Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-09, 00:00
Medlem
Knullkungens avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f2f18041074b200110e7232

"Treåringar till sjukhus efter båtkrock
Två fritidsbåtar har krockat mellan Nämdö och Runmarö i Stockholms skärgård, rapporterar DN. I ena båten satt två vuxna, i andra två vuxna och två barn i treårsåldern.

– Båda barnen var skadade, en av dem var medvetslös, säger Anders Lännholm, räddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen, till TT.

Efter kollisionen sjönk ena båten och den andra började ta in vatten. Alla personer ombord hamnade i vattnet, men plockades upp av en förbipasserande båt."

Någon som vet mer?
Citera
2020-08-09, 08:44
Medlem
Citat:
Larmet kom vid 21-tiden på lördagskvällen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7529466

Treåringarna är tvillingar och den medvetslöse vaknade innan räddningshelikoptern hämtade dem - Hoppas att att de återhämtar sig helt och inte blir permanent rädda för vatten eller båtar.
Senast redigerad av iconicatab 2020-08-09 kl. 08:50.
Citera
2020-08-09, 09:30
Medlem
Folk är fan värdelösa på sjön finns några få enkla regler du behöver kunna ändå lyckas folk krocka.

Högerregeln
Upphinnande båt har ansvar
Lämna plats för yrkestrafk
Lämna plats för segelbåtar

Bonus kör inte 40 knop runt små sund där man inte har fri sikt.
Citera
2020-08-09, 10:39
Medlem
Kl 21 är det väl lite skumt ute?
Varför bränner man på i högsta fart då?

Undrans om man ens får ut på försäkringen när man åkt så fort att man lyckats krocka båten.
Hoppas alla hade flytvästar.

Dårar!
Citera
2020-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kl 21 är det väl lite skumt ute?
Varför bränner man på i högsta fart då?

Undrans om man ens får ut på försäkringen när man åkt så fort att man lyckats krocka båten.
Hoppas alla hade flytvästar.

Dårar!
Står ingenstans att hastigheterna varit höga. Kl21 har solen precis gått ner, så det har bara mörknat lite.

Sen är platsen väldigt difus, vet någon var det skett? Är ju ganska många olika platser mellan nämdö och runmarö. Finns ju en del trånga passager där omkring iaf.
Citera
2020-08-09, 11:23
Medlem
Rebelxs avatar
Tycker det är konstigt att det inte sker oftare, folk är fan helt jävla sämst på att visa hänsyn och hälften av de är skrämmande nog antagligen för dumma för att ens förstå vad de håller på med.

Jag förstår att 18åriga vattenskoterfittor är dumma i huvudet fortfarande men vuxna som inte ens ser förståndshandikappade ut kan många gånger vara värre.

Kanske är bättre på andra håll men på Mälaren är det fan mongo-VM varje dag..
Citera
2020-08-09, 12:12
Medlem
DennisOlofs avatar
Rebelx, sant.

Det är sjukt hur folk kör på sjön egentligen. Jag har inget problem med folk som vill busköra och köra fort men gör det INTE när det finns en massa annat folk i din närhet eller risken är hög. Samma sak gäller i biltrafiken anser jag. Ändå kan folk inte sköta sig av någon konstig anledning. Det kanske är dags att kräva båtkörkort för folk på sjön. Och typ EU-moped liknande körkort för dem som är under 18år.

Hoppas att barnen klarade sig och att de vuxna lärde sig en läxa, ibland kan man ju inte det eftersom det blev game over, istället för att man klarade sig och lärde sig något. Man tycker ju att vuxna borde veta bättre men jag har lärt mig att man inte litar på någon tills det att dom bevisat motsatsen, dvs att dom är pålitliga.

Rabiate Runar, tackar. Det visste jag inte, å andra sidan har jag åkt en liten ynklig motorbåt några gånger för länge sedan. Det var dock för typ 20år sedan. Åker mest på Vaxholmsbåtarna och andra typer av arrangerade utflykter. Det är för jobbigt att äga båt själv om man måste gå båtvakt och hela den biten. Har inte tid helt enkelt.
Citera
2020-08-09, 12:56
Medlem
W.Irvings avatar
Rättade datumet i rubriken.

/Moderator
Citera
2020-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Står ingenstans att hastigheterna varit höga. Kl21 har solen precis gått ner, så det har bara mörknat lite.

Sen är platsen väldigt difus, vet någon var det skett? Är ju ganska många olika platser mellan nämdö och runmarö. Finns ju en del trånga passager där omkring iaf.

Om ena båten sjönk o den andra båten tog in vatten så lär man inte kört i bara fem knop.
Man har inte haft tillräcklig uppsikt framåt. Man skall kunna stanna på halva siktsträckan.
Citera
2020-08-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om ena båten sjönk o den andra båten tog in vatten så lär man inte kört i bara fem knop.
Man har inte haft tillräcklig uppsikt framåt. Man skall kunna stanna på halva siktsträckan.
Det finns ett gäng fler möjliga scenarion än att någon kört full fart och haft dålig uppsikt. Men jag antar att du var på plats då du vet både hastighet och anledning? Om det tex var på nämdöfjärden så bör farten varit av mindre betydelse
Citera
2020-08-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Det finns ett gäng fler möjliga scenarion än att någon kört full fart och haft dålig uppsikt. Men jag antar att du var på plats då du vet både hastighet och anledning? Om det tex var på nämdöfjärden så bör farten varit av mindre betydelse

Om du kör i fem jävla knop så går båten inte sönder och sjunker.
Sedan kan du babbla på hur mycket du vill.
Man har dragit 25 knop eller mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in