frågorna. AT borde väl dessutom ha stadsepedimolog som signatur.
Äktheten borde dock vara lätt att kolla upp.
Som du ser har det kollats upp av journalisten Emanuel Karlsten.
Citat:
Mejlet från patrik är riktigt, har själv en kopia.
https://twitter.com/emanuelkarlsten/status/1292566818985566211
Citera
2020-08-10, 10:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det var inte därför jag sa det, det blev väl inte fel?

Hmmm, om det nu är så som Tegnell säger varför ökar det igen nu då?
Kanske Tegnell nu tror att immuniteten försvunnit och att vi nu är redo att återinfekteras?

Jag tycker dok att det är lite obehagligt att FoHM fortfarande så fast tror på flockimmuniteten och att då deras strategi verkar bygga på detta antagande.

Sedan har ju smittan gått ner i många länder i Europa under sommaren och det har varit lugnt.
Lika så var ju minskningen i hela Sverige och inte bara i de regioner som var mest drabbade i våras.
Jag köper inte deras tolkning, tycker inte ens att det verkar vara den mest troliga förklaringen. Eventuellt kan det vara en del av förklaringen tillsammans med många andra faktorier som också säkert väger tyngre.

Helt klart är att smittan ökar igen, här och i andra Europeiska länder. Samt att vi ska ”sitta still i båten” medans de andra länderna försöker hantera det.
Citera
2020-08-10, 10:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har säkert fått frågan tidigare, men använder UK WHO:s vägledning för covid-19 när dödsorsaksintyg ( el motsvarande) utfärdas?
DET har jag ingen aning om.
Citera
2020-08-10, 10:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, tack. Inte långt ifrån Sveriges alltså. Vet inte om jag minns rätt, men jag har för mig att i USA är snittåldern gällande avlidna 49 år, låter väldigt lågt även om en hel del jänkare är väldigt feta och dessutom är odiagnosticerade för t ex högt blodtryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
I USA så betalas der ut betydligt mer pengar till sjukhus om avlidna sägs ha dött av Corona istället för t.ex. bakteriell lunginflammation! Så helt klart så är det nog väldigt många som inte dött av Corona som ändå hamnat i statistiken som just en sådan

Enligt en artikel i JAMA är det snarare tvärt om. Den faktiska dödligheten i COVID-19 kan vara ca 28% högre än den officiella statistiken.
Estimation of Excess Deaths Associated With the COVID-19 Pandemic in the United States, March to May 2020

"In this cohort study, the number of deaths due to any cause increased by approximately 122 000 from March 1 to May 30, 2020, which is 28% higher than the reported number of COVID-19 deaths.

Official tallies of deaths due to COVID-19 underestimate the full increase in deaths associated with the pandemic in many states."

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2767980
Senast redigerad av lasternassumma 2020-08-10 kl. 10:59. Anledning: Lade till förklaring...
Citera
2020-08-10, 10:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så nu har vi fått det bekräftat, det vi alltid visste, att Giesecke är the mastermind bakom hela denna flockimmunitetsstrategin. Blir klart i o m att det mejl publicerats.

Minns att han var väldigt glad och upplivad en gång i mediasammanhang och tyckte att det här var kul. Det var i våras och jag kommer inte ihåg var han intervjuades den gången.

Giesecke måste ha lidit stort då han som statsepidemiolog var tvungen att leverera det regeringen beställde. Nu är det regeringen som levererar det Giesecke beställer.

Uppenbarligen är Giesecke sin fars son och tycker att alla gamlingar kan dö så fort de uppnår pensionsåldern. Ingenting att slösa pengar på. Utom på han själv då.

Det verkar som att folk på FHM har fått lite beröringsskräck vad gäller Giesecke. Inte bra för karriären att betraktas som flockimmunolog. Men de håller med honom, visar mejlkorrespondensen inför Gieseckes publicering i The Lancet. Folk på FHM ville inte skylta med sina namn men tycker som Giesecke.

