2020-08-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur många av de 5700 dog av covid? Har du ingen källhänvisning kan du strunta i att svara.

Har du svar på hur många som inte dog av covid då? Nyfiken. Gärna källhänvisning också.
Citera
2020-08-09, 23:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Här har vi ju två genier

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9kV5R/svenskarna-sitter-i-karantan-pa-kreta

De testar alltså positivt för Covid-19 två dagar innan flyget går. De sätter sig ändå på planet, åker ner och blir förvånade när de vid positiv testning får bo på karantänshotell...

Det där med att läkaren på vårdcentralen har gett dem klartecken och att de inte smittar låter som en efterkonstruktion för att inte framstå som totalt tappade bakom vagnen.

Grattis pojkar, ni har antagligen smittat flera personer på planet bara för att ni tvunget skulle ner till Kreta. Ni kan gott sitta kvar i karantänshotellet och njuta av er fantastiska tankeverksamhet några veckor till...
Vilka jävla lallare, killgissade att de ”nog inte smittade längre”.
Rätt åt dem, play stupid games - win stupid prizes.
Citera
2020-08-09, 23:17
Medlem
Det är intressant att läsa brittiska kommentarer om Sveriges siffror.

Många av de brittiska kritikerna hakar upp sig på att Sverige räddas av att vi har låg befolkningsdensitet, men då har man missförstått vår geografi.

Om man tar bort Norrland ur ekvationen (som ändå inte drabbats så hårt) så har resten av Sverige en befolkningsdensitet i nivå med Skottland eller Irland.

Stockholm är en storstad av internationella mått nuförtiden, med 1.5m i tätorten och 2.4m i storstadsområdet. Av Storbritanniens städer så är det egentligen bara London som är en väsentligt större stad än Stockholm.

Enligt SCB så är Sverige såpass urbaniserat, att numera bor 85% av Sveriges invånare på ynka 1.3% av ytan (2010). Vår officiella befolkningstäthet är 23 invånare/km2, men de 8.8 miljoner mest urbana svenskarna trängs alltså på 1500 invånare/km2, vilket är sex gånger tätare än Storbrittanien som helhet.

Britterna bor alltså inte väsentligt tätare än svenskar. Den stora skillnaden är att 1) britterna är många fler, och 2) Sverige räknar in våra stora glesbefolkade landområden i norr.

Men att Sverige räknar in obefolkade bergskedjor i vår yta är ju lite som att U.K. skulle räkna in den brittiska delen av Antarktis. Glesbygden är en del av vårt land, men faktumet att Sverige har extremt glesbefolkade områden ger ingen fördel ur perspektivet smittspridning.
Citera
2020-08-09, 23:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag hoppas att du har fel, men jag kommer inte att betta mot dig. Nu har Sverige smittat en norsk kommun som går i lockdown. Vi har samhällssmitta överallt här. Hoppas fortfarande att dödstalen inte toppar som under första halvåret. Eller att vi får en massa folk med följdsjukdomar motsvarande narkolepsi. Är faktiskt oroad över skolorna. Verkar inte riktigt finnas någon förberedelse. Man borde i alla fall börja med luftrenare och munskydd. Vet att jag är tjatig men vi har redan över 5 700 döda.

Jag tycker inte att du är tjatig. Jag ser det som ett av de större hoten under hösten. Blir svårt att sätta munskydd på barnen. Likaså förmå dem att hålla avstånd och tvätta händerna. Det funkar liksom inte. Inte fungerar det att glesa ut i klassrummen heller.
Citera
2020-08-09, 23:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker inte att du är tjatig. Jag ser det som ett av de större hoten under hösten. Blir svårt att sätta munskydd på barnen. Likaså förmå dem att hålla avstånd och tvätta händerna. Det funkar liksom inte. Inte fungerar det att glesa ut i klassrummen heller.

Detr blev ju ingen katastrof i våras och då var ju skolorna öppna!
Citera
2020-08-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vilka jävla lallare, killgissade att de ”nog inte smittade längre”.
Rätt åt dem, play stupid games - win stupid prizes.
Om 10dagar vet vi hur många på planet ner dom smittade?
Citera
2020-08-09, 23:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Detr blev ju ingen katastrof i våras och då var ju skolorna öppna!

Det beror på hur du definierar katastrof. Över 5000 döda och faktor 10 så många döda/capita som våra jämförbara grannländer. Jag och många med mig ser det som väldigt illa. Inte många länder runt om i världen som kommer upp till de dödstalen/capita. Är väl Brasilien och USA som ligger närmast.
Citera
2020-08-09, 23:25
Medlem
Citat:
Har du svar på hur många som inte dog av covid då? Nyfiken. Gärna källhänvisning också.

Jag har ingen aning. Du deklarerar en katastrof baserat på en siffra, nämligen 5700 döda, utan att kunna styrka att 5700 dog av covid. Det är lite svagt i mitt tycke.
Citera
2020-08-09, 23:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
När slutar det vara en pandemi? Dvs när anser man att viruset är en i mängden av vanliga luftvägsvirus?
Mycket bra och relevant fråga. Det tror jag sker i etapper med början i vår. Av två anledningar:
1. De flesta länder har då gått igenom den initiala chocken som skapats av ett novel virus (hur översätts det till svenska egentligen?)
2. Vaccin har börjat administreras till riskgrupper
3. Anpassningen till social distansering och bättre handhygien har börjat normaliseras

År 2022 är det här glömt helt och hållet (förutsatt att viruset inte muterar till något riktigt helt annat).

Med andra ord: när biljetterna släpps till Maldiverna för Januari 2022 gäller det att hänga på låset!
Citera
2020-08-09, 23:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag hoppas att du har fel, men jag kommer inte att betta mot dig. Nu har Sverige smittat en norsk kommun som går i lockdown. Vi har samhällssmitta överallt här. Hoppas fortfarande att dödstalen inte toppar som under första halvåret. Eller att vi får en massa folk med följdsjukdomar motsvarande narkolepsi. Är faktiskt oroad över skolorna. Verkar inte riktigt finnas någon förberedelse. Man borde i alla fall börja med luftrenare och munskydd. Vet att jag är tjatig men vi har redan över 5 700 döda.

Att läsa den här nu kändes riktigt ruggigt:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-09, 23:30
Medlem
Citat:
Gör gärna det, för jag har letat som en dåre!
Jag tror tex BNP-siffran för andra kvartalet 2019 släpptes först i september. Det låter så otroligt att den skulle släppts nu.

Tittar man på tex korttransaktioner för Nya Zeeland så är det ett rejält jävla dropp i april.
Btw, var det inte NZ som skrotade "BNP-måttet"? 😂 Det är nog i så fall lika bra, för det lär sjunka som en sten de närmaste decenniet om de inte tar sitt förnuft till fånga.
Citera
2020-08-09, 23:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Mycket bra och relevant fråga. Det tror jag sker i etapper med början i vår. Av två anledningar:
1. De flesta länder har då gått igenom den initiala chocken som skapats av ett novel virus (hur översätts det till svenska egentligen?)
2. Vaccin har börjat administreras till riskgrupper
3. Anpassningen till social distansering och bättre handhygien har börjat normaliseras

År 2022 är det här glömt helt och hållet (förutsatt att viruset inte muterar till något riktigt helt annat).

Med andra ord: när biljetterna släpps till Maldiverna för Januari 2022 gäller det att hänga på låset!
Det låter rimligt.
Spanskan, Asiaten och Hongkongsnuvan hade alla en verksam period på ca. 2 år.
2022 är inte covid ett särskilt hett samtalsämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in