2020-08-09, 18:57
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså jag har förstår vad du menar och har förståelse för detta. Men det jag tycker är svårigheten i vår kommunikation är att du aldrig kommer till skott. Du kan inte förklara vad i lagen du vill ändra? Du konstaterar bara att allt är väldigt dåligt. Men du måste förstå att detta inte är en "lucka i lagen", utan att det handlar om bevisvärdering! Vi har ju ett mål här när ett barn har dött. Åklagaren väcker åtal för Mord, alternativt Synnerligen grov misshandel, alternativt Vållande till annans död. Man kommer inte på långa vägar fram till att detta kan styrkas som Mord, varken från mammans eller pappans sida. Man fortsätter då att titta på alternativyrkandena och kommer fram till att Grovt vållande till annans död kan styrkas.

Att droga ned någon annan, i synnerhet ett litet barn, kan ABSOLUT vara Mord. Men i detta fallet där bara en person (mamman) ställdes inför rätta så gick det inte att styrka att hon varit med när dottern utsattes för våld och drogades ned. Det gick heller inte att visa att hon utsatt dottern för något uppsåtligt våld, vilket gjorde att man varken kunde fälla för Mord eller Synnerligen grov misshandel. Med en annan bevisning, eller i ett annat mål, hade detta absolut kunnat bedömas som Mord. Så dom "juridiska termerna" räcker - Bara bevisningen finns!

Varken jag eller tingsrätten har sagt att hon får strafflindring för att hon är kvinna. Vad har du fått detta ifrån? Det är en sak att du tycker/tror det själv, men det är en annan sak att lägga ord i mun på någon!
Nej jag kan inte formulera hur jag vill att lagtexten ska lyda, jag är inte jurist. Men med barnkonventionen som LAH hoppas jag att det ska finnas utrymme för kunniga att skapa något.

För jag tycker att det uppenbarligen finns brister i nuvarande lagtext när en vårdnadshavare kan tillåtas att vara så bortkastande att hon inte märker att det lilla barnet blir drogat och misshandlat.
Andra märkte det ju, Rebecka fick ju till och med sms runt jul från oroliga släktingar till Putte som upplevt Esmeralda som drogad.

Hon var i lägenheten och hon är vårdnadshavare och Esmeralda utsattes för fruktansvärda saker. Det borde räcka för att utdela ett högre straff.

För hon var av kammarrätten utsed att sörja för Esmeraldas utveckling och hälsa.
Du frågade förut om jag tyckte att kammarrätten skulle kunna anklagas för Esmeraldas död. Jag står fast vid mitt nej, men tycker att de borde lex Sarah anmäla sig själva. För uppenbarligen såg de fel när de bedömde att det inte fanns någon risk för barnet liv, när de hävde LVUet.

Nej självklart har tingsrätten inte sagt att någon får strafflindring för att hon är kvinna. Det är jag som säger. Jag är fullkomligt övertygad om att Patrik dömts hårdare om det var Rebecka som dött och han skyllt på minnesförlust och henne.
Citera
2020-08-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej jag kan inte formulera hur jag vill att lagtexten ska lyda, jag är inte jurist. Men med barnkonventionen som LAH hoppas jag att det ska finnas utrymme för kunniga att skapa något.

För jag tycker att det uppenbarligen finns brister i nuvarande lagtext när en vårdnadshavare kan tillåtas att vara så bortkastande att hon inte märker att det lilla barnet blir drogat och misshandlat.
Andra märkte det ju, Rebecka fick ju till och med sms runt jul från oroliga släktingar till Putte som upplevt Esmeralda som drogad.

Hon var i lägenheten och hon är vårdnadshavare och Esmeralda utsattes för fruktansvärda saker. Det borde räcka för att utdela ett högre straff.

För hon var av kammarrätten utsed att sörja för Esmeraldas utveckling och hälsa.
Du frågade förut om jag tyckte att kammarrätten skulle kunna anklagas för Esmeraldas död. Jag står fast vid mitt nej, men tycker att de borde lex Sarah anmäla sig själva. För uppenbarligen såg de fel när de bedömde att det inte fanns någon risk för barnet liv, när de hävde LVUet.

Nej självklart har tingsrätten inte sagt att någon får strafflindring för att hon är kvinna. Det är jag som säger. Jag är fullkomligt övertygad om att Patrik dömts hårdare om det var Rebecka som dött och han skyllt på minnesförlust och henne.

Det var inte jag som frågade om Kammarrätten skulle anklagas för Esmeraldas död, det var johannajack.
Dock får jag väl tillägga att din utläggning om att Kammarrätten borde Lex Sarah-anmäla sig själva tyder på stor okunskap i detta området. Eftersom Lex Sarah används av verksamheter inom vård och omsorg, LSS, Socialtjänst och liknande - För att rapportera missförhållanden i den egna verksamheten. Kammarrätten ingår absolut inte i denna bransch och har inte ansvar för någons vård eller omsorg!

Att Barnkonventionen är lag stämmer - Och det är nog vi alla väldigt glada över. Men det skall också sägas att Barnkonventionen INTE är överordnad alla andra lagar. Utan den skall ställas mot alla andra lagar och bestämmelser. Kollar man då på brott som t ex Mord eller Vållande till annans död, så har dessa brott sina rekvisit, sin straffskala, sin praxis, sina vägledande domar osv. Där blir det i princip omöjligt att ge Barnkonventionen något slags företräde. Dessutom anses ju sådana här brott mer försvårande om det riktats mot barn eller ungdomar, vilket gör det till ett allvarligare brott med generellt högre straff. I oaktsamhetsbrotten (Vållande till kroppsskada/annans död) finns ju medvetet risktagande hos person i garantställning, vilket också pekar på "barnets rätt". Men hur man skall få in någonting mer i detta nyss nämnda vet jag inte???

Sedan har ju detta åtalet ett stort problem. Nämligen att "för-historien" bestående av vanvård, olika misshandelsbrott och Vållande till kroppsskador inte finns med i åtalet. Därför kan man tyvärr inte lägga så mycket vikt vid t ex bekantas oroliga SMS. Vilket jag tycker är synd!
Citera
2020-08-09, 20:24
Medlem
Citat:
Det var inte jag som frågade om Kammarrätten skulle anklagas för Esmeraldas död, det var johannajack.
Dock får jag väl tillägga att din utläggning om att Kammarrätten borde Lex Sarah-anmäla sig själva tyder på stor okunskap i detta området. Eftersom Lex Sarah används av verksamheter inom vård och omsorg, LSS, Socialtjänst och liknande - För att rapportera missförhållanden i den egna verksamheten. Kammarrätten ingår absolut inte i denna bransch och har inte ansvar för någons vård eller omsorg!

Att Barnkonventionen är lag stämmer - Och det är nog vi alla väldigt glada över. Men det skall också sägas att Barnkonventionen INTE är överordnad alla andra lagar. Utan den skall ställas mot alla andra lagar och bestämmelser. Kollar man då på brott som t ex Mord eller Vållande till annans död, så har dessa brott sina rekvisit, sin straffskala, sin praxis, sina vägledande domar osv. Där blir det i princip omöjligt att ge Barnkonventionen något slags företräde. Dessutom anses ju sådana här brott mer försvårande om det riktats mot barn eller ungdomar, vilket gör det till ett allvarligare brott med generellt högre straff. I oaktsamhetsbrotten (Vållande till kroppsskada/annans död) finns ju medvetet risktagande hos person i garantställning, vilket också pekar på "barnets rätt". Men hur man skall få in någonting mer i detta nyss nämnda vet jag inte???

Sedan har ju detta åtalet ett stort problem. Nämligen att "för-historien" bestående av vanvård, olika misshandelsbrott och Vållande till kroppsskador inte finns med i åtalet. Därför kan man tyvärr inte lägga så mycket vikt vid t ex bekantas oroliga SMS. Vilket jag tycker är synd!

Maxstraffet är sex år för vållande till annans död, grovt brott. Modern dömdes till betydligt kortare straff. och jag undrar varför. Har du nåt (klokt) att säja om det?
Citera
2020-08-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Maxstraffet är sex år för vållande till annans död, grovt brott. Modern dömdes till betydligt kortare straff. och jag undrar varför. Har du nåt (klokt) att säja om det?

Först och främst får man väl säga att både åklagaren och advokaten, i intervjun efter att domen hade kommit, sa att praxis vid detta brott är att döma till ungefär denna strafflängd. Så det VERKAR inte vara några konstigheter så sett. Men jag kan tänka mig att det faktumet att mamman och hennes brott "kommit in i bilden" efter våldet och neddrogandet spelar roll. Alltså att skadan redan var skedd av annan person, och att man inte riktigt vet om det hade hjälpt att mamman larmat ambulans. Detta tror jag är en anledning till att man sätter ned straffet.

Jag själv tycker att man definitivt kan höja detta straffet och det har jag skrivit i tidigare inlägg också. Så här är inte jag av annan åsikt än den ni har.
Citera
2020-08-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Trots allt låg hon inlindad i plast död under en säng i barnrummet, men mamman märkte inte att hennes dotters inte syntes till på 2 dygn?
Jo det visste hon, P berättar ju hur det ligger till när han bjuder på linan. Jag menar från "fallet" och den tiden däremellan innan hon dör. För där e jag inte säker på att hon e medveten om hur illa det är, men som sagt hon bryr sig ändå inte tillräckligt för att ta reda på det el göra ngt.
Citera
2020-08-09, 22:01
Medlem
Citat:
Först och främst får man väl säga att både åklagaren och advokaten, i intervjun efter att domen hade kommit, sa att praxis vid detta brott är att döma till ungefär denna strafflängd. Så det VERKAR inte vara några konstigheter så sett. Men jag kan tänka mig att det faktumet att mamman och hennes brott "kommit in i bilden" efter våldet och neddrogandet spelar roll. Alltså att skadan redan var skedd av annan person, och att man inte riktigt vet om det hade hjälpt att mamman larmat ambulans. Detta tror jag är en anledning till att man sätter ned straffet.

Jag själv tycker att man definitivt kan höja detta straffet och det har jag skrivit i tidigare inlägg också. Så här är inte jag av annan åsikt än den ni har.
Flickan hade en lång dödskamp. Den varade i flera timmar. Hennes skador var inte livshotande. Hon hade kunnat räddas om hon kommit under läkarvård. Klart besked om detta från den medicinska expertisen under rättegången.
Citera
2020-08-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Flickan hade en lång dödskamp. Den varade i flera timmar. Hennes skador var inte livshotande. Hon hade kunnat räddas om hon kommit under läkarvård. Klart besked om detta från den medicinska expertisen under rättegången.

Möjligt. Men jag tror som sagt man gör skillnad på pappans roll och mammans roll. Här menar man ju att pappan på ett eller annat sätt drogat ned och utsatt dottern för våld, där de efterföljande skadorna varit orsaken till döden (direkt eller indirekt). Hade pappan levt idag och fällts för Vållande till annans död, så hade hans straff varit klart mycket mer saftigare, då "hans vållande" varit klart värre än "mammans vållande". Detta då mamman å´ sin sida inte varit inblandad när dottern drogades ned och utsattes för våld, utan endast brustit i sitt garantansvar då hon inte ringde efter vård.

Så som jag tolkat domen så är det i princip bara mammans drogpåverkan som fått upp detta till GROVT vållande till annans död. Jag kan därför tänka mig att det är därför man anser att detta skall ligga på den lägre sidan av det grova brottets straffskala.

Du ville ha ett svar och detta är nog det bästa svaret jag kan ge dig. Har du själv någon ide´ på varför straffets längd blev som det blev? :-)
Citera
2020-08-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multifridolf
Inom kriminalvården
Va hon hemsk?
Citera
2020-08-10, 00:04
Medlem
Citat:

Nej så sa jag inte
Citera
2020-08-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Har någon begärt ut ljudfiler från rättegången?
Skulle jag också vilja veta , är det lika simpelt som att begära ut fup tro? Släpps dem överhuvudtaget, svårt att tro..
Citera
2020-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Det är ungefär lika dumt som att säga: "Varför skall jag ha tittat på filmen jag recenserar?"

Jag pratar iallafall om domen. För det är det jag tycker är det enda relevanta och produktiva när en dom kommit och det inte finns någonting som kan ändra på det vid tillfället.

Det kan också vara bra att veta att det inte är själva förundersökningsprotokollet som är det viktiga, utan det som läggs fram och sägs under rättegången. Men så långt har väl du inte kommit...

Du utgår alltså ifrån domen...då utgår jag från att du tror att Tomas Qvick är skyldig till alla de morden han dömts för?

Du tror inte att domar kan vara felaktiga?

Eller alldeles för milda, som i detta fall?
Citera
2020-08-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Nej så sa jag inte

Nähä okej. Såg ett inlägg där hen citerade dig och skrev om Kammarrättens ansvar. Men det kanske inte var du som ställde frågan. Sorry :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in