2020-08-09, 10:51
Medlem
Så har man då sent omsider börjat DYORA gällande DeFi men har svårt att se helheten. Det pratas bridges, liquidity pools, uniswap onlys med tillhörande tokenkrångel, lending platforms och vem fan vet inte mer. Total market cap har ju skenat i väg senaste månaderna men är verkligen DeFi vad ICO var i 2016? Och om det är, vart lägger ni fokus?

Något svag trådstart men som sagt, är det någon som har en bredare förståelse för var man borde fördjupa sig gällande DeFi-projekt?
Senast redigerad av juniorobserver 2020-08-09 kl. 10:53.
Citera
2020-08-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Så har man då sent omsider börjat DYORA gällande DeFi men har svårt att se helheten. Det pratas bridges, liquidity pools, uniswap onlys med tillhörande tokenkrångel, lending platforms och vem fan vet inte mer. Total market cap har ju skenat i väg senaste månaderna men är verkligen DeFi vad ICO var i 2016? Och om det är, vart lägger ni fokus?

Något svag trådstart men som sagt, är det någon som har en bredare förståelse för var man borde fördjupa sig gällande DeFi-projekt?

Har också fått upp ögonen för denna sfär senaste tiden. Verkar som att DeFi coins kan bli dem som leder vägen för altcoins denna bullmarket.

Jag gillar listan på CMC: https://coinmarketcap.com/defi/

Men eftersom Chainlink mm har gått upp nåt sjukt senaste veckan så funderar jag på att vänta några dagar och se om det blir en pullback innan jag går in.
Även BAND är intressant, båda två är ju oracle networks.
Sen blir planen att stakea dem för interest fram tills man vill sälja.

Nån annan som gett sig in i DeFi träsket och investerat?
Citera
2020-08-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smajgfice
Har också fått upp ögonen för denna sfär senaste tiden. Verkar som att DeFi coins kan bli dem som leder vägen för altcoins denna bullmarket.

Jag gillar listan på CMC: https://coinmarketcap.com/defi/

Men eftersom Chainlink mm har gått upp nåt sjukt senaste veckan så funderar jag på att vänta några dagar och se om det blir en pullback innan jag går in.
Även BAND är intressant, båda två är ju oracle networks.
Sen blir planen att stakea dem för interest fram tills man vill sälja.

Den där listan suger. De gatekeep HEX. CoinMarketCap är styrd av Maffian. Binance styr dom och de är en av de mest korrupta organisationerna i hela Crypto. ChainLink har bara gått up 8800% på 2 år. HEX har gått up 6600% på 8 månader. Plus att du inte har Force multipliers med ChainLink och sen så har de inte fixat Oracles problem. Då folk ljuger om vad som händer i riktiga världen.
Citera
2020-08-09, 13:35
Medlem
Jag vill inte ha ngt HEX-snack i den här tråden. Det är inte 2018 nu boys.
Citera
2020-08-09, 13:39
Medlem
Jag är sedan slutet av juli inne i följande, Kadema, EWT och Kusama. Tittar på Ampleforth men då endast från trade set up. Polkadot och tillhörande chainprojekt är ngt jag bevakar mer fundamentalt.
Citera
2020-08-09, 15:18
Medlem
Citat:
Jag vill inte ha ngt HEX-snack i den här tråden. Det är inte 2018 nu boys.

Du har en tråd om DeFi. HEX är det enda riktiga DeFi projektet. Så du är inte logisk om du inte vill ha DeFi snack i en DeFi tråd-start. Hur ska du ha det?
Citera
2020-08-09, 15:31
Medlem
Ja ja, lika bra du får spamma av dig nu så kanske tråden kan få ta fart när du är klar.
Citera
2020-08-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ja ja, lika bra du får spamma av dig nu så kanske tråden kan få ta fart när du är klar.

Du använder ju inte ens logik. Är de logiskt att HEX är DeFi? Ja. Vad är topic här? DeFi. Eller säger tycker du att HEX inte är DeFi? Isåfall så har du fel. Vi kan använda logik för att komma till sanningen. Du vill prata om DeFi ja? Och du har lite kunskap i det område ja? Låt mig informera dig om att jag vet mycket mer om DeFi då jag är informerad. Jag vet mer om DeFi, Bitcoin, Uniswap än du. Så sluta ljug. Om du vill ha en tråd om DeFi då kommer HEX att komma upp. Eller vill du prata om Fake DeFi med folk behind the scenes och kod som kan ändras?
Citera
2020-08-09, 17:09
Medlem
.Horus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkZimple
Du använder ju inte ens logik. Är de logiskt att HEX är DeFi? Ja. Vad är topic här? DeFi. Eller säger tycker du att HEX inte är DeFi? Isåfall så har du fel. Vi kan använda logik för att komma till sanningen. Du vill prata om DeFi ja? Och du har lite kunskap i det område ja? Låt mig informera dig om att jag vet mycket mer om DeFi då jag är informerad. Jag vet mer om DeFi, Bitcoin, Uniswap än du. Så sluta ljug. Om du vill ha en tråd om DeFi då kommer HEX att komma upp. Eller vill du prata om Fake DeFi med folk behind the scenes och kod som kan ändras?

