Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det betyder, om du inte har förstått det, att analysera en eventuell överdödlighet och eftersom det finns olika dödsorsaker kommer man självklart att kunna göra ett antagande om vilka dödsorsaker som bidragit till en eventuell överdödlighet.
Tidigare har du hävdat att det går att analysera uppkommen över- eller underdödlighet gentemot dödsorsaker.
Citat:
Jag hävdar alltså inte det. Det jag däremot säger är att man står sig inte slätt när det gäller att kunna analysera en uppkommen över- eller underdödlighet gentemot dödsorsaker.
Okej, då säger du alltså att de inte på något sätt kan avläsa om en överdödlighet beror på en viss orsaks ökning och en annan orsaks minskning. Man är, enligt dig, helt oförmögna att på något sätt analyser de underliggande dödsorsakerna. Ingen har sålunda en aning om det dött fler eller färre än normalt i exemeplvis cancer ett år eftersom man, enligt dig, inte har någon norm att förhålla sig till därvidlag.
Bra då fick du det nedpräntat och vi får nästa år se om det dött fler än normalt i Sverige. Däremot kommer vi, enligt dig, aldrig att kunna få något svar på varför.
Det finns naturligtvis en korrelation mellan ett ökat antal döda - en överdödlighet- och ökning av döda i olika dödsorsaker. Det är trivialt.
Samtidigt som antalet döda i olika dödsorsaker ökar minskar antalet döda i andra dödsorsaker. Det gäller även år med överdödlighet. Det är väldigt svårt att göra några antaganden om kausaliteten mellan en uppmätt överdödlighet under ett visst år och olika dödsorsaker.
Det görs analyser av perioder med förhöjd dödlighet .. Vanligtvis sammanfaller dessa perioder med säsongsinfluensa eller värmeböljor.
T ex observerades en förhöjd dödlighet i Sverige under sommaren 2018. Den här artikeln i Läkartidningen beskriver rätt väl vilka slutsatser det går att dra av värmeböljans inverkan på dödligheten.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2019/05/ovanligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/
När 2020 summeras kommer vi förmodligen att se en viss överdödlighet. Jag tror att den överdödlighet som vi sett hittills under året kommer att minska med tiden eftersom vi haft perioder med underdödlighet varvat med perioder av normal dödlighet. Vi kommer att se en korrelation mellan pandemins peak under mars-maj och perioden med uppmätt dödlighet. Hur kausaliteten däremot ser ut är mycket svårare att svara på.
Vi kommer aldrig att få facit på hur mycket av den ev. överdödligheten som uppmätts under året beror på SARS-CoV-2. Inte heller kommer vi kunna säga hur många människor som kommer att dö under året om vi inte drabbats av pandemin. Man kan göra gissningar när det gäller de allra äldsta och sköraste i befolkningen, men det är inte möjligt att göra när det gäller övriga som avlidit i covid-19. (Möjligtvis går det att göra antaganden kring vissa av riskgrupperna också)
Citat:
Vad jag menar med tillskriver är alltså att du hävdar att jag påstått att det mäts överdödlighet separat för varje dödsorsak. Det har jag aldrig påstått, men höviskt noterat att jag inte vet om det görs.
HerrGickham, din läsförståelse är inte så bra.
Allt jag tillskrivit dig är begreppet "
överdödlighet per dödsorsak"