Citat:
Nej jag kan inte formulera hur jag vill att lagtexten ska lyda, jag är inte jurist. Men med barnkonventionen som LAH hoppas jag att det ska finnas utrymme för kunniga att skapa något.Alltså jag har förstår vad du menar och har förståelse för detta. Men det jag tycker är svårigheten i vår kommunikation är att du aldrig kommer till skott. Du kan inte förklara vad i lagen du vill ändra? Du konstaterar bara att allt är väldigt dåligt. Men du måste förstå att detta inte är en "lucka i lagen", utan att det handlar om bevisvärdering! Vi har ju ett mål här när ett barn har dött. Åklagaren väcker åtal för Mord, alternativt Synnerligen grov misshandel, alternativt Vållande till annans död. Man kommer inte på långa vägar fram till att detta kan styrkas som Mord, varken från mammans eller pappans sida. Man fortsätter då att titta på alternativyrkandena och kommer fram till att Grovt vållande till annans död kan styrkas.
Att droga ned någon annan, i synnerhet ett litet barn, kan ABSOLUT vara Mord. Men i detta fallet där bara en person (mamman) ställdes inför rätta så gick det inte att styrka att hon varit med när dottern utsattes för våld och drogades ned. Det gick heller inte att visa att hon utsatt dottern för något uppsåtligt våld, vilket gjorde att man varken kunde fälla för Mord eller Synnerligen grov misshandel. Med en annan bevisning, eller i ett annat mål, hade detta absolut kunnat bedömas som Mord. Så dom "juridiska termerna" räcker - Bara bevisningen finns!
Varken jag eller tingsrätten har sagt att hon får strafflindring för att hon är kvinna. Vad har du fått detta ifrån? Det är en sak att du tycker/tror det själv, men det är en annan sak att lägga ord i mun på någon!
Att droga ned någon annan, i synnerhet ett litet barn, kan ABSOLUT vara Mord. Men i detta fallet där bara en person (mamman) ställdes inför rätta så gick det inte att styrka att hon varit med när dottern utsattes för våld och drogades ned. Det gick heller inte att visa att hon utsatt dottern för något uppsåtligt våld, vilket gjorde att man varken kunde fälla för Mord eller Synnerligen grov misshandel. Med en annan bevisning, eller i ett annat mål, hade detta absolut kunnat bedömas som Mord. Så dom "juridiska termerna" räcker - Bara bevisningen finns!
Varken jag eller tingsrätten har sagt att hon får strafflindring för att hon är kvinna. Vad har du fått detta ifrån? Det är en sak att du tycker/tror det själv, men det är en annan sak att lägga ord i mun på någon!
För jag tycker att det uppenbarligen finns brister i nuvarande lagtext när en vårdnadshavare kan tillåtas att vara så bortkastande att hon inte märker att det lilla barnet blir drogat och misshandlat.
Andra märkte det ju, Rebecka fick ju till och med sms runt jul från oroliga släktingar till Putte som upplevt Esmeralda som drogad.
Hon var i lägenheten och hon är vårdnadshavare och Esmeralda utsattes för fruktansvärda saker. Det borde räcka för att utdela ett högre straff.
För hon var av kammarrätten utsed att sörja för Esmeraldas utveckling och hälsa.
Du frågade förut om jag tyckte att kammarrätten skulle kunna anklagas för Esmeraldas död. Jag står fast vid mitt nej, men tycker att de borde lex Sarah anmäla sig själva. För uppenbarligen såg de fel när de bedömde att det inte fanns någon risk för barnet liv, när de hävde LVUet.
Nej självklart har tingsrätten inte sagt att någon får strafflindring för att hon är kvinna. Det är jag som säger. Jag är fullkomligt övertygad om att Patrik dömts hårdare om det var Rebecka som dött och han skyllt på minnesförlust och henne.