2020-08-09, 17:06
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Jag har lärt mig mycket saker från honom. Istället för att prova alla dieter, har jag nu börjat äta av alla matgrupper. LCHF är bara massor av fet och funkar inte. Bröd är inte alls så farligt som man tror och man behöver verkligen inte ta något nyttigt bröd. Gluten trenden är falsk och att inte äta det hjälper inte någon, inte ens sig själv. Han vågar stå emot allt skit och säga som det är istället för att fastna i något autistiskt konstmönster.
Citera
2020-08-09, 20:28
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Jag har lärt mig mycket saker från honom. Istället för att prova alla dieter, har jag nu börjat äta av alla matgrupper. LCHF är bara massor av fet och funkar inte. Bröd är inte alls så farligt som man tror och man behöver verkligen inte ta något nyttigt bröd. Gluten trenden är falsk och att inte äta det hjälper inte någon, inte ens sig själv. Han vågar stå emot allt skit och säga som det är istället för att fastna i något autistiskt konstmönster.

Tycker han har intressanta videos MEN hanns röst är oerhört irriterande, ger mig huvudvärk, tyvärr.
Citera
2020-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Tycker han har intressanta videos MEN hanns röst är oerhört irriterande, ger mig huvudvärk, tyvärr.

Hans röst är inte sådär normalt. Men jag tycker verkligen om det för jag aldrig behöver spola om för att höra vad han säger.
Citera
2020-08-09, 20:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Jag tyckte han hade bra koll på saker och ting förr, men nu har han sålt ut sig för youtube och snackar tyvärr för mycket skit. Han förställer rösten (ja hans whiniga Gilbert Gottfried röst är inte äkta).
Han snackar om saker som han inte har nån vidare koll på. Kommer med påståenden som att fasta, t.o.m kort fasta som några dagar är farligt (för vem exakt?), och inte har några fördelar. Han kan såklart inte backa upp detta heller.

Hans syn på kost är väl ganska ok. Jag tror också på en balanserad kost, men däremot skulle jag inte direkt säga att exempelvis french toast är bra, och att det endast är kalorier in/kalorier ut som räknas. Ja självklart behöver man ligga på underskott om man vill gå ner i vikt, men han verkar ha svårt att förstå att vissa saker i kosten kan orsaka inflammation, vätskesamling och utebliven viktnedgång för vissa personer.

Hans syn på träning har jag inte så mycket att säga om. Av det lilla jag hört så verkar det inte vara några större konstigheter. Träna hårdare än förra gången om du kan typ. Vilket såklart låter vettigt.
Citera
2020-08-09, 22:45
Medlem
Riaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jag tyckte han hade bra koll på saker och ting förr, men nu har han sålt ut sig för youtube och snackar tyvärr för mycket skit. Han förställer rösten (ja hans whiniga Gilbert Gottfried röst är inte äkta).
Han snackar om saker som han inte har nån vidare koll på. Kommer med påståenden som att fasta, t.o.m kort fasta som några dagar är farligt (för vem exakt?), och inte har några fördelar. Han kan såklart inte backa upp detta heller.

Hans syn på kost är väl ganska ok. Jag tror också på en balanserad kost, men däremot skulle jag inte direkt säga att exempelvis french toast är bra, och att det endast är kalorier in/kalorier ut som räknas. Ja självklart behöver man ligga på underskott om man vill gå ner i vikt, men han verkar ha svårt att förstå att vissa saker i kosten kan orsaka inflammation, vätskesamling och utebliven viktnedgång för vissa personer.

Hans syn på träning har jag inte så mycket att säga om. Av det lilla jag hört så verkar det inte vara några större konstigheter. Träna hårdare än förra gången om du kan typ. Vilket såklart låter vettigt.

Nu förstörde du allting för mig. Trodde snubben hade rätt i allt. Har du någon som du kan rekommendera som inte har sålt sig för något eller gått ner i kvalitet.
Citera
2020-08-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
men han verkar ha svårt att förstå att vissa saker i kosten kan orsaka inflammation

Det finns det dock ingen vetenskaplig evidens för.

Citat:
Hitintills har det inte gått att bevisa att specifika livsmedel kan orsaka inflammation eller att enskilda livsmedel kan förvärra eller dämpa en redan etablerad inflammation.

https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/effekten-av-antiinflammatorisk-kost-ar-inte-vetenskapligt-belagd/
Citera
2020-08-10, 10:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riak
Nu förstörde du allting för mig. Trodde snubben hade rätt i allt. Har du någon som du kan rekommendera som inte har sålt sig för något eller gått ner i kvalitet.

