2020-08-08, 20:27
Medlem
bl-gr-ns avatar
Besökte bekanta i Stockholm, är från Smålandskogar.
Hyreshusens parkeringsplatser under tak var erbarmligt smala även mellan två rader med parkeringslängder var det enormt liten plats.
Det fanns inte ens tillräckligt med besökparkingar nära "hyreskasernerna" Fick parkera min bil för dyra pengar långt från deras hem, vägrade köra själv i Stockholm.

Fast de som hade dessa smala och trånga parkeringar imponerade med sin parkeringsskicklighet.
1-Bilen in och i vinkel med parkeringsfickan.
2-Backa och få front rätt mot parkerings fickan.
3-Lasta ur bilen (iallafall det som inte nåddes från bakluckan).
4-Köra in i och parkera.
5-Fälla in backspeglarna.
Allt gick med flyt och snabbhet.

Här i nere i skogsbyarna i Småland så väljer man parkering så man slå upp sidodörrarna på vid gavel.
Har nog inte backat in för parkering, förutom när det ska skiftas däck.
Citera
2020-08-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Besökte bekanta i Stockholm, är från Smålandskogar.
Hyreshusens parkeringsplatser under tak var erbarmligt smala även mellan två rader med parkeringslängder var det enormt liten plats.
Det fanns inte ens tillräckligt med besökparkingar nära "hyreskasernerna" Fick parkera min bil för dyra pengar långt från deras hem, vägrade köra själv i Stockholm.

Fast de som hade dessa smala och trånga parkeringar imponerade med sin parkeringsskicklighet.
1-Bilen in och i vinkel med parkeringsfickan.
2-Backa och få front rätt mot parkerings fickan.
3-Lasta ur bilen (iallafall det som inte nåddes från bakluckan).
4-Köra in i och parkera.
5-Fälla in backspeglarna.
Allt gick med flyt och snabbhet.

Här i nere i skogsbyarna i Småland så väljer man parkering så man slå upp sidodörrarna på vid gavel.
Har nog inte backat in för parkering, förutom när det ska skiftas däck.

Samma där jag bor/har bott senaste 20 åren. Aldrig behövt fickparkera sen uppkörningen. Finns alltid gott om utrymme på parkeringen.

TS, du bor på fel ställe i Sverige.
Citera
2020-08-08, 20:40
Medlem
Normerna för parkeringsrutors storlek har ändrats på senare år, påverkar dock inte de som redan är byggda. Den standardstorlek som gäller nu är 5 * 2,5 meter, hjulen skall vara inom nämnda mått.
Citera
2020-08-08, 21:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Normerna för parkeringsrutors storlek har ändrats på senare år, påverkar dock inte de som redan är byggda. Den standardstorlek som gäller nu är 5 * 2,5 meter, hjulen skall vara inom nämnda mått.

Vem har satt standarden?

Om nu två bilar är 2,5 meter breda och står bredvid varandra hur kommer man ut ur bilarna?
Senast redigerad av PeterNoster 2020-08-08 kl. 21:37.
Citera
2020-08-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vem har satt standarden?

Om nu två bilar är 2,5 meter breda och står bredvid varandra hur kommer man ut ur bilen?
Då får man parkera annorstädes! Bilar får ju faktiskt vara 2,6 meter i Sverige, men personbilar är sällan över 2 meter, då anses 2,5 i bredd på parkeringar vara tillfyllest.

Vem som beslutat? Inte jag... Misstänker att det är en del av gällande byggnormer, storleken är mest intressant vid nybyggnation.
Citera
2020-08-08, 21:31
Medlem
2n00b4Us avatar
Där jag bor har man försökt klämma in så många parkeringsplatser som möjligt, så det är verkligen tajt, om man skulle äga en större SUV så skulle det vara en riktig pina o fickparkera.
Citera
2020-08-08, 21:32
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vem har satt standarden?

Om nu två bilar är 2,5 meter breda och står bredvid varandra hur kommer man ut ur bilen?

Hummer H1 är 2,2 m och bland de bredaste man sett på svensk väg.. hur många sådana ser du cruisa runt?
Citera
2020-08-08, 21:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hummer H1 är 2,2 m och bland de bredaste man sett på svensk väg.. hur många sådana ser du cruisa runt?
Den är väl bredare? En gammal jänkare kan vara 2.3 bred och runt 6 meter lång
Citera
2020-08-08, 21:42
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Den är väl bredare? En gammal jänkare kan vara 2.3 bred och runt 6 meter lång

Nä det tror jag inte? Googlade och de källor jag hittar står det strax under 2.2. Jo det är möjligt att det finns något gammalt jänkaras som är värre 😎
Citera
2020-08-08, 21:45
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Semiofftopic; hur räknar man bredden på bilar, med eller utan backspeglar? En Ford F150 med husvagnsbackspeglar är över 2,5 meter bred.
Citera
2020-08-08, 21:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Nä det tror jag inte? Googlade och de källor jag hittar står det strax under 2.2. Jo det är möjligt att det finns något gammalt jänkaras som är värre 😎
En buick electra 225 från 76 är 6.15 lång har jag för mej, den är ett helvette att parkera någon stans
Citera
2020-08-08, 21:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Folk har blivit större på bredden, bilarna likaså. Parkeringsrutorna är fortfarande i standard á la 1980-tal då bilar var smalare och folk var mindre feta. Det är faktiskt sorgligt att p-platserna behöver bli större, ett slags monument över att vi misslyckats.

Visst att kommunerna kanske planerar efter någon standard från 80-talet, men köpcentrum behöver knappast det. Det borde vara en kundlockande sak att erbjuda generösa p-platser. (Förstår att inte alla kan det pga läget med höga markhyror och brist på p-platser. Men många har hur mycket yta som helst.)

Värst är det i 50-talsförorter där ingen tänkt tanken på att flytta på strecken som planerarna bestämde om efter 50-talets små bilar. Omöjligt att få plats med flera moderna megafläsk-suvar på rad parkerade av kärringar av båda kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in