2020-08-08, 21:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Allt jag tillskrivit dig är begreppet "överdödlighet per dödsorsak"

Ja och det gjorde du på felaktiga premisser eftersom din läsförståelse inte var tillräckligt bra.

Det är överdödligheten som analyseras per dödsorsak, inte dödsorsaken som analyseras för överdödlighet.
Citera
2020-08-08, 21:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Ingen hindrar någon att ha munskydd på sig. Jag antar att du har på dig det i offentlig miljö.
I Sverige anser inte jag att munskydd är prio ett.

Vi är ett avståndstagande folk i 9 månader om året. Vi kommer fixa detta utan att pappa staten hittar på regler och spöstraff för de som handlar öl efter 23,59 på kvällen.

Måste även tillägga att jag hatar folk som berättar att de bor i något annat land i Europa och berättar om deras fantastiska liv i lockdown och hur underbara och duktiga deras myndigheter är.

Plus när folk skriver norska/danska! Då skiter jag i att läsa.

Lockdown, ja. Jag ser det som ett skräckscenario. Det finns andra mycket negativa konsekvenser av instängningar och isolering.
Citera
2020-08-08, 22:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
När han står och rekomenderar folk att ta Hydroxiklorokin i förebyggande syfte, och även om man är sjuk. Han tog nåt exempel att någon köpt det på apotek kl 22 på kvällen och sedan blivit frisk som ett mirakel, sa han.

Tycker det är risky av honom att stå och promota läkemedel på det sättet. Folk kommer vallfärda efter det och det verkar väldigt lätt att köpa på apoteken också.

Jag har problem med att han gör så.

Jag skrev ovan inlägg i april. Idag läser jag detta;

"Över 100 personer i USA rapporteras ha dött efter att ha tagit läkemedlet hydroxiklorokin mot covid-19. Läkemedlet, som behandlar bland annat malaria och reumatism, lyftes tidigt fram som ett eventuellt botemedel mot covid-19 och USA:s president Trump har förespråkat användning – trots avrådan från FDA och ledande experter.
Totalt har 293 personer i USA dött av medlet de första sex månaderna i år, att jämföra med 75 samma period 2019.
Nya studier visar att medlet inte har någon effekt mot corona."
Källa Aftonbladet.

Jag är fortfarande förbryllad över Trumps massiva promoting av det läkemedlet på sina presskonferenser i våras. Det kändes så jävla fel redan då.
Citera
2020-08-08, 22:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är sommar, vi svenska blir för en gångs skull sociala.
Jag har faktiskt förståelse för att de yngre vill roa sig en del.
Jag håller med i den biten.

Ja, det är ju inte direkt så att den yngre åldersgruppen ser nån logik i att stänga in sig nu när läget i Sverige är så pass lugnt. Det ena hör ju ihop med det andra.
Citera
Medlem
Detta är en skrämmande rapport för Sveriges del som inte stoppar Corona,

Efter 3 månader hade 55% av undersökta fortfarande problem med hjärnfunktionen!

Citat:
Article cites multiple studies pointing to major impacts on brain function

55% of coronavirus patients still have neurological problems three months later: study
https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1291831337545093121

Läser inte Tegnell rapporterna eller struntat han i vilka skador Corona kan ge för överlevande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ahhha, du tänker på den studien där FHM fyndigt nog hämtade in sparat blod som till stor del kom från registrerade Corona-patienter?

Mig veterligen har vi ingen studie som visat på en högre antikropp-förekomst än 7 procent, vilket var på random stockholmare. I övriga riket är det rimligen lägre än så.

FHM redovisar antikropps-resultat kontinuerligt varje vecka nu.

Det rör sig om 50k prov i veckan.

Finns på hemsidan.

Det spretar en del mellan regionerna men strax under 20% landar snittet på.

Sen har vi resultat från externa provtagare också som pekar i samma riktning.

Det tickar på även om det går sakta.

(7% låg det på i de första mindre studierna, var väl runt V18 eller nåt)
Citera
2020-08-08, 22:06
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja och det gjorde du på felaktiga premisser eftersom din läsförståelse inte var tillräckligt bra.