Nu ska vi inte överdriva

Greg är en skrikig jobbig jäkel. Min fru låter inte ens mig titta på honom utan lurar
Men att han ska ha "sålt" sig håller jag inte med om någonstans.

Tvärtom är han en av få som säger vad han tycker utan en uppenbar agenda.

Ja, han är inget fan av fasta i kombo med att maximera muskeltillväxt. Och det är väl OK?
Han är inte direkt ensam med den åsikten.

Men utöver det har han hyfsat sunda inställningar till kost & träning.

1. Du behöver inte hålla på och räkna macros.
2. Håll bara koll på kcal + ev proteinet om du misstänker att du ligger lågt.

Gällande träning är det ju progressiv överbelastning han propagerar för.
Dock är han något onyanserad ibland med sitt "harder than last time".
Kan lätt bli förvirrande för nybörjare vad han menar med det.
Citera
2020-08-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123

Så tomater och socker gör inte så att inflammation blir sämre? Det var något nytt, åter igen vet jag inte vem jag ska lyssna på. Snart dyker det upp någon som säger att det gör det.
Citera
2020-08-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Så tomater och socker gör inte så att inflammation blir sämre? Det var något nytt, åter igen vet jag inte vem jag ska lyssna på. Snart dyker det upp någon som säger att det gör det.

Det går inte att säga varken bu eller bä än p.g.a. forskningsläget. Nedan har du en intressant artikel av Jacob Gudiol gällande socker och forskningsläget.

Citat:
Om socker kan orsaka inflammation är en fråga som är väldigt dåligt studerad. En översiktsartikel från 2018 fann att det idag inte finns några belägg för att olika typer av sockerarter påverkar olika inflammationsmarkörer (37*). Totalt hade man då hittat 13 studier på ämnet.

Tittar du däremot på de 13 studierna som inkluderades så inser du snabbt att det inte går att dra några egentliga slutsatser. För det första var det få av studierna som försökte hålla personerna i energibalans och dessutom var det flera av studierna som mest jämförde en källa till socker mot en annan. Några har till exempel jämfört fruktos mot socker och vissa har tittat på HFCS mot socker. Där är även några studier som har undersökt socker mot honung.

Så det du egentligen kan säga här är mestadels att alla påståenden om att socker orsakar inflammation inte är baserade på någonting. Sen kan du inte avfärda påståendet som falskt på grund av brist på studier utan du kan bara säga att påståendet är just påhittat från ingenting.

https://traningslara.se/socker-fruktos-och-halsa/
Senast redigerad av Plopp123 2020-08-10 kl. 11:18.
Citera
2020-08-10, 11:17
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123

Det är mycket där ute som det ännu inte finns adekvat evidens för, men som det forskas på.
Att kunna lägga fram vetenskaplig bevisning för detta är inte så enkelt som man kan tro, utan det krävs en hel del, vilket tar tid och kostar pengar.
Men jag kan utan tvekan säga att det är fullt möjligt att det stämmer då jag faktiskt sett inflammationsmarkörer ökat hos en person som jag personligen känner.
Varje gång hon äter bröd så får hon ledvärk, utslag i ansiktet och torr hud. Hon har blodprover som visar på att inflammation ökat sen hon började med spannmål.

Men självklart kommer inte alla drabbas på liknande sett för att man äter lite rostat bröd exempelvis till frukosten.
Citera
2020-08-10, 11:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riak

Finns säkert. Jag har inte så stor koll nu mer på dessa youtube fitness influencers, men jag tycker inte heller att man "måste" titta på youtube för att få bra resultat.
Välj ett träningsprogram som tex SS, SL, Max OT, HST osv och känn dig fram vad som passar dig bäst.
Ingen youtube profil vet vad som är bäst för dig.
Ju mer tid du fokuserar på dig sj, bättre kommer det gå för dig.
Komplicera inte till det.
Citera
2020-08-10, 12:28
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Följde han ett tag men tappade intresset. Han har sin grej där han, som tidigare sagt, föreställer rösten och skriker. Tycker det blev tradigt. Många av hans videor går ut på att debunka någon uppenbart felaktig tränings video från någon Youtube kanal som vänder sig till en helt annan typ av publik än den Greg Doucette har. Såna videor är poänglösa annat än som underhållning.

Sen tjatar han en del om sin bok vilket också blir jobbigt höra på. Normalt vilja tjäna pengar såklart men jobbigt i längden höra om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in