Och ni som inte visste det förr så så här går det till att ragga namn till publicering. Man totar ihop något och frågar likasinnade att skriva under som medförfattare. Ibland läser de igenom texten, som denna gång, oftast inte. Anmärkningsvärt att FHMare inte skrev på då de ändå aktivt deltog i författandet.

När sedan skiten träffar fläkten om forskningsfusk eller obehagliga åsikter då säger vetenskaparna att de inte läst artikeln eller försöker distansera på alla möjliga vis. Om ni inte tror på det då kan ni googla efter sånt. Det senaste jag kommer ihåg var någon skandal i Linköping för ett antal år sedan.

Här mejl om the Lancet-artikeln.

https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1291729196084072448

På vilket sätt är detta bevis för att Johan Giesecke är ansvarig för FHM:s strategi, menar du 🤔?

En av kommentarerna till tweeten gissar att det är så, men inget mer.

Det är ingen som helst hemlighet att Johan Giesecke konsultat för FHM under pandemin.

Liiiite tunt, kanske.
Citera
2020-08-10, 10:25
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag såg din post först efter jag postat själv, så det blev lite fel ja.

Ser att Tegnell är på hugget igen om flockimmuniteten
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/09/swedens-covid-expert-warns-uk-opening-and-closing-schools-would-be-disastrous

De pratar om nedgången i början av sommaren och Tegnells svar blir då:
"Exakt varför detta hände på den tiden och varför det var så snabbt och plötsligt är svårt för oss att förstå," sade han. "Men vi tror att det ökande antalet immuna människor i befolkningen måste ha något att göra med det."

”Nedgångens omfattning skulle indikera en immunitet i den svenska befolkningen på ”20%, 30%, kanske till och med något mer i vissa områden”, föreslog han, vilket indikerade att antikroppstester i Sverige som visar mycket lägre priser inte berättade hela historien.”
Ytterligare ett bevis på att Tegnell och FHM är totalt korkade. Givetvis så har det minskade r-värdet med semester och lov att göra. Det visar sig ju dock inte direkt utan tar ett par veckor innan det syns i statistiken. Eller menar Tegnell att r-värdet helt plötsligt störtdyker pga immunitet precis när folk råkar ha semester och lov?
Citera
2020-08-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så nu har vi fått det bekräftat, det vi alltid visste, att Giesecke är the mastermind bakom hela denna flockimmunitetsstrategin. Blir klart i o m att det mejl publicerats.

Minns att han var väldigt glad och upplivad en gång i mediasammanhang och tyckte att det här var kul. Det var i våras och jag kommer inte ihåg var han intervjuades den gången.

Giesecke måste ha lidit stort då han som statsepidemiolog var tvungen att leverera det regeringen beställde. Nu är det regeringen som levererar det Giesecke beställer.

Uppenbarligen är Giesecke sin fars son och tycker att alla gamlingar kan dö så fort de uppnår pensionsåldern. Ingenting att slösa pengar på. Utom på han själv då.

Det verkar som att folk på FHM har fått lite beröringsskräck vad gäller Giesecke. Inte bra för karriären att betraktas som flockimmunolog. Men de håller med honom, visar mejlkorrespondensen inför Gieseckes publicering i The Lancet. Folk på FHM ville inte skylta med sina namn men tycker som Giesecke.

Och ni som inte visste det förr så så här går det till att ragga namn till publicering. Man totar ihop något och frågar likasinnade att skriva under som medförfattare. Ibland läser de igenom texten, som denna gång, oftast inte. Anmärkningsvärt att FHMare inte skrev på då de ändå aktivt deltog i författandet.

När sedan skiten träffar fläkten om forskningsfusk eller obehagliga åsikter då säger vetenskaparna att de inte läst artikeln eller försöker distansera på alla möjliga vis. Om ni inte tror på det då kan ni googla efter sånt. Det senaste jag kommer ihåg var någon skandal i Linköping för ett antal år sedan.

