Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Jag skrev precis om det i inlägget över. Tom Britton menar att vi ska byta strategi där b la masker ingår.
”På en fråga om hur Tegnell såg på munskyddskravet i Tyskland svarade han att han förvånades över bristen på bra studier över effekterna:
– Resultatet av de producerade maskerna är förvånansvärt svagt, även om så många människor runtom i världen bär dem, svarade han.
Samtidigt skriver Tom Britton, professor i matematisk statistik, i DN Debatt att Sverige bör ändra coronastrategi. Han anser att munskydd bör rekommenderas redan nu då vi kan förutse att trängseln kommer att öka under hösten:
"Det är rimligt att nu rekommendera användande av munskydd i situationer med trånga folksamlingar, speciellt inomhus", skriver han.”
svt.se
Jag såg din post först efter jag postat själv, så det blev lite fel ja.
Ser att Tegnell är på hugget igen om flockimmuniteten
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/09/swedens-covid-expert-warns-uk-opening-and-closing-schools-would-be-disastrous
De pratar om nedgången i början av sommaren och Tegnells svar blir då:
"Exakt varför detta hände på den tiden och varför det var så snabbt och plötsligt är svårt för oss att förstå," sade han. "Men vi tror att det ökande antalet immuna människor i befolkningen måste ha något att göra med det."
”Nedgångens omfattning skulle indikera en immunitet i den svenska befolkningen på ”20%, 30%, kanske till och med något mer i vissa områden”, föreslog han, vilket indikerade att antikroppstester i Sverige som visar mycket lägre priser inte berättade hela historien.”