Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jag tänker att jag försökt påvisa att jag tycker att händelserna varit både avsiktliga och likgiltiga.
Min kritik är inte heller riktat mot tingsrättens dom. Jag förstår att det blir juridiskt svårt att döma mamman för mord.
Men jag tycker som sagt att om vårdnadshavare agera så
uppsåtligt, låta henne sova i en skrubb, kalla henne vid öknamn.
avsiktligen ger henne droger
likgiltigt förvägrar henne tröst och struntar i att larma när hon dör.
Bör få mer än 19 månader fängelse, hur i insiktslösa de nu varit.
Men som sagt detta betyder inte att jag inte förstår att tingsrätten fattade en juridisk adekvat dom.
Innan vi börjar diskutera likgiltighetsuppsåt, som är ett väldigt komplicerad och svårtolkat uppsåt, så kan jag börja med att vara tydlig och totalt utesluta avsiktsuppsåt i detta...
Avsiktsuppsåt är direkt uppsåt att döda. Det lättaste exemplet är att X sätter en pistol mot Y:s huvud och skjuter. Då har X skjutit för att döda. Dvs X har haft direkt uppsåt att döda Y.
Detta är helt uteslutet i detta fallet. Eftersom:
1. Hade man haft direkt uppsåt att döda ett 3-årigt barn så hade det funnits 100 mer "effektivare" sätt att göra det på. Detta talar emot en direkt avsikt att döda.
2. Såväl mamman som pappan har varit drogpåverkade under händelsen. Man har haft svårt att komma ihåg/veta vad man gjort och vart man befunnit sig. Detta talar emot en direkt avsikt att döda.
3. Det mesta talar för att vanvård och någon form av våld har pågått mot dottern (och syskonet) under en längre tid och varit en del av vardagen. Detta talar emot en direkt avsikt att döda.
4. Tittar man enskilt på mamman säger Tingsrätten att hon inte varit närvarande när dottern utsatts för våld och drogats ned. Hon har heller inte varit aktiv när det gäller att gömma den döda kroppen. Detta talar emot att mamman haft en direkt avsikt att döda.
5. En anledning som nämnts till att mamman inte larmar är att hon är rädd att förlora vårdnaden om det andra barnet (någonting mamman själv sagt eller en trådsanning??) Hade mamman haft direkt avsikt att döda Esmeralda, så borde ju "risken att bli av med det andra barnet" redan varit kalkylerad och klar, och med andra ord inte varit en risk som avskräckt henne, eftersom dottern di facto dödades. Detta talar emot att mamman haft direkt avsikt att döda dottern.
6. Bara det att åklagarens alternativyrkande är Vållande till annans död talar emot att det funnits en direkt avsikt att döda dottern. För likgiltighetsuppsåt är den lägsta sortens uppsåt och det är DÄR man drar gränsen mot oaktsamhet (dvs Vållande till annans död). Så inte ens åklagaren själv(!) tror att mamman haft ett direkt uppsåt att döda dottern.
Så det enda uppsåtet som SKULLE KUNNA vara aktuellt här är likgiltighetsuppsåt....