2020-08-09, 20:33
Medlem
Mirkwoods avatar
Funderar på att lägga ett par extra tusenlappar för att få en maskin med mer kapacitet för media och surf.

Den windows-laptopen jag har nu är väldigt slö och seg trots att den är ny och var billig vid inköp så önskar jag något snabbare när det kommer att köra program,surfa och streama.

Hur upplever ni som användare av Mac av kapaciteten och minnet av eran dator har ni problem med denna slöhet och seghet när det kommer till att ladda och köra och surfa?

Tror iaf jag kommer vinna på att köpa en begagnad Macbook.
Citera
2020-08-09, 20:40
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirkwood
Funderar på att lägga ett par extra tusenlappar för att få en maskin med mer kapacitet för media och surf.

Den windows-laptopen jag har nu är väldigt slö och seg trots att den är ny och var billig vid inköp så önskar jag något snabbare när det kommer att köra program,surfa och streama.

Hur upplever ni som användare av Mac av kapaciteten och minnet av eran dator har ni problem med denna slöhet och seghet när det kommer till att ladda och köra och surfa?

Tror iaf jag kommer vinna på att köpa en begagnad Macbook.
Mac är lite bättre på att hantera situationer som att man installerar väldigt mycket skräp och aldrig stänger ner. Jag har haft både mac och pc genom många år. De brukar vara ungefär lika sega. Men som sagt, OSX klarar detta lite bättre i längden.

Om ominstallation av Windows ger dock lika mycket som en ominstallation av OSX.
Citera
2020-08-09, 20:52
Medlem
Mirkwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Du vet att du betalar för äpplet när du väljet Mac?

Ser att man betalar för att få kvalite och bra program att det inte är märket i sig som kostar.

Valet står mellan mac eller någon laptop med vassare minne/processor.Det kostar lika mkt.
Citera
2020-08-09, 20:54
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ser att man betalar för att få kvalite och bra program att det inte är märket i sig som kostar.

Vad är det för program du behöver som inte kan köras på pc?
Citera
2020-08-09, 20:58
Bannlyst
städar du burken du har nu i bland , och vad har den för spec ?
Citera
2020-08-09, 21:01
Medlem
Mirkwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad är det för program du behöver som inte kan köras på pc?

Garageband skulle jag vilja ha jag vet ingenting om Mac's operativ system bara att folks säger att det är mindre krångel med det.

Är faktiskt mest intresserad av en laptop med mer kraft och kapacitet än den jag har nu,en som är snabbare och har mer kapacitet som klarar att ha en del webläsar-fönster uppe och som inte laggar och fryser.Mer minne och vassare processor det är klart man inte får detta på dom billigaste laptopsen,man får vad man betalat för..
Citera
2020-08-09, 21:03
Medlem
Mirkwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
städar du burken du har nu i bland , och vad har den för spec ?

Nej har inte installerat så mkt har mkt lagringsutrymme kvar..den var slö redan som ny/från första start..
Citera
2020-08-09, 21:05
Bannlyst
Citat:
Nej har inte installerat så mkt har mkt lagringsutrymme kvar..den var slö redan som ny/från första start..

går att rensa ur mycket skit ur windows , och ändra parametrar för att den ska bli snabbare

specs på burken ?
Citera
2020-08-09, 21:46
Medlem
Mirkwoods avatar
Citat:
går att rensa ur mycket skit ur windows , och ändra parametrar för att den ska bli snabbare

specs på burken ?

Det är en sådan här jag har nu det bästa jag fick med var 1TB HD:https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/300-series/IdeaPad-330-15-Intel/p/88IP3000996

Den var slö redan innan jag laddade ner första minsta fil.
Citera
2020-08-09, 21:50
Bannlyst
Citat:
Det är en sådan här jag har nu det bästa jag fick med var 1TB HD:https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/300-series/IdeaPad-330-15-Intel/p/88IP3000996

skulle kasta i en SSD disk och instalera windows 7 på den

då är segheten ett minne enbart
Citera
2020-08-09, 22:05
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:

Har en burk med liknande specs och är ganska så nöjd med den.

Som någon redan skrivit så tjonga in en SSD i burken så ska du se att det gör skillnad oavsett Win7 eller Win10.

Är du inte nöjd så köper jag gärna loss din burk för 3 loppor direkt!

Mer topic då kanske är att Apple nu för tiden inte betyder bättre kvalité på hårdvara då Apple använder exakt samma komponenter som alla andra tillverkare. Förr, när Apple tillverkade fler av sina komponenter själva så var byggkvalitén tydligen bra mycket bättre än random PC-tillverkare (som regel).

Så då återstår bara OS och då jag aldrig ägt en Mac så vågar jag inte uttala mig om vad som är bäst.

Vänner, bekanta och kollegor tvistar ofta och mycket om vilket som är bäst men ingen har vunnit debatten ännu.

De få gånger jag pillat på Mac finner jag det omständligt men så är det ju med allt som man är ovan med.

Ska dock även flika in att jag ytterst sällan köper datorer eller datorkomponenter nya från butik, köper nästan uteslutande begagnat från olika forum eller via kompisar/vänner/bekanta. Detta ger solklart så mycket mer för pengarna även om man ligger en generation eller två efter det senaste.
Citera
2020-08-09, 22:12
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
skulle kasta i en SSD disk och instalera windows 7 på den

då är segheten ett minne enbart
Det heter SSD, inte SSD disk, D står för drive, alltså disk... Du lär inte kunna installera Windows 7 på den hårdvaran heller. Givetvis sitter det redan en SSD i den datorn. Var tyst istället.

OnT: Det datorn kan omöjligt varit seg när du köpte den. Det är en bra dator. Vad är det som är långsamt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in