• 1
  • 2
2017-07-22, 18:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiram
Borgs alla matcher i karriären. Faktiskt nära att slå 17-rankade Volkov i sista matchen.

http://www.atpworldtour.com/players/...ivity?year=all
Sammanlagt 12 matcher och 12 förluster alltså. Hur många av dessa matcher spelade Borg med träracket?
Citera
2020-07-28, 12:24
Medlem
BarryHeros avatar
Magasinet Café om Björn Borgs comebackförsök:
Citat:
Jonas [Svenssson]: ”För min del var det den där serven som höll på att träffa bollkallen som gjorde att jag inte orkade se mer av matchen. Det var inte vad Björn Borg var för mig. Jag ville minnas honom som han var i början av karriären.”

Björn [Hellberg]: ”Efter matchen mot Arrese spelade han en del matcher, men vann inga. Han hade någon matchboll mot Volkov i Moskva om jag inte minns fel. Vi ska komma ihåg att Arrese inte tillhörde någon som helst världselit, vilket ju inte gör saken bättre för Borg.”

https://www.cafe.se/historien-om-bjo...te-carlo-1991/
Ett klipp från matchen 1991: https://twitter.com/TennisTV/status/984386396826697728
Citera
2020-07-28, 13:40
Medlem
Vobblers avatar
Mycket pinsamt skulle jag vilja säga. Men jag minns den matchen och vilken uppståndelse comebacken fick världen över. Jaja, modigt att glida in med ett gammalt träracket tio år efter att han hade lagt av.

Men det var plågsamt att se.
Citera
2020-07-30, 23:47
Medlem
karlsoons avatar
Björn Borg var ju en urtråkig baslinjespelare, förstår att han ställde upp igen för pengarna men tennismässigt har han inget att hämta
Citera
2020-08-01, 08:04
Medlem
Det enda jag minns är att han hade så bråttom med andraservarna. Blev tillsagd flera ggr att vänta på att motståndaren skulle hinna förbereda sig. Borg tjongade liksom iväg förstaserven utan förhoppning, tog direkt fram boll nr 2 och ville skicka iväg andraserven före boll nr 1 ens hade hämtats av nån bollpojke.

Om det var en krock mellan två tidsperioder, nån effekt av många års träningsspelade, eller om jag minns fel är väl oklart.
Citera
2020-08-01, 15:48
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det enda jag minns är att han hade så bråttom med andraservarna. Blev tillsagd flera ggr att vänta på att motståndaren skulle hinna förbereda sig. Borg tjongade liksom iväg förstaserven utan förhoppning, tog direkt fram boll nr 2 och ville skicka iväg andraserven före boll nr 1 ens hade hämtats av nån bollpojke.

Om det var en krock mellan två tidsperioder, nån effekt av många års träningsspelade, eller om jag minns fel är väl oklart.

Reglerna säger förvisso att det är servaren som har rätt att styra tempot mellan poängen, men jag har också ett svagt minne av att han var väldigt ivrig mellan servarna. Stressad kanske? Eller som du säger: en krock mellan gammalt och nytt.
Citera
2020-08-07, 23:10
Det var rätt pinsamt. Allt runt comebacken kändes lite udda. Han hade någon mycket märklig coach minns jag som inte var särskilt bra för honom.

Samma frisyr, samma racket, samma spelstil. Det var som att han ville backa tillbaka bandet tio år. Grejen är att Björn var i väldigt god form vid återkomsten. Den Björn Borg som spelade 1991 hade förmodligen spelat jämnt med Borg 1981. Lendl, Connors och McEnroe var fortfarande i högsta grad aktiva i världseliten 1991 och de var i hans generation. Problemet var bara att de och alla andra hade höjt sin spelnivå. Det har många sporter gemensamt. Borg hade inte deltagit i nivåhöjningen på åtta långa år. Därför blev han utskåpad av en journeyman som Arrese som hade en tiondel av Björns talang.
Citera
2020-08-08, 11:49
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det var rätt pinsamt. Allt runt comebacken kändes lite udda. Han hade någon mycket märklig coach minns jag som inte var särskilt bra för honom.

Samma frisyr, samma racket, samma spelstil. Det var som att han ville backa tillbaka bandet tio år. Grejen är att Björn var i väldigt god form vid återkomsten. Den Björn Borg som spelade 1991 hade förmodligen spelat jämnt med Borg 1981. Lendl, Connors och McEnroe var fortfarande i högsta grad aktiva i världseliten 1991 och de var i hans generation. Problemet var bara att de och alla andra hade höjt sin spelnivå. Det har många sporter gemensamt. Borg hade inte deltagit i nivåhöjningen på åtta långa år. Därför blev han utskåpad av en journeyman som Arrese som hade en tiondel av Björns talang.
Ja, som jag har förstått det rörde det sig om någon japansk professor helt utan några som helst tenniskunskaper.
Citera
2020-08-09, 05:37
Medlem
Jordi Arrese, eller hur? Var bara en grabb då, minns att det var hyfsad uppståndelse, att matchen var på grus och att Borg torskade..

Stefan Edberg var en av världens bästa spelare för tillfället och den stora stjärnan, så Borgs comeback var väl inte någon större grej för mig, kändes dock ändå fel att någon som varit bäst i världen skulle förlora mot en halvtaskig spanjor redan i första omgången..

Sverige var väldigt bra i tennis på den tiden, man var långt framme i Davis Cup varje år och hade många tuffa bataljer mot Västtyskland (Tyskland) med Edberg och Boris Becker som vardera länders fixstjärnor.. Stefan Edberg var som skrivet en storstjärna, en spelare man följde i Grand Slam-turneringarna på den tiden..
Senast redigerad av sportnorden12345 2020-08-09 kl. 05:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in