Här mejl om the Lancet-artikeln.

https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1291729196084072448
Du måste ju vara lite bakom flötet här, har du ens läst artikeln han vill ha underskrifterna till i mailet?

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext
Citat:
These facts have led me to the following conclusions. Everyone will be exposed to severe acute respiratory syndrome coronavirus 2, and most people will become infected. COVID-19 is spreading like wildfire in all countries, but we do not see it—it almost always spreads from younger people with no or weak symptoms to other people who will also have mild symptoms. This is the real pandemic, but it goes on beneath the surface, and is probably at its peak now in many European countries. There is very little we can do to prevent this spread: a lockdown might delay severe cases for a while, but once restrictions are eased, cases will reappear. I expect that when we count the number of deaths from COVID-19 in each country in 1 year from now, the figures will be similar, regardless of measures taken.

Det är väl helt jäkla självklart var Giesecke står nånstans, mailet "avslöjar" ingenting. Ditt avslöjande är lika stort som att det skulle komma ut att Stefan Löfven går Miljöpartiets ärenden.
Citera
2020-08-10, 10:29
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ta gärna reda på det om du kan 😊
Sverige använder nämligen WHO:s riktlinjer när dödsorsaksintyg ska utfärdas för dödsfall som är relaterade till covid-19-infektion. Intygen ligger till grund för statistiken för döda i covid-19.

Om UK också följer WHO - vilket jag antar att de gör - betyder det att statistiken mellan länderna är mer jämförbar. I Sverige används sedan tidigare ICD för klassificering av dödsorsaker.
Citera
2020-08-10, 10:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Långt ifrån alla påstådda C19 offer har intuberats! Sen dör som sagt många på grund av att de slängts in i en respirator. Men många räknas alltså som döda på,grund av C19 även om det var bakterier,svamp, hjärtat, propp på grund av stillaliggande, felbehandling eller felmedicinering som tog kål på dom?

Fåniga påståenden, det är covid-19 som blir droppen på andra krämpor den sjuke kan ha. Läkarna vet det och skriver det som dödsorsak. Lågbegåvade dilettanter kan inte hävda något annat då blir det politik i stället för vetenskap.
Citera
2020-08-10, 10:35
Medlem
Citat:
Inte oväntat att du inte har en aning om det heller, men ändå uttalar du dig tvärsäkert om att inga fel har gjorts i UK när det gäller dödsorsaksrapportering!
Citera
2020-08-10, 10:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Den främsta frågan är som sagt varför Giesecke och Tegnell sitter och diskuterar självklarheter som immunitet. Utan att ha sett mailet i sin fulla context undrar man instinktivt om det är Tegnell eller Giesecke som väckt frågan. Det är ju EN av dem.

Naturligtvis väcks också frågan om i vilken omfattning de varit helt ärliga med sitt uppsåt och vilken strategi de i själva verket haft. Detta inte sagt att de inte får diskutera flockimmunitet utan att för den delen agera i syfte att uppnå densamma. Men det är klart att folk kommer ställa frågor.

Och så verkar det dessutom som en journalist börjat gräva i deras korrespondens. Det finns det naturligtvis en anledning till. Skall bli intressant att se vart det där tar vägen...

Ja, verkligen.

Det som är underligt tycker jag är att i mailet säger Tegnell att det ju inte stannar upp helt plötsligt om R-talet går ner.

I intervjun i Bilt säger han att de tror att immunitet bland svenskarna är orsaken till den plötsliga nedgången.

Hur går dessa bägge ihop?
Citera
2020-08-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fåniga påståenden, det är covid-19 som blir droppen på andra krämpor den sjuke kan ha. Läkarna vet det och skriver det som dödsorsak.
Fast nu är det ju så att många svårt sjuka har överlevt C19. Så att automatiskt godtyckligt ange C19 som dödsorsak är så klart vansinne. Dödsorsak bör ju undersökas ordentligt innan den hamnar i registret. Men sånt tar tid och kostar pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in