Det är överdödligheten som analyseras per dödsorsak, inte dödsorsaken som analyseras för överdödlighet.
Du är ju helt slut
Jag har påstått att du använder begreppet "överdödlighet per dödsorsak" och ingenting annat.
Citera
2020-08-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Specificera vad som är dumt.
.
Det alla utom du ser att du jämför en dåligt underbyggd begränsad undersökning med seriösa långtidsundersökningat bara för att stödja din störda poäng.
Citera
2020-08-08, 22:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Jag har skrivit i månader att jag tror exakt detta kommer ske medan du och andra idioter sagt emot att den minsann aldrig kommer öka i de "ansvarsfulla" länderna, bara i Sverige.

Jag påpekade bara för den andra idioten som trodde att det bara är svenska experter som tycker att ungdomar ska ha kul att samma sak minsann gäller i varenda land i hela jävla världen.
Sluta snacka skit. Jag har aldrig varit en lockdownförespråkare, du kanske antar det men då har du fel. Alla normalbegåvade fattar att det självklart uppstår nya smittor efter en nedstängning, precis som det uppstår nya småbränder efter en skogsbrand men de är naturligtvis lättare att hantera och således medräknade i kalkylerna.

Du är emot alla förbyggande initiativ som en obstinat skitunge, ”alla vill ha kul”... Vad är det för jävla mongoargument? Vem vill inte ha kul? Det finns dock en tid och plats för allt, men det verkar inte gälla dig.
Citera
2020-08-08, 22:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag skrev ovan inlägg i april. Idag läser jag detta;

"Över 100 personer i USA rapporteras ha dött efter att ha tagit läkemedlet hydroxiklorokin mot covid-19. Läkemedlet, som behandlar bland annat malaria och reumatism, lyftes tidigt fram som ett eventuellt botemedel mot covid-19 och USA:s president Trump har förespråkat användning – trots avrådan från FDA och ledande experter.
Totalt har 293 personer i USA dött av medlet de första sex månaderna i år, att jämföra med 75 samma period 2019.
Nya studier visar att medlet inte har någon effekt mot corona."
Källa Aftonbladet.

Jag är fortfarande förbryllad över Trumps massiva promoting av det läkemedlet på sina presskonferenser i våras. Det kändes så jävla fel redan då.
Är det någon som sett den påstådda rapporten? Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om någon rapport visar att det avlidit 100 personer efter att ha ätit Hydroxychloroquine. Jag säger inte att det är så det här gången också, men jag har sett flera gånger hur man nämner Hydroxychloroquine när man i själva verket avser Chloroquine.

Det skulle därför vara intressant att läsa rapporten som de av någon underlig anledning vinklat mot Trump.
Vilken högoddsare!
Citera
2020-08-08, 22:12
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det är så man gör om man vill ha bort Corona. Nu gäller dem att det inte öppnar för resor utomlands för snabbt, nu hänger det på omvärldens länder.

Även vårt grannland Estland samma sak där.
Runt 90 dagar sedan Estland hade +död. Fantastiskt!

Fast de har ju inte ”fått bort corona” (tror det finns såväl i Melbourne som i Hong Kong, Sao Paolo och i Wellington), och landet går redan på knäna. Även om de skulle ”få bort” corona på egna öarna så finns ju corona kvar på de andra tre exemplen, eller? Och sedan kommer nästa virus, troligen ett influensa virus, och here we go again. Sedan, eller tidigare, blir det nyval för Steinlager kan inte sälja en enda butelj och vi har ersatt kiwin med clementin här där vi har mer pengar än får.

Så länge det inte finns en Globalt koordinerad strategi (vilket aldrig kommer att ske, tyvärr) så är jag rädd att NZs strategi är fin på kort sikt, men verkningslös på lite längre sikt. Förhoppningsvis och troligen blir vi supersnabbt bättre på att ta hand om de som blir sjuka så färre dör/smittad i NZ, men man kan inte ”få bort” viruset m h a NZs beteende eller andra som agerar liknande.
Citera
2020-08-08, 22:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är det någon som sett den påstådda rapporten? Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om någon rapport visar att det avlidit 100 personer efter att ha ätit Hydroxychloroquine. Jag säger inte att det är så det här gången också, men jag har sett flera gånger hur man nämner Hydroxychloroquine när man i själva verket avser Chloroquine.

Det skulle därför vara intressant att läsa rapporten som de av någon underlig anledning vinklat mot Trump.
Vilken högoddsare!
Och...violá!
Analysis of new data from the U.S. Food and Drug Administration's (FDA) adverse events reporting system by the Milwaukee Journal Sentinel revealed the deaths of 293 people in the first half of this year involved hydroxychloroquine, its brand name Plaquenil, or its sister medicine chloroquine.
Två helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in