2020-08-09, 22:49
Medlem
Pinsamt för Sverige igen
Citat:
Norsk kommun slår igen – uppmanar regeringen att stänga Sverige-gränsen
https://omni.se/norsk-kommun-slar-igen-uppmanar-regeringen-att-stanga-sverige-gransen/a/OpGV2E

Hur svarar sverige på detta, bryr sig inte Sverige att svenskar smittar ner i Norge?
Citera
2020-08-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att Nya Zeelands BNP bara minskat med 4% jämfört med Sveriges BNP som minskat 8,6%. Detta visar att det går att göra en nedsträngning utan att krascha ekonomin.

Faktum är att en hård och massiv nedstängning faktiskt är att föredra. För när den är över och gränserna stängda kan mycket återgå till normalitet. Finns ingen anledning att stänga sportevenemang, barer, hotell, skolor, kollektivtrafik, hindra folksamlingar, eller uppmana till hemarbete när det inte finns någon smitta. Det här har Nya Zeelands premiärminister, men inte många andra. Stefan Löfven borde öka på studiebesök. Om han blir insläppt vill säga, men det blir han väl efter två veckor i karantän?
Och du tror det håller? Landet har öst ut pengar på jobb som aldrig kommer tillbaka med den strategin. Turistnäringen är borta. Flyg och båtturer kan de glömma. Landet måste stänga gränserna under överskådlig tid.
Ingen kommer besöka ett land för att sitta i karantän? I sanning dystra framtidsutsikter.
Oj, de väntar på ett vaccin som kanske aldrig blir 100 % effektivt.
Citera
2020-08-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Pinsamt för Sverige igen

https://omni.se/norsk-kommun-slar-igen-uppmanar-regeringen-att-stanga-sverige-gransen/a/OpGV2E

Hur svarar sverige på detta, bryr sig inte Sverige att svenskar smittar ner i Norge?

Inte ett dugg pinsamt enligt mig.
Det pinsamma är att norge vill skylla ifrån sig, och att du skäms precis som dom vill.

Norge är välkomna att helt stänga igen sitt land.. vi får väl se hur länge de klarar sig.
Det bortskämda folket kommer få panik när de inte kan resa någonstans. Funkar säkert någon månad, men sen då?
Citera
2020-08-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Pinsamt för Sverige igen

Varför skall Sverige bry sig? Det är väl Norrmän som åkt hit eller du vet bättre? Hur vet han att smittan kommer från Sverige för 14 dagar sedan. Gränsen var väl stängd då.
Låter ungefär som när det går illa för en diktatur. Det var utländska agenters fel....
Citera
2020-08-09, 23:04
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nu verkar Norge ha släppt loss ordentligt i alla fall. Norrmännen verkar tro att faran helt är över trots att myndigheterna försöker införa begränsningar.

Jag förstår norrmännen och de svenskar som tror att faran är över.
Ingen man pratar med känner ens någon som blivit smittad av corona-viruset.
Då är det svårt att motivera sig.
Citera
2020-08-09, 23:05
Medlem
tigerrakets avatar
Här har vi ju två genier

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9kV5R/svenskarna-sitter-i-karantan-pa-kreta

De testar alltså positivt för Covid-19 två dagar innan flyget går. De sätter sig ändå på planet, åker ner och blir förvånade när de vid positiv testning får bo på karantänshotell...

Det där med att läkaren på vårdcentralen har gett dem klartecken och att de inte smittar låter som en efterkonstruktion för att inte framstå som totalt tappade bakom vagnen.

Grattis pojkar, ni har antagligen smittat flera personer på planet bara för att ni tvunget skulle ner till Kreta. Ni kan gott sitta kvar i karantänshotellet och njuta av er fantastiska tankeverksamhet några veckor till...
Citera
2020-08-09, 23:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Intressant att Nya Zeelands BNP bara minskat med 4% jämfört med Sveriges BNP som minskat 8,6%. Detta visar att det går att göra en nedsträngning utan att krascha ekonomin.

Faktum är att en hård och massiv nedstängning faktiskt är att föredra. För när den är över och gränserna stängda kan mycket återgå till normalitet. Finns ingen anledning att stänga sportevenemang, barer, hotell, skolor, kollektivtrafik, hindra folksamlingar, eller uppmana till hemarbete när det inte finns någon smitta. Det här har Nya Zeelands premiärminister, men inte många andra. Stefan Löfven borde öka på studiebesök. Om han blir insläppt vill säga, men det blir han väl efter två veckor i karantän?

Har du källa på att det bara minskat med 4% i andra kvartalet?

För kvartal 1 ser jag att det var ner 1,6%. Men det var bara 7 dagar av dessa som drabbades av deras lock down.

Jag såg gissningar på uppemot 19% i tapp för kvartal 2. Därför är jag så nyfiken på din siffra.

Vore kanon med källa!
Citera
2020-08-09, 23:06
Medlem
Citat:

För att hålla coronasmittan borta får väl NZ leva isolerade från omvärlden under många år framöver (om man inte frångår försiktighetsprincipen och ev massvaccinerar med framstressat vaccin) . Med detta i åtanke samt att ex. drygt vart tionde arbetstillfällen i NZ är inom turism så låter 4% som lugnet före stormen. Som medborgare är jag inte avensjuk på NZs situation.
Senast redigerad av jerka11 2020-08-09 kl. 23:23.
Citera
2020-08-09, 23:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag förstår norrmännen och de svenskar som tror att faran är över.
Ingen man pratar med känner ens någon som blivit smittad av corona-viruset.
Då är det svårt att motivera sig.

Jag känner en som fick det i våras. Inte värre än en vanligt förkylning. Efter det har jag inte träffat någon som haft det. Det är som en parallellvärld
Citera
2020-08-09, 23:08
Medlem
Citat:
Jag är rädd att den andra halvleken bara kommer bli en repris på den första. Vill det sig illa blir den värre, då många har sänkt garden, då man tror det är över. Livsfarligt att tänka så. Det här med att hålla skolorna öppna tror jag har ett betydligt högre pris än överfulla badstränder och uteserveringar, för det är ändå ute. Vi vet att viruset inte gillar UV-ljus och att aerosolsmitta "blåser bort" tämligen enkelt. Inomhus däremot är en helt annan sak. Det är betydligt mindre luftvolymer och barn/ungdomar smittar varandra, som i sin tur smittar lärare och sina föräldrar, som i sin tur smittar ned på bussar och i tunnelbanor, som smittar arbetskollegor som smittar andra kollegor som smittar i sina hem osv osv osv.

Jag hoppas att du har fel, men jag kommer inte att betta mot dig. Nu har Sverige smittat en norsk kommun som går i lockdown. Vi har samhällssmitta överallt här. Hoppas fortfarande att dödstalen inte toppar som under första halvåret. Eller att vi får en massa folk med följdsjukdomar motsvarande narkolepsi. Är faktiskt oroad över skolorna. Verkar inte riktigt finnas någon förberedelse. Man borde i alla fall börja med luftrenare och munskydd. Vet att jag är tjatig men vi har redan över 5 700 döda.
Citera
2020-08-09, 23:12
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag känner en som fick det i våras. Inte värre än en vanligt förkylning. Efter det har jag inte träffat någon som haft det. Det är som en parallellvärld

Du är inte ensam.
Jag träffar tiotals nya människor varje dag genom mitt arbete.
Ingen känner någon som drabbats av corona-viruset.
Citera
2020-08-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag hoppas att du har fel, men jag kommer inte att betta mot dig. Nu har Sverige smittat en norsk kommun som går i lockdown. Vi har samhällssmitta överallt här. Hoppas fortfarande att dödstalen inte toppar som under första halvåret. Eller att vi får en massa folk med följdsjukdomar motsvarande narkolepsi. Är faktiskt oroad över skolorna. Verkar inte riktigt finnas någon förberedelse. Man borde i alla fall börja med luftrenare och munskydd. Vet att jag är tjatig men vi har redan över 5 700 döda.

Hur många av de 5700 dog av covid? Har du ingen källhänvisning kan du strunta i att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in