Det framstår verkligen som att du främst vill haussa ditt egna innehav i HEX.
Citera
2020-08-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Det framstår verkligen som att du främst vill haussa ditt egna innehav i HEX.

Ju snabbare vi kan komma bort från skräp produkter i DeFi ju bättre. Om vi vill ersätta Banker så måste någon uppfinna de systemen. HEX löser mycket skit som inget annat löser. Det är de enda sättet vi kan ut-konkurrera Banker. Detta är vad Crypto is all about. Bygga något bättre som kan nå mainstream adoption.
Citera
2020-08-09, 19:16
Medlem
72mms avatar
Citat:
Total market cap har ju skenat i väg senaste månaderna men är verkligen DeFi vad ICO var i 2016? Och om det är, vart lägger ni fokus?
Beror på vad du menar med DeFi - de flesta verkar definiera det som "smarta kontrakt för främst DEX, token-swaps & lån på Ethereum" - och det är väl det som gäller om man bara vill hitta ett par guldkorn som kommer ta din portfölj till månen...

Jag utgår från just den definitionen här, även om jag personligen gillar Pomplianos lite större syn på det; dvs DeFi är vad det låter som - i princip det samma som "krypto". Det är vad krypto-tekniken kommer producera. Om DeFi ordagrant är "decentraliserad finans" så följer logiskt att t.ex. Bitcoin är DeFi. Det är decentraliserat och det handlar om finans, dvs. pengar. Kan vara bra att ha i bakhuvudet när man försöker reda ut begreppen och klassificera olika projekt.

Citat:
Jag investerade inte alls aktivt under 2016-17 då ICO-marknaden härjade som värst. Därimot har jag lagt en djäkla massa tid på att försöka förstå mig på "DeFi" begreppet, för att kunna göra en egen analys och ev. hitta bra investeringar.

En bra start kan kanske vara katogoriseringen som finns på defipulse.com?
De delar upp DeFi i Lending, DEXes, Derivat, Payments & Assets. Har man koll på vad som menas där (och vad som katogoriserar som vad) har man nog kommit en bra bit på vägen.

Intressant note: Kategoriseringar kan vara farliga i den mån man kan missa saker som inte sorterar in alls. Vet t.ex. inte om defipulse ens listar kungen (just nu), Link.

Jag tittade på en hel del youtube-nissar för att plocka upp namn på projekt som på ett eller annat sätt var heta. Läste tillräckligt mycket om dem (eller läste/tittade på coinbureau.com som jag tycker gör ett vettigt jobb att förklara saker) för att sedan sortera ut de som verkade mest intressanta i varje kategori som jag var intresserad av. Ska man inte ha research som ett heltidsjobb så måste man begränsa sig. De mest intressanta projekten läste jag whitepapers för. lade lite tid på att kollade upp personerna bakom osv..

Jag tror att värde (åtminstone på sikt) så att säga accumuleras neråt, dvs om 99% av alla hypade DeFi-projekt bygger på en och samma platform så kanske det är en god idé att köpa lite av den platformen. På samma sätt är det extra intressant med projekt som man tror på allvar löser ett verkligt problem som många andra projekt har (säg Oracles) samtidigt som de verkar vara unika, eller först/dominerande. Med det resonemanget blir t.ex. Ethereum och ChainLink extra intressant.

Citat:
Mitt mål har varit att bygga en portfölj som på lång sikt har en bra chans att slå BTC. Små-projekt (under #100 på cap-listan) brydde jag mig inte om (med två undantag). Jag fokuserade inte heller uteslutande på DeFi men landade ändå på 75% av vad som skulle klassas som just det. Skulle precis allt visa sig vara värdelöst och Ethereum ersättas av något som inte ens finns på horizonten nu så förlorar jag ung. 15% av totala innehavet, dvs jag skulle överleva även det.

Citat:
Det är onekligen det som är mest hypat just nu, ja. Även om jag snarare ser det som en naturlig utveckling av hela krypto-sfären.

Citat:
Det kommer nog inte hända innan man kan köpa mjukglass på månens baksida med Dodge.
Citera
2020-08-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Det kommer nog inte hända innan man kan köpa mjukglass på månens baksida med Dodge.

Om jag får fråga dig. Varför gillar inte du HEX? Vad är det specifikt som du inte gillar med det? I kommentaren överst så kom du inte med några lösningar, du sa bra vad DeFi generellt var, men du ignorera HEX. Vilket ger människor i Krypto produkten som låter de tjäna ränta. Nu har du en bättre DeFi produkt som är bättre designat? Jag är nyfiken vad det är i så fall. Annars så kan vi använda logik och logiskt så är HEX bästa DeFi